הכתבה שלנו היא זרקור על חברת הפוד-טק פליינג ספארק. החברה הונפקה לפני שנה במרץ 2021 כאשר גייסה מהציבור 24 מיליון שקל (ועוד מיליון שקל מחברת טאי יוניון שהיא גם בעלת עניין בחברה) ופועלת בתחום תחליפי החלבון. בכתבה אני סוקר את הפעילות של החברה בשנה החולפת והמעבר ההדרגתי שלה משלב המו”פ לשלב המסחרי.
נתחיל משאלת המפתח – למה בכלל צריך חלבונים? המציאות היא שאוכלוסיית העולם גדלה באופן מתמיד ובני האדם צורכים חלבון. קיים צורך גדול למצוא מקורות חלבון תחליפיים אשר אינם דורשים שימוש במשאבים כגון מים ואדמה אשר מוגבלים בהיקפם. תחום החלבון האלטרנטיבי צומח מהר ומוערך כיום בכ-27 מיליארד דולר בשנה.
בשנת 2015 הקים ערן גרוניך את פליינג ספארק ששמה לה למטרה לייצר מהפך עולמי בתחום תחליף החלבון בתחום של דרך גידול ועיבוד של חרקים, תחום שנמצא בצמיחה מואצת. לאחר מספר שנים וגיוסים קטנים בעיקר נכנסה החברה לחממה הטכנולוגית של שטראוס (“The Kitchen”) ומכאן קבוצת שטראוס החלה להיות בעל עניין מהותי בחברה. בהמשך גייסה החברה כסף מטאי יוניון, יצרנית הטונה הגדולה בעולם (נסחרת בתאילנד בשווי של 2.5 מיליארד דולר).
פליינג ספארק הונפקה בת”א לפני כשנה והיום נסחרת לפי שווי של כ-65 מיליון שקל. החברה יצרה מספר שיתופי פעולה מבטיחים עם ענקיות מזון והזנת דגים באסיה ומשלימה בימים אלו הקמה של מפעל בתאילנד אשר יחל בייצור מסחרי של תחליף חלבון במחצית השנייה של שנת 2022.
פליינג ספארק נכנסה לתחום תחליפי החלבון בדרך מעניינת. בחברה סימנו את זחלי זבוב הפירות כמקור מעולה לחלבון. למה דווקא זבוב פירות? בחברה מסבירים זאת יפה – כדי לפטם עופות ולהגדיל את המסה של גופם נדרש 3.3 ק”ג של מזון לכל קילוגרם עלייה במשקל. אצל חזירים נדרש 6.4 ק”ג ובבקר כבר נדרש 25 ק”ג של מזון. לעומת זאת בזבוב הפירות נדרש פחות מ-2 ק”ג של מזון על כל עלייה של 1 ק”ג של משקל הגוף. בנוסף, מחזור גידול הזחל הוא מהיר ביותר – שבעה ימים שבהם הוא מכפיל את מסת גופו פי 250 (!!). כמו כן, הערכים התזונתיים של אבקת החלבון המדוברת, הינם בין הגבוהים בשוק אבקות החלבון.
טרום ההנפקה יצא לי לטעום מספר מוצרים שהכינה החברה המבוססים על אבקת החלבון שפיתחה לבני אדם והאמת היא שהטעם היה מצוין. אבקת החלבון של החברה היא בעלת צבע לבן וכמעט ללא טעם וריח ומכאן יכולה להשתלב בכל מתכון.
אם לומר את האמת – אכילה של חלבון אשר מבוסס על זחלי זבוב הפירות לא נשמע כמו דבר סימפטי לאדם מן היישוב במדינת ישראל – אך החברה כלל לא מכוונת למדינת ישראל. החברה מכוונת את מוצריה לשוק האסיאתי וכל המשאבים שלה מופנים לשם – יחד עם המשקיע והלקוח האסטרטגי שלה טאי-יוניון. בשנים הבאות אחרי מעבר של תהליכים רגולטורים מתכננת החברה להתרחב גם לאירופה ולארצות הברית.
מאז הקמתה שקדה פליינג ספארק על פיתוח תהליך הייצור של החלבון והאתגר הגדול של החברה הוא לעשות זאת בצורה מסחרית. המוצרים שהחברה מתכננת לייצר הם לא רק תחליף חלבון למאכל של בני אדם אלא בראש ובראשונה אבקת חלבון המיועדת להזנת חיות מחמד ואבקת חלבון המיועדת למאכל של בעלי חיים (דגש על הזנת דגים). מוצר נוסף שמפיקה פליינג ספארק במסגרת תהליך הייצור של החלבון הוא מוצר שמן הכולל אומגה 7 (שהוא רכיב מאד נדיר ויקר) אשר משמש כרכיב ייצור במוצרי קוסמטיקה אך יכול לשמש גם כתוסף מזון. בכך, החברה מנצלת כמעט 100% מהתוצרים בתהליך.
