שנת 2022 מסתמנת כשנה חזקה מאוד עבור חברת הפינטק נאייקס. התוצאות המקדמיות שפרסמה החברה לרבעון השלישי מצביעות על כך שלמרות כל האווירה השלילית בשווקים, האינפלציה והריבית שעולות ובעיית הרכיבים העולמית – נאייקס תצמח השנה בשיעור חד בהתאם לתחזיות שסיפקה.
בכתבה זו אסקור בפניכם שני אירועים משמעותיים אשר התרחשו השנה בחברה. הראשון – הרישום של מניית החברה בבורסת הנאסד”ק (ללא גיוס הון). השני – חשיפה של חברת CoinBridge – חברה אשר צומחת בתוך נאייקס ועשויה לחולל מהפכה עולמית בכל מה שקשור לארנקים הדיגיטליים והפוטנציאל שבה הוא עצום.
רקע קצר
על חברת נאייקס כתבתי לפני חצי שנה במאי 2022 לאחר דוחות הרבעון הראשון של השנה. הציפיות לשיפור ברבעונים הבאים החזירו את הצבע ללחיים של המשקיעים והמניה קפצה מאז והיום היא בשווי של כ-2.75 מיליארד שקל. נאייקס מספקת פתרונות ושירותי סליקה ותפעול לעסקים על ידי פלטפורמה גלובלית. הפעילות המרכזית של החברה נמצאת בנקודות מכירה ושירות לא מאוישות (למשל: מכונות אוטומטיות למכירת שתייה או ממתקים). מסופונים אלו שעד לפני כמה שנים היו מבוססים על מטבעות – יכולים היום באמצעות המסופון של נאייקס לקבל תשלום באמצעות כרטיס אשראי.
יש הרבה יתרונות לשימוש באשראי במקום מטבעות. הראשון והמוכר שזה הנוחות והעובדה שאנשים מקטינים את השימוש במזומן ולכן מכונה אשר מציעה פתרון אשראי – מספקת יותר מוצרים. השני – מנגנון מטבעות לבדו מהווה מקור לתקלות אשר תוקע את המכונה ומקטין את יעילותה. השלישי – גם הוא נוגע לעניין של יעילות. באמעות הפתרון של נאייקס – למפעיל המכונה יש יכולת לנהל את המלאי במכונה ולדעת מתי לחדש אותו.
לנאייקס יש שלושה מקורות הכנסה עיקריים: 1. הכנסה חד פעמית ממכירת יחידת הקצה ללקוח 2. הכנסות משירותים – נאייקס מחייבת את הלקוח בתשלום חודשי קבוע ככל שיחידת הקצה מופעלת. 3. שירותי סליקה – נאייקס מתקשרת עם גופים סולקים בעולם ומקבלת נתח מההכנסה בגין כל עסקה ומתחלקת בה עם הגוף הסולק.
התוצאות המקדמיות של נאייקס
לפני מספר שבועות סיפקה נאייקס את תוצאותיה המקדמיות לרבעון השלישי של השנה שלא הותירו מקום לספק. נאייקס רשמה ברבעון השלישי הכנסות של 47 מיליון דולר – 52% יותר מאשר ברבעון המקביל. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רשמה החברה מכירות של יותר מ-122 מיליון דולר – גידול של 44% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2021. נאייקס מבחינתה הציבה לעצמה יעד צמיחה לטווח הבינוני של 35% בשנה ולכן אין תרחיש שבו נאייקס לא תעמוד בתחזית שסיפקה.
ברבעון השלישי של השנה המשיכו ההכנסות המתחדשות של נאייקס לצמוח ואלו הסתכמו ב-26.8 מיליון דולר. ההכנסות המתחדשות הינן ההכנסות משירותים (תשלום חודשי על כל יחידה אשר מחוברת ועובדת) וההכנסות עבור שירותי סליקה. ככל שנאייקס ממשיכה לחבר עוד ועוד נקודות לרשת – ההכנסות המתחדשות ימשיכו לגדול.
בסוף הרבעון השלישי של השנה נאייקס הייתה כבר עם 685,000 נקודות כאשר בתוך רבעון חיברה החברה 90,000 מסופונים לרשת. גידול זה הינו גידול חריג וכולל בתוכו תוספת של 47,000 נקודות מכירה תחת הפעילות של חברת OTI שנרכשה. בנטרול רכישה זו – נאייקס לבדה חיברה כ-43,000 נקודות מכירה, .
כל נקודת מכירה שמחוברת לרשת מניבה הכנסות חוזרות ולכן ניתן לצפות להמשך גידול במכירות החוזרות לאורך זמן. במהלך הרבעון השלישי נסלקו באמצעות המסופונים של נאייקס כמות שיא של 341 מיליון עסקאות – זאת לעומת 316 מיליון עסקאות ברבעון השני של השנה ו-218 מיליון עסקאות ברבעון המקביל אשתקד.
