אם הכל ילך על פי התוכניות – שנת 2022 צפויה להיות מוגדרת כשנת המפנה של חברת מאסיבית, ושנת 2023 צפויה להפוך לשנת הפריצה של החברה. השקת מערכת הדפסת התלת מימד מאסיבית 10000 צפויה לפתוח בפני החברה שוק חדש לחלוטין כאשר לחברה יש כבר 28 הזמנות מותנות בלתי מחייבות למערכת.
מי שיסתכל על התוצאות הכספיות של החברה של החברה לתשעת החודשים הראשונים של השנה רואה צמיחה נאה של 36% במכירות ל-7.3 מיליון דולר לעומת התקופה המקבילה אשתקד – אך צמיחה זו מתייחסת ברובה לדור הראשון של המוצרים – מדפסות המאסיבית 1800 והמאסיבית 5000.
מאסיבית איבדה השנה כמחצית משוויה והיא היום נסחרת בשווי שוק של 190 מיליון שקל. בסוף יוני היו בקופה של החברה כ-37 מיליון דולר ועל פי קצב שריפת המזומנים – נכון להיום לחברה יש כ-33-34 מיליון דולר. חישוב פשוט מעלה כי שוק ההון נותן לפעילות שווי של כ-70-80 מיליון שקל ומי שמזהה זאת הם בעלי המניות הגדולים בחברה אשר בחודשים האחרונים רכשו מניות במיליוני שקלים.
מה הספיקה לעשות מאסיבית בשנת 2022, כיצד תיראה שנת 2023 ומהם האתגרים העומדים בפני החברה – על כך בכתבה הבאה.
רקע קצר
מאסיבית הוקמה בשנת 2013 על ידי היזם גרשון מילר, שייסד גם את אובג’ט גאומטריות (שהתמזגה עם סטראטסיס), ביחד עם איגור יעקובוב ומשה אוזן. החברה מתעסקת מאז הקמתה בפיתוח ייצור ומכירה של מדפסות תלת מימד. המדפסות שפיתחה החברה מאפשרות להדפיס בצורה מהירה מאד גופים תלת מימדיים גדולים מאוד. היום מנוהלת החברה על ידי ארז צימרמן.
המדפסות של מאסיבית פותרות שלושה חסמים מרכזיים בתחום הדפסת התלת מימד.
1. מהירות – כיום זמן ההדפסה של תוצרים תלת מימדיים הוא ארוך מאוד. הטכנולוגיה שבה משתמשת מאסיבית עליה נרחיב בהמשך מאפשרת לקצר משמעותית את לוחות הזמנים של ההדפסה.
- גודל– המדפסות הקיימות כיום לא מאפשרות להדפיס תוצרים גדולים. המדפסת של מאסיבית יכולה להדפיס גופים תלת מימדיים גדולים מאוד. הנפח שמסוגלת מאסיבית להדפיס הינו 1.8 מטר גובה, 1.5 מטר רוחב ו-1.2 מטר עומק.
- חומרי גלם– המדפסות של מאסיבית עושות שימוש בחומרי גלם בעלי תכונות מכאניות חזקות ועדיפות על פני הטכנולוגיות הקיימות היום בתחום הדפסת התלת מימד. מעבר לכך, השימוש שמבצעת מאסיבית בחומרי הגלם הוא יעיל ביותר וכמעט ואינו מייצר פחת.
לחברה יש שני סוגים של מדפסות אשר פונים לסוג שונה של לקוחות:
מדפסת דור 1: מדפסת 1800, מדפסת 5000
מדפסות הדור הראשון של מאסיבית הן מדפסות אשר מסוגלות לבנות גופים תלת מימדיים על פי תכנון, בקצב של עד 30 סנטימטר בשעה. בחברה מציינים כי ניתן להדפיס דמות אדם בגודל מלא בקצב של 6-8 שעות – והדבר הודגם גם במספר סרטוני וידאו ביוטיוב. המוצרים של המדפסת מיועדים לחברות אשר נדרשות לייצר חלקים לפי דרישה מיידית, אך לא בייצור המוני. כך למשל, ניתן לייצר באמצעותה חלקי רכב, חלקי רכבת, חלקי ריהוט, ועוד. לדוגמא חברת הרכבות הצרפתית אלסטום משתמשת בטכנולגיה זו להדפסת חלקים לרכבות.
שני המוצרים שהחברה מוכרת היום הינם 1800pro ומדפסת ה-5000. היתרון של מדפסת ה-5000 הוא שניתן להשתמש בשני חומרי הדפסה שונים ושהיא מדויקת יותר. מדפסות אלו נמכרו בטווח מחירים של כ-300-450 אלף דולר.
