הכתבה שלנו היום היא סקירה על חברת פרימוטק – חברה סולידית המתמחה ביבוא, ייצור ושיווק של חומרי ניקוי, תמרוקים, מוצרי נייר, ניילון ואריזות. החברה הונפקה מחדש בבורסה בתל אביב לפני כשנה והיום המניה נמצאת בכ-18% מתחת למחיר ההנפקה (מתואם דיבידנד) המשקף לחברה שווי של 275 מיליון שקל.
בהמשך הכתבה תבינו מדוע בחרתי לכתוב על פרימוטק דווקא כעת – אך לפני כן חשוב להכיר את הכוח של החברה בשוק המקומי המוסדי. פרימוטק היא נציגתן האסטרטגית של קונצרנים בינלאומיים מובילים בעולם כגון TORK בתחום ההיגיינה או ECOLAB בתחום הניקיון המקצועי.
פרימוטק משווקת כ-2,500 מוצרים לכ-5,400 לקוחות מוסדיים. המגוון הרחב כולל חומרי ניקוי והיגיינה אישית, מוצרי נייר היגייניים, ציוד משקי הכולל גם ציוד היקפי מתקדם, ציוד רפואי ומענה רחב לפרויקטים בבניה בתחומי הריהוט, הנגרות והאבזור המקצועי ע”י שתי חברות הבת – קומפורטק ושינזון.
בחישוב גס – כמחצית מהמכירות של המוצרים של החברה הם מוצרים לשימוש חד פעמי, כ-20% הינם מוצרי ניקיון וטואלטיקה, כ-25% הינם מוצרי נייר. יתר ה-5% אלו מוצרים אחרים.
מגזרי הפעילות
החברה פועלת בשלושה מגזרי פעילות. המעניין והחשוב שבהם הוא המגזר המוסדי – החברה מוכרת את מוצריה ללקוחות רבים בתחומי התעשייה, החקלאות, המסחר, הביטחון, התיירות, הרפואה, החינוך, והנדל”ן. פרימוטק היא למעשה One Stop Shop עבור לקוחותיה.
החברה שמה דגש על הרווחיות בעת המכירה לכל לקוח ומציבה רף רווחיות מינימלי לסל המוצרים המלא הנמכר לכל לקוח וללא התייחסות פרטנית לשיעור הרווחיות של כל מוצר הנמכר ללקוח. כלומר – יש מוצרים שנמכרים ברווחיות נמוכה ויש כאלו הנמכרים ברווחיות גבוהה כאשר המטרה היא להרוויח מצד אחד ולשמר את הלקוח מהצד השני.
המגזר השני של החברה הוא המגזר הקמעונאי – מוצרי החברה נמכרים באמצעות משווקים ברשתות השונות. אחד המותגים שבהם עושה השימוש הוא המותג קלין. המגזר השלישי הוא ייצור חשמל עבור חברת החשמל. מדובר בפעילות זניחה אשר נובעת ממערכות סולאריות אשר מותקנות על גגות של החברה.
התוצאות הכספיות
מרבית ההכנסות והרווחים של החברה מגיעים מהשוק המוסדי. בשנת 2021 מחזור המכירות של הקבוצה הסתכם ב-235 מיליון שקל שמתוכו 191 מיליון שקל הגיע מהשוק המוסדי (81%) ורק 43 מיליון שקל הגיעו מהמגזר הקמעונאי. מעבר לכך, גם הרווחיות במגזר המוסדי הינה גבוהה יותר מאשר זו במגזר הפרטי. הרווחיות במגזר המוסדי עמדה על 27.5 מיליון שקל (14.4% מההכנסות) ואילו המגזר הקמעונאי תרם 4.3 מיליון שקל (10% מההכנסות).
מגמה זו נמשכה גם ברבעון הראשון של השנה אך הרווחיות של הקבוצה נשחקה בעקבות עליית מחירי המוצרים וחומרי הגלם. גם ההתייקרויות בעלויות הייבוא שחקו את המרווחים. בחברה ציינו כי הם פועלים להתאמת מחירי המכירה ללקוחות ולכן ניתן לצפות כי מהלכים אלו יבואו לידי ביטוי ברבעונים הבאים כחלק מגל עליות המחירים הכולל במדינה. כמו כן, במקביל ניתן לזהות ירידה בעלויות הייבוא. התוצאה היא שברבעון הראשון של השנה רשמה החברה רווח נקי של 6 מיליון שקל.
