לפני כחודשיים כתבתי על חברת נאייקס לראשונה לאחר הדוחות השנתיים. הדוחות הכספיים של החברה שפורסמו ביום חמישי האחרון מאותתים כי החברה צפויה השנה לעמוד ביעד שהציבה לעצמה – צמיחה של 35% לפחות בהכנסות בשנה הקרובה (אם לא למעלה מכך). מניית החברה שנסחרה עד פרסום הדוחות בירידה של 7% מחקה את הצבע האדום לאחר הפרסום. אתמול, המניה עלתה עוד 7% והשלימה זינוק של 18% מהתחתית שרשמה המניה טרום הדוחות.
בכתבה היום אסקור את הדוחות הכספיים של הרבעון הראשון ואתייחס לנקודות המרכזיות בביזנס של החברה. אנסה לשרטט כיצד ייראו הרבעונים הבאים בחברה וכמובן אתייחס לעסקת און-טראק שצפויה להסתיים בשבועות הקרובים.
רקע קצר
הפעילות המרכזית של נאייקס היא לספק פתרונות ושירותי סליקה ותפעול עסקים על ידי פלטפורמה גלובלית. הפעילות המרכזית של החברה נמצאת בנקודות מכירה ושירות לא מאוישות (למשל: מכונות אוטומטיות למכירת שתייה או ממתקים). נאייקס הופכת את נקודות המכירה האלו באמצעות המסופון שפיתחה באופן אשר יכול לקבל תשלום באמצעות כרטיסי אשראי.
לחברה יש שלוש מקורות הכנסה מרכזיים בפעילות הזאת: 1. הכנסה חד פעמית ממכירת יחידת הקצה ללקוח 2. הכנסות משירותים – נאייקס מחייבת את הלקוח בתשלום חודשי קבוע ככל שיחידת הקצה מופעלת. 3. שירותי סליקה – נאייקס מתקשרת עם גופים סולקים בעולם ונאייקס מקבלת הכנסה בגין כל עסקה ומתחלקת בה עם הגוף הסולק.
נאייקס גם פועלת מאז שנת 2019 בתחום נקודות המכירה המאויישות. בשלב זה הפעילות מתבצעת בישראל ובריטניה אך בנאייקס שואפים להרחיב אותה בשנה הקרובה לארה”ב ולאוסטרליה. נאייקס מספקת לנקודות מכירה כלים ניהוליים ותפעוליים לשימושים שונים של בתי העסק ובכלל זה קופה חכמה, קופה ניידת, תשלום עצמי ואפילו הזמנה בשולחן.
התוצאות הכספיות
את התוצאות המקדמיות לרבעון הראשון פרסמה נאייקס כבר ב-25 באפריל. הדוחות הכספיים המלאים שפורסמו ביום חמישי הוסיפו נדבך נוסף בהבנה של האירועים אשר התרחשו ברבעון הראשון. מה שנוסף לשוק זה בעיקר נתונים על רווחיות, תזרים ומבנה המאזן שלא היו ידועים בעת פרסום התוצאות המקדמיות.
חברה כדוגמת נאייקס צריכה להימדד לטעמי על ידי השוק בשני פרמטרים מרכזיים: 1. הצמיחה בהכנסות החוזרות ובפעילות 2. שיעור הרווחיות הגולמית. כל עוד החברה צומחת בקצב מהיר תוך שמירה על שיעור רווחיות גולמית – המצב של החברה טוב.
על דבר אחד כנראה אין מחלוקת – המוצר של נאייקס הוא קריטי לעסקים ואת זה – רואים במספרים. בסוף הרבעון הראשון לנאייקס היו 553,000 נקודות מכירה ברחבי העולם. ברבעון הראשון חיברה החברה כ-36,000 נקודות מכירה ובשנה כולה הגדילה את מצבת הנקודות המחוברות ב-38% שהם 151,000 נקודות מכירה.
אם נסתכל על השורה העליונה – ברבעון הראשון נאייקס הציגה צמיחה של 50% במכירות לעומת הרבעון המקביל אשתקד לרמה של 34.1 מיליון דולר. נתון זה היה בטווח התחזית שסיפקה החברה במסגרת הנתונים המקדמיים להכנסות של 33.5-34.5 מיליון דולר.