מדפסת דור 2: מדפסת 10000
הדור השני של המדפסות מיועד לשוק התבניות – שוק של 25 מיליארד דולר בשנה. נכון להיום תבניות של חלקים מיוצרות בצורות מיושנות, ב- 19 שלבים עד לייצור תבנית. ייצור באמצעות המדפסת של החברה מצמצם כ-80% משלבי הייצור וכולל ארבעה שלבים בלבד. הטכנולוגיה נקראת CIM – ראשי תיבות של Cast In Motion (יציקה בתנועה).
המדפסת דומה מאוד במאפיינים שלה למדפסות של הדור הראשון אך החידוש הוא בכך שיש לה ראש יציקה. ראש ההדפסה מדפיס את הקירות התוחמים עם חומר מיוחד אשר מתמוסס במגע עם מים. ברווח שבין הקירות – ראש היציקה יוצר את החומר המבוקש. בסיום תהליך ההדפסה – טובלים את המודל במי ברז, הקירות שהודפסו נופלים ונשארת תבנית חזקה במיוחד. מי הברז ניתנים לשימוש חוזר. המערכת של מאסיבית נותנת מענה גם לתחום הקיימות ומצמצמת בצורה משמעותית את הפסולת התעשייתית שהיא תוצר של תהליכי ייצור רגילים.
מדפסת זו כוללת אמנם מאפיינים דומים למדפסת הדור הראשון – אך מאחר והמערכת היא משוכללת יותר – עלותה גבוהה יותר לצרכן ומסתכמת בכ-600-800 אלף דולר למערכת. זאת הסיבה לכך שמדפסת זו עשויה להיות הבוננזה של מאסיבית בשנה הבאה.
שנת 2022 אצל מאסיבית
בשנה החולפת מאסיבית המשיכה למכור את מדפסות הדור הראשון שלה. עד כה מכרה מאסיבית למעלה מ-180 מערכות הדפסה בהיקף כספי מצטבר של יותר מ-58 מיליון דולר. עד סוף חודש ספטמבר מכרה החברה 19 מערכות בהיקף כספי של יותר מ-7 מיליון דולר. מדפסות אלו הן הלחם והחמאה של החברה – אך הפוקוס של החברה הוא על מדפסת ה-10000. שולי הרווח של החברה הם 50% ומכיוון שהמחיר של המאסיבית10000 גבוה יותר, ההערכה היא שהנתון המרשים של שולי הרווח יגדל עוד יותר.
בחודש מאי השיקה מאסיבית את מדפסת ה-10000 בתערוכה משמעותית בפריז. במסגרת התערוכה קיבלה החברה 12 הזמנות מותנות לא מחייבות למדפסת. למאסיבית יש פעילות שיווקית משמעותית בכנסים ובתערוכות ברחבי העולם ובאירועים שכאלו מצליחה החברה להשיג הכרה מצד שחקניות גדולות ותהליכים אלו עשויים להפוך לעסקאות.
אחת מהחברות אשר התלהבה ממערכת ה-10000 היא החברה האיטלקית NovationTech אשר רכשה מערכת מסחרית תמורת למעלה מ-600 אלף דולר. מדובר בחברה אשר מייצרת חלקי רכב אשר עשויים מקרבון וחומרים מרוכבים שבין לקוחותיה נמצאות פרארי, BMW ולמבורגיני. מנכ”ל החברה לוקה בוסינרו צוטט וציין כי “הרכישה של המערכת תייעל משמעותית את תהליך הייצור שלנו ותבדל אותנו בשוק, שכן אנו נהיה הראשונים באירופה אשר מטמיעים טכנולוגיה מסוג זה”.
במקביל, מאסיבית נמצאת היום עם מדפסת ה-10000 בשני מבדקי בטא אצל לקוחות איכותיים. לקוח אחד הוא חברת כנפית הפועלת בתחום התעופה ונמצאת בבעלות חלקית של רפא”ל. לקוח נוסף שהוא לקוח בטא הוא לקוח אמריקאי אשר נקרא Lyons שמתעסק בתחום האבזור היוקרתי של חדרי אמבטיה.
בחודש אוקטובר הוצגה המאסיבית10000 בארה”ב בתערוכת CAMEX, וכמו כן זכתה בפרס בתחרות החדשנות של ארגון IBEX לשנת 2022, בקטגוריה של שיטות וחומרים לבניית כלי שייט – זהו הפרס השלישי שבו זוכה מדפסת המאסיבית10000. השופטים אשר בחרו במדפסת כתבו עליה: “מאסיבית10000 מפשטת ומקצרת באופן משמעותי את תהליך הייצור של תבניות לחלקים מחומרים מרוכבים עבור תעשיית ייצור כלי שיט, באמצעות שילוב בין מספר טכנולוגיות חדשניות, מה שיביא תועלת משמעותית לכל יצרן בתעשיית הספנות אשר עושה שימוש בחומרים מרוכבים”.
כיצד תיראה שנת 2023?
