הכתבה שלנו היא כתבת עדכון על חברת 3DM – החברה שבאה לחולל מהפכה בתחום הדפסת התלת מימד התעשייתית. על החברה כתבתי לראשונה לפני יותר מחצי שנה והסברתי בהרחבה על הטכנולוגיה של החברה והאסטרטגיה שמובילה אותה. היום לחברה יש ארבעה שיתופי פעולה אסטרטגיים ורציתי לשרטט לכם מעט כיצד תיראה המחצית השנייה של השנה ולאחר מכן.
החודשים האחרונים לא היו טובים למניה – בדומה לאווירה הכללית בשוק מניות הטכנולוגיה. מניית החברה נמצאת היום בכ-60% מתחת למחיר בסוף 2021 – המשקף לחברה שווי של כ-60 מיליון שקל.
חברת 3DM היא חברה מאוד רזה בהתנהלות שלה. בסוף השנה היו בקופה של החברה כ-33.5 מיליון שקל. מזומנים אלו מספיקים ליותר משנתיים של פעילות ללא הכנסות ולכן ניתן לצפות שהחברה לא תבצע גיוס הון במחיר הנוכחי ובזמן הקרוב.. כדי להמחיש לכם עד כמה רזה החברה – בשנת 2021 כולה “שרפה” החברה 7.4 מיליון שקל בלבד מפעילות שוטפת. החברה צפויה להגדיל את היקף הפעילות שלה בשנתיים הקרובות – אך החברה מתנהלת בשמרנות רבה.
בחודשים האחרונים חיזקה החברה את צוות ההנהלה שלה. אחד המהלכים שביצעה החברה הוא מינוי של עידו איילון לתפקיד המנכ”ל. איילון כיהן לפני זה כסמנכ”ל מכירות ושיווק בחברת מאסיבית וכמנהל מכירות בכיר בחברת סטרטסיס. ייתכן שהקשרים והניסיון שיצר בתפקידו יתרמו לחברה בשלב המעבר ממו”פ ופיילוטים למכירות ויחזקו אותה. אורי פלדמן, המנכ”ל היוצא, נכנס לתפקיד יו”ר פעיל של החברה.
רקע קצר למי שאינו מכיר…
חברת 3DM היא חברת סטארט אפ אשר הוקמה בשנת 2016. החברה נכנסה לבורסה במהלך 2021 כאשר גייסה ממשקיעים 32 מיליון שקל. החברה באה להסיר את שני החסמים המשפיעים ביותר על צמיחת שוק ההדפסה בתלת מימד – איכות הדפסה ירודה הנגרמת בשל שימוש בראש לייזר שאינו תואם אופטימלית לחומרי הגלם ועלות הדפסה גבוהה שהינה נגזרת של מהירות הדפסה איטית.
החברה מפתחת ראש הדפסה ייחודי וחדשני מבוסס לייזר, מוליך למחצה, שפותח במיוחד בחברה. ראש ההדפסה של החברה מיועד לשימוש להדפסת תלת מימד של מוצרים לשוק התעשייתי אשר עשויים מחומרים תרמופלסטיים. באמצעות טכנולוגיה זו מתכננת החברה לחדור לשוק הדפסת התלת מימד של מוצרים מבוססים פלסטיק באופן אשר יוריד את מחיר ההדפסה בעד 90%! כשהתוצאה היא שהדפסה תעשייתית בתלת מימד, בכמות מסחרית, תהפוך לכדאית מבחינה כלכלית. בנוסף הלייזר שפותח בחברה יאפשר הדפסה של כל חומר גלם תרמופלסטי באיכות תעשייתית (חוזק מכני הגבוה בערך פי 10 מהמדפסות המובילות היום).
בתמונה: ראש הלייזר של החברה על מטבע של סנט
כדי להגיע לשם 3DM תוקפת את השוק הקיים היום בצורה מעניינת. אם עד היום אורך הגל שקורן מהלייזר היה הפרמטר הקבוע בתהליך ההדפסה וחומר ההדפסה הותאם ללייזר – 3DM משנים את הגישה. החברה מתאימה את אור הלייזר לחומר המבוקש על ידי תכנון אורכי הגל שהלייזר פולט באופן אופטימלי לבליעה בחומר המודפס והתוצאה היא המסה מדויקת ומלאה שתוצאתה איכות מכנית גבוהה.
