שוק הרכב נמצא במהפכה טכנולוגית. על אף שהחלום הרטוב שאליו העולם שואף להגיע הוא הרכב האוטונומי – הדרך לשם עוד ארוכה. יצרני הרכב מבינים היום שעד שמכוניות יוכלו לנסוע בעצמן – יש מספר היבטים חיוניים שחשוב להטמיע בכלי הרכב כבר היום: בראש ובראשונה נמצאת הבטיחות והצורך לנטר את התנהגות הנהג (כפי שאומץ בחקיקה באירופה) כיוון שהוא הגורם המשפיע ביותר על תאונות דרכים – במטרה למנוע מצבים של הסחת דעת או עייפות. החברה דיווחה לאחרונה על מספר אבני דרך חשובות – ניגע בהן בהמשך.
מי שנמצאת בחזית הטכנולוגיה בתחום היא חברת האוטו-טק סיפיה. סיפיה היא חברה ותיקה שהוקמה על ידי איתי כץ, הונפקה לפני שנה וחצי בבורסה בתל אביב והיום מנוהלת על ידי יהודה הולצמן. החברה נסחרת לפי שווי של כ-50 מיליון שקל ובתחילת החודש המניה שלה עלתה על רדאר המשקיעים וטסה למעלה מ-60% ביום אחד לאחר שהחברה עדכנה על זכייה ביצרן רכב אירופאי שישלב את הטכנולוגיה של החברה בדגם רכב אשר יורד לייצור בשנת 2024.
מאז ראשית דרכה נמצאת סיפיה בעולמות של הראייה הממוחשבת – ניתוח תמונה או וידאו של הנהג. בשנת 2017 זיהתה החברה שיש צורך רב אצל יצרניות הרכב להגביר את הבטיחות הן בשל צרכי השוק והן בשל אימוץ תקינה רלוונטית. ארגון הבטיחות האירופאי הנקרא Euro NCAP קבע סטנדרטים של בטיחות הנוגעים לניטור נהג אשר נכנסים לתוקף בשנים הקרובות.
הנתונים של ארגון הבריאות העולמי של ארה”ב (World Health Organization) קשים. על פי התאחדות הרכב בארה”ב (AAA) – כ-21% מהתאונות הקטלניות נגרמות מעייפות. המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים (NHTSA) מעריך ש-80% מהתאונות נגרמות עקב חוסר תשומת לב של הנהג בשלוש השניות שלפני התאונה. התוצאה – 1.35 מיליון הרוגים בשנה מתאונות דרכים. כדי להתמודד עם מכת תאונות הדרכים, יצרניות הרכב יהיו מחויבות להתקין בכל כלי רכב חדש באירופה, טרם עלייתו על הכביש, תוכנה לניטור נהג (Driver Monitoring System) מבוססת מצלמה על מנת להפחית את תאונות הדרכים החל משנת 2026 ולכן ההיערכות של יצרנים להטמעת מערכת בטיחות נמצאת בעיצומה.
משנת 2018 מפתחת סיפיה תוכנה לניטור נהג (Driver Monitoring System) כאשר המוצר של סיפיה נקרא Driver Sense . במקביל, מפתחת החברה מוצר הנקרא Cabin Sense לניטור תא הנוסעים (Occupancy Monitoring System). אם בשנת 2021 גודל השוק לניטור נהגים באמצעות מצלמה עמד על 1.8 מיליארד דולר – הרי שעד שנת 2031 השוק צפוי לגדול ל-4.6 מיליארד דולר. סיפיה עתידה לנגוס בשוק הרכב העולמי אשר מעלה לכביש 90 מיליון רכבים מדי שנה.
קצת על הטכנולוגיה
התוכנה לניטור נהג של סיפיה מבוססת מצלמה אשר מנתחת תמונות וידאו אינפרא-אדום בזמן אמת. המטרה – להעריך את המצב של הנהג. המערכת עוקבת אחרי תווי הפנים של הנהג – עפעפיים, אישונים, כיוון המבט, מפתח העיניים, מנח הראש ועוד ומתרגמת את המידע לניתוח המשמעויות הפיסיולוגיות אצל הנהג – עייפות, הסחות דעת, דיבור בטלפון, עישון, חגורת בטיחות ועוד. המערכת גם יודעת לזהות את הנהג, מאפיין חשוב לטובת ניהול נהגים בציי רכב, והתאמת חווית הנסיעה לנוסעים הספציפיים ברכבים פרטיים ושיתופיים.
המערכת של סיפיה מדווחת על מצב הנהג למערכות הרכב ועל בסיס זה יצרן הרכב מחליט כיצד להתריע על כך לנהג – התרעה קולית, התרעה חזותית ואף, השפעה או התערבות על מערכת הרכב בכדי למנוע תאונה.
הלקוחות של סיפיה הינם יצרניות הרכב, בחלק מהמקרים בחוזה ישיר מולם וברוב המקרים דרך Tier 1 אשר מספקות ליצרן מערכות לרכב. סיפיה מצידה מקבלת סכום כספי הנע בין 5 ל-12 דולר עבור כל רכב שיורד לכביש שבו מותקנת תוכנת ניטור הנהג של החברה. בחלק מההתקשרויות – הפתרון של סיפיה כולל גם מכירת חומרה (מצלמה) אשר סיפיה רוכשת מצדדים שלישיים ומקבלת עבורן 50-80 דולר לכל מצלמה. הפוקוס של סיפיה הוא במכירת התוכנה – אשר מאופיינת בשיעור רווחיות גולמית גבוהה.
בסיפיה יש עומק טכנולוגי משמעותי והחברה שוקדת על פיתוחים נוספים. לא ארחיב כאן על הכל – אך אחד המוצרים המעניינים שמפתחת החברה נועד לנטר לא רק את הנהג אלא את כלל תא הנוסעים ברכב וזה מתוך ראיה עתידית לקראת רכבים אוטונומיים, בה יושבי הרכב לא יהיו עסוקים בנהיגה ויהיו פנויים להשתמש באפליקציות שונות ומדיה ברכב והטכנולוגיה של סיפיה תוכל להוסיף ערך על ידיי זיהוי הנוסעים שתאפשר התאמת התוכן לנוכחים ברכב. כבר היום יצרניות הרכב מעוניינות להטמיע טכנולוגיה לניטור כלל תא הנוסעים ומחפשות פתרונות מתאימים, זאת בנוסף למוצר ה Driver Sense שמיועד לנהג בלבד. סיפיה אף חתמה על עסקה ראשונה עם יצרן רכב הכוללת את מערכת ניטור תא הנוסעים (Cabin Sense) אשר עדיין נמצאת בפיתוח.
הסכמים משמעותיים
תהליך הכניסה של סיפיה אל תוך רכב חדש הוא תהליך ממושך אשר מתחיל מספר שנים לפני שהדגם עובר לייצור סדרתי. הוא מתחיל בשלב התכנון שבו היצרן צריך להחליט אילו מערכות יותקנו בדגם ועליו לבחור את הספק לצורך זה. מאחר וסיפיה אינה עובדת תמיד ישירות מול יצרן הרכב (אלא דרך Tier 1), ה Tier 1 צריך לאשר את הטכנולוגיה של סיפיה ולוודא שהיא מתאימה לצרכי היצרן. יחד עם זאת, ברגע שחברה דוגמת סיפיה נבחרת על ידי יצרן רכב לדגם ספציפי – תהליך ההתרחבות לדגמי רכב חדשים נוספים הופך להיות פשוט יותר.
נכון להיום הטכנולוגיה של סיפיה נבחרה על ידי שמונה יצרניות רכב שונות ומספר מודלים ודגמים שונים. למעשה, פלטפורמה משרתת מספר דגמי רכב ולכן זכייה בפלטפורמה מהווה אינדיקציה לכך שהחברה עשויה לזכות בדגמים נוספים באותה הפלטפורמה. בסה”כ נכון להיום הטכנולוגיה של סיפיה נבחרה להטמעה על גבי 12 פלטפורמות שונות ובסה”כ ב-33 דגמי רכב שונים (Design Wins).
