חברת מאסיבית היא אחת מחברות התלת מימד המעניינות שיש בשוק העולמי. התוצאות המקדמיות שסיפקה החברה לרבעון הראשון עשויות להיות רק הפרומו לאירוע המשמעותי שעתיד להתרחש בתחילת חודש מאי – השקת מדפסת הדור הבא בתערוכה יוקרתית בצרפת – המאסיבית 10000.
למי שאינו מכיר – מאסיבית שמנוהלת על ידי ארז צימרמן מפתחת מדפסות תלת מימד אשר מאפשרות להדפיס בצורה מהירה מאוד גופים תלת מימדיים גדולים מאוד. המדפסות של החברה פותרות שלושה חסמים משמעותיים בתעשייה – א. מהירות הדפסה מהירה ב. גודל הדפסה של תוצרים גדולים (1.8 מטר גובה, 1.5 מטר רוחב ו-1.2 מטר עומק) ג. חומרי גלם בעלי תכונות מכאניות חזקות על פני הטכנולוגיות הקיימות בתעשייה.
המדפסות של מאסיבית לא מיועדת עבור ייצור המוני (mass production) אלא לייצור של מוצרים על פי דרישה (Customize production), או מוצרים שבהם יש צורך של עד כמה מאות יחידות. כך למשל, עם המוצרים של מאסיבית ניתן לייצר חלקי רכב, חלקי רכבת וכו. לדוגמא, חברת הרכבות הצרפתית אלסטום גרופ מייצרת חלקי רכבת בעזרת מאסיבית 5000. על החברה כתבתי לראשונה בחודש יולי ושם סקרתי את ארבעת סוגי מדפסות התלת מימד שפיתחה החברה (1500, 1800, 5000 ו-10000) וההבדלים ביניהם.
התוצאות המקדמיות של מאסיבית ל-Q1
מי שיסתכל על התוצאות הכספיות של החברה מפספס את הסיפור המרכזי בחברה. מאסיבית נהנית עד היום ממכירה של מדפסות מהדור הראשון של החברה – מדפסות 1500/1800/5000 ולכן את מנוע הצמיחה האמיתי והמשמעותי בחברה – מדפסת ה-10000 שארחיב עליה בהמשך עדיין לא רואים בדוחות הכספיים של החברה.
ובכל זאת, כאשר מסתכלים על המספרים – מאסיבית מכרה ברבעון הראשון של 2022 חמש מדפסות תלת מימד לעומת ארבע מדפסות ברבעון המקביל. כתוצאה מכך – צופה החברה שתרשום ברבעון שחלף הכנסות של 1.8-2 מיליון דולר לעומת 1.3 מיליון דולר ברבעון המקביל – גידול ממוצע של 46% במכירות.
הזינוק החד במכירות נובע מכך שהחברה מוכרת יותר מדפסות מסוג 5000 מאשר המדפסות הישנות (1500/1800) והמחיר של מדפסת מסוג 5000 גבוה יותר מאשר המדפסות האחרות.
מדפסת ה-5000 הושקה באמצע 2021 בכנס מומחי תלת מימד וזכתה להתעניינות משמעותית מצד יצרני רכב, תעופה ותעשיות נוספות. המדפסת זהה במאפיינים שלה למדפסת ה-1800 אך יש לה שני יתרונות משמעותיים: הראשון – ההדפסה הינה מדויקת יותר. השני – המערכת מאפשרת שימוש בשני חומרי הדפסה שונים. המחיר של המדפסת הוא גבוה יותר מאשר מדפסות ה-1800/1500 ולכן הגידול בהכנסות גבוה יותר.
כבר בשנת 2021 המשקל של מכירות מדפסת ה-5000 התחיל להיות משמעותי יותר עבור מאסיבית. מתוך 22 המדפסות שנמכרו במהלך השנה – 12 היו מדגם ה-5000, שמונה מדפסות מדגם ה-1800 ושתי מדפסות מדגם ה-1500. מאחר שמדפסת ה-5000 הושקה באמצע 2021 – אני מעריך שבשנת 2022 המשקל של מדפסת ה-5000 מתוך סך המדפסות שנמכרו יהיה גבוה יותר ושמאסיבית תקטין משמעותית את המכירות של המדפסות מסוג 1800/1500. מה שלהערכתי יתרום לצמיחה נוספת בהכנסות.
הכירו את מדפסת ה-10000
תפתחו את היומנים – ממש בתחילת מאי תשיק מאסיבית את מדפסת הדור הבא – מדפסת מאסיבית 10000 ותחל במכירות מסחריות. המדפסת תושק בתערוכת JEC אשר תתקיים בצרפת בין ה-3 ל-5 במאי. תערוכת JEC היא אחת מהתערוכות המובילות בעולם בתחום החומרים המרוכבים ומתקיימת מאז שנת 1965.
בניגוד למדפסת ה-5000 אשר מחליפה את מדפסת ה-1800 – המדפסת מסוג 10000 פונה לשוק חדש לחלוטין – שוק התבניות. מדפסת 10000 של מאסיבית עושה שימוש בטכנולוגיה אשר נקראת CIM שזה ראשי תיבות של Cast In Motion. המדפסת אמורה לתת מענה לצורך ייצור תבניות ומקצרת את הזמן הדרוש לייצור. החברה באה לחולל מהפך בשוק ה-FRP (חומרים מרוכבים לדוגמא קרבון ופיברגלס) אשר לא עבר כמעט שום שינוי משמעותי במשך עשרות שנים. בשוק זה בעלי המלאכה מייצרים את התבניות כיום בצורה ידנית על ידי עיבוד שבבי בתהליכים אשר עורכים זמן רב ומאופיינים בפחת גדול של חומרי גלם. התוצאה היא עלויות ייצור גבוהות במיוחד וזמן אספקה לתבנית של שבועות רבים.
הטכנולוגיה שמציעה מאסיבית מאפשרת לייצר תבניות ודגמים מורכבים בצורה יעילה, אמינה וזולה באמצעות ארבעה שלבים בלבד בכל התהליך (לעומת 19 שלבים בשיטות המסורתיות). במאסיבית מעריכים שבאמצעות השימוש בטכנולוגיה של החברה ניתן יהיה להפחית את עלויות הייצור של התבניות בשיעור של 80% בעלויות כוח אדם, 80% בזמן הייצור ועד 50% בעלויות חומרי הגלם.
תהליך ההדפסה של התבניות מתבצע באמצעות שני חומרים שונים. ראש הדפסה אחד מדפיס את הקירות התוחמים של התבנית. החומר שמוזרק הוא חומר מיוחד אשר מתפרק במגע עם מים. ראש הדפסה שני יוצק את החומר הסופי פנימה. התוצאה היא שלאחר ההדפסה מתקבלת תבנית מחומר קשיח מאוד אשר מוקפת בחומר אשר מתמוסס במים. כדי לקבל את התבנית – נדרש פשוט לטבול את התוצר הסופי במים – ונשארים עם התבנית המבוקשת.
מהו הסטטוס של מדפסת ה-10000?
נכון להיום מאסיבית נמצאת במבדקי בטא עם המדפסת אצל שני לקוחות. הראשון – בישראל עם חברת כנפית (אשר נמנית על קבוצת רפא”ל). לקוח שני אשר ייכנס למבדקי לקוח היא חברת Lyons האמריקאית אשר מתמחה באבזור יוקרתי לחדרי אמבטיה ותעשה שימוש במדפסת המאסיבית 10000 בתהליכי הייצור.
הסיפור המעניין הוא שלמאסיבית יש כבר 17 הזמנות מותנות/בלתי מחייבות למדפסת אשר צפויות להיות מסופקות ללקוחות החל מהמחצית השנייה של השנה. העלות של כל מדפסת ללקוח עומדת על כ-600-800 אלף דולר. המשמעות היא שיש פה למאסיבית בערך מכירות צפויות של כ-12 מיליון דולר רק מלקוחות אשר הזמינו את מדפסת ה-10000 – וזה עוד לפני שהמדפסת הושקה באופן רשמי.
מאסיבית נהנית משיעורי רווחיות גולמית גבוהים הנעים סביב 50% ולכן הצמיחה של החברה יכולה לחלחל מטה לחברה היו בסוף שנה למעלה מ-46 מיליון דולר בקופה והיא שרפה כ-10 מיליון דולר בכל שנת 2021. המשמעות היא שלחברה יש מקורות כספיים נזילים למשך מספר שנים קדימה ללא צורך בגיוס הון נוסף בעתיד הקרוב, ואלו יכולים לשרת את המשך הצמיחה של החברה והחדירה לשוק עם מדפסת ה-10000.
סיכום
יהיה מעניין לראות כיצד השקת מדפסת ה-10000 בתחילת חודש מאי תתקבל אצל הלקוחות ועוד יותר יהיה מעניין לראות האם התערוכה תוביל ללידים מעניינים אשר יגדילו את העניין ההולך וגובר סביב המדפסת. תהליכי מכירה של מדפסת שכזו לא לוקחים שבוע ולא חודש – ולכן התוצאות של ההשקה המסחרית יבואו לידי ביטוי רק בשנת 2023 וצפונה. לפחות בינתיים – נראה שיש תור של ממתינים אשר מצפים לקבל לידיים שלהם את המדפסת ולשפר את תהליכי הייצור של התבניות.
מדפסת ה-10000 צפויה להיות קפיצת המדרגה של מאסיבית והחברה תימדד בהמשך השנה ובשנים הקרובות ביכולת שלה למכור את המדפסת לשוק התבניות לחומרים המרוכבים אשר מוערך בכ-25 מיליארד דולר בשנה. מי שזיהתה וסימנה את הפוטנציאל הטמון במאסיבית היא קרן הגידור אלפא המוערכת אשר מחזיקה כ-6% מהמניות של החברה והפכה לבעלת עניין בסוף 2021.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק בניירות המוזכרים בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של חברת מאסיבית