אחת ממניות היתר המעניינות לדעתי לשנת 2023 ועוסקת בתחום האשראי היא חברת בלנדר. עם שווי שוק של 47 מיליון שקל, למעלה מ-53,000 לקוחות, תיק אשראי בישראל של יותר מ-540 מיליון שקל ורמת נזילות גבוהה בלנדר היא לטעמי אחת מחברות הפינטק היותר מעניינות ומחזיקה שני מנועי צמיחה משמעותיים – האשראי הצרכני אותו היא מבצעת בשיתוף עם בנק הפועלים והאשראי לתחום הרכב אשר בו לחברה יש הרבה מקום לאן לצמוח.
עד לפני מספר חודשים לבלנדר הו שאיפות להפוך לבנק דיגיטלי אירופאי אך העסקה נפלה ובלנדר ממוקדת היום בישראל עם פעילות אשר עברה לרווחיות ברבעון השלישי של השנה. בלנדר של שנת 2023 היא חברה בריאה הרבה יותר מבחינה פיננסית והרבה יותר ממוקדת.
בלנדר היא היום חברה שעשויה לעניין את המשקיעים הרבה יותר מאשר בעבר. משקיעים היום רוצים לראות הרבה פחות חלומות ומתמקדים ביציבות ויצירת תזרים מזומנים חיובי. ביטול העסקה באירופה תחזיר לבלנדר כ-18 מיליון שקל אשר שוכבים בחשבון נאמנות – תואמים את הטעם של השוק כמו כפפה ליד.
רקע קצר
בלנדר היא כבר חברה ציבורית כבר יותר משנתיים. הפעילות המרכזית שלה היא בתחום האשראי הצרכני (BNPL) והאשראי לרכישת רכב. החברה פיתחה טכנולוגיה אשר מ אפשרת קבלת החלטה לגבי מתן אשראי בתוך פחות משלושים שניות. מדובר בתהליך דיגיטלי פשוט אשר מעריך את רמת הסיכון של כל לקוח ובהתאם לכך מאפשר לבלנדר לקבל החלטה האם ניתן להעמיד אשראי ללקוח או שלא.
בלנדר פועלת בישראל מאז שנת 2014 ועד היום העמידה אשראי בהיקף של יותר מ-1.3 מיליארד שקל. בלנדר עושה זאת על ידי פלטפורמה שפיתחה בשני אופני מימון, האחד כמתווך באשראי והשני כחברת מתן אשראי. בראשון, בלנדר משמשת כמתווכת בין המלווה לבין הלווה. בלנדר נהנית מהפער הקיים בין הריבית שמשלם הלווה לבין הריבית שמקבל המלווה. פעילות התיווך בישראל מתבצעת יחד עם קרן ביטחון ייחודית אשר מגנה על כספי המשקיעים במצבי כשל של הלווים. כספי הקרן נצברים מהפרשות כספי הלווים והמשקיעים באופן יחסי ומוחזקים בנאמנות.
המודל הזה מוכיח את עצמו היטב. בלנדר הגיעה להנפקה בתחילת 2021 עם כ-33,000 לקוחות משלמים ואילו היום יש לה כבר 53,000 לקוחות משלמים בישראל. אם ברבעון הראשון של שנת 2021 העמידה בלנדר הלוואות בהיקף של כ-59 מיליון שקל בלבד ברבעון – ברבעון השלישי של שנת 2022 העמידה החברה כבר למעלה מ-115 מיליון שקל.
תיק האשראי בישראל שעמד על 338 מיליון שקל ברבעון הראשון של שנת 2021 עמד ברבעון השלישי של שנת 2022 על 542 מיליון שקל. הגידול בתיק האשראי הוביל לזינוק בהכנסות. מרמת הכנסות של 7.8 מיליון שקל בישראל ברבעון הראשון של 2021 – רשמה בלנדר הכנסות של 13.9 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה. התוצאה היא שהפעילות בישראל עברה לתזרים חיובי ברבעון השלישי של השנה. כמה בדיוק? את זה ניתן יהיה לדעת לעומק רק במסגרת הדוחות הכספיים שיפורסמו לקראת סוף חודש מרץ.