בשנה החולפת פתחה החברה חברת בת בתאילנד ועם כספי ההנפקה הקימה את מפעל הייצור הראשון שלה, במבנה ייעודי בשטח של 7,000 מ”ר אשר מתוכו מתוכנן בשלב הראשון לנצל מחצית מהשטח בלבד (מתוך כוונה להתרחב בעתיד עם הגידול בביקוש והתייעלות תהליך הייצור). החברה רכשה גם מיכון ייעודי לטובת הקמת קו הייצור שלה וקיבלה רישיון מהרשויות בתאילנד להתחיל לייצר במפעל את מוצרי החלבון התחליפי ומוצר השמן. בחברה מעריכים שהייצור המסחרי יחל במהלך החציון השני של שנת 2022.
שיתופי הפעולה של פליינג ספארק
מה גורם לחברה ישראלית כמו פליינג ספארק לרוץ ולהקים מפעל בתאילנד? כמובן שהדבר לא נעשה בלי הכנה מוקדמת. יש הרבה עניין בתחליף החלבון שמפתחת החברה ומי שזיהתה אותו היא חברת טאי-יוניון. למי שלא מכיר – טאי יוניון היא יצרנית הטונה ומוצרי פירות הים מהגדולות ביותר בעולם אשר ממוקמת בתאילנד ועם פריסה גלובלית. טאי יוניון פועלת גם בתחום המזון לחיות מחמד ואת מוצריה היא מוכרת בעיקר כמותג פרטי לחברות הממותגות הגדולות בעולם.
טאי יוניון גם השקיעה מעל מיליון דולר בפליינג ספארק אבל הסיפור המעניין הוא שיתוף הפעולה ביניהן. שתי החברות פיתחו מספר מוצרים לחיות מחמד (כלבים וחתולים) המשלבים את אבקת החלבון של פליינג ספארק. הצדדים חתמו באחרונה על מזכר הבנות לא מחייב ראשוני שבו תספק החברה אבקות חלבון תחליפי אשר ישולבו כחומר גלם במוצריה של טאי יוניון המיועדים לחיות מחמד בשלב הראשון.
טאי יוניון הוא לקוח ענק בתחום כאשר מחזור הזנת חיות מחמד ואחר שלה הוא כ-2.5 מיליארד שקל ! במלים אחרות – טאי יוניון צפויה להיות הלקוחה הראשונה והמשמעותית של פליינג ספארק ברגע שהמפעל יחל לעבוד ואפשרויות הצמיחה רק עם החברה יהיו מאד משמעותיות אם יהיו רכישות חוזרות.
שיתוף פעולה חשוב נוסף יש לפליינג ספארק עם חברת סומיטומו כמיקל (נסחרת ביפן בשווי כ-7.3 מיליארד דולר). מדובר בתאגיד יפני בינלאומי הפועל בתחום הכימיה, החקלאות והפארמה. בין הצדדים נחתם שיתוף פעולה לצורך ייצור מוצרי מזון אשר יהווה אלטרנטיבה למזון לדגים. בין הצדדים התבצעו ניסויים שונים באתר של סומיטומו ביפן שבהם בחנו הרכבים שונים של החלבון התחליפי על קצב הגדילה של הדגים, על הבריאות שלהם והיבטים נוספים.
שיתוף הפעולה המחקרי בין הצדדים הסתיים בהצלחה וכעת נדרש לעבור לשלב הבא – בחינת היתכנות מסחרית. סומיטומו סיפקה לשלושה תאגידים יפניים המתמחים בגידול דגים אבקת חלבון לצורך ביצוע פיילוטים של הזנת דגים. נכון להיום מבין התאגידים התקבל מכתב כוונות שבו הוא הביע נכונות לבצע פיילוט בהיקף רחב.
לפליינג ספארק יש עוד מספר שיתופי פעולה קטנים אשר מתוארים במסגרת הדוחות הכספיים שלהם – אבל ככל הנראה מדובר בשיתופי פעולה אשר הינם בסטטוס ראשוני יותר.
סיכום
בימים אלו משלימה החברה את המפעל בתאילנד כאשר מכירות ראשונות של המפעל מתוכננות בשלב הראשון להזנת דגים. בשלב השני מתכננת החברה לבצע מכירות ראשונות לתחום המזון לחיות מחמד ולתחום הקוסמטיקה. מכירות של אבקת חלבון לבני אדם מתוכננת להתרחש רק במחצית השנייה של שנת 2023 לאחר שהחברה תקבל את האישורים הרגולטוריים לכך.
הלקוח הכי חשוב של פליינג ספארק הוא טאי יוניון ובחברה עושים את מירב המאמצים על מנת לחתום איתה על הסכמים מסחריים ארוכי טווח שיהפכו אותה ללקוחה מהותית של החברה. שיתופי הפעולה הנוספים ישלימו למעשה את המפעל אשר יהיה מסוגל לייצר מספר מוצרים – הן להאכלת דגים, הן למזון לחיות והן שמן לתחום הקוסמטיקה.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בני”ע.
כל הפועל על בסיס סקירה זו, לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה, הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של פליינג ספארק