תשמעו סיפור. בפברואר 2019 אני מפרסם כתבה על אלקטריאון. המניה הייתה לאחר זינוק של כ-1,000% לרמה של 5,000 אגורות. יום לאחר הכתבה אני מקבל שיחת טלפונית בווטסאפ. על הצד – קידומת של מספר טלפון מניו יורק. “הכתבה שלך שגויה והמסקנה שהגעת אליה אינה נכונה. אתה מפספס את הסיפור באלקטריאון. ממליץ לך להיפגש עם מנכ”ל החברה אורן עזר”.
בתור עיתונאי אני נתקלתי לא פעם ולא פעמיים בשיחות טלפון כמו זו. יחד עם זאת – לא רצתי להיפגש עם החברה. הם גם לא עבדו עם משרד יחסי ציבור או קשרי משקיעים באותו הזמן. העדפתי להתעלם מההמלצה החמה שקיבלתי מהאיש האנונימי וראיתי איך המניה הולכת ועולה ובורחת לי. שברתי את הראש.
הרגע המכונן בחברה התרחש ביוני 2020 כאשר החברה בפעם הראשונה הגיעה למוסדיים. החברה גייסה כ-כ-170 מיליון שקל ממשקיעים בעסקה פרטית חסומה לפי שווי של 1.7 מיליארד שקל. התחושה בשוק הייתה של אופוריה עצומה שזאת הסחורה הכי טובה שיש היום בשוק. המניה המשיכה לטפס עד לשיא של יותר מ-32,000 נקודות באוקטובר 2020 שבו המניה נסקה לשווי של 3.1 מיליארד שקל.
ואז הגיעה ההתפכחות. המניה איבדה גובה כל הדרך למטה והיום היא בשווי של כ-640 מיליון שקל. המוסדיים שרדפו אחרי הנייר למעלה – פירקו אותו למטה. התיאבון לסיכון בשוק ירד, אלטשולר לא התלהב מהירושה של המניות שקיבל מפסגות גמל ולאחרונה חדל מלהיות בעל עניין. ואז – לפני מספר חודשים החלטתי ללכת לבקר בחברה בפעם הראשונה.
לקחתי את הרכב ונסעתי למושב בית ינאי הפסטורלי. ואז נפתחו לי העיניים. אז – ורק אז נפל לי האסימון. אחרי חצי שעה של אחד על אחד עם אורן עזר הבנתי שאלקטריאון היא חברה שהולכת לשנות את העולם. ראיתי בחיי מאות רבות של חברות. שמעתי סיפורים והבטחות ממאות רבות של מנכ”לים. הסיפור של אלקטריאון הוא גיים צ’יינג’ר אמיתי לעולם הרכבים שבו יותר ויותר רכבים הופכים לחשמליים.
אז מה אלקטריאון עושה?
אלקטריאון פיתחה טכנולוגיה לטעינה אלחוטית של רכבים חשמליים. הדבר מתבצע באמצעות תשתית של סלילים אשר מוטמנת מתחת לפני הקרקע ומעבירה את האנרגיה לכלי הרכב החשמלי. המעבר של האנרגיה מתבצע על ידי מקלט אשר נמצא בכלי הרכב אשר מטעין את הסוללה אשר נמצאת בכלי הרכב.
ישנם שלושה סוגים של טעינה: טעינה סטטית – כאשר כלי רכב חונה בחניון או במסוף. טעינה דינמית – כאשר הרכב נמצא בנסיעה. טעינה חצי דינמית – כאשר הרכב נמצא בנסיעה איטית מאוד.
יש היום מספר חברות אשר מפתחות טכנולוגיה של טעינה חשמלית אלחוטית אך הן נמצאות רחוק מאחור מבחינת ההתקדמות ולחברת אלקטריאון נמצאת במקום מתקדם יותר מאשר החברות האחרות ואת זה ניתן לראות בזכיות הטכנולוגיות של החברה ובפיילוטים אותם היא מקדמת במקומות בעולם.
תחרות נוספת יש מול חברות אשר מציעות פתרונות טעינה לא אלחוטיים (באמצעות כבלים למשל). מיותר לציין שמדובר בפתרונות מסורבלים יותר ושבעולם יעדיפו פתרונות אלחוטיים.
נכון לסוף יוני לאלקטריאון היו בקופה כ-107 מיליון שקל אשר מספקים לה לממן את הפעילות לתקופה של כשנה וחצי עד שנתיים ללא גיוסי הון. צריך לזכור שלחברה יש בשנה הקרובה מספר מקורות הכנסה מהפרויקטים שהיא מבצעת אשר מצטרפים למקורות שבידי החברה. שנת 2023 צפויה להיות שנה שבה החברה תתחיל להכיר בהכנסות מהעבודות שהיא מבצעת.
