חברת נאייקס בדרך לסגור שנת שיא נוספת. הדוחות הכספיים של חברת הפינטק שפורסמו בחודש שעבר אשר מסכמים את שלושת הרבעונים הראשונים של השנה לא מותירים מקום לספק – נאייקס צומחת בקצב מהיר בזכות הגדלת הפריסה שלה בעולם והלקוחות אוהבים את הטכנולוגיה, מחויבים לה וכמו גלגל תנופה אשר מזין את עצמו – התוצאות מדברות בעד עצמן.
שנת 2023 סימנה אבן דרך משמעותית עבור נאייקס – המעבר לרווחיות. ברבעון השני של השנה עברה החברה ל-EBITDA מתואם חיובי ומגמה זו התחזקה ברבעון השלישי של השנה. עצם העובדה כי נאייקס מתבססת על הכנסות חוזרות אשר מספקות הכנסות יציבות וצומחות – עשויות להעיד שמגמה זו עשויה להמשיך ולהתעצם בשנת 2024. נאייקס טרם סיפקה תחזית פורמלית לשנה הבאה אך תעשה זאת בחודש מרץ הקרוב.
נאייקס היא חברה גלובלית ש-92% מהכנסותיה מגיעות מחוץ לישראל ולכן למלחמת חרבות הברזל ישנה השפעה זניחה על הפעילות. מספר שבועות אל תוך המלחמה – נאייקס ביצעה עסקה משמעותית – רכישת חברת Rerail Pro לפי שווי של 36.5 מיליון דולר. הרכישה אשר הושלמה בימים האחרונים מרחיבה את הפעילות של נאייקס אל תחום העסקים הקמעונאיים ומוסיפה לחברה כ-150 אלף נקודות מכירה ומערך הפצה.
שוק ההון מתגמל את נאייקס על ההתקדמות שביצעה השנה. המניה של החברה עלתה בשנה החולפת בכ-8% לשווי של 2.4 מיליארד שקל. עם זאת, לדעתי שוק ההון עדיין לא הבין לעומק את המנוף שיש לפעילותה של נאייקס באופן שבו כמעט כל הצמיחה שתושג בשנים הבאות תחלחל לשורה התחתונה.
כדי להבין את העוצמה בפריסה הגלובלית של החברה – צריך להביט על המספרים. בסוף ספטמבר לנאייקס היו 874,000 נקודות מכירה מחוברות ומנוהלות לא מאוישות ברחבי העולם – צמיחה של 28% בתוך כשנה. רק ברבעון השלישי לבדו הוסיפה נאייקס 50,000 מכשירים. כל נקודה לא מאוישת אשר מחוברת מייצרת לנאייקס שני מקורות הכנסה – 1. דמי שימוש חודשיים מהלקוח 2. עמלות סליקה. נכון להיום לנאייקס יש כ-60,000 לקוחות ברחבי העולם.
ברבעון השלישי של השנה סלקו נקודות המכירה של נאייקס 473 מיליון עסקאות – 39% יותר מאשר הרבעון המקביל. היקף העסקאות שנסלק ברבעון השלישי עלה בשיעור חד יותר של 61% לרמה של 989 מיליון דולר אשר נסלקו. נאייקס רואה בממוצע הכנסה של 2.5%-2.6% מהיקף הסכום אשר נסלק וברבעון השלישי ראתה 25 מיליון דולר מהמערכות המנוהלות.
נאייקס מספקת ערך אמיתי ללקוחות שלה – ולכן הם בוחרים בחברה ומגדילים את נפח הפעילות מולה. המעבר העולמי בשנים האחרונות לתשלומים מבוססים כרטיסי אשראי יוצר טראפיק גדול יותר לכל נקודת סליקה ונוחות בתשלום. מצד שני, נקודת סליקה מיושנות מבוססת מטבעות מאופיינת בשיעור תקלות גבוה יותר.
האסטרטגיה של נאייקס מבוססת על Land&Expand. לקוח ממוצע אשר מתנסה במכשיר הסליקה של נאייקס לראשונה – מגדיל את היקף הפעילות מולה ומאמץ את הטכנולוגיה של החברה. רוב הלקוחות מוותרים על ספק סולק אחר – ופשוט בוחרים לעבור עם נאייקס.