למרות הזכיות הרבות – נכון להיום רק חלק קטן מדגמי הרכב שבהם זכתה החברה עברו לייצור סדרתי (שמהם מפיקה החברה הכנסות). יתר הדגמים נמצאים בשלבי תכנון והטמעה וצפויים לעבור לייצור סדרתי עוד השנה ובשנת 2024. כך למשל, בתחילת חודש יוני השנה, עדכנה סיפיה כי OEM גלובלי מוביל החל בייצור סדרתי של שלושה דגמים בהם הטמיע את הטכנולוגיה של סיפיה. כלל אצבע אומר שמרגע שדגם רכב עובר לייצור סדרתי – צפי הייצור עבור כל דגם הוא כ-5-7 שנים. כל דגם מספק לסיפיה תזרים מזומנים בפני עצמו ומהווה דחיפה נוספת ומצטברת להכנסות.
לרוב, סיפיה אינה מציינת את זהות יצרן הרכב (בשל דרישת היצרן). עם זאת, בחלק מהמקרים היצרן כן מוכן ששמו ייחשף. אחד מהלקוחות הגדולים של סיפיה שכן נחשפו הוא יצרנית הרכב הסינית צ’רי (Chery) שבחרה בטכנולוגיה של סיפיה כבר לדגם הרכב השמיני שלה. סיפיה זכתה להיכנס לדגמי צ’רי לראשונה ברבעון הראשון של שנת 2022 ומאז צ’רי בחרה בסיפיה לעוד ועוד דגמים. הזכייה האחרונה התרחשה בסוף חודש מרץ לשני דגמי רכב חדשים אשר מיועדים לשיווק במזרח התיכון ומזרח אירופה. יצרן נוסף שבחר בסיפיה היא יצרנית הרכב SAIC שהיא אחת מיצרניות הרכב המובילות בעולם.
מבין יצרניות הרכב – סיפיה חזקה במזרח הרחוק עם הסכמים מול חמש יצרניות רכב שונות. יש לזכור שהרכבים אינם מיועדים לשיווק רק בסין אלא גם בארה”ב, אירופה, אוסטרליה, ניו זילנד, דרום אמריקה, אפריקה ואפילו במזרח התיכון (כולל ישראל).
כמו כן כדאי לשים לב לפעילות החברה בשוק האמריקאי שבו יש לסיפיה כבר שני לקוחות ומכירות של עשרות אלפי יחידות. במרץ זכתה סיפיה במכרז של יצרן רכבים חשמליים אמריקאי לדגם אשר צפוי לרדת לייצור במהלך שנת 2024. במכרז זה לראשונה, סיפיה תספק לא רק את המערכת לניטור נהג (Driver Sense) אלא גם את מערכת ה-Cabin Sense לניטור פנים הרכב והנוסעים הנמצאת בפיתוח.
זכייה נוספת התרחשה בתחילת יולי כאשר סיפיה זכתה במכרז ראשון של יצרנית רכב אירופאית שאת שמה סיפיה לא חשפה. הדגם החדש של הרכב מיועד לשיווק לשוק האירופאי וצפוי להתחיל ייצור כבר בשנת 2024.
צפי ההזמנות מחוזים חתומים של החברה
כדי להבין את סיפיה בראייה קדימה – צריך לבחון את צפי ההכנסות של החברה מהסכמים חתומים. מאחר וההסכמים עליהם סיפיה חתומה הינם הסכמי מסגרת, סיפיה צריכה להעריך את פוטנציאל ההכנסות העתידי שלה בהתאם לתחזית של יצרן הרכב ביחס לכמות הרכבים אשר יורדים לייצור סדרתי והמועד של הירידה לייצור.
לפני מספר חודשים עדכנה סיפיה שאחד מיצרני הרכב החליט להפסיק ייצור של אחד מדגמי הרכב. סיפיה לא ציינה את הסיבה אך נאלצה להקטין את צפי ההכנסות שכולל גם מכירת מצלמות המאופיינות ברווחיות נמוכה יחסית.
התוצאה היא שנכון למאי 2023 (בנטרול אותו לקוח) לסיפיה יש צפי הכנסות מהסכמים חתומים של כ-36 מיליון דולר. מתוך זה 18 מיליון דולר מיועדים לאספקת התוכנה המאופיינת ברווחיות גבוהה והיתרה הינה לאספקת מצלמות.