בשנה הקרובה מאסיבית כבר לא יכולה רק לדבר – היא חייבת להראות תוצאות. היא חייבת להפוך את ההזמנות המותנות שקיבלה להזמנות מחייבות. היא צריכה להראות ללקוחות מדוע השימוש במערכת ההדפסה שפיתחה מייעל את ייצור התבניות בצורה משמעותית כך ששווה להשקיע 600-800 אלף דולר במערכת כזאת.
תהליכי מכירה של מערכת בסדר גודל שכזה אינם לוקחים ימים ולא שבועות אלא חודשים. אני מניח שכבר בחודשים הקרובים נראה הזמנות מחייבות למערכת ה-10000. את האינדיקציה לכך ניתן יהיה לקבל בהתנהגות של שני לקוחות הבטא – האם הם מרוצים מהטכנולוגיה וירכשו את המערכת. ככל שזה יקרה – זה יהיה סימן מעודד לכך שהלקוחות יעמדו בתור.
למאסיבית מצידה יש אתגר חשוב נוסף – בעיה עולמית בשרשראות האספקה ובהצטיידות ברכיבים המשמשים לייצור מדפסות וחומרי הדפסה. מאסיבית התייחסה לכך כבר בחודש אוגוסט במסגרת הדוחות החצי שנתיים. מערכת הדפסה של מאסיבית כוללת מספר רב של רכיבים וחלקים שונים – זמני האספקה בעולם מתארכים ובמאסיבית נדרשים למצוא לכך פתרונות – או על ידי הזמנה מראש של הרכיבים, או על ידי מציאת ספק חלופי. כך או כך – מדפסת יכולה להיות מסופקת ללקוח רק אחרי שהיא מוכנה ושלמה.
ההשתתפות בכנסים צפויה להמשיך ולייצר לחברה לידים נוספים ומאסיבית מתכוונת להשתתף בשלוש תערוכות גדולות עד סוף השנה – תערוכה אחת בארה”ב תערוכה אחת בגרמניה ואחת בהולנד. מאסיבית משקיעה משאבים רבים בתחום השיווק – ועליה להראות שמאמצים אלו נושאים פרי. תערוכה נוספת שבה הייתה החברה צריכה להשתתף בארה”ב בוטלה עקב סופת ההוריקן “איאן”.
התוצאות הכספיות
בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה מאסיבית הכנסות של 7.3 מיליון דולר. אני מעריך ששנת 2023 תהיה שנת הקפיצה של החברה שבה יעבדו במקביל שתי הזרועות של מאסיבית. מצד אחד תמשיך החברה למכור את מערכות הדור הראשון. מהצד השני – צפויה תרומה חיובית משמעותית מצד מערכת ה-10000 אשר המשקל שלה ילך ויעלה.
כל מערכת שתימכר ללקוחות שקולה בערך לשתי מערכות מהדור הראשון במונחי הכנסות – וכנראה שהיא גם הרבה יותר רווחית לחברה. במחצית הראשונה של השנה הצליחה מאסיבית לעמוד על רווחיות גולמית של 50% – זאת לעומת 44% במחצית הראשונה של שנת 2021. אינני יודע אם 50% זאת הרווחיות המייצגת – אך זהו הפרמטר אשר רלוונטי לחברה לטווח הארוך.
מאסיבית טוענת שהיא תספק את מדפסות ה-10000 ברבעון הרביעי של השנה והלאה. שאלת המפתח היא מהו הקצב שבו יכולה החברה לעמוד בתנאי השוק הנוכחיים – וכמה מדפסות היא תספק בפועל בשנה הבאה. כל מדפסת שתסופק – תתרום משמעותית הן לשורת ההכנסות והן לשורת הרווחיות הגולמית.
סיכום
מאסיבית מגיעה לרגע האמת שלה שבו היא חייבת להראות לבעלי המניות שלמדפסת ה-10000 שפיתחה יש שוק. עליה להפוך את ההזמנות המותנות והלא מחייבות להזמנות מחייבות ולהתחיל להיפגש עם כסף. עבור החברה מדובר באתגר לא פשוט וזאת בשעה שבעיית הרכיבים בעולם עלולה לעכב את הייצור של המערכות ובחברה ידרשו למצוא פתרונות יצירתיים כדי להשיג את הרכיבים.
במקביל, מאסיבית צריכה להעמיק את מאמצי השיווק שלה של מדפסת ה-10000 ולהגדיל את הצבר. כמות של 28 הזמנות מותנות היא כמות יפה – אבל מאסיבית צריכה להראות שהיא יכולה להיות בעוד שנה מהיום עם צבר של 40-50 מערכות הדפסה. מערכת ה-10000 של מאסיבית צפויה לחולל מהפכה בשוק התבניות – ומאסיבית נמצאת שם ורוצה להשתלט על השוק הזה בכל הכוח. חובת ההוכחה היא על החברה.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק בניירות המוזכרים בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של חברת מאסיבית