הדרך למדוד את ההתרחבות של חברה טכנולוגית אצל לקוחות נמדדת על ידי נתון אשר נקרא: Net Retention. נתון אשר גבוה מ-100% מצביע על התרחבות בקרב הלקוחות הקיימים ואילו נתון שנמוך מ-100% מצביע על דעיכה בקרב הלקוחות. חברת נאייקס מדווחת על נתון מרשים של 145% אשר מצביע על המחויבות של הלקוחות לנאייקס והרחבת הפעילות מולה.
ניתוח התוצאות הכספיות
נאייקס רשמה ברבעון השלישי הכנסות שיא של 60 מיליון דולר – צמיחה של 28% לעומת הרבעון המקביל. בפילוח ההכנסות ניתן לראות כי ההכנסות החוזרות (משירות+סליקה) הסתכמו בכ-40 מיליון דולר. ההכנסות ממכירת חומרה עמדו על כ-20 מיליון דולר.
רוב הצמיחה של נאייקס הגיעה השנה מההכנסות החוזרות (46%) כאשר מכירות החומרה עלו בשיעור מתון יותר (26%). בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה נאייקס מכירות של 169 מיליון דולר – המשקף צמיחה של 38% ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2022.
לב הפעילות והצמיחה של נאייקס מתבסס על ההכנסות החוזרות וכדי לייצר את הצמיחה נאייקס צריכה למכור חומרה. חומרה אשר מכרה נאייקס ברבעון השני והשלישי של השנה – יתחילו לייצר הכנסות ברבעון הרביעי של השנה. זאת הסיבה מדוע ההכנסות החוזרות של החברה אשר מסתכמות נכון להיום בקצב שנתי של 160 מיליון דולר ימשיכו לטפס.
עם זאת, בראייה קדימה – שאלת המפתח היא האם נאייקס יכולה להאיץ גם את מכירות החומרה. ברבעונים האחרונים מכירות החומרה נותרו יציבות בקצב של כ-20 מיליון דולר ברבעון שזה נתון מרשים – אך כדי לבסס צמיחה ארוכת טווח נאייקס צריכה להשיג צמיחה גם בצד החומרה.
נאייקס התמודדה בשנת 2021-2022 עם בעיית הרכיבים העולמית. היא נאלצה לרכוש קומפוננטות יקרות וחומרי גלם מספקים והרווחיות ממכירת חומרה הייתה אפסית. נאייקס בחרה בעת ההיא שלא להעלות את מחיר החומרה כיוון שהעדיפה להגדיל את נפח הפעילות שלה מול הלקוחות במטרה לעמוד בביקושים.
נכון להיום – בעיות אלו נפתרו ורואים את זה ברווח הגולמי ממכירת חומרה. אם ברבעון הראשון הרווח הגולמי ממכירת חומרה עמד על 12% – ברבעון השני זה עלה ל-19% וברבעון השלישי שיעור הרווח הגולמי כבר עמד על 21%. בעוד שלנאייקס אין הרבה השפעה על שיעורי הרווחיות משירות ומסליקה – מה שבסופו של דבר קובע את שיעור הרווח הגולמי של נאייקס אלו שני דברים: 1. שיעור הרווח הגולמי ממכירת חומרה 2. תמהיל ההכנסות בין מכירת חומרה להכנסות החוזרות.
התוצאה של זה היא שהרווחיות הגולמית של נאייקס השתפרה מרבעון לרבעון. אם ברבעון הראשון של השנה שיעור הרווח הגולמי עמד על 34%, ברבעון השני הוא עלה ל-37% ובשלישי נאייקס הציגה שיעור רווח גולמי של 38%. עלייה זו מחלחלת את השורה התחתונה וסייעה לנאייקס לעבור לרווחיות תזרימית חיובית. ברבעון הראשון של השנה הרווח המתואם היה שלילי בשיעור של 650 אלף דולר. ברבעון השני נאייקס הציגה רווח תזרימי של 1.3 מיליון דולר ואילו ברבעון השלישי הרווח התזרימי כבר קפץ ל-3.5 מיליון דולר.