הפעילות בישראל
העסקה המסחרית המשמעותית הראשונה של החברה היא עם חברת דן. ההסכם נחתם בשלהי 2021 שבו סוכם על התקנה של מערכת הטעינה האלחוטית של אלקטריאון על גבי 200 אוטובוסים חשמליים במספר טרמינלים. אחד הטרמינלים הראשונים שבהם תותקן המערכת היא במסוף רידינג שבו יותקנו 14 עמדות טעינה לאוטובוסים. ההתקנה צפויה להתרחש ברבעון הרביעי של השנה. במידה והפיילוט יהיה מוצלח – תפעל דן להתקנת מערכות של אלקטריאון במסופים נוספים אשר יאפשרו הטענה של כ-186 אוטובוסים נוספים.
מודל ההכנסות של אלקטריאון הוא מודל של CaaS – טעינה כשירות. החברה צפויה לקבל 770 דולר בחודש עבור כל כלי רכב אשר נהנה מהטעינה האלחוטית. כמובן שחברת התחבורה היא זאת אשר תישא בעלויות הטעינה. עבור 200 רכבים – מדובר בהכנסה שנתית של כ-6-7 מיליון שקל שתקבל החברה.
הסכם נוסף בישראל נחתם לפני עם חברת האוטובוסים אפיקים. ההסכם נחתם עבור 30 אוטובוסים אשר יוכלו להיטען בו זמנית בעלות של 6.5 מיליון שקל. אפיקים היא חברת התחבורה הרביעית בגודלה בישראל ועמדות ההטענה יותקנו בחניון אוטובוסים בראש העין בשטח שיוקצה על ידי העירייה.
בואו נסתכל רק על השוק המקומי. במדינת ישראל פועלים מעל ל-14,000 אוטובוסים. מגרש המשחקים המקומי בלבד מאפשר לאלקטריאון ליהנות מהכנסות של כ-130 מיליון דולר בשנה במידה ותגיע ל-100% נתח שוק. וכאשר יותר ויותר חברות אוטובוסים יעבירו את צי כלי הרכב שלהם לכך שיהיו חשמליים – אלקטריאון נמצאת במקום הנכון ובזמן הנכון.
זה לא יקרה מחר בבוקר והפיילוט ברידינג וההתקנה בראש העין טרם בוצעו ועדיין לא ברורה מידת ההצלחה – אך אם תעשו fast forward ל-3-5 שנים קדימה – אין סיבה שאלקטריאון לא תהיה עם נתח שוק של 20-40% משוק האוטובוסים המקומי תוך שהיא מתקינה את עמדות הטעינה שלה בכל טרמינל במדינת ישראל.
עבור חברות האוטובוסים יש בעבודה עם אלקטריאון הרבה יתרונות. האוטובוסים לא יוטענו רק בחניון בשעות הלילה אלא גם יטענו במהלך היום. בסיום כל מסלול – לנהג יש כ-30-60 דקות הפסקה שבהם האוטובוס עומד בטרמינל עד הנסיעה הבאה. בזמן הזה הרכב מוטען. התוצאה היא שאוטובוס יוכל לעשות שימוש בסוללה קטנה יותר. הסוללה היא אחד המרכיבים היקרים באוטובוס וסוללה קטנה יותר תקטין את העלות הכוללת של כלי הרכב ותגדיל את הרווחיות של חברת האוטובוסים.
יתרון נוסף הוא שעמדת טרמינל יכולה לשרת מספר חברות – זאת אומרת שברגע שאלקטריאון התקינה עמדת טעינה ברידינג עבור דן – אותה עמדה עשויה לשמש גם רכב של חברה מתחרה. כל שנדרש הוא להתקין מקלט על הרכב וכך מספר חברות אוטובוסים יכולים לעשות שימוש בטעינה האלחוטית באותה נקודה על גבי הטרמינל.
אם עד כה דיברתי על שני פרויקטים של אלקטריאון בתחום הטעינה הסטטית (בתוך טרמינלים) אז חשוב לדעת שלחברה יש פרויקט נוסף של טעינת אוטובוסים חשמליים תוך כדי נסיעה בסביבה עירונית. אלקטריאון ביצעה פיילוט הכולל פריסה של 700 מטר של כביש טעינה דינמי באזור האוניברסיטה בת”א. הפרויקט כולל תחנת טעינה סטטית במסוף האוניברסיטה כאשר האוטובוס החשמלי גם נטען תוך כדי ביצוע הנסיעה.
הפיילוט החל לפני כמעט שנתיים ומחודש מרץ 2021 נוסע על גבי התשתית אוטובוס חשמלי הנטען מהטכנולוגיה של החברה. האוטובוס משמש כקו תחבורה ציבורית סדיר המופעל על ידי חברת דן להסעת סטודנטים אשר נטען על ידי הטכנולוגיה של אלקטריאון. הפרויקט מומן בחלקו על ידי רשות החדשנות.