מבחינת המשקיעים, סיפיה מעדכנת את הצבר פעמיים בשנה – בעת פרסום הדוחות הכספיים – פעם אחת באוגוסט ופעם אחת בחודש מרץ. לכן – עדכון לצבר צפוי להתפרסם במהלך אוגוסט. מתחילת השנה זכתה סיפיה במספר מכרזים כמו שני הדגמים של צ’רי, זכייה אצל יצרן רכב חשמלי אמריקאי, זכייה עם יצרן רכב בסין וזכייה עם יצרן רכב אירופאי. יהיה מעניין לראות כיצד הזכיות שבוצעו מתחילת השנה מגדילות את הצבר הכולל.
נקודה נוספת – למרות שהפוקוס של סיפיה הוא להתקין את התוכנה לניטור נהג בכלי רכב חדשים – לסיפיה יש גם פעילות בתחום האפטרמרקט – התקנה של הטכנולוגיה על רכבים שכבר נמצאים על הכביש. סיפיה מאתרת ציי רכב ופיתחה עבורן מוצר הנקרא Cipia-FS10. סיפיה גובה תשלום של 245-375 דולר על כל יחידה אשר מותקנת ברכב. נכון לסוף שנת 2022 לסיפיה היה צבר הזמנות של 1.65 מיליון דולר – רובו מיועד לאספקה במחצית השנייה של השנה.
תחרות
סיפיה היא השחקנית השלישית המשמעותית בעולם בתחום ניטור התנהגות נהג. שתי השחקניות אשר מקדימות אותה במספר הזכיות ונחשבות למובילות השוק העולמי הינן Smart Eye ו-Seeing Machines . שתי החברות האלו הן ציבוריות שהחלו את פעילותן בתחום מספר שנים לפני תחילת פעילותה של סיפיה בתחום זה.
חברת Smart Eye נסחרת בבורסת הנאסד”ק תחת הסימול SEYE בשווי 1.4 מיליארד קורונות שוודיות יש לה זכיות אצל 18 יצרניות רכב ב-194 דגמי רכב שונים. חברת Seeing Machines נסחרת בבורסת לונדון (סימול: SEE) ולה זכיות בקרב 10 יצרניות רכב ל-160 דגמי רכב שונים.
כפי שכבר הסברתי, השוק נמצא בצמיחה ויצרניות הרכב זקוקות לפתרונות לניטור התנהגות נהג. סיפיה אמנם לא מובילת השוק – אך יש לה זכיות יפות ומצליחה לנגוס במתחרות. צריך לזכור שיצרן רכב מעוניין שלא להיות תלוי בספק בודד ולכן לעתים יעדיף להתקשר עם מספר שחקניות כך שסיפיה עשויה ליהנות ולהרוויח מכך, יותר ממתחרותיה.
בחינה של הכנסות החברה של סיפיה (5.3 מיליון דולר בשנת 2022) אינה מלמדת על העתיד. בשלב זה של חייה, סיפיה צריכה לממש את הזכיות ולפעול להגדלת הזכיות בדגמים (Design wins) בקרב יותר ויותר יצרני רכב. מרגע שסיפיה פתחה את הדלת – האפשרות להתרחב ולצמוח אצל יצרן הרכב היא גדולה. השוק רק נמצא בחיתוליו – ויש לסיפיה עוד הרבה מקום לצמוח בו.
סיכום
סיפיה היא חברת אוטו-טק מרתקת אשר נמצאת בשוק צומח עם דרישה הולכת וגוברת לניטור התנהגות הנהג כדי להקטין את תאונות הדרכים. לסיפיה יש כיום כבר זכיות בקרב שמונה יצרניות רכב ל-33 דגמים אשר לפחות בינתיים רק בודדים נמצאים בייצור סדרתי. לחברה היה צבר הזמנות של 36 מיליון דולר בסוף שנת 2022 אך מאז תחילת השנה רשמה סיפיה מספר זכיות משמעותיות – נתון אשר עשוי להגדיל את הצבר של החברה. זכיות נוספות ומעבר לייצור המוני של דגמים יספקו אינדיקציה להצפת הערך בחברה.
האתגר הגדול העומד בפני החברה הוא התחרות מול שתי השחקניות הגדולות בשוק – Smart Eye ו-Seeing Machines הציבוריות כדי לקחת עוד ועוד נתח שוק בענף הצומח ונדרש רגולטורית לאתר פתרונות לניטור התנהגות הנהג.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק בניירות המוזכרים בכתבה
הח”מ הינו נותן שירותים של סיפיה.