חברת סקודיקס מספקת למשקיעים קבלות מדי רבעון אך עדיין המניה אינה מתוגמלת על ידי השוק. מניית סקודיקס אשר מפתחת מכונות דיגיטליות להשבחת דפוס איבדה השנה רק 20% – הרבה פחות מאשר רוב חברות הטכנולוגיה המקומיות.
לפני מספר שבועות פרסמה סקודיקס את תוצאותיה המקדמיות לרבעון השלישי של השנה אשר מצביעות על כך שהחברה צפויה לצמוח השנה בלמעלה מ-30% במכירות לרמה של 29-30 מיליון דולר. אם קצב הצמיחה יישמר גם ב-2023 וההוצאות לא יגדלו משמעותית – סקודיקס עשויה לעבור לתזרים חיובי מפעילות שוטפת סביב המחצית השנייה של 2023.
מתוך מאה החברות אשר הצטרפו לבורסה בשנת 2021 – ניתן לספור על יד אחת את כמות החברות הטכנולוגיות שיש להן מכירות של יותר מ-100 מיליון שקל בשנה וצומחות בקצב של יותר מ-30% בשנה. סקודיקס אם כך היא חברה מאוד ייחודית בגל הנפקות הטכנולוגיה שכדאי לשים אליה לב – מאחר ועד כה המניה נמצאת הרחק מתחת לרדאר המשקיעים.
על חברת סקודיקס כתבתי לראשונה לפני חצי שנה והסברתי לעומק מהי השבחת דפוס. בקצרה – מדובר באפקטים אשר משביחים את האריזה של המוצר מעבר להדפסת הצבע הרגילה. מה זה כולל ? למשל – הטבעת פויל אשר נותנת לאריזה צבעים מתכתיים. השבחת הדפוס על גבי אריזת המוצר מושכת את תשומת הלב של הצרכן ומשדרת יוקרתיות והתוצאה עבור הלקוח היא הגדלת המכירות.
קו המוצרים של סקודיקס כולל שישה סוגים של מדפסות אשר מיועדות להשבחת דפוס ופונים לשלושה סוגים של לקוחות. מדפסות סקודיקס אולטרה 1000 ו-2000 פונות לשוק הדפוס המסחרי, מדפסות סקודיקס אולטרה 3000 ו-4000 פונות לשוק הדפוס המקוון (e-commerce). לאחר ההנפקה השיקה החברה את מדפסות הסקודיקס אולטרה 5000 ו-6000 אשר פונות לשוק יצרני האריזות – שוק אשר אחראי לחלק ניכר מן הצמיחה בחברה.
עד היום מכרה סקודיקס כ-400 מערכות אשר מותקנות ברחבי העולם עם היקף מכירות מצטבר של יותר מ-200 מיליון דולר. לצד מכירת המערכות סקודיקס גם מוכרת ללקוחות חומרים מתכלים ושירות על בסיס קבוע אשר מאופיין ברווחיות גבוהה וצומחת אשר מניבה לחברה תזרים שוטף ויציב. הצמיחה במכירות של המוצרים המתכלים מעידה על השימוש ההולך וגובר של הלקוחות במערכות שפיתחה החברה.
התוצאות המקדמיות של סקודיקס
שוק האריזות הוא הגורם המרכזי אשר אחראי לצמיחה של סקודיקס. בתוך שנה וקצת מאז השקת קו המוצרים לשוק האריזות – הוא מהווה כ-40% מהמכירות של החברה. מוצר הדגל בתחום הוא מדפסת האולטרה 6000 אשר כובשת את השוק ומספקת ללקוחות פתרון דיגיטלי להשבחת דפוס על גבי אריזות בפורמט רחב.
בחודש אוקטובר האחרון סקודיקס הציגה לראשונה את המערכת שלה בארה”ב בתערוכה יוקרתית בלאס וגאס. בחברה מציינים כי נרשמה התעניינות רבה ושהם צופים עסקאות כבר ברבעון הרביעי של השנה. הדרך אל השוק האמריקאי מתרחשת באמצעות אתר דמו שבו לקוחות פוטנציאליים יכולים להגיע ולראות את המערכת בפעולה. לחברה אתר דומה הפועל בגרמניה.
מההתוצאות המקדמיות שסיפקה סקודיקס למשקיעים עולה כי ההכנסות ברבעון השלישי עלו ב-30% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו בכ-8 מיליון דולר. מתוך זה ההכנסות ממכירת מוצרים מתכלים הסתכמו ב-2.4 מיליון דולר. בסה”כ בתשעת החודשים הראשונים של 2022 רשמה סקודיקס גידול של 32% במכירות ל-19.7 מיליון דולר כאשר ההכנסות ממתכלים הסתכמו ב-7.2 מיליון דולר.
כדי לעמוד ביעד שהציבה לעצמה – צמיחה של 30% בשנת 2022 – סקודיקס תידרש להשיג ברבעון הרביעי הכנסות של כ-9-9.5 מיליון דולר. הרבעון הרביעי נחשב לחזק ועודפי תקציב מופנים בדרך כלל לרכישות מוגברות בחודש דצמבר. אם סקודיקס תצליח לתרגם את ההצלחה בתערוכה בלאס ווגאס לעסקאות מחייבות – העמידה ביעד אפשרית בהחלט.
מתי סקודיקס תעבור לרווחיות?
זאת שאלת המפתח שגם סקודיקס אינה מתייחסת אליה באופן פומבי. במחצית הראשונה של השנה שרפה סקודיקס 3.3 מיליון דולר מפעילות שוטפת על הכנסות של 11.7 מיליון דולר. בפועל – שריפת המזומנים לטעמי היא קטנה יותר והושפעה מגידול של כ-1.9 מיליון דולר במלאי שכנראה נמכר ברבעון השלישי של השנה.
שאלת המעבר לרווחיות טמונה לדעתי בשיעור הרווחיות הגולמית. בשנת 2021 שיעור הרווחיות הגולמית עמד על 33%. במחצית הראשונה של השנה שיעור הרווחיות הגולמית טיפס ל-35.5%. בסקודיקס שואפים להמשיך ולשפר את שיעור הרווחיות הגולמית. בפועל – הרווחיות הגולמית היא תמהיל בין מכירת מדפסות אשר מאופיין בשיעור רווחיות נמוך יחסית לבין מכירת חומרים מתכלים אשר מאופיינים בשיעור רווחיות גולמית גבוה.
בחישוב סנדלרים – על 30 מיליון דולר מכירות, רווחיות גולמית של 35%, הוצאות מו”פ של 4 מיליון דולר, הוצאות מכירה של 5 מיליון דולר והוצאות הנהלה של 4 מיליון דולר בשנה – החברה אמורה להיות בהפסד תפעולי של 2.5 מיליון דולר. בתיאוריה – אם סקודיקס תצמח בשנת 2023 רק ב-25% ל-37 מיליון דולר ותשמור על יתר הפרמטרים ללא שינוי – החברה תהיה באיזון. בפועל – סקודיקס מצפה לצמוח בשיעור של 30% מדי שנה וגם לשפר את הרווחיות הגולמית שלה – כך שאם אכן זה יקרה – במחצית השנייה של שנה הבאה סקודיקס עשויה להיות רווחית.
סקודיקס אינה זקוקה לגיוס הון בקרוב – ויש לה את המשאבים הכספיים כדי לעבור לצמיחה. לחברה היו 12.1 מיליון דולר בקופה בסוף יוני אך כנגדם היו לחברה התחייבויות בנקאיות של 3.3 מיליון דולר. הכסף הזה עשוי לשרת את ההון החוזר של החברה בשנה הקרובה בדרך לאיזון ומעבר לרווחיות.
סיכום
כמעט שנה וארבעה חודשים חלפו מאז ההנפקה של סקודיקס בבורסה בתל אביב והחברה ממשיכה בקו המגמה שלה – צמיחה שנתית של יותר מ-30%. החברה נכנסה לשוק חדש – שוק האריזות שיש בו הרבה בשר לאן לגדול – והיא מתכננת לעשות זאת גם בשנת 2023. המהפכה הדיגיטלית שעושה סקודיקס בתחום – נמצאת רק בראשיתה והחברה רוצה לכבוש עוד ועוד נתחי שוק.
סקודיקס מצמצמת בהדרגה את שריפת המזומנים – ואם תמשיך לצמוח באותו הקצב גם בשנה הקרובה וללא גידול בהוצאות – המעבר של החברה לרווחיות נמצא מעבר לפינה. בשווי שוק של כ-100 מיליון שקל – שוק ההון לדעתי מפספס את החברה אך חובת ההוכחה תהיה תמיד על החברה. אם התוצאות ימשיכו להשתפר – המניה תדאג כבר להתאים את עצמה לביצועים.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בני”ע.
כל הפועל על בסיס סקירה זו, לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה, הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של סקודיקס