הנתון המעניין ברבעון השלישי מבחינת נאייקס שקובע לאן החברה הולכת נמצא דווקא בצד החומרה. בעיית הרכיבים העולמית איתה מתמודדת החברה בחמשת הרבעונים האחרונים, שחקה את הרווחיות של מכירת החומרה. עם זאת, בשני הרבעונים האחרונים ניתן לראות התאוששות בשיעור הרווח הגולמי ממכירת חומרה – לצד אספקה הולכת וגוברת של מסופונים ללקוחות. ניתן להעריך כי מגמה זו נמשכת גם אל תוך הרבעון השלישי של השנה.
ברבעון השלישי של השנה מכירות החומרה של נאייקס חצו את ה-20 מיליון דולר. הכנסות אלו כוללות כ-3.6 מיליון דולר של הכנסות הנובעות מחברת OTI. גם בנטרולם – הרבעון השלישי מבחינת נאייקס היה רבעון שיא במכירות החומרה. ניתן להעריך בזהירות כי גם ברבעון הרביעי מכירות החומרה של נאייקס יהיו גבוהות למרות שהחברה לא סיפקה תחזית רשמית לכך.
הסיבה לכך נובעת מעסקת Canteen. בחודש יולי עדכנה נאייקס על עסקה משמעותית עם חברת Canteen – אחד השחקנים הגדולים בתחום הנקודות הלא מאוישות שלו כ-400,000 נקודות – רובם בארה”ב. נאייקס החלה את הפעילות מול Canteen בשנת 2020 והחברה הגדילה בהדרגה את מספר הנקודות המאוישות כך שעד יולי נאייקס איישה כ-50,000 נקודות מכירה.
בחודש יולי חברת Canteen הרחיבה את הסכם ההתקשרות מול נאייקס לתקופה של 36 חודשים שמתוכם היא התחייבה לרכוש לפחות 10,000 מסופונים כבר השנה. בנאייקס העריכו כי היקף הרכישות בפועל של מסופונים יהיה גבוה הרבה יותר אך לא סיפקו תחזית. ניתן לשער כי החל מהרבעון הרביעי ומשנת 2023 העסקה תתרום לא מעט לנאייקס בשורת ההכנסות של מכירת חומרה בשלב ראשון – ושירותים לאחר מכן.
הרישום בנאסד”ק
אחד מהמהלכים המשמעותיים אותם קידמה נאייקס במהלך 2022 זה הרישום של המניות שלה בבורסת הנאסד”ק. מזה קרוב לחודשיים המשקיעים של נאייקס יכולים לסחור במניות של החברה גם בוול סטריט תחת הסימול NYAX. נאייקס ביצעה את הרישום של מניותיה בנאסד”ק ללא גיוס בפועל של כסף אך היא מאותתת לשוק לאן היא מכוונת.
מניית נאייקס נמצאת כ-20% מתחת למחיר שבו הונפקה בתל אביב במאי 2021 אך הבורסה בתל אביב תמיד הייתה קרש קפיצה לוול סטריט. אינני יודע האם ומתי נאייקס תבחר לגייס כסף – אך החברה בהחלט הוכיחה כי היא בשלה לעלות לליגה של הגדולים וניתן להעריך כי בשנת 2023 נאייקס תכוון למשקיעים אסטרטגיים בארה”ב.
הכירו את CoinBridge
בחודש אוגוסט חשפה נאייקס את חברת CoinBridge – חברה אשר פעלה עד אותו הרגע מתחת לרדאר המשקיעים תחת נאייקס. הטכנולוגיה שחשפה החברה מאפשרת למועדוני צרכנות להגדיל באופן דרמטי את האפשרויות למימוש הנקודות – גם ברשתות אשר אינן חברות במועדון הצרכנות.
מבלבל? הנה דוגמא. קחו למשל את חברת פז שבבעלותה רשתות כמו פרש מרקט, סופר יודה ו-Yellow. נכון להיום פז יכולה לאפשר ללקוחות שלה לעשות שימוש רק ברשתות אלו. יחד עם CoinBridge פז תוכל להציע ללקוחותיה לממש את הנקודות שלהם גם ברשתות אחרות כגון קסטרו, סופרפארם, ישראייר ומה שתרצו.
סביר שפז לא תרצה לשלוח את לקוחותיה אל חברות מתחרות ולכן עם הפתרון של CoinBridge פז תוכל למנוע מהלקוחות לעשות שימוש ברשת קמעונאות מתחרה דוגמת שופרסל או יינות ביתן ולא בחברות דלק מתחרות כגון דלק או סונול.
על פניו נשמע כמו פתרון פשוט ליישום – אך כאן נמצא הלב הטכנולוגי של CoinBridge. כדי לממש את הפתרון הטכנולוגי – נאייקס קיבלה רישיון מנפיק מחברת מאסטרקארד העולמית והדבר מאפשר את היישום של הטכנולוגיה.
הטכנולוגיה הזאת של CoinBridge מתוכננת להיות מושקת קודם כל בישראל ולאחר מכן במדינות נוספות. בשורה התחתונה – נאייקס מציעה פלטפורמה שבה הצרכן מגביר את הנאמנות שלו למועדון הלקוחות וגורם לו להוציא יותר כסף כדי לצבור נקודות למימוש בפלטפורמות נוספות. טכנולוגיה זו שצמחה בתוך נאייקס עשויה לכבוש את העולם בתוך מספר שנים למרות שכרגע היא עדיין מתנהלת מתחת לרדאר.
