בשנת 2021 נרשמו למסחר בת”א מניותיהן של 99 חברות חדשות. חלק לא מבוטל מן החברות אני סקרתי כאן בהוט סטוקס. הכתבה שלנו היום היא על חברה שטרם סקרנו הנקראת ETGA שהיא חברה מיוחדת – חברה המשלבת בין פתרונות לוגיסטיקה לבין פעילות של מימון חוץ בנקאי.
החברה הונפקה ביוני 2021 כאשר גייסה ממשקיעים מוסדיים 130 מיליון שקל והיום נסחרת לפי שווי של כ-500 מיליון שקל. החברה נשלטת על ידי DBSI של אנשי העסקים ברק דותן המכהן כיו”ר החברה ויוסי בן שלום המחזיקה ב-32% מהמניות וברין של ברק דותן המחזיק ב בעוד כ-11% מהמניות. משקי הקיבוצים מחזיקים בכ-24%. לירן יעקבסברג מכהן כמנכ”ל החברה. מבין המוסדיים אשר לקחו חלק בהנפקה והפכו לבעלי עניין אציין את כלל ביטוח (9%) והפניקס (9%). יתרת המניות מוחזקות על ידי הציבור.
חברת ETGA היא חברה ותיקה אשר הוקמה כבר בשנת 1989 אך לקח 32 שנה עד שהפכה לציבורית. החברה פועלת בשני מגזרי פעילות. הראשון – תחום הלוגיסטיקה. חברת ETGA מספקת שירותי ניהול כולל של שרשרת אספקת לייבוא וייצוא מישראל דרך האוויר והים. חברת ETGA היא למעשה One Stop Shop ללקוחות המספקת שירותי עמילות מכס, שילוח, האחדת מטענים וביטוח מטענים. התחום השני של החברה הוא המימון החוץ בנקאי. כחלק מפעילות הלוגיסטיקה נותנת ETGA ללקוחות פתרונות מימון חוץ בנקאי.
חברת ETGA נוסדה אמנם בשנת 1989 על ידי אדם בר-לב (ז”ל) שפעל בתחום השילוח, עמילות המכס והלוגיסטיקה. עם זאת, קפיצת המדרגה התרחשה בשנת 2018 כאשר קבוצת DBSI-ברין רכשה את השליטה בחברה. ברק דותן ויוסי בן שלום הם אנשי עסקים שרעבים לצמיחה – ולכן מאז שרכשו את השליטה יישמו בה אסטרטגיה של רכישת פעילויות וביצוע מיזוגים כשלצד זה פיתוח פעילויות קיימות וייזום פעילויות חדשות והפכו את החברה לאחת מהחברות הגדולות בארץ בתחום השילוח.
פעילות הלוגיסטיקה של ETGA
הפעילות הלוגיסטית של ETGA מספקת את כלל פתרונות השילוח ללקוחותיה בתחום של האחדת מטענים. תחום האחדת המטענים הינו פתרון לוגיסטי ליבואנים וליצואנים אשר מעוניינים לשלוח או לקבל סחורה שאינה מגיעה לכדי מכולה שלמה. כל העיכובים שבטח קראתם עליהם בשנה החולפת הם מנוע צמיחה משמעותי ל-ETGA ולפתרונות שהיא מציעה. איך היא עושה את זה? לקבוצה יש שותפות אסטרטגית עם ארגון אשר נקרא WWA שמתמחה בהאחדת מטענים בעולם.
פעילות האחדת המטענים של ETGA הינה חלק מהיוזמה של מייסדי החברה אדם בר-לב שהיה ממקימי הארגון העולמי להאחדת מטענים ימיים. הלקוח אשר רוצה לחסוך עלויות וזמן משלם רק על נפח המכולה בה הוא משתמש ולא על מכולה שלמה. חברת ETGA נחשבת לאחת ממייסדות הארגון ונחשבת לנציגה היחיד של הארגון בישראל.
מצד אחד – פעילות האחדת המטענים של ETGA מהווה יתרון יחסי מול המתחרים ואף מאפשרת לה להניב רווחיות יותר גבוהה. מהצד השני, זה גם אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים בחברה מאחר ויש לה תלות בהסכם עם WWA אשר יכול להיות מבוטל בכל רגע בהתראה של 90 ימים. בחברה מעריכים שגם אם אירוע שכזה יתרחש, היא תוכל להתקשר עם סוכן גלובלי אחר במקום WWA בתוך פרק זמן סביר.
כל עוד לא מתרחש האירוע הזה – נהנתה ETGA מהכנסות של 503 מיליון שקל בשנת 2021 כתוצאה מפעילות הלוגיסטיקה. פעילות זו תרמה לחברה רווח תפעולי של כ-33 מיליון שקל. הפעילות של החברה שגשגה ב-2021 כתוצאה משני גורמים משמעותיים – עליית מחירי ההובלה שזינקו בעולם וגם מעלייה בהיקפי הפעילות.