כאשר נכנסים לעומק כדי לבחון כל אחד ממקורות ההכנסה לעומק רואים עלייה של 25% במכירות חומרה ל-11.6 מיליון דולר וגידול של 38% בהכנסות משירות ל-10.3 מיליון דולר. הבוננזה של הצמיחה נמצאת בעמלות הסליקה שזינקה ב-104% לעומת הרבעון המקביל ל-12.2 מיליון דולר.
ממה נובע הזינוק בעמלות הסליקה? התשובה היא פשוטה – הלקוח הסופי סלק יותר. הרבה יותר. ברבעון הראשון של השנה בוצעו במסופונים של החברה 269 מליון עסקאות בהיקף כספי של 489 מיליון דולר – זאת לעומת 144 מיליון עסקאות בהיקף כספי של 246 מיליון דולר ברבעון המקביל. פשוט – לא?
הרווחיות של החברה במגמת שיפור
נאייקס אינה מספקת את תמהיל הרווחיות של כל אחד ממקורות ההכנסה – אבל לכל השוק ברור שנאייקס מתמודדת עם בעיית הרכיבים העולמית. התוצאה של זה היא שבשנת 2021 שיעור הרווחיות הגולמית נשחק מרבעון לרבעון. ברבעון הראשון אשתקד שיעור הרווחיות הגולמית עמד על 46%. ברבעון השני הרווחיות הגולמית נשחקה ל-43% והמשיכה להישחק לכ-40% ברבעון השלישי ול-35% ברבעון הרביעי של השנה. התייקרות חומרי הגלם ובעיה בשרשראות אספקה פגעו ברווחיות של החברה ממכירת חומרה אשר שחקה את הרווחיות כשהחברה בחרה שלא לגלגל זאת אל הלקוחות. בחברה מסבירים כי מכירת החומרה מהווה אבן יסוד משמעותית להמשך צמיחה.
ברבעון הראשון של 2022 ניכר סוף כל סוף שיפור. שיעור הרווחיות הגולמית עלה ל-38%. קשה להעריך מהו יהיה שיעור הרווחיות הגולמית ברבעון השני – אך נאייקס שואפת בטווח ארוך להגיע לרווחיות גולמית של 50%. כיצד נאייקס תגיע ל-50% רווח גולמי? שיעור הרווחיות מושפע מהתמהיל בין השירותים השונים – חומרה, שירות וסליקה. תחום השירות והסליקה מאופיין בשיעור רווחיות גבוה והמשקל שלהם מסך ההכנסות צפוי להמשיך ולגדול. גם בחומרה כנראה שבעיית הרכיבים לא תימשך לנצח והחברה תחזור להציג רמות רווחיות גולמית נורמליות.
מה עוד היה לנו ברבעון הראשון? נתון חשוב שניתן היה לראות בדוחות של החברה הוא שברבעון הראשון החברה שמרה על ההוצאות. בעוד שבשנת 2021 נאייקס הגדילה הן את הוצאות המו”פ והן את הוצאות המכירה ושיווק מרבעון לרבעון לאור הגידול בכוח האדם – ברבעון הראשון נאייקס עצרה את הגידול בהוצאות ושמרה על רמת הוצאות דומה כמו הרבעון הרביעי.
נאייקס אמנם לא הרוויחה כסף ברבעון הראשון – אך הגידול בהכנסות לצד השמירה על רמת ההוצאות הובילה את החברה לרשום EBITDA שלילי של 3.3 מיליון דולר זאת לעומת EBITDA שלילי של 3.8 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה. ככל שנאייקס תשמור על רמת הוצאות דומה לצד המשך צמיחה בהכנסות ואולי גם שיפור ברווחיות – נאייקס תלך ותתקרב לאיזון תפעולי ברבעונים הבאים של השנה.
מנועי הצמיחה של החברה
כפי שכתבתי בכתבה הקודמת – בתוך נאייקס ישנם לא מעט סטרטאפים אשר צורכים משאבי מו”פ אבל אינם מייצרים הכנסות. כך למשל נאייקס פעילה בתחום עמדות הטעינה לכלי רכב חשמליים שהחלה במהלך 2021 וכרגע מוצעים בבריטניה, יוון, ישראל, נורבגיה יפן ושבדיה. תיארתי בקצרה גם את הפעילות של חברת וויזמו המספקת קבלות אינטרקטיביות ישירות לטלפון הסלולרי של הצרכן. למיטב ידיעתי לנאייקס יש עוד דברים שהיא מפתחת In-house אשר עשויים לצוף בעתיד ולייצר ערך משמעותי למשקיעים בעתיד.
ובכל זאת, אחת מהעסקאות שהחברה קידמה השנה הוא ההשתלטות על חברת הטכנולוגיה On Track Innovation אשר מניותיה נסחרות בבורסת הנאסד”ק מעבר לדלפק. הפתרון של און טראק מתחרה לזה של נאייקס בתחום ניהול הלקוחות וניטור ניהול העסק. בסה”כ עתידה נאייקס להשקיע 11 מיליון דולר בחברה – כמחצית בהלוואה פנימה ומחצית ברכישת מניות הציבור. העסקה תושלם בחודש הקרוב ותתרום לחברה במחצית השנייה של השנה.
כיצד תיראה המשך השנה של נאייקס?
בתחום ההכנסות החוזרות יש צמיחה מתמשכת וככל שהחברה גדלה ישנה וודאות גבוהה יותר לצמיחה. אם ברבעון הראשון ההכנסות הסתכמו ב-22.5 מיליון דולר והכנסות אלו גדלות ב-1.5 מיליון דולר ברבעון בממוצע – הרי שברבעון השני ההכנסות יסתכמו ב-24 מיליון דולר, ברבעון השלישי ב-25.5 מיליון דולר וברבעון הרביעי ב-27 מיליון דולר – סה”כ 99 מיליון דולר. יודעים מה – בואו נעגל את זה ל-100 מיליון דולר.
בתחום החומרה – עשויה להיות שונות בין הרבעונים השונים מבחינת נאייקס. החברה תלויה בשרשראות האספקה. בחברה רשמו הכנסות של 11.6 מיליון דולר אך אני חושב שלא מדובר בנתון ולכן אני מעריך שמכירות החומרה ברבעונים הבאים יהיו גבוהות יותר. אני חושב שלנאייקס יש את היכולת הטכנית למכור גם 50,000 יחידות קצה ברבעון ונתון זה יכול לסגור את המספרים כך שיתאימו לתחזית שסיפקה החברה לצמיחה של 35% השנה.
סיכום
בכתבות שלי אני לא מספק המלצות על המניה ולא מחירי יעד. נאייקס נמצאת היום בשווי של 1.78 מיליארד שקל – לאחר ירידה של כ-50% מתחילת השנה. חלק מן הירידה מיוחס לסנטימנט השלילי בשוק הטכנולוגיה העולמי וניתן לראות זאת היטב במדדי המניות השונים אשר ירדו בתקופה האחרונה. חברות הטכנולוגיה המקומיות הן לא שונות ממה שקורה בחברות טכנולוגיה אחרות.
הנתון הכי חשוב מבחינתי בדוחות הרבעון הראשון היה השיפור ברווחיות הגולמית מ-35% ל-38% אשר התרחש למרות משבר הרכיבים העולמי. נתון זה מצביע על כך שככל שהשוק ישתחרר – הרווחיות הגולמית של החברה עשויה אף להיות גבוהה יותר ברבעונים הבאים של השנה. את התוצאות המקדמיות של החברה לרבעון השני תפרסם נאייקס ככל הנראה במחצית השנייה של יולי – והם עשויים לתת אינדיקציות טובות יותר להמשך השנה.
אני מעריך בזהירות כי גם לשחקני שורט יש חלק בירידה במחיר המניה וניתן היה לראות זאת גם בתגובת המניה לאחר הדוחות שמחקה במהירות את הירידות אשר סגרה כמעט ללא שינוי – מגמה אשר התעצמה גם בתחילת השבוע.
מניית נאייקס אינה זקוקה למשאבים כספיים ותלויה בעיקר בעצמה וביכולת לצמוח ולעמוד בתחזיות שהציבה לעצמה – צמיחה 35% בשנה בשנתיים הקרובות לרמה של 220 מיליון דולר בסיכום שנת 2023. בטווח הארוך נאייקס רוצה להגיע לשיעור רווח גולמי של 50%. כשזה יקרה, אם זה יקרה – נאייקס תהיה כבר מכונה לייצור מזומנים ולא מעט אנשים עשויים לשבור את הראש איך הם פספסו את המניה.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של נאייקס