הכתבה שלנו היום היא סקירה על חברת סקודיקס. המניה של סקודיקס הונפקה בבורסה בתל אביב בגל ההנפקות של שנת 2021 ולמרות ההתקדמות המשמעותית שביצעה החברה מאז ההנפקה – המניה של החברה נמצאת היום כמה עשרות אחוזים מאשר המחיר בו הונפקה המניה. עם שווי של כ-130 מיליון שקל רציתי שתכירו חברה שפיתחה מערכות לתחום של השבחת דפוס.
למי שלא מכיר – חברת סקודיקס פיתחה מכונות דפוס דיגיטליות אשר מבצעות השבחת הדפוס. מה זה בדיוק השבחת דפוס? מדובר באפקטים אשר משביחים את האריזה של המוצר מעבר להדפסת הצבע הרגילה. מה זה כולל ? למשל – הטבעת פויל אשר נותנת לאריזה צבעים מתכתיים.
למה בכלל צריך להשביח את הדפוס על גבי האריזה? אנחנו הצרכנים רוכשים דברים קודם כל עם העיניים. כאשר אריזה של מוצר נמכרת לאחר השבחת דפוס – היא מושכת תשומת לב רבה יותר מצד הצרכן או למשל משדרת יוקרתיות למוצרים או מותגים והתוצאה היא הגדלת המכירות.
מאז הקמתה – פיתחה סקודיקס שישה סוגים של מדפסות אשר מיועדות להשבחת דפוס ופונים לשלושה סוגים של לקוחות. מדפסות סקודיקס אולטרה 1000 ו-2000 פונות לשוק הדפוס המסחרי, מדפסות סקודיקס אולטרה 3000 ו-4000 פונות לשוק הדפוס המקוון (e-commerce). לאחר ההנפקה השיקה החברה את מדפסות הסקודיקס אולטרה 5000 ו-6000 אשר פונות לשוק יצרני האריזות – אחד ממנועי הצמיחה של החברה. נרחיב על כך עוד מעט בהמשך.
המוצרים של החברה עובדים ונמכרים. עד היום מכרה החברה מעל ל 385 מערכות אשר מותקנות ברחבי העולם עם היקף מכירות מצטבר של 200 מיליון דולר. לצד מכירת המערכות סקודיקס גם מוכרת ללקוחות חומרים מתכלים ושירות על בסיס קבוע אשר מאופיין ברווחיות גבוהה וצומחת אשר מניבה לחברה תזרים שוטף. המודל העסקי של החברה הוא המודל של סכיני הגילוח – החברה מוכרת את המערכות וגם ממשיכים למכור באופן קבוע דיו ושירות הן למערכות הקיימות והן למערכות החדשות.
צמיחה אגרסיבית בשנת 2021
סקודיקס היא חברה אשר צומחת בקצב מהיר. ההכנסות בשנת 2021 עלו ב-37% לעומת שנת 2020 והסתכמו ב-22.4 מיליון דולר. גם ניתוח של ביצועי החברה על פי חציונים מראה את החוזק של החברה. בחציון הראשון של 2021 רשמה החברה הכנסות של 8.8 מיליון דולר ואילו בחציון השני ההכנסות זינקו ל-13.6 מיליון דולר.
הסיבה המרכזית לעלייה בהכנסות בחצי השני של 2021 היא תחילת המכירות של המערכות ליצרנית האריזות. למרות שהמערכת הושקה רק במחצית השנייה של השנה – כ-30% מהמערכות נמכרו ללקוחות בשוק יצרני האריזות – כאמור מנוע צמיחה ומימוש האסטרטגיה העיסקית שלה לכניסה לפלח שוק זה. מניתוח הדוחות עולה כי הצמיחה של החברה התרחשה בכל הגיאוגרפיות העיקריות שבהן פועלת החברה – אך עיקר הצמיחה הגיעה מהשוק האמריקאי (90% גידול במכירות) והמזרח הרחוק (93% גידול במכירות).
חלק משמעותי נוסף מהצמיחה נובע ממכירת חומרים מתכלים ומשירות. מדובר באותם חומרים אשר מפעילי המכונה זקוקים להם על מנת להשביח את הדפוס. מתוך ה-22.4 מיליון דולר של המכירות – כ-10 מיליון דולר הגיעו ממכירות של חומרים מתכלים ושירות. גם בתרחיש קיצוני שהחברה לא תמכור בשנת 2022 ולו מערכת אחת – ניתן לשער שמכירות המתכלים יעלו בשנה הקרובה בעיקר בגלל המערכות החדשות שנמכרו בשנת 2021 אשר זקוקות למתכלים ולשירות תחזוקה.
העלייה במכירות של החברה התרחשה במקביל לשיפור ברווחיות הגולמית של החברה. בשנת 2021 רשמה החברה זינוק של יותר מ-200% ברווח הגולמי ל-7.4 מיליון דולר תוך שיפור שיעור הרווח הגולמי שעמד על 33%. התוצאה היא שבשנת 2021 כולה רשמה סקודיקס הפסד של 2.2 מיליון דולר מפעילות שוטפת.
למה צריך את סקודיקס?
רוב הפעילות היום של השבחת הדפוס מתבצעת בצורה אנלוגית. יצרני האריזות מכינים תבנית מתכת אשר מותאמת לכל עבודה באופן פרטני בהתאם להשבחה הנדרשת. הגלופות עשויות ממתכת ודורשות בעלי מקצוע מיומנים. תהליכים אלו, שעשