תחום הפוד-טק הוא אחד התחומים הלוהטים בעולם אך המשקיעים בתחום לא רוו נחת בשנת 2021. הכתבה שלנו סוקרת היום את חברת סבוריט שעוסקת בפיתוח מערכת אוטומטית לייצור תחליפי בשר מן הצומח, באופן שמאפשר בחירת מנה מותאמת אישית בהתאם להעדפות של הסועד.
קונספט הפרסונליזציה אמנם קיים בתחומים ושווקים אחרים, אך זו הפעם הראשונה שלצרכן יש אפשרות לבחירה אישית בשוק המזון. סבוריט מכוונת את הפתרון שלה לתחום ההסעדה וכבר ביצעה חשיפה שיווקית ראשונה בשיתוף פעולה עם רשת BBB בישראל, הנחשבת לרשת ההמבורגרים הגדולה בארץ.
סבוריט פרסמה את תוצאותיה הכספיות לפני מספר ימים ומהם ניתן להסיק קצת מה מתכננת החברה לעשות בשנים הקרובות.
למי שאינו מכיר את החברה רקע קצר – סבוריט מייצרת תחליפי בשר מגוונים באופן אוטומטי ללא מגע יד אדם באמצעות מערכת הרובוט-שף. שמוזנת במחסניות עם חומרי הגלם, הרובוט-שף מכין את המוצרים וגם צולה אותם – זאת בהתאמה אישית להעדפות ובחירות הסועד באפליקציית ההזמנות.
המוצר הראשון שהחברה השיקה הוא קציצת ההמבורגר, עם חוויה דומה להמבורגר מבשר בקר אמיתי, במרקם ובטעם. סבוריט מפתחת תחליפים נוספים כמו תחליף לעוף, הודו, חזיר ופירות ים.
מאז ההנפקה לפני כשנה וחצי בבורסה – סבוריט התקדמה משמעותית והיום יש לה שלושה שיתופי פעולה אסטרטגיים:
סבוריט מסמנת את שוק ההסעדה העולמי ושיתופי הפעולה המשמעותיים עליהם חתמה מכוונים לשוק זה. החברה מציינת בדוחותיה כי שוק זה מוערך בכ-838 מיליארד דולר בשנת 2020 וצפוי לגדול בקצב שנתי של 4.2% עד ל-1.16 טריליון דולר בשנת 2025. בתוך הסגמנט העצום הזה – סבוריט פונה לשוק תחליפי הבשר העולמי אשר מוערך בכ-5 מיליארד דולר לשנת 2021 ולו קצב צמיחה משוקלל של 19.3% עד שנת 2030.
שיתוף הפעולה הראשון של סבוריט הוא עם רשת ההמבורגרים BBB. בסוף 2021 החברה יצאה לחשיפה מסחרית ראשונה מסוגה בסניפים של הרשת. הצרכנים הזמינו את ההמבורגר של החברה בנקודת ההסעדה באמצעות אפליקציה. הצרכנים יכלו להתאים את המנה לצרכים האישיים ולהעדפות האישיות שלהם – המבורגר ספורטיבי עם רמת חלבון גבוהה יותר וכמות שומן נמוכה יותר, או הרכבים אחרים, מידת עשייה שונה, עסיסיות ושומניות שונה ועוד.
במהלך החשיפה מכרה סבוריט בפרק זמן של כשבועיים למעלה מ-500 המבורגרים אשר הוכנו באופן דיגיטלי באמצעות הרובוט-שף שפיתחה. הצרכנים שילמו כ-65-72 שקלים עבור ההמבורגר, מחיר הנחשב לסטנדרטי בשוק תחליפי הבשר, ונהנו מחוויה שמציעה החברה. חוות הדעת של הצרכנים הייתה מצוינת ועל פי פרסומים בכלי התקשורת – BBB רוצה להרחיב את שיתוף הפעולה עם סבוריט ולשווק את הפתרון הטכנולוגי והמוצר של החברה בסניפים השונים.
השני הוא הסכם אסטרטגי נוספים שסגרה החברה בשנת 2021 הוא עם קבוצת ירזין סלע. הקבוצה מספקת שירותי הסעדה לשוק ההייטק בדגש על חברות בינלאומיות המפעילות מרכזי פיתוח בישראל. סבוריט וירזין סלע מתכננות לבצע מספר חשיפות במספר מרכזי פיתוח בישראל שייבחרו במשותף במהלך השנה הקרובה. במקביל, מתכננות החברות גם מספר חשיפות נוספות בחו”ל, כשהשוק הראשון הוא ארה”ב.
שיתוף פעולה נוסף יש לסבוריט עם חברת סודקסו העולמית – אחת מחברות ההסעדה הגדולות בעולם. היעד של שתי החברות הוא להיכנס בשלב הראשון למתחמי מזון במוסדות להשכלה גבוהה בארה״ב אשר מנוהלים על ידי סודקסו. כחלק משיתוף הפעולה סודקסו תקבל בלעדיות בתחום ההשכלה הגבוהה בארה”ב.
לאחר שלושה הסכמים לשיתופי פעולה שכבר נחתמו – מה מתכננת סבוריט בשנת 2022?