התחרות בתחום
חברת פרימוטק היא שחקנית מובילה בתחום המוסדי במדינת ישראל. לפרימוטק מספר מתחרות, אשר המרכזית שבהם היא חברת סנו הציבורית באמצעות חברת בת סנו פרופשיונל. מתחרות נוספות הן קימברלי-קלארק וחברת שניב. בעוד שיתר החברות מספקות מוצרים בודדים – פרימוטק מציעה סל רחב של מוצרים ולכן מדובר ביתרון משמעותי לעומת האחרות. בחברה מעריכים כי נתח השוק שלהם עומד על כ-20%.
האם התחקיר על סנו יגדיל את נתח השוק?
בתחילת החודש פורסם תחקיר ב-N12 על חברת סנו, המייצרת במפעל חשאי מוצרים לא מפוקחים אשר איכותם הירודה ומחירם הנמוך מסייעים לה לזכות במכרזי ענק בשוק המוסדי. על פי התחקיר מפעל בשטחים העונה לשם “יהלום” מייצר ללא פיקוח, ללא תקנים ובתנאים סניטריים ירודים מוצרי ניקוי והיגיינה המגיעים ללקוחות המוסדיים. אם לא צפיתם בתחקיר– אז קחו עשר דקות – זה מעניין וחשוב. (קישור לכתבה)
בתחקיר שיתף אחד העובדים ששכרו 12-13 שקלים לשעה – הרבה מתחת לשכר המינימום. כך מצליחה סנו, עפ”י התחקיר, לצמצם את הוצאות הייצור שלה בצורה דרמטית, בעוד הלקוחות מקבלים מוצר ללא תקנים ואפילו מסוכן. בין הלקוחות המוסדיים של סנו נמצאים שירותי בתי הסוהר, משטרת ישראל, בתי חולים ועוד. לקוחות אלו היו בעבר לקוחותיה של פרימוטק, אולם סנו זכתה בהם בזכות תמחור נמוך במיוחד.
פרסום התחקיר עשוי לבוא בעתיד לטובת פרימוטק – החברה תוכל לפנות ללקוחות סנו ולטעון לפסילת המכרז מאחר וסנו לא עמדה בתנאי הסף (עמידה בתקני ייצור). במקרה שהמכרז יבוטל – פרימוטק עשויה לזכות במכרז, לספק את המוצרים ולהגדיל את חלקה, בעוד סנו תפסיד את היתרון התחרותי שהיה לה עד כה, בזכות מחירים נמוכים במיוחד אשר הושגו שלא עפ”י חוק. המשמעות – תחרות הוגנת אשר לא התאפשרה עד כה.
תוצאה אפשרית של מהלך זה תעניק רוח גבית לחברת פרימוטק בכך שתוכל להגדיל את נתח השוק שלה בשנים הקרובות על חשבונה של סנו. פרימוטק עובדת היום בשני מפעלים הממוקמים באופקים ויש לה את כל האישורים הנדרשים לשיווק המוצרים. במפעל אחד מיוצרים מוצרי הנייר ובשני חומרי ניקוי.
לסיכום
פרימוטק היא חברה ציבורית אשר נסחרת בשווי של כ-275 מיליון שקל ומחזיקה בנתח משמעותי של השוק המוסדי שבו מספקת למעלה מ-2,500 סוגים של מוצרים ללקוחותיה. התחקיר שפורסם לפני כשבועיים ב-N12 על המתחרה סנו עשוי לספק לפרימוטק רוח גבית בהתמודדות במכרזים עתידיים בקרב הלקוחות המוסדיים כך שנתח השוק שלה יגדל ואיתו גם ההכנסות והרווחיות.
תגובת סנו לכתבה ב-N12: “בעקבות הטענות שעלו בכתבה, החליטה הנהלת החברה להשעות כל קשר מסחרי עם מפעל יהלום עד לבירור מלא של הטענות שאליהן החברה כלל לא הייתה מודעת. סנו פרופשיונל רוכשת את מוצריה ממפעלים רבים בארץ ובחו”ל ומשווקת אותם לשוק המוסדי בלבד! כך החברה נהגה לרכוש ממפעל יהלום מוצרים משלימים בהיקף זעום מסך הרכש הכולל של החברה. מספר הח”פ של יהלום, המופיע על התוויות, הוא האמצעי הטוב ביותר להתחקות אחר החברה המייצרת בשקיפות מוחלטת. סבון הקצף, המיועד אך ורק לשוק המוסדי, מיוצר ברישיון משרד הבריאות. אם יתגלו ליקויים – נתקן אותם. החברה נוהגת לצרף למכרזים את פרטי החברות המייצרות עבורה. אם הייתה דרישה לצרף אישור כלשהו וסנו פרופשיונל לא הייתה מצרפת, הרי הייתה נפסלת על הסף, ונדגיש כי חלקם של מוצרי יהלום במכרזים היה שולי”
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בני”ע.
כל הפועל על בסיס סקירה זו, לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה, הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה