חברת אלקטריאון ניצבת בחודשים הקרובים בפני אחד מהאירועים המשמעותיים מאז הקמתה – התמודדות על מכרז להקמת כביש חשמלי בשבדיה באורך של 42 ק”מ. שבדיה ניצבת היום בחזית אימוץ טכנולוגיית הכבישים החשמליים וזכייה במכרז על ידי אלקטריאון עשויה לייצר קפיצת מדרגה משמעותית בהיקפי הפעילות של החברה מצד אחד – אך תשיג מטרה הרבה יותר חשובה – הכרה חשובה בטכנולוגיה של החברה.
שוק ההון מזהה את האירוע – ומניית אלקטריאון היא אחת הכוכבות של שנת 2023. בשעה שרוב חברות הטכנולוגיה איבדו גובה – המניה של אלקטריאון רשמה השנה זינוק של 130% ושווי החברה עומד על כ-700 מיליון שקל. שוק ההון חוזר להאמין כי הפתרון של אלקטריאון עשוי לכבוש את העולם ומאמין בטכנולוגיה אשר צומחת במושב בית ינאי.
נחזור למכרז הענק – ממשלת שבדיה מתכננת לפרוס כ-2,000 ק”מ של כבישים מהירים חשמליים עד שנת 2030 בכל המדינה. מהלך זה מגיע לאחר שהמדינה ביצעה מספר פיילוטים מוצלחים שבהם גם לקחה חלק חברת אלקטריאון בעיר גוטלנד. המכרז כולל הקמת הכביש החשמלי באורך של 42 ק”מ אשר מיועד לטעינה של משאיות כבדות. בשלב הבא – מתוכנן להתבצע מכרז נוסף להפעלה של הכביש החכם לתקופה של 15 שנה. קטע הכביש של ה-42 ק”מ הוא רק עד ראשון בדרך לפריסה הרחבה של כבישים חכמים אשר מתוכננת בשבדיה בשנים הקרובות ולכן זכייה של אלקטריאון במכרז זה היא קריטית.
חוברת המכרז פורסמה כבר בנובמבר 2022 ואלקטריאון הודיעה כי בכוונתה לקחת בו חלק. החברה עברה את שלב ההליך המוקדם יחד עם מספר מציעים נוספים שזהותם אינה ידועה. אלקטריאון ניגשה למכרז יחד עם חברת בניה ספרדית בשם קוברה אשר מתמחה בעבודות חשמל והנדסה אזרחית.
אלקטריאון מצידה כבר נערכת לאפשרות הדי ריאלית שתזכה במכרז. בדוחות הכספיים השנתיים העריכה כי תזכה במכרז בהסתברות של 40%. במידה ואכן כך יהיה – החברה תכיר בהכנסות מהפרויקט החל משנת 2024.
כדי להיערך ליישום המכרז – אלקטריאון מנהלת מו”מ מול חברת האטצ’ינסון אשר תייצר עבורה בהיקף המוני את הסלילים אשר יותקנו במסגרת הפרויקט. ההסכם עדיין לא נחתם אך ניתן להעריך בזהירות שהוא ייחתם לאחר שאלקטריאון תזכה במכרז. בדוחות השנתיים ציינה אלקטריאון כי ההגשה למכרז צפויה להתבצע בחודש אפריל 2023. מאחר והמכרז מתנהל כעת – אלקטריאון לא ציינה את ההערכה שלה לגבי המועד הצפוי לפרסום הזוכה במכרז.
כדי להבין כיצד הגיעה אלקטריאון למכרז הענק בשבדיה – צריך לחזור כמה שנים לאחור לשנת 2018-2019. אלקטריאון זיהתה את השוק השבדי כבר לפני שנים כאשר זכתה בפיילוט קטן בגוטלנד שבו הדגימה את פתרון הטעינה האלחוטית שלה על פני כביש חשמלי באורך של 1.6 ק”מ. אלקטריאון הטעינה אוטובוס ציבורי ומשאית חשמלית על פני כביש בין עירוני המחבר בין שדה התעופה לעיר.
בשנת 2022 הקימה אלקטריאון מקטע נוסף של הדור החדש של מערכת הכביש החשמלי האלחוטי וזכתה בחוזה להארכה של 400 מטר נוספים של הכביש. בפרויקט זה אלקטריאון עשתה שימוש בטכניקה של פריסה מהירה – שזה אולי צוואר הבקבוק המרכזי בחישמול הכבישים.
אלקטריאון זה לא רק שבדיה…
אבל אלקטריאון אינה מתבססת אך ורק על שבדיה ומקדמת פרויקטים נוספים – באיטליה, ישראל, גרמניה וארה”ב. בדוחות השנתיים חשפה אלקטריאון שהיא מעורבת בייזום של פרויקטים נוספים אשר טרם דווחו ונמצאים בתהליך. אלקטריאון העריכה כי ההסתברות לחתימה על הסכמים אלו הינה כ-50%.
שני הסכמים מהותיים שכדאי לשים אליהם לב מתרחשים כאן אצלנו מתחת לאף – עם חברות האוטובוסים אלקטרה אפיקים ודן. בניגוד לשבדיה ששם יותקן כביש חכם אשר טוען רכבים חשמליים בעת נסיעה – בשני הפרויקטים בישראל עם אלקטרה אפיקים ודן מדובר בטכנולוגיה של טעינה סטטית – כלומר טעינה של רכב חשמלי בזמן שהאוטובוס בעצירה בטרמינל האוטובוסים.
עם אלקטרה אפיקים מתוכנן להתבצע פרויקט אשר יאפשר להטעין 30 אוטובוסים בו זמנית, 24 שעות ביממה. הטכנולוגיה של אלקטריאון צפויה להיות מותקנת בחניון אוטובוסים בראש העין בשטח ייעודי אשר הוקצה על ידי העירייה. הטעינה האלחוטית תאפשר להאריך את שעות הפעילות של האוטובוסים החשמליים וניתן יהיה להפחית את צריכת החשמל שלהם בטעינת הלילה. ההיקף הכספי של העסקה אולי אינו גדול (6.5 מיליון שקל) אבל עשוי לייצר קרש קפיצה לחישמול תחנות אוטובוס נוספות ברחבי הארץ.
גם ההסכם עם דן הינו דומה ומתייחס להקמת עמדות טעינה עבור 200 אוטובוסים. החלק הראשון של הפרויקט צפוי להתרחש במסוף רידינג. ההתקנה כבר הייתה צריכה להתרחש אך דן דחתה את ההזמנה של האוטובוסים. נכון להיום החברה ממתינה לאספקת האוטובוסים על ידי דן על מנת להתקין את המערכות אשר יוצרו עבור האוטובוסים. לוחות הזמנים המשוערים כעת הם שעמדות הטעינה יותקנו ברבעון השני של השנה והפעלתן תתרחש ברבעון הראשון של 2024.
מנוע הצמיחה – השוק הגרמני והשוק האמריקאי
אחד ממנועי הצמיחה של אלקטריאון אשר עדיין לא בא לידי ביטוי אך צפוי לייצר הכנסות עוד השנה הוא השוק הגרמני. אלקטריאון מעורבת במספר פרויקטים במדינה שבהם היא צפויה לראות בשנת 2023 הכנסות של כ-5 מיליון שקל ושל 13 מיליון שקל בשנת 2024.
פרויקט שבו זכתה החברה הוא פריסה של כביש חשמלי אלחוטי באורך של קילומטר אחד על גבי מערכת הכבישים המהירה הגרמנית – האוטובאן. החלק של אלקטריאון בפרויקט הוא כ-2.3 מיליון אירו. רק בשביל להבין את הפוטנציאל – איגוד התעשייה המוביל בגרמניה, BDI המליץ לחשמל כ-4,000-8,000 ק”מ מרשת האוטובאן הגרמנית – זאת כדי להפחית את הפחמן של הובלת משאות בכבישים.
בנוסף, החברה מעורבת במספר פרויקטים נוספים – אשר עשויים להבשיל בשנים הקרובות לעסקאות משמעותיות בדיוק כפי ששבדיה התחילה עם פיילוט קטן ובימים אלו עורכת כבר מכרז משמעותי. כבר היום מפעילה אלקטריאון קו מסחרי בגרמניה בעיירה בשם בלינגן. מדובר בקו הכולל מקטע דינמי באורך של 400 מטר ושתי עמדות טעינה סטטיות בסוף המסלול. הקו פועל כבר מספר שבועות ומייתר לגמרי את הצורך בטעינה לילית. חשוב לציין כי צמצום הצורך בטעינה לילית לציי אוטובוסים, משאיות ורכבי חלוקה יכול לשנות את פני התעשייה ולגרום לאימוץ מהיר יותר של רכבים חשמליים לצד צמצום בגודל הסוללות שהן מהוות חלק משמעותי מעלות כלי הרכב.