הפעילות בשבדיה
אם במדינת ישראל הקטנה ניתן יהיה לבנות מודל עסקי לאלקטריאון רק מטעינה אלחוטית בטרמינלים – רק דמיינו מהו הפוטנציאל של אלקטריאון בעולם הגדול. החברה עדיין לא מדגדגת את הקצה של הקרחון. השוק הראשון אותו סימנה החברה בתחילת הדרך הוא השוק בשבדיה.
מזה מספר שנים שמתבצע פיילוט של אלקטריאון בעיר ויסבי. שם פרסה החברה תשתית כביש חשמלי אלחוטי באורך של מייל אחד (1.6 ק”מ) על קטע המחבר בין שדה התעופה לעיר. השאטל הציבורי מופעל באופן אלחוטי באמצעות המערכת של החברה מאז אוקטובר 2021 זאת כחלק משאטל ציבורי.
בחודש אפריל הפיילוט הוארך כדי לבדוק את הדור החדש של הטכנולוגיה של החברה הכולל ביצועים משופרים של העברה אנרגיה בהספק של 30 קילוואט. החברה קיבלה מימון נוסף לפיילוט בהיקף של 2 מיליון אירו. לטובת הפיילוט התקינה מקטע כביש נוסף והראתה נצילות של כ-85%. בחודש ספטמבר צפויה החברה להתקין פריסת מקטע כביש בהיקף של 400 מטר שבו תבחן יכולות תוכנה ובקרה מתקדמות.
האפסייד הגדול בשבדיה הוא לא מקטע הכביש שנפרס אלא מהכיוון של מגה מכרז אשר מתנהל בימים אלו לטעינת כביש בהיקף של 41 ק”מ. אלקטריאון צפויה להיות שחקנית משמעותית במכרז שבו תיפרס טעינה אלחוטית על פני קטעי כביש של 82 ק”מ (הלוך וחזור). אינני יודע להעריך את לוחות הזמנים אך זאת תהיה הפתעה אם אלקטריאון לא תיקח חלק במכרז זה. אגב, ישנה אפשרות שבמכרז הזה תהיה יותר מחברה זוכה אחת וחברות שונות יחלקו את הפרויקט.
הפעילות בגרמניה
לפני מספר ימים עדכנה אלקטריאון כי זכתה בהסכם בגרמניה יחד עם חברת האנרגיה EnBW. אלקטריאון תקים כביש חשמלי באורך של 1 ק”מ יחד עם שני מפרצי טעינה סטטיים. במסגרת ההסכם – אלקטריאון תעשה שימוש הן במערכת הטעינה הסטטית (בטרמינלים) והן במערכת הטעינה הדינמית (בנסיעה). אלקטריאון תקבל 3.2 מיליון אירו ותספק שירותי תפעול ותחזוקה למשך מספר שנים. אגב, במחצית הראשונה של השנה אלקטריאון רשמה הכנסות ראשונות כחלק מהפיילוט עם EnBW בהיקף של כ-3 מיליון שקל שבו הפעילה החברה שאטל יומי לעובדים מבוסס הטכנולוגיה של אלקטריאון אשר הדגים את היכולות של אלקטריאון בהצלחה.
אך זאת, לא העסקה המשמעותית של אלקטריאון. בתחילת אוגוסט עדכנה החברה כי זכתה יחד עם שותפות בפרויקט להתקנת כביש חשמלי באורך של קילומטר במערכת הכבישים האוטובאן. רשת האוטובואן היא רשת הכבישים המהירה בגרמניה בהיקף של כ-13,000 ק”מ. איגוד התעשייה המוביל בגרמניה המליץ לחשמל כ-4,000-8,000 ק”מ מרשת האוטובאן ורק דמיינו מה הפוטנציאל הכספי עבור אלקטריאון. הפיילוט שבו זכתה אלקטריאון עם שותפות מתוקצב בכ-5.7 מיליון אירו בעוד החלק של החברה מסתכם ב-2.1 מיליון אירו. להערכתי הפיילוט של פריסת כביש עם טעינה אלחוטית ברשת האוטובאן הוא המשמעותי ביותר וגלום פה פוטנציאל עצום בטווח הארוך.