במקביל לפעילות בישראל – בלנדר קידמה בשנתיים האחרונות מהלך לרכישת אגוד האשראי LTL בליטא מתוך מטרה להפוך אותו לבנק דיגיטלי. למרבה הצער, LTL לא קיבלה את האישורים הרגולטוריים הנדרשים ובלנדר נאלצה לסגת מן העסקה ותקבל לידיים שלה את כל הסכום אשר הועמד כפיקדון לטובת הרכישה – כ-18 מיליון שקל.
מתן אשראי בישראל
הפעילות בישראל של בלנדר מתבצעת באמצעות העמדת אשראי צרכי בנקודות מכירה ובאתרי Ecommerce. הפעילות הזאת זוכה לשם BNPL – ראשי תיבות של Buy Now Pay Later. דמיינו לקוח אשר רוצה לרכוש טלפון נייד חדש אבל לא רוצה להעמיס על מסגרת האשראי. כאן נכנסת לתמונה בלנדר אשר יכולה להעניק ללקוח אשראי בנקודת המכירה בלי לתפוס מסגרת אשראי. לאחר שבלנדר בודקת את איכותו של הלקוח – היא מממנת את הרכישה במלואה מבחינת המוכר ופורסת את ההחזר לתשלומים בכרטיס אשראי בלי לתפוס את המסגרת – וכמובן דואגת לקבל את הריבית עבור האשראי.
בשנים האחרונות הפעילות הזאת של בלנדר נמצאת במגמת צמיחה מואצת. נכון לסוף הרבעון השלישי לבלנדר היו כ-2,500 נקודות הפצה שבהם היא סיפקה את האשראי ללקוחות. בין הלקוחות הבולטים נציין את רשת באג, שקם אלקטריק, מחסני חשמל, דיזנהויז, אמריקן לייזר, סמסונג, איי סטור, מטרו מוטור ועוד רבים.
אחד ממנועי הצמיחה של בלנדר טמון בשיתוף הפעולה עליו חתמה עם בנק הפועלים אשר נחתם לפני כשנה אבל נכנס לתוקף ב-12 בינואר השנה עם קבלת הרישיון מההפיקוח על שוק ההון. בלנדר ובנק הפועלים הקימו חברה משותפת שבה בלנדר מחזיקה ב-80% מהמניות ובנק הפועלים ב-20% הנותרים.
בלנדר מספקת לחברה המשותפת את הפלטפורמה הטכנולוגית שפותחה ואילו בנק הפועלים מעמיד את האשראי לצרכן. יחד – בלנדר ובנק הפועלים רוצות להסתער על שוק של 30 מיליארד שקל בשנה שמתייחס לרכישות גדולות בישראל. בשנת 2023 שיתוף הפעולה יתחיל לצבור תאוצה ובלנדר תעביר בהדרגה את כל מתן האשראי בנקודות מכירה לחברה המשותפת עם בנק הפועלים.
במקביל לפעילות הצרכנית, בלנדר נמצאת גם בתחום מימון הרכב. המותג של בלנדר נקרא Blender Car שבו בלנדר מעמידה לצרכנים אשראי למימון רכישת רכב בישראל. לחברה יש פריסה רחבה במאות מגרשי רכב אשר עושים שימוש בטכנולוגיה של בלנדר אשר מאשרת לצרכן אשראי מהיר בתוך שניות ללא טפסים או ניירת. כדי לממן את האשראי הצרכני – בלנדר קיבלה קו אשראי מבנק מזרחי טפחות בהיקף של 50 מיליון שקל.
בלנדר אינה מפרטת בדיווחיה מהו גודל תיק האשראי הצרכני לעומת גודל תיק האשראי לרכב. עם זאת, בכל אחד מסקטורים אלו טמון פוטנציאל צמיחה משמעותי. באשראי הצרכני – יחד עם בנק הפועלים. בתחום האשראי לרכבים – מדובר בשוק ענק אשר נשלט ברובו על ידי מימון ישיר שבלנדר יכולה לנגוס בו הרבה.
