זה לקח לרב בריח קצת יותר מאז ההנפקה על מנת שהחברה תחשוף למשקיעים את התוכנית האסטרטגית שלה לשנים הקרובות. התחזית של החברה לשנת 2027 אגרסיבית מאוד – אך אם מסתכלים על הדרך שעברה החברה בין שנת 2008 כאשר השליטה בחברה נרכשה על ידי התעשיין שמואל דונרשטיין ועד היום – כנראה שלעבוד ולצמוח הוא יודע.
עוד נגיע לאסטרטגיה השאפתנית של החברה בהמשך הכתבה וכיצד רב בריח מתכוננת לשנים הקרובות. כדי להבין את החברה – לא ניתן לעשות זאת דרך המאיה או הדוחות השנתיים. כדי להבין את הכיוון אליו הולכת החברה – צריך שעה אחת פנים מול פנים עם דונרשטיין שיסביר את האסטרטגיה. רק לאחר סיור של כמה שעות במפעלים השונים של החברה – ניתן אולי להבין את העוצמה של החברה שמעסיקה כ-1,200 עובדים במדינת ישראל.
מי שמסתכל על הרווח הנקי או אפילו ה-EBITDA ומנסה לגזור מזה מכפיל רווח לחברה – לדעתי שוגה. זה לא שהתוצאות הכספיות אינן חשובות אך המעמד של החברה בשוק הנדל”ן למגורים ובניית המותג היא הרבה יותר חשובה. המותג רב-בריח הוא מותג חזק במדינת ישראל. המותג מזוהה בעיקר עם דלתות הכניסה לדירות ועם מנגנון הנעילה של הדלתות – אבל זה הרבה יותר מזה.
לחברה יש היום כ-350 משפחות של מוצרים שונים אשר מיוצרים בשמונת המפעלים שלה בארץ. חוץ מאשר דלתות כניסה – רב בריח מייצרת גם דלתות עמידות אש והדף (לממ”ד), מערכות אוורור וסינון אב”כ, משקופי פלדה, דלתות זכוכית, חלונות אלומיניום לממ”ד, ארונות חשמל ותקשורת, שערים ומשווי גובה (בכניסה לחניונים), שוט אשפה והרשימה עוד ארוכה.
אסטרטגיית ה-One Stop Shop
זה אולי נשמע קצת בנאלי – אבל אסטרטגיית ה-One Stop Shop היא מה שמאפשר לחברה לצמוח בשנים האלו – וזה מה שמאפשר לרב בריח לראות ולתכנן את האסטרטגיה שנים קדימה. אבל – כדי להבין כיצד הדבר עובד – צריך להסתכל על שוק הנדל”ן למגורים שבו רב בריח רוצה להגדיל את חלקה.
קבלן אשר בונה דירה במדינת ישראל צריך להתקשר עם מספר גדול של ספקים. למשל – מטבחים, חלונות, תריסים, מעליות, רכזת אש, שוט אשפה, ריצוף/פרקטים, פרזול, דלתות כניסה, דלתות ממ”ד, חשמל ותקשורת, מיזוג אוויר, דלתות פנים, אינטרקום, דחסניות אשפה, ועוד. הקבלן חותם עם כל ספק על הסכם התקשרות שבו הוא מספק לקבלן את הסחורה לדירות או לשטחים הציבוריים. אותו ספק נדרש לספק לדירות את הסחורה במועד הרלוונטי וכמובן נדרש לספק גם אחריות (בדק בית) לרוכשי הדירות.
עצם העובדה שרב בריח תופסת יותר ויותר נתחי שוק – מאפשרת לקבלן להעדיף ספק גדול ומוכר דוגמת רב בריח על פני ספק קטן שעלול שלא לעמוד בהתחייבויות שלו. התוצאה היא שאם קבלן בחר להתקשר מול רב בריח – הוא לא ירכוש ממנו רק דלת כניסה ומנעול לדלת. הקבלן ירכוש גם שוט אשפה, דלתות וחלונות ממ”ד, וכו’. התוצאה: קבלן יעדיף התקשרות אחת גדולה עם ספק גדול וחזק דוגמת רב בריח – מאשר עשר התקשרויות שונות עם ספקים קטנים. על התקשרויות אלו הקבלן יקבל מצד אחד הנחה מסוימת – אך רב בריח תהיה ספק דומיננטי בבניין.
והתוצאה היא שבכל בניין מגורים אשר נבנה – רב בריח תייצר הרבה יותר הכנסות. בשנת 2008 כאשר רב בריח נרכשה מפשיטת רגל היא ייצרה רק דלתות כניסה שווי סל המוצרים שלה לדירת קבלן עמד על 1,300 שקלים לדירה. בשנת 2002 – שווי סל המוצרים שלה לדירת קבלן עומד על כ-35,000 שקלים לדירה. במלים אחרות – בכל דירה שנרכשת במדינת ישראל כ-35,000 שקלים בממוצע מגיעים לידיים של רב בריח.
האסטרטגיה של החברה בעבודה מול הקבלנים היא להמשיך ולהרחיב את סל המוצרים לדירת קבלן עד ל-75,000 שקלים לדירה בשנת 2027. כדי להגיע לזה – רב בריח ככל הנראה מתכננת עוד מספר רכישות בשנים הקרובות כדי שסל המוצרים שלה לכל דירה יגדל.
כך למשל, אחת מהחברות שרכשה רב בריח היא חברת גלפר. רב בריח שילמה 3.7 מיליון שקל על חברת שוטי האשפה. גלפר רשמה בשנת 2021 הכנסות של 10 מיליון שקל ורשמה רווח מתואם של 430 אלף שקל. גודל שוק שוטי האשפה בישראל עומד על כ-40 מיליון שקל בשנה אך עצם העובדה כי היום במדינת ישראל בכל דירה חדשה יש שוט אשפה – מבטיחים כי שוק זה יגדל בהדרגה עד לכ-200 מיליון שקל בשנה.
אם רב בריח רק תשמור על נתח השוק שלה – הם עשו עסקה פנטסטית ומחזור המכירות של גלפר יגדל לכ-50 מיליון שקל. תחת אסטרטגיית ה-One Stop Shop של רב בריח, ניתן להעריך שבכל בניין שבו קבלן יחתום על התקשרות מול רב בריח – הקבלן יזמין עבור הדיירים גם שוט אשפה של גלפר. את הכוח שלה מול הקבלנים רב בריח רוצה לנצל כדי להציע ולמכור להם עוד ועוד מוצרים. האסטרטגיה פשוטה – רב בריח מתכננת לבלוע את הספקים הקטנים במחירים נמוכים – ולשלב אותם בהצעת הערך מול הקבלנים.
הנתון הקריטי שיקבע את גודל השוק אליו פונה רב בריח הוא התחלות הבנייה שהיום עומדות על כ-80,000 דירות. גם בהנחה שמרנית יותר של כ-65,000 דירות בשנה בשנת 2027 – רב בריח מתכננת לצמוח בתוך שוק הקבלנים ממכירות של 330 מיליון שקל השנה לכ-800 מיליון שקל בשנת 2027.
צמיחה בפעילות מגזר הנעילה
לא ארחיב על כל מגזרי הפעילות של רב בריח – אבל כן אתמקד במגזר הנעילה. פעילות זו מוכיחה שרב בריח היא חברה טכנולוגית מהשורה הראשונה במדינת ישראל עם כמעט ללא תחרות. רב בריח נחשבת לרולס-רויס של פעילות הנעילה במדינת ישראל ומאחורי מנגנון הנעילה בדלתות. בפעילות זו יש הרבה מאוד מחשבה והרבה מאוד טכנולוגיה (שלא אכנס לזה כאן). רק אגיד שלרב בריח ישנם 38 פטנטים רשומים ועוד 14 בקשות בתהליך רישום.
תחום הנעילה כולל צילינדרים, מפתחות וגלמים למפתחות, מנעולים, מערכות נעילה מכאניות ואלקטרו מכאניות, מוצרי נעילה אלקטרוניים, מנעולים לדלתות ופתרונות משולבים. בנוסף, החברה נכנסה בשנת 2021 לתחום הלוקרים בבתי הספר לאחר שרכשה את לוקר אמבין – וגם שם רוצה החברה לכבוש נתחי שוק תוך שימוש בטכנולוגיה ובכלים חכמים שפיתחה (כגון – פתיחה של לוקרים ללא מנעול דרך הטלפון).
אין היום מנעולן במדינת ישראל שלא עובד עם רב בריח. גם טמבוריות חייבות היום לעבוד עם מוצרי רב בריח כדי לשכפל מפתחות ללקוחות. בנוסף, כאשר רב בריח מספקת דלתות ללקוחות – היא משלבת בתוכו מנעול של רב בריח. התוצאה היא שהמנעול של רב בריח נחשב היום לפופולרי ביותר במדינת ישראל.
בשנים הקרובות מתכננת רב בריח להגדיל משמעותית את נתח השוק שלה בישראל ולעלות מרמת הכנסות של 30 מיליון שקל ל-150 מיליון שקל בשנת 2027. במקביל, רב בריח רוצה להרחיב את פעילות הייצוא של מוצרי הנעילה מ-20 מיליון שקל השנה לכ-100 מיליון שקל בשנת 2027. פעילות זו הייתה אמנם הפסדית במחצית הראשונה של השנה (הפסד של כמיליון שקל) – אך הצמיחה בשוק הייצוא צפויה להוביל להערכתי לשיפור תפעולי גם במגזר זה.
יתר מגזרי הפעילות
לרב בריח יש עוד מגזרי פעילות כגון שוק הקבלנים המוסדי הוא מוצרים אשר נמכרים למגזר הפרטי אשר מותאמים למערכות הבית החכם. כמו כן, בתוך רב בריח הולכת ומתפתחת לה חברת אנרגיה קטנה שצפויה השנה לייצר מחזור מכירות של 80 מיליון שקל. החברה מבצעת התקנה, מכירה והתקנה של מתקני אנרגיה מתחדשת במדינת ישראל. במחצית הראשונה של השנה רשמה הפעילות מחזור מכירות של 34 מיליון שקל ואף רשמה רווח תפעולי של יותר מחצי מיליון שקל. בשלב זה – ברב בריח פחות מתייחסים לפעילות האנרגיה אך צופים כי יגיעו למחזור מכירות של 225 מיליון שקל בשנת 2027.
הקמת המפעל באשקלון + תחילת פעילות במפעל באריאל
אחד המהלכים המעניינים אשר תואמים את האסטרטגיה של החברה הוא הקמת “קריית רב בריח” באשקלון. מדובר במפעל ענק בשטח של 90,000 מ”ר על גבי קרקע של 93 דונם. מי שמקימה את המפעל היא גב ים אשר עבור שירותי ההקמה תקבל 70% מהזכויות בקרקע ותהנה מדמי שכירות שוטפים מרב בריח לתקופה של 25 שנה.
מה התוכנית של רב בריח? בקרית רב בריח יהיה המטה של החברה, מפעלי הפלדה, עץ, שערים, אב”כ, תחומים עתידיים, מחסן חומרי גלם ותוצרת גמורה. המפעל מתוכנן כך שיהיה מוטה רובוטיקה ואוטומציה. כך למשל, באמצעות המפעל מתכננת רב בריח להגדיל את היקף קיבולת הייצור של דלתות הכניסה – רב בריח להגדיל את המכירות שלה בישראל מצד אחד – כאשר עודפי הייצור מיועדים לטובת ייצוא. עבודות ההקמה צפויות להסתיים בעוד כחצי שנה והוא צפוי להניב תוצאות כבר מהרגע הראשון – בדגש על שיפור ברווחיות.
במקביל – לפני מספר שבועות חנכה רב בריח מפעל ייצור באריאל. רב בריח העבירה את פעילויות רבות מאשקלון למפעל חדש באריאל אשר משתרע על פני שטח של 45,000 מ”ר. במפעל באריאל מבצעת רב בריח את המסגרות הכבדה, פעילות המיגון, מוצרי שלד, שוט אשפה, מעקות ועוד.
היעדים של החברה
אם אני מסתכל על זה כרגע – שנת 2022 הייתה שנה של מעבר והשקעות בתשתיות באופן אשר יבסס את הצמיחה של החברה לשנים הקרובות. ברב בריח מעריכים כי ההכנסות השנה יסתכמו ב-730 מיליון שקל ויעלו בהדרגה בחמש השנים הקרובות עד ל-1.85 מיליארד שקל בשנת 2027.
ברור מאליו שכל התוכניות של רב בריח דורשות גם חיזוק של ההון. לשם כך – חתמה החברה לאחרונה על גיוס הון מידי הפניקס ופועלים שוקי הון בהיקף כספי של 30 מיליון שקל. הגיוס בוצע במחיר שנמוך בעשרות אחוזים ממחיר ההנפקה – אך ההון הזה הוא הכרחי לטובת המשך ביסוס הצמיחה של החברה ורב בריח נאלצה להתפשר על המחיר. פרט לפניקס – גם אלטשולר שחם הוא משקיע משמעותי בחברה לאחר שרכש למעלה ממחצית מההנפקה שביצעה החברה בבורסה בת”א לפני כשנה.
כדי שזה יקרה – ברב בריח שמים דגש לא רק על המכירות אלא על הרווחיות. בחברה שואפים להגיע ל-EBITDA של 15% מהמכירות אשר מושג על ידי גידול במחזור המכירות ושיפור בפריון. נתון זה גוזר EBITDA של 270 מיליון שקל בשנת 2027. לשם השוואה רב בריח הציגה במחצית הראשונה של השנה EBITDA של 36 מיליון שקל (שיעור רווחיות של 10%) המשקף קצב שנתי של 72 מיליון שקל. התוצאה – השיפור ברווחיות צפוי להיות פי 4 בערך.
אחת הבעיות איתן התמודדה החברה בשנה החולפת הוא עליית מחירי חומרי הגלם לאחר תחילת המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. רב בריח ביצעה התאמת מחירים לקבלנים ופתחה חוזים קיימים והמחירים עודכנו כלפי מעלה. נכון – זה לא נעים לפתוח חוזים אך מצב השוק השתנה ורוב הקבלנים הבינו כי מחירי חומרי הגלם עלו והסכימו לכך.
בחודשים האחרונים המגמה השתנתה – מחירי השילוח יורדים, מחיר הנפט במגמת ירידה וגם מחירי הסחורות ובהן הפלדה. אינני יודע כיצד פועלת החברה – אך באופן תיאורטי ירידת המחירים של חומרי הגלם עשויים לתרום לרווחיות של החברה ברבעונים הבאים שבהם קונה החברה חומרי גלם בזול ומספקת אותם במחירים יחסים גבוהים.
סיכום
רב בריח היא חברה מרתקת בעלת מותג חזק במדינת ישראל. לחברה יש מגוון רחב של מנועי צמיחה וחזון – ואסטרטגיית ה-One Stop Shop סייעה לה להגדיל את המכירות שלה בהדרגה מאז 2008 ועד היום. רב בריח אינה מתכוונת לעצור פה – והיא רוצה לכבוש עוד ועוד נתחי שוק במדינת ישראל אך גם להרחיב את הנוכחות שלה מעבר לים באמצעות הפתרונות הטכנולוגיים שלה.
רב בריח היא חברה שהשוק קצת אינו יודע לבלוע. מצד אחד – מחזורי מסחר נמוכים מקשים על תפיסת פוזיציה משמעותית. מהצד השני – חברה תעשייתית אמיתית על מלא הנמצאת בבעלותו של תעשיין בעל חזון אשר לקח חברה כושלת מפשיטת רגל ומצעיד אותה קדימה משנה לשנה.
אני מאוד אוהב את האסטרטגיה של החברה – וגם אם דברים ילכו “קצת פחות טוב” מהצפי – אני חושב שהדרך של החברה היא נכונה, שהטכנולוגיה של החברה מצוינת ושהערך שהיא מביאה למדינת ישראל בכלל ולקבלנים בפרט – היא משמעותית.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של רב בריח