הפעילות באיטליה
באיטליה פועלת אלקטריאון בפרויקט אשר נקרא “זירת העתיד”. מדובר בפרויקט שמובל על ידי חברת ברמבי אשר מפעילה את כביש האגרה 35A אשר נמצא בצפון איטליה. בפרויקט פרסה אלקטריאון מקטע כביש חשמלי באורך של קילומטר אחד במסלול מעגלי בסמוך לכביש האגרה. הפרויקט הותקן בזמן שיא של שני ימי עבודה בלבד (כ-16 שעות עבודה). בפרויקט ביצעה החברה אינטגרציה מלאה של רכיבי המערכת בשני סוגי רכבים חשמליים – רכב פרטי מסוג פיאט 500 ואוטובוס חשמל. לאחרונה עדכנה אלקטריאון כי כחלק מהפרויקט סיימה לפרוס מקטע כביש אלחוטי נוסף יחד עם יתר השותפים בקונסורציום.
הפעילות בארה”ב
שתי העסקאות המשמעותיות של אלקטריאון בארה”ב מתרחשות ביוטה ובמישיגן. ביוטה מתכננת אלקטריאון לבצע החודש פריסת מערכת טעינה אלחוטית עם משאיות של חברת Kenworth. פריסה זו צפויה לשמש חלון ראווה לטכנולוגיה של החברה ולייצר הרבה עניין בקרב עיתונאים ולקוחות פוטנציאליים אשר יתרשמו מהחברה.
במישיגן מקדמת החברה פרויקט משמעותי יחד עם חברת פורד וחברות תשתיות אמריקאיות גדולות. העיר מישיגן הביעה נכונות לייצר “עיר אלחוטית” ואף הקצתה 50 מיליון דולר לטובת הטמעה של מערכות שונות של טעינה אלחוטית. אלקטריאון עובדת מול פורד כדי לשלב את המקלטים שפיתחה ברכבי פורד אשר ישמשו כרכבי שירות היסעים בעיר. הכביש צפוי להתחיל ולפעול החל משנת 2023 והוא צפוי להיות כביש הטעינה האלחוטי הראשון בכל ארה”ב.
בנוסף, לחברה יש עוד מספר פיילוטים שונים במדינה – שלא ברור מה הם יולידו. כך למשל, עסקה אחת של החברה הוא הסכם מול CTG – חברה עם צי של 2,800 לימוזינות ומוניות בניו יורק, ניו ג’רזי, קונטיקט ולאס ווגאס. במסגרת ההסכם אלקטריאון תטמיע את הטכנולוגיה שלה בקרב 80 רכבים בלאס ווגאס ובחברות מצפים לחישמול של 200 רכבים במדינה כולה.
בדומה להסכם מול דן – גם כאן ההכנסות של החברה יהיו במודל של טעינה כשירות (CaaS) שבו אלקטריאון תקבל תשלום קבוע עבור כל רכב אשר עושה שימוש בטעינה אלחוטית. בשתי החברות מתכננים כי לאס ווגאס יהיה “מגרש הניסויים” שבו ייבחנו יכולות הטעינה האלחוטית של החברה. הכל יהפוך להיות יותר מעניין כאשר הצדדים יעברו לעשות פיילוט בניו יורק.
סיכום
חברת אלקטריאון היא היום חברה בוגרת יותר ובשלה יותר. לאחר שנים של מו”פ אלקטריאון היום היא החברה המובילה בעולם בתחום של טעינה אלחוטית של כלי רכב – והיא צפויה להערכתי לשנות את העולם בשנים הקרובות יחד עם המהפכה החשמלית שבה יותר ויותר רכבים בעולם ינועו באמצעות חשמל ולא באמצעות דלק.
אלקטריאון צפויה לבצע התקנה מסחרית ראשונה כבר ברבעון הרביעי בתחנת רידינג ל-14 אוטובוסים ובתחילת שנה הבאה גם ב-30 רכבים של חברת אפיקים. הפעילות בישראל היא רק הפרומו להתקדמות שמבצעת החברה בכל הגזרות – ארה”ב, גרמניה, איטליה וכמובן שבדיה.
עם הטכנולוגיה של החברה – אלקטריאון רוצה לייצר הכנסות קבועות בקצב הולך ועולה של מתן שירותי טעינה אלחוטית כשירות. ההשקעות הרבות שבוצעו בשנים האחרונות עשויים לסייע לחברה לקטוף את הפירות. בשווי של 640 מיליון שקל – השווי של המניה של החברה ירד למחירים נוחים יותר והרבה פחות בועתיים.
לצד החלום הרטוב – צריך לזכור שאלקטריאון היא עדיין סטרט-אפ וכמות הסיכונים והאתגרים העומדים בפני החברה הם עצומים. אלקטריאון צלחה בשנים האחרונות הרבה מכשולים – וחובת ההוכחה על כך שהטכנולוגיה של החברה עובדה – היא עדיין על החברה. אני מקווה שהחברה תצליח ליישם את הטכנולוגיה ולכבוש את העולם אך זה דורש סבלנות. החברה נמצאת בכיוון הנכון.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של אלקטריאון