בראייה קדימה, חברת ETGA צפויה ליהנות מצמיחת שוק ה-eCommerce שגרם להסטה מהובלה אווירית להובלה ימית – נתון אשר משפיע על הצמיחה בענף השילוח הימי. במונחים כספיים – בשנה שעברה ייבוא הסחורות לישראל גדל ב-22% ל-288 מיליארד שקל ואילו הייצוא גדל בכ-11%. חברת ETGA לוקח חלק מהצמיחה הכוללת של שוק הסחר הימי העולמי.
פעילות מימון חוץ בנקאי
אחד ממנועי הצמיחה של ETGA לשנים הקרובות לצד הפעילות הלוגיסטית הוא המימון החוץ בנקאי. בתוך חברת הלוגיסטיקה הולכת וצומחת פעילות אשר מתחילה כבר להניב פירות ונמצאת במומנטום עסקי טוב. חברת ETGA מתמחה במימון ייבוא – סחורות, מסים ומכסים. לצד זה – רוצה ETGA לחדור גם לענפי מימון נוספים (כגון נדל”ן).
בשנת 2021 הגדילה החברה את תיק האשראי שלה בצורה משמעותית. תיק האשראי שעמד בסוף 2020 על 44 מיליון שקל גדל בצורה הדרגתית בתוך שנה עד 145 מיליון שקל. בסה”כ רשמה החברה ריבית ממוצע של כ-13.4% על תיק האשראי עם הפרשה מינימלית לחובות מסופקים.
בשנת 2021 פעילות המימון הייתה רווחית ותרמה 12 מיליון שקל לשורת ההכנסות ו-2.9 מיליון שקל לשורת הרווח התפעולי. ככל שתיק האשראי של החברה יגדל והרווחיות תעלה – החלק של המימון החוץ בנקאי בתוצאות הכספיות של החברה צפוי לעלות.
נכון לשנת 2021 הלוגיסטיקה תרמה 92% מהרווחיות התפעולית של ETGA והמימון החוץ בנקאי תרם 8% מהרווחים. עם זאת, המנוף שקיים במימון החוץ בנקאי הוא גבוה יותר ולכן ניתן לשער שבשנת 2022 המשקל של המימון החוץ בנקאי בתוצאות הכספיות ילך ויגדל ויהיה לו יותר משקל על הביצועים.
עודפי מזומן לצד חלוקת דיבידנדים
חברת ETGA היא חברה לא ממונפת. נכון לסוף שנה היו בקופה של החברה 73 מיליון שקל וכנגדם היו הלוואות בנקאיות בהיקף של 25 מיליון שקל בלבד. נתון זה מעמיד את עודפי המזומן נטו שבידי החברה על כ-45-50 מיליון שקל.
מהסיבה הזאת, בחברה החליטו על מדיניות דיבידנד לבעלי המניות בשיעור של לפחות 50% מהרווח הנקי מפעילות שוטפת של החברה. במסגרת הדוחות השנתיים הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד של 5 מיליון שקל לבעלי המניות והם מצטרפים לשתי חלוקות דיבידנד אשר בוצעו מאז ההנפקה בהיקף של קרוב ל-9 מיליון שקל.
בראייה קדימה….
במבט אל שנת 2022 חברת ETGA רוצה להגדיל את פעילות השילוח המסורתי של סחורות. במלים אחרות – ETGA רוצה להיות בכל תחומי השילוח ולהציע פיתרון כולל ללקוחותיה. בנוסף, רוצה החברה להגדיל את היקפי הפעילות שלה בתחום המימון על ידי שיווק של פתרונות ליבואנים תוך התמקדות בשווקים ספציפיים כגון יבוא חומרי גלם לתעשיית הפלסטיק, מימון ייבוא רכבים, מימון נדל”ן, מימון קבוצות רכישה ועוד.
סיכום
חברת ETGA היא חברת לוגיסטיקה מעניינת אשר הניבה למשקיעים בהנפקה תשואה חיובית של למעלה מ-25%. לצד הפעילות הלוגיסטית הולכת וצומחת בתוך החברה פעילות מימון חוץ בנקאי אשר מניבה רווחים נאים לחברה ונמצאת במגמת צמיחה.
חברת ETGA נהנית ממומנטום עסקי חיובי בתחום הלוגיסטיקה לאור עליית מחירי השילוח והפתרונות אותם היא מציעה ללקוחות בתחום האחדת המטענים. הסיכון האמיתי בחברה טמון בקשר של החברה עם ארגון WWA שבו היא חברה ומתמחה בתחום האחדת מטענים בעולם.
אינני יודע להעריך את הסיכון להתממשות הסיכון הזה – אך כל עוד זה לא מתממש – אני חושב שברק דותן ויוסי בן שלום הביאו לשוק המקומי פה חברה סופר מעניינת – צומחת, רווחית שאף מחלקת דיבידנדים לבעלי המניות.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בני”ע.
כל הפועל על בסיס סקירה זו, לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה, הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה