אחת מחברות הדפסת התלת מימד המעניינות שיש בשוק העולמי היא חברת מאסיבית 3D הישראלית. בכתבה הנוכחית אסקור בפניכם את הפעילות של החברה וההתקדמות אשר ביצעה מאז ההנפקה בבורסה בתל אביב לפני כמעט חצי שנה שבמסגרתה גייסה מהציבור כ-170 מיליון שקל שהם למעלה מ-50 מיליון דולר שיכול לממן את החברה כמה שנים קדימה.
האתגר הגדול של מאסיבית הוא להראות לבעלי המניות שהכסף “עובד” ומצליח לייצר צמיחה בפעילות. אם זה יקרה, השווי של החברה יעלה ובעלי המניות ירוויחו. נכון להיום – ועל רקע גל ההנפקות אשר שוטף את הבורסה – מאסיבית נסחרת בשווי של כ-370 מיליון שקל שהם כ-38% מתחת למחיר ההנפקה ולא בטוח כלל שבצדק. חלק מסוים מהלחץ על מניית מאסיבית בתקופה האחרונה נובע מהגריעה הצפויה של המניה ממדד ה-SME-60 בעדכון החצי שנתי ולהיצעים הצפויים מצד קרנות הסל.
אבל לפני שנדבר על החלק הטכני – אולי כדאי שתכירו קצת את מאסיבית….
מאסיבית הוקמה בשנת 2013 על ידי היזם גרשון מילר, שייסד גם את אובג’ט גאומטריות (שהתמזגה עם סטראטסיס), ביחד עם איגור יעקובוב ומשה אוזן. החברה מתעסקת מאז הקמתה בפיתוח ייצור ומכירה של מדפסות תלת מימד. המדפסות שפיתחה החברה מאפשרות להדפיס בצורה מהירה מאד גופים תלת מימדיים גדולים מאוד. היום מנוהלת החברה על ידי ארז צימרמן.
המדפסות של מאסיבית פתרו שלושה חסמים מרכזיים בתחום הדפסת התלת מימד.
1. מהירות – כיום זמן ההדפסה של תוצרים תלת מימדיים הוא ארוך מאוד. הטכנולוגיה שבה משתמשת מאסיבית עליה נרחיב בהמשך מאפשרת לקצר משמעותית את לוחות הזמנים של ההדפסה.
2. גודל – המדפסות הקיימות כיום לא מאפשרות להדפיס תוצרים גדולים. המדפסות של מאסיבית יכולה להדפיס גופים תלת מימדיים גדולים מאוד. הנפח שמסוגלת מאסיבית להדפיס הינו 1.8 מטר גובה, 1.5 מטר רוחב ו-1.2 מטר עומק
3. חומרי גלם – המדפסות של מאסיבית עושות שימוש בחומרי גלם בעלי תכונות מכאניות חזקות ועדיפות על פני הטכנולוגיות הקיימות היום בתחום הדפסת התלת מימד. מעבר לכך, השימוש שמבצעת מאסיבית בחומרי הגלם הוא יעיל יותר וכמעט שאינו מתבזבז.
המדפסות של מאסיבית לא מיועדת עבור ייצור המוני (mass production) אלא לייצור של מוצרים על פי דרישה, או מוצרים שבהם יש צורך של עד כמה מאות יחידות. כך למשל, עם המוצרים של מאסיבית ניתן לייצר חלקי רכב, חלקי רכבת וכו’. על בסיס היעדים האלו פיתחה מאסיבית בראשית דרכה את שתי המדפסות הראשונות שלה – את מדפסת 1500 ואת מדפסת 1800. בנוסף, לאחרונה החברה השיקה את מדפסת ה 5000 ובשנה הבאה תשיק את המדפסת 10000.
מדפסת 1800
מוצר הדגל של החברה איתו הגיעה להנפקה הוא מדפסת 1800 אשר באמצעותה ניתן לבנות גופים תלת מימדיים על פי תכנון בגודל שצוין. המדפסת מסוגלת להדפיס אובייקט לגובה בקצב מהיר של עד 35 סנטימטר בשעה. המשמעות היא שניתן להדפיס דמות אדם בגודל מלא בקצב של 6-8 שעות.
למדפסת יש מספר גרסאות אשר הפופולרית שבהם היא הגרסה הכוללת שני מנועי הדפסה והקשחה המאפשרת הזרמה מהירה ומדויקת של חומרי ההדפסה. המנועים של המדפסת כוללים מערכת UV מובנית המאפשרות הקשחה מהירה של החומר המודפס.
למדפסת הנוכחית יש שלוש גרסאות – מדפסת עם ראש הדפסה אחד אשר ניתן לשדרוג בתשלום (מיועד בעיקר ללקוחות שלא מייצרים הרבה). הגרסה השנייה זאת המדפסת עם שני ראשי ההדפסה. הגרסה השלישית היא הגרסה המתקדמת של המערכת וזוכה לשם 1800 PRO והיא מסוגלת להדפיס מוצרים בצורה איכותית יותר. יתרון נוסף שלה הוא שניתן להדפיס בה ברזולציה משתנה, גמישה ושהיא מאפשרת מעבר בין הרזולוציות.
עד למועד תשקיף ההנפקה מכרה מאסיבית כ-140 מדפסות ממשפחת מדפסת ה-1800. המדפסות נמכרו בטווח מחירים של 200 אלף דולר ל-375 אלף דולר. במחצית הראשונה של שנת 2021 עדכנה החברה שמכרה שמונה מדפסות נוספות. החברה לא סיפקה פילוח לגבי סוגי המדפסות שנמכרו אך ניתן לשער שרוב המדפסות שנמכרו הינן מדפסות ה-1800.
מדפסת 1500
המוצר הזה אינו בפוקוס יותר מדי והחברה לא מרחיבה יותר מדי על מדפסת זו. מדובר במדפסת קטנה יותר מבחינת נפח ההדפסה וכוללת ראש הדפסה אחד בלבד. הגובה המקסימלי שניתן להדפיס במדפסת זו הוא 1.5 מטר והיא מיועדת בעיקר לסביבת עבודה שבהם התקרה הינה נמוכה.
החלום הרטוב – מדפסות ה-5000 ו-10000
הכל טוב ויפה אבל מאסיבית לא הגיעה לבורסה כדי למכור רק את מדפסות ה-1800. בשנים האחרונות שקדה החברה על פיתוח שתי מדפסות נוספות שצפויות להיות מערכות הדגל של החברה. טווח המחירים שבהן המערכות יימכרו הוא גבוה יותר מאשר מדפסת ה-1800. המחיר של המערכת מסדרה 5000 צפוי לעמוד על כ-400-500 אלף דולר ליחידה ואילו המערכות מסדרה 10000 יימכרו ב-600-800 אלף דולר ליחידה.
מדפסת 5000
הגודל של מדפסת ה-5000 זהה למדפסת ה-1800 אך יש לה יתרון נוסף. בעוד שבמדפסת ה-1800 ניתן להשתמש בחומר הדפסה אחד – המערכת מאפשרת שימוש בשני חומרי הדפסה שונים. יתרון נוסף של המערכת הוא שההדפסה הינה מדויקת יותר.
מאסיבית תכננה להשיק את המערכת כבר במחצית הראשונה של שנת 2020 במסגרת התערוכה היוקרתית בעולם לתחום הדפוס (תערוכת דרופה – Drupa) אך בעקבות הקורונה ההשקה נדחתה. המערכת הושקה בסופו של דבר בחודש מאי השנה בכנס מומחי תלת המימד AMUG בצפון אמריקה. מדובר בכנס הפיזי הראשון שנערך מתחילת הקורונה.
מאסיבית מציינת כי המדפסת זכתה להתעניינות אדירה מצד יצרני רכב, תעופה ותעשיות נוספות. עד כה מכרה מאסיבית ארבע מערכות של מדפסת 5000. אחד הלקוחות שמאסיבית מציינת היא חברת הרכבות הצרפתית Alstom אשר עושה שימוש במדפסת של החברה כדי לייצר חלקי רכבות. המדפסת שרכשה חברת הרכבות זאת המדפסת השנייה שנרכשה ממאסיבית.
כבר במחצית השנייה של השנה מתכננת מאסיבית לקחת חלק בשמונה תערוכות בתחומים של הדפסת תלת מימד, חומרים מרוכבים, ספנות, ריהוט, בנייה ואפילו בתחום העיצוב והתפאורה. בתערוכות שכאלו מקבלת החברה הרבה מאוד לידים של מתעניינים פוטנציאליים. תהליך המכירה של מערכת יכול לקחת 6-12 חודשים ולכן סביר שתערוכות אלו יניבו תוצאות בשנת 2022.
מדפסת 10000
החלום הגדול של מאסיבית היא מדפסת 10000 אשר נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים. היתרון הגדול של מדפסת זו הוא היכולת שלה להדפיס תבניות במידות גדולות לעולמות הייצור בתעשייה. מדובר בשוק שונה לחלוטין עבור מאסיבית. המדפסת מייצרת חדשנות עבור חברות שנדרשות לייצר תבניות אשר כיום מיוצרות בצורות מיושנות ומסורבלת. בסך הכול המוצר הזה פונה לשוק אשר מסתכם בכ-25 מיליארד דולר בשנה.
מדפסת 10000 של מאסיבית עושה שימוש בטכנולוגיה אשר נקראת CIM שזה ראשי תיבות של Cast in Motion. התבניות של מאסיבית משמשות לתעשיית הפלסטיק ומצמצמת 80% משלבי הייצור. למעשה, באמצעות המערכת של מאסיבית נדרשים ארבעה שלבי ייצור בלבד במקום 19 שלבים בשיטה המסורתית.
המערכת שמפתחת החברה כוללת ראש הדפסה הדומה לזה של מדפסת 1800 אך יש לה בנוסף ראש יציקה. ראש ההדפסה מדפיס שני קירות תוחמים מחומר מיוחד שנשבר במגע עם מים. ראש היציקה יוצר ברווח את החומר המבוקש. בסיום ההדפסה – טובלים את המודל במי ברז והקירות שהודפסו נופלים מעצמם ונשארת תבנית חזקה במיוחד. באמצעות התבנית ניתן לעשות שימוש חוזר של מאות פעמים דבר המאפשר לפנות לעולמות של ייצור בסדרות קצרות ובינוניות. הפתרון של מאסיבית נותן מענה גם לתחום הקיימות ומאפשר חיסכון אדיר בפסולת תעשייתית שהוא תוצר של תהליכי ייצור רגילים.
בעדכון למשקיעים, עדכנה מאסיבית 3D שהיא נערכת לתהליכי מכירה מוקדמת לפני ההשקה (בטא) אשר צפויה להתרחש בסוף שנה. במקביל, השלימה החברה בניית מכונה שנייה אשר תשמש לטובת הדפסת דוגמאות ללקוחות כחלק מתהליך המכירה. אם במועד ההנפקה היו למאסיבית שמונה הזמנות למערכת – הרי שבחציון הראשון של 2021 נוספו עוד שלוש הזמנות עתידיות למוצר. מזכיר כי העלות של המערכת ללקוח צפויה להסתכם בכ-600-800 אלף דולר לכל מערכת.
מטרת ההנפקה בתל אביב
המטרה המרכזית של ההנפקה בתל אביב הוא לאפשר את הצמיחה של החברה. מאסיבית אינה רווחית אבל כדי להאיץ את הצמיחה החברה זקוקה לכסף. בחודש יולי מאסיבית פתחה מרכזי פעילויות באטלנטה ובבריסל. מטרת המרכזים היא לשמש כמקום להדגמת המוצרים עבור לקוחות פוטנציאליים וכך לסייע לקידום המכירות של החברה. כמו כן, החברה מתכננת לערוך במרכזים אלו אירועים וכנסים שיווקיים. מהלך נוסף שמאסיבית רוצה לעשות עם תמורת ההנפקה הוא לחזק את צוות השיווק של החברה. סך ההשקעה המתוכננת לטובת האצת השיווק והמכירות מוערכת בכ-17-25 מיליון שקל.