ארבעה שיתופי פעולה אסטרטגיים
בחודשים האחרונים סגרה 3DM ארבעה שיתופי פעולה משמעותיים אשר להם משמעות דרמטית במספר כיווני פעולה אפשריים בעלי פוטנציאל לשנות את פניה של החברה מחברת סטרט-אפ לחברה אחרת – גדולה יותר, איכותית יותר ובשלה יותר. אסקור בפניכם את שיתופי הפעולה.
שני שיתופי פעולה משמעותיים נחתמו בחודש פברואר ובחודש מרץ עם שתי יצרניות מדפסות תלת מימד אשר מחזיקות יחד כמחצית משוק הדפסת התלת מימד התעשייתית בעולם – חברת EOS הגרמנית וחברת 3D Systems האמריקאית (שמניותיה נסחרות בבורסת הנאסד”ק).
כל אחת מבין החברות חתמה על הסכם לביצוע פיילוט עם 3DM. ענקיות המדפסות יבצעו תהליך של אינטגרציה של ראש ההדפסה החדשני של החברה במדפסת שלהן. הן יבחנו את ביצועי המדפסת המשולבת בסביבת ההדפסה ואת היכולות של ראש ההדפסה ביחס לראש ההדפסה הקיים אשר משווק ללקוחות.
תהליך האינטגרציה אמור להסתיים בחצי השני של השנה. ככל שתהליך האינטגרציה וביצועי המדפסת יצליחו – כל אחת מן החברות תיכנס למו”מ מול החברה במטרה לחתום על הסכם מסחרי לייצור ושיווק של מדפסות תלת מימד תעשייתיות אשר ישולב בהן ראש ההדפסה של החברה. אם אכן זה יקרה – הרי שהמודל העסקי יהיה מודל של OEM. חברת 3DM תמכור את ראשי ההדפסה ליצרניות המדפסות אשר אלו יהיו אחראיות לספק אותן ללקוח הסופי.
בתמונה: ראש אלומה שפיתחה החברה
שיתוף פעולה שלישי נחתם עם חברה קצת פחות מוכרת בעולם הדפסת התלת מימד – חברת VoxelSint הסינית. שיתוף הפעולה כולל גם פה תהליך של אינטגרציה של ראשי ההדפסה של החברה במדפסת התלת מימד שפיתחה. לחברה נתונה האופציה להפיץ את המדפסת המשותפת דרך ערוצי ההפצה של חברת Voxelsint ו/או להפיץ בעצמה לשווקים וורטיקליים והיה והיא תחליט לעשות כך. דוגמה לשוק וורטיקלי שהחברה הצהירה כבר בשלב ההנפקה כי היא מכוונת אליו הוא שוק ההנעלה (Footwear).
מדובר בשוק שבו מכירות חומרת מדפסות הסתכמו בשנת 2020 ב-300 מיליון דולר והוא צפוי לגדול בשנים הקרובות פי 26 עד ל-7 מיליארד דולר בשנת 2029. שוק זה מתאפיין בהתאמה אישית של נעליים ללקוחות לצד ביצועים מכניים משופרים. החברה עוסקת בפיתוח יישום זה מתוך כוונה שהצלחת הפיתוח תפתח לה הזדמנות להיות מוביל שוק בו. אם החברה תחליט לעשות שימוש במדפסת המשותפת עם Voxelsint הרי זה יאפשר לה לקצר את זמן ההגעה לשוק במספר שנים וכן לחסוך מימון רב שהיה נדרש לפיתוח עצמי של פלטפורמת ההדפסה.
שיתוף הפעולה הרביעי נחתם עם חברה המספקת שירותי הדפסת תלת מימד במיקור חוץ. מדובר בחברה הנקראת Materialise שמניותיה נסחרות בבורסת הנאסד”ק והינה ספקית שירותי הדפסת תלת המימד הגדולה בעולם שבקהל לקוחותיה יש אלפי חברות בשווקים רבים – שוק הרכב, התעופה, מוצרי צריכה, הציוד הרפואי ועוד. הצדדים מתכננים לבצע פיילוט מסחרי אשר יחל במחצית השנייה של השנה ויבחנו את ביצועי המדפסת המשולבת בסביבת הדפסה תעשייתית.