לחברה יש מספר אבני דרך אשר צפויות להתממש בשנה הקרובה. ראשית, החברה מתכננת החברה לקיים חשיפות מסחריות נוספות – הן בארץ והן בארה”ב. חשיפות אלו עשויות לכלול בין היתר גם מבחני טעימה מרובי משתתפים. בנוסף. סבוריט ממשיכה לפתח ולשפר את מערכת הרובוט שף, במטרה להגיע ליכולות סקייל גבוהות יותר כמו גם פורמולציות נוספות למוצרים נוספים. אבן דרך נוספת אליה שואפת החברה הוא חתימה על הסכם ייצור של המכונות ושל חומרי הגלם לטובת מסחור פוטנציאלי וגלובלי.
בסה”כ מתכננת החברה להשקיע סכום של כ-5 מיליון דולר כדי להתקדם בפיתוח ומסחור קציצת ההמבורגר ותחליפים נוספים. בחברה מעריכים שמסחור של הטכנולוגיה כולה שפיתחה החברה יתרחש בשנת 2023.
סבוריט פועלת לשיפור מערכת הרובוט-שף
במקביל להתקדמות המסחרית – סבוריט ממשיכה לשכלל את מערכת הרובוט-שף והמערכת אשר נעשה בה שימוש במסגרת החשיפה ברשת BBB היא מערכת מטיפוס 1.0 אשר יכולה להכין ולצלות במקביל שלושה המבורגרים.
הכניסה של החברה לשוק האמריקאי דורשת התאמות טכנולוגיות וסבוריט נערכת לייצור מערכת משופרת מטיפוס 1.1. המערכת מתוכננת כך שתתאים לצרכים הספציפיים של השוק האמריקאי וכוללת גם שיפורים ביחס לגרסה הקיימת. סבוריט החלה בייצור של מספר מכונות רובוט-שף מטיפוס 1.1 שכוללים גם התאמה ותהליכי רגולציה בארה”ב. כל זה עתיד להתרחש כבר בשנת 2022 כחלק ממהלך החדירה לשוק האמריקאי.
סבוריט עובדת במקביל – וכבר שוקדת על הדור הבא של המערכת – טיפוס 2.0. מערכת שמטרתה מסחרית. היתרון המשמעותי שלה הוא עלות מכונה נמוכה יותר ביחס לדור הראשון כמו גם יכולות ייצור קציצות משופרים. סבוריט רוצה להשלים את תכנון כל תתי המכלולים הנדרשים במהלך 2022 ולייצר מערכות מסחריות בשנת 2023.
תחליף ביצה
אחד מהמוצרים החדשים שסבוריט מקדמת, תחת חברת בת אותה הקיימה ב-2021, הוא תחליף ביצה. במקביל לפיתוח תחליפי הבשר סבוריט שקדה על תהליך מו”פ של תחליף ביצה אשר מבוסס על מקורות צמחיים. המוצר עושה שימוש בסיבי הצלולוז שהם חלק מהסוד המסחרי של החברה המשמשים גם לייצור ההמבורגר ושאר המוצרים הנמצאים בפיתוח.
סבוריט רוצה לקדם את הפיתוח של תחליף הביצה בנפרד על ידי חברת בת. לשם כך, גייסה כ-2.3 מיליון דולר לחברת הבת אג-אנ-אפ (Egg’n’Up) יחד עם שותפות המו״פ מילניום פוד-טק, אחת השותפות הוותיקות הראשונות של סבוריט. העסקה בוצעה לפי שווי של 8 מיליון דולר ל-Egg’n’Up לפני הכסף. לאחר העסקה מחזיקה סבוריט ב-82% מהמניות, מילניום פוד-טק מחזיקה ב-14% מהמניות ומשקיע נוסף בכ-4%.
סיכום
סבוריט התקדמה משמעותית בפיתוח במוצרים שלה בשנת 2021 ונכון לסוף שנה בקופה של החברה היו 42 מיליון שקל. בשנת 2022 צפויה החברה לבצע שתי חשיפות מסחריות– עם קבוצת ההסעדות ירזין סלע בישראל ובארה”ב יחד עם סודקסו העולמית. במקביל, תפעל החברה לשדרוג מערכת הרובוט שף שפיתחה לטיפוס 1.1 כך שיותאם לצרכים השונים של השוק האמריקאי.
מבחינת ייצור – סבוריט נדרשת השנה להתקדם לקראת מסחור פיתוח שלה, הכוללים: רובוט שף, אפליקציה ומוצרים מתחליפי בשר. לא כל כך ברור כיצד הדבר ייראה אבל סבוריט הוכיחה בשנה שעברה לא פעם שהיא יודעת להפתיע את השוק המקומי והעולמי – ולכן ניתן לשער שפרט למידע שהחברה חושפת בדוחות יגיעו הפתעות נוספות, לדוגמא, שיתופי פעולה חדשים, מוצרים חדשים ו/ או מהלכים אסטרטגיים ועסקיים מעניינים.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בני”ע.
כל הפועל על בסיס סקירה זו, לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה, הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של סבוריט