סכום נוסף אותו מתכננת החברה להשקיע, מיועד לטובת השלמת פיתוח מדפסת 5000 ומדפסת 10000. כמו כן, נדרשת החברה להשלים פיתוח של חומרי הדפסה ייעודיים למדפסת 10000. בסך הכל מעריכה מאסיבית כי תידרש ל-18-24 מיליון שקל לטובת פעילות הפיתוח.
סכום נוסף בהיקף של 4-7 מיליון שקל מייעדת מאסיבית להרחבת מערך התפעול והשירות. מאסיבית רוצה להקים מערך שכזה בכל טריטוריה אליה היא נכנסת. מדובר בכוח אדם הכולל מהנדסים מומחים, אינטגרטורים וטכנאים. יתרת הסכום שגויס בהנפקה אמורה לשמש לטובת הפעילות השוטפת של החברה ובגדול כדי לממן את הצמיחה.
מודל ההכנסות
מודל ההכנסות של מאסיבית דומה במאפיינים שלו למודל של סכין גילוח – את הכסף הגדול לא עושים ממכירת הידית אלא ממכירת הסכינים. מאסיבית מספקת ללקוחות שלה את חומרי ההדפסה (כמו דיו בעולם הדפוס) החומר המיועד למדפסות וככל שהמכירות גדלות – מכירת חומרי ההדפסה תהפוך למשמעותית יותר ויותר בסך ההכנסות.
במחצית הראשונה של השנה מאסיבית רשמה הכנסות של כ-3 מיליון דולר (9.9 מיליון שקל) – זאת לעומת 1.8 מיליון דולר במחצית הראשונה של שנת 2020. החברה לא סיפקה את החלוקה בין מכירת מדפסות למכירת דיו.
בשנת 2020 רשמה החברה הכנסות של 3.5 מיליון דולר ממכירת מדפסות ועוד 613 אלף דולר ממכירת חומרי הדפסה – חומרים אשר מאופיינים ברווחיות גבוהה יותר מאשר המדפסות. אחד מהמהלכים שהחברה ביצעה בשנת 2019 הוא השקה של חומר הדפסה מוזל ללקוחות כדי להגביר את השימוש אצל הלקוחות.
במהלך שנת 2020 נרשמה ירידה בכמות חומרי ההדפסה שנמכרה לעומת שנת 2019. בסך הכל מכרה מאסיבית חומרי הדפסה בכ-613 אלף דולר בלבד לעומת 1.48 מיליון דולר בשנה שלפני כן. הסיבה לירידה במכירות היא משבר הקורונה. יהיה מעניין לראות האם במחצית הראשונה של השנה הצריכה של חומרי הדפסה אצל הלקוחות גדלה. זה אמור להוות אינדיקציה לא רעה לשאלה האם השימוש במערכות של מאסיבית גדל.
סיכום
מאסיבית מביאה רוח חדשה של יזמות לתחום הדפסת התלת מימד עם מוצר חדשני אשר בא לפתור הרבה בעיות שהיו קיימות בעולם זה – הדפסה של מוצרים גדולים מאוד ובמהירות גבוהה. החברה, שמנוהלת על ידי ארז צימרמן, תימדד בשנתיים הקרובות ביכולת שלה למכור את המדפסות החדשות מסדרה 5000 ומסדרה 10000 שצפויות להגדיל משמעותית את ההכנסות. שני מוצרים אלו צפויים לייצר מנוע צמיחה משמעותי לחברה בשנים הקרובות – ולהכניס את מאסיבית לשווקים חדשים. מאסיבית ממומנת מספר שנים קדימה ומכוונת גבוה להמשך צמיחה. השוק מעט סקפטי בנושא – והחברה תידרש להוכיח שהשוק טועה.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק בניירות המוזכרים בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של חברת מאסיבית