הפעילות הבינלאומית
לבלנדר היו שאיפות גדולות להפוך לבנק דיגיטלי באירופה. בתחילת 2022 חתמה החברה על עסקה לרכישת איגוד האשראי LTL בליטא במטרה להפוך אותו לבנק דיגיטלי. בקשת הרישיון המשותפת לא התקבלה ובלנדר נאלצה לסגת מן העסקה. בלנדר תכננה לכבוש את אירופה ומחזיקה בפעילות אשראי גם בלטביה ופולין שהיו אמורות להשתלב במסגרת הפעילות של הבנק הדיגיטלי האירופאי.
בעקבות ההחלטה – בלנדר החלה לצמצם בהדרגה את הפעילות שלה באירופה במטרה להפוך אותה לרווחית. וכחלק מכך הפסיקה להעמיד הלוואות חדשות בלטביה, וצימצמה את מצבת העובדים באירופה. ההלוואות הקיימות שהעמידה החברה ימשיכו להיפרע כסדרן.
תיק האשראי של בלנדר באירופה הסתכם ב-194 מיליון שקל במהלך הרבעון השלישי של השנה. כ-112 מיליון שקל מתוכו מיוחסת לפעילות של חברת LTL אשר בלנדר כבר לא תרכוש. סך ההלוואות של בלנדר באירופה מסתכם ב-82 מיליון שקל בלבד. וככל הנראה חלקו היחסי לאורך זמן בפעילות הקבוצה יירד עקב המשך הגידול המשמעותי הצפוי בפעילות ישראל.
תמיכה של בעלי המניות
חברת בלנדר ביצעה שני מהלכים פיננסים בהובלת בעלי השליטה אשר פעלו לחיזוק האיתנות הפיננסית של החברה. הראשון שבהם היה מהלך להנפקת זכויות לבעלי המניות הקיימים. בלנדר גייסה כ-12.2 מיליון שקל במהלך זה כאשר רוב הכסף הגיע מקבוצת אביב השולטת בחברה. בלנדר תכננה לגייס כ-30 מיליון שקל אך ההחלטה השלילית שהתקבלה באירופה טרפה את הקלפים, הפילה את המניה – כך שרוב הכסף הגיע מבעלי השליטה.
המהלך השני התרחש לפני כחודשיים – בעלת השליטה העמידה לבלנדר עוד הלוואה מזכה בהיקף של 10 מיליון שקל ללא ריבית וצמודה למדד המחירים לצרכן . בלנדר לא ציינה זאת במפורשות – אך ההלוואה שהועמדה מיועדת לתמוך בגידול של פעילות הרכב. סביר להניח שמהלך זה מאפשר לתמוך בהגדלת מסגרת האשראי מבנק מזרחי לאור הגידול בהיקפי הפעילות.
סיכום
בלנדר מגיעה לשנת 2023 כחברה רזה יותר, ממוקדת יותר אך פעילות הליבה שלה בישראל היא רווחית ונמצאת בצמיחה מתמדת. פעילות זו כוללת שני מנועי צמיחה מרכזיים – הראשון – צמיחה בתחום נקודות המכירה (BNPL) הכולל הסכם עם בנק הפועלים אשר נכנס לתוקף לפני כחודש ומתחיל לצבור תאוצה. השני – צמיחה בפעילות האשראי לרכישת רכבים בנקודות המכירה.
לצד זה – ההחלטה של בלנדר שלא לרכוש את פעילות LTL בליטא תוביל לצמצום הדרגתי של פעילות החברה באירופה. פעילות זו אינה רווחית – אך המשקל שלה בביצועים של בלנדר ילך וירד בהדרגה בשנה הקרובה.
כמה שווה הפעילות של בלנדר בישראל? אני משאיר לכם את המתמטיקה. האנליזה של פרוסט אנד סאליבן הציבה לחברה מחיר יעד של 26.2 שקלים למניה פי כמה מאשר המחיר של המניה בשוק. מחיר היעד של פרוסט אנד סאליבן מגיע לאחר ההחלטה שלא לרכוש את LTL בליטא. שוק ההון לדעתי עדיין לא הפנים את המשמעות של ביטול עסקת LTL על החברה – אך התוצאות הכספיות של בלנדר ישקפו טוב יותר לאן החברה הולכת מכאן.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של בלנדר