ככל שהתהליך יצליח – Materialise תוכל לשדרג את בסיס המדפסות הקיים שלה ויחד הצדדים יפעלו לשיווק פתרונות משותפים בתחום הדפסת התלת מימד. מכיוון שחברת Materialise מהווה סמן ימני לשוק עליו מסתכלים הרבה משתמשי קצה, הרי אימוץ טכנולוגית החברה על ידה צפוי לעודד את הביקוש למוצרי החברה.
מה ניתן לצפות מהחברה בשנת 2022?
שנת 2022 צפויה להיות שנה של המשך בנייה של החברה והרחבת שיתופי הפעולה. לצד ארבעה פיילוטים ותהליכי אינטגרציה שמתכננת 3DM לבצע עם השותפים האסטרטגיים – החברה רוצה להמשיך ולהרחיב את הקשר שלה עם יצרניות המדפסות. במסגרת הדוחות השנתיים מציינת החברה כי היא נמצאת במגעים עם קרוב לעשר יצרניות מדפסות תלת מימד נוספות. עסקה אחת שכבר נחתמה לאחר הדוחות היא עם Materialise אך סביר להניח שיהיו עסקאות נוספות.
בשנה זו מתכננת החברה להשלים את הפיתוח של קו מוצרי ראשי ההדפסה. כחלק מזה נדרשת החברה לבצע תהליכים של הנדסת מוצר אשר יאפשרו הפחתה משמעותית בעלויות הייצור שלו. כדי לעמוד בביקושים הצפויים – במהלך השנה הקרובה החברה רוצה להקים קו ייצור ראשון שיהיה תפעולי בעלות כוללת של 3.5 מיליון שקל. קו הייצור יהיה בעל קיבולת ייצור של כ-20 ראשי הדפסה ברבעון,שהם 80 ראשי אלומה
יעד משמעותי חשוב שהחברה מציבה לעצמה לשנה פלוס הקרובות הוא לחתום על הסכם מכירה אחד לפחות מסוג OEM עם יצרן מדפסות מוביל שוק. סביר להניח שהחברה מכוונת לאחד מהשחקנים שאיתם כבר נחתם הפיילוט.
סיכום
חברת 3DM היא סטארט אפ אשר הוקם במטרה לבצע מהפכה בתחום הדפסת התלת מימד על ידי החלפת ראשי ההדפסה במוצר טוב יותר וחדשני יותר. בשנת 2022 החברה תחל במספר פיילוטים עם השחקניות הגדולות בשוק אשר יבחנו לעומק את הטכנולוגיה של החברה והשיפור שהיא מביאה לשוק הדפסת התלת מימד.
ככל שפיילוטים אלו יעלו יפה –3DM תעלה ליגה ותהיה ספק משמעותי של ראשי הדפסה ליצרניות המדפסות אשר יוכלו להציע ללקוחותיהם מדפסות משופרות עם איכות גבוהה יותר, מהירות הדפסה גבוהה יותר והלקוחות ישלמו על כך. בשנה הקרובה ניתן לצפות לשיתופי פעולה נוספים עם יצרניות מדפסות נוספות כשלצידה הקמת קו ייצור והרחבת פעילות המו”פ.
צריך לזכור כי החברה היא עדיין בגדר סטארט-אפ ולכן בפני החברה יש עדיין אתגרים רבים וייתכן כי הפיילוטים אותם היא עושה עם הלקוחות לא יניבו תוצאות או עסקאות. עם זאת, בשווי הנוכחי ולאחר ירידה של כ-60% מתחילת השנה – אני סבור שהחלום שמציעה החברה למשקיעים הוא בהחלט מעניין כאשר בינתיים החברה מספקת קבלות לצד עמידה בהבטחות שלה.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק בניירות המוזכרים בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של 3DM