מנוע צמיחה נוסף של החברה מגיע מהשוק האמריקאי. לצד הפעילות של החברה במישיגן – נראה שמדינות רבות בארה”ב עשויות להיכנס בתקופה הקרובה לתחום הכבישים החשמליים האלחוטיים. מספר מכרזים צפויים לצאת לדרך במקומות כמו ניו יורק, סן דיאגו, פנסילבניה, בופאלו, פלורידה והם מצטרפים לפעילות של החברה במישיגן. עבור אלקטריאון מדובר באיתות חיובי מאוד מאחר והתקציב של המדינות לתחום תשתיות הטעינה בארה”ב הוא עצום.
העסקה האסטרטגית עם טויוטה ו-Denso
לצד הפרויקטים שמקדמת החברה בעצמה – חשוב להתמקד בהסכם המשמעותי שחתמה החברה יחד עם טויוטה ועם יצרנית חלקי הרכב Denso במרץ 2023. שלושת החברות חתמו על מזכר הבנות לפיתוח של מערכת טעינה אלחוטית פרי הטכנולוגיה של אלקטריאון אשר תשולב ברכבי טויוטה החדשים כחלק מתהליך הייצור וברכבים הקיימים (after marker).
מזכר ההבנות נחתם אחרי בחינה מעמיקה של מערכת הטעינה האלחוטית של החברה. נציגי החברות בדקו כל חלק וחלק במטה של אלקטריאון במשך שבועיים שבהם הדגימה החברה את היכולות הטכנולוגיות של המערכת במתחם ההדגמה שבמטה החברה על רכב היברידי של טויוטה.
כחלק מתהליך זה ביצעה לאחרונה אלקטריאון ניסוי בבית ינאי להוכחת היכולות של החברה – נסיעה רצופה של 100 שעות על גבי כביש חשמלי בלי שום עצירה לטעינה שבהם נסע הרכב כ-1,500 ק”מ. למי שרצה להתרשם בזמן אמת – הניסוי הועבר בשידור חי ביוטיוב. הניסוי אמור לייצר פתרון לשני החסמים המשמעותיים בתעשיית הרכב החשמלי – חרדת הטווח ותשתיות הטעינה. במלים אחרות – ככל שיותר ויותר כבישים יחושמלו – ניתן יהיה לוותר כמעט לחלוטין על תשתיות הטעינה החשמלית.
סיכום
חברת אלקטריאון זיהתה לפני שנים את הצורך בטעינה אלחוטית של כלי רכב והיום נמצאת בחזית העולמית ובכל מקום שבו מדינות מחפשות פתרונות לעולם המשתנה שבו יותר ויותר כלי רכב חשמליים עולים על הכביש.
התחרות שיש בתחום כיום היא מצומצמת ולחברה יש יתרון של מספר שנים על פני המתחרים – וזאת כנראה הסיבה מדוע אני סבור שהטכנולוגיה של החברה תצליח ותכבוש בשנים הקרובות יותר ויותר נתחי שוק. המכרז הגדול בשבדיה צפוי להיות להערכתי רק הסנונית הראשונה – אך קרש קפיצה משמעותי להמשך. זכייה במכרז תהיה הבעת אמון בטכנולוגיה של החברה ועשויה לפתוח עבורה דלתות גם במקומות ואזורים גיאוגרפיים נוספים אשר ילכו בעקבותיה של שבדיה בכל הקשור לטיפול בכלי רכב חשמליים.
גם השוק האמריקאי מתחיל לזוז מהר מאוד וניתן לצפות שמספר מכרזים אשר מתנהלים שם יניבו תוצאות חיוביות עבור החברה ויובילו לעסקאות נוספות בשווקים חדשים.
הדוחות של אלקטריאון מגלים כי החברה הבטיחה לעצמה פרויקטים בהיקף כספי של 79 מיליון שקל לשנים 2023 ו-2024 – וזה ללא המכרז הגדול אשר מתנהל בימים אלו בשבדיה. כל עסקה חדשה שתיסגר – תהיה בונוס מלא למשקיעים לשנים הקרובות.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של אלקטריאון