עסקת Retail Pro
בסוף אוקטובר נאייקס ביצעה את העסקה המשמעותית שלה מיום הקמתה. נאייקס הכריזה על רכישת חברת Retail Pro לפי שווי של 36.5 מיליון דולר. הסכום הראשוני בעסקה עומד על 20 מיליון דולר אשר שולם בעת השלמת העסקה. יתר הסכומים ישולמו על פני שלוש שנים במזומן או במניות בכפוף לעמידה ביעדים שונים של החברה הנרכשת.
לרכישה זו יש הרבה יתרונות עבור נאייקס. הראשונה שבהם הוא תרומה לרווחיות. חברת Retail Pro היא חברה ותיקה ורווחית. בשנת 2022 רשמה פעילות זו הכנסות של 14 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם של כ-4 מיליון דולר.
עם זאת, היתרון המשמעותי בעסקה הוא הרחבת הפריסה הגלובלית של נאייקס. היא מוסיפה לחברה עוד 150,000 נקודות מכירה ברחבי העולם בלמעלה מ-100 מדינות. הרכישה מאפשרת לנאייקס לגשת לרשת רחבה של שותפים בינלאומיים הכוללת למעלה מ-80 מפיצים. אותם מפיצים עשויים להפיץ לא רק את הפתרונות של Retail Pro אלא גם של נאייקס עצמה ולהאיץ את הצמיחה. למעשה – בעסקה זו נאייקס משלשת את רשת ההפצה הגלובלית שלה.
כיצד תיראה שנת 2023?
במסגרת הדוחות הכספיים נאייקס אשררה את התחזיות שלה לשנת 2023 – החברה מצפה לצמוח השנה לפחות ב-35%. בנאייקס צופים הכנסות בטווח של 235-240 מיליון דולר. נתון זה גוזר הכנסות של יותר מ-66 מיליון דולר ברבעון האחרון של השנה. לטעמי זה ריאלי ואפשרי.
התחזית השנתית של נאייקס היא לרווח תזרימי של 4-7 מיליון דולר אך לטעמי תחזית זו סופר שמרנית ואם נאייקס ,תציג ברבעון הרביעי את אותו EBITDA מתואם כמו ברבעון השלישי – הרי שהחברה תסגור את השנה עם EBITDA של יותר מ-7 מיליון דולר.
אחת השאלות אשר מטרידות את השוק כבר שנתיים היא האם נאייקס תבצע גיוס הון ולהערכתי זה לא הולך לקרות בקרוב. לנאייקס היו בסוף ספטמבר כ-40 מיליון דולר וכנגדם חוב בנקאי לא גדול של כ-28 מיליון דולר. רכישת Retail Pro אשר הושלמה ברבעון הרביעי ממומנת באמצעות הלוואה בנקאית.
סיכום
נאייקס סוגרת שנה חזקה נוספת שבה חזרה לרווחיות תפעולית תזרימית אשר צפויה להמשיך להערכתי גם לשנת 2024 והלאה. בסיס הלקוחות הרחב של החברה הכולל 60,000 לקוחות ופריסה של 874,000 נקודות מכירה לא מאוישות אשר מייצרות קצב הכנסות חוזרות של 160 מיליון דולר בשנה וצומח בקצב מהיר. רכישת Retail Pro שהושלמה בנובמבר תעניק לנאייקס מנוף צמיחה נוסף בשנת 2024 ואילך דרך הרחבת רשת ההפצה של החברה – זאת ללא גיוס הון מצד החברה.
נאייקס תספק את התחזיות שלה ל-2024 רק בחודש מרץ הקרוב במסגרת פרסום הדוחות השנתיים – אך ניתן להעריך כי נאייקס תכוון להמשך צמיחה. למעשה – בשנים הבאות נאייקס אינה נדרשת להגדיל את ההוצאות התפעוליות שלה בצורה משמעותית וכמעט כל הצמיחה אשר תושג בשנים הקרובות תחלחל אל השורה התחתונה. מניית נאייקס עלתה השנה בכ-8% והחברה נמצאת בכיוון הנכון. סיפור ההצלחה של נאייקס ממש לא הולך לעצור בשנת 2023.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של נאייקס