מתי נאייקס תהפוך להיות רווחית?
אחד מהדברים שאני מעולם לא נכנסתי אליו בניתוח של נאייקס הוא סוגיה של התמחור של המניה. באופן תיאורטי בלבד – אילו נאייקס הייתה מחר בבוקר סוגרת את כל פעילות המו”פ שלה ומפסיקה למכור חומרה – נאייקס הייתה מייצרת בכל שנה הכנסות של יותר מ-110 מיליון דולר מהכנסות חוזרות מהמסופונים הפעילים שכבר התקינה. חלק לא מבוטל מהכנסות אלו היה מתבטא בשורה התחתונה ונאייקס הייתה יכולה להרוויח עשרות מיליוני דולרים בשנה.
אבל נאייקס עובדת על מנת להמשיך ולצמוח, זאת כדי להמשיך ולחזק את המעמד הטכנולוגי של המסופונים שלה. נאייקס פועלת להרחבת הנוכחות הגלובלית שלה והדבר דורש הרבה משאבים אשר נכון להיום אינם מותירים רווח בחברה. התוצאה היא שבחצי שנה הראשונה של 2022 נאייקס רשמה EBITDA מתואם שלילי של 6.5 מיליון דולר.
שאלת המפתח במעבר לרווחיות טמון בסוגיה של הרווח הגולמי. נאייקס שהונפקה עם רווחיות גולמית של כ-40-45% בממוצע נפגעה ברבעונים האחרונים מבעיית הרכיבים אשר שחקה את שיעור הרווחיות שלה ממכירת חומרה. בשנת 2022 הרווחיות ממכירת חומרה השתפרה ביחס לרבעון הרביעי של השנה – אך החברה עדיין מתחת לרווחיות הגולמית המייצגת וזו עמדה במחצית הראשונה של 2022 על 36%.
הרווחיות הגולמית מושפעת משלושת מקורות ההכנסה של החברה. הרווחיות של ההכנסות מחומרה, ההכנסות משירותים והכנסות מעמלות סליקה. התמהיל בין שלושת מקורות ההכנסה הוא זה אשר קובע את שיעור הרווחיות הגולמית המשוקללת שמציגה החברה.
לנאייקס אין כמעט אפשרות להתייעל בתחום השירות והסליקה. מדובר בחוזים קיימים לתקופות ארוכות שבהן לנאייקס אין כמעט גמישות. בתחום החומרה שבו קיימת תנודתיות – נאייקס יכולה לנסות לעדכן את מחירי המכירה של החומרה ללקוחות, או לנסות ולהתייעל בצד העלויות ולהקטין את עלות החומרה – אך גם כאן הגמישות אינה גבוהה. התוצאה היא שנאייקס מושפעת כרגע בעיקר מבעיית הרכיבים העולמית. על כן – הגידול ברווח הגולמי שתציג החברה מגיע בעיקר דרך עלייה בהכנסות והרבעון השלישי של השנה בהחלט מאותת על כך שזה הכיוון.
נאייקס צפויה לסגור את השנה עם מכירות של כ-170 מיליון דולר פלוס מינוס – הרבה מעל הרף התחתון של המכירות שצפתה (כ-160 מיליון דולר המשקף 35% גידול). בחישוב גס – אם נאייקס תצמח בכ-35% בשנת 2023 לכ-230 מיליון דולר ותשמור על רמת ההוצאות שלה – היא עשויה לעבור לרווחיות בשנה הבאה ולאחר מכן תתחיל לייצר מזומנים מפעילות שוטפת.
סיכום
נאייקס הגיעה לבורסה בתל אביב לפני שנה וחצי ומאז הגדילה את היקף הפעילות שלה בצורה משמעותית. בתוך שנה וחצי נאייקס הצליחה להכפיל את הכנסותיה. מהכנסות של כ-23 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2021 נאייקס סגרה את הרבעון השלישי של 2022 עם מכירות של 47 מיליון דולר. מספר נקודות המכירה שעמד על כ-403,000 בסוף הרבעון הראשון של שנת 2021 זינק בחדות ועומד היום על כ-685,000.
נאייקס ממשיכה את ההתרחבות הגלובלית שלה ולמרות הבעיות בכלכלה העולמית (אינפלציה, ריבית, רכיבים) היא מוכיחה כי היעד ברור ושמדובר בחברת פינטק אמיתית עם טכנולוגיה ראויה, מוכחת אשר מספקת ערך אמיתי וחשוב ללקוחות שלה.
לצד זה – נאייקס ממשיכה לקדם פלטפורמות נוספות בתוך החברה. אחת מהן היא חברת CoinBridge אשר צפויה לחולל מהפכה עולמית בכל הקשור לשדרוג של מועדוני לקוחות לצד הגברת הנאמנות של הלקוחות למועדון. נאייקס תפרסם את הדוחות שלה ב-16 בנובמבר ויהיה מעניין לראות איזה מידע חדש החברה תספק למשקיעים לגבי המשך השנה ושנת 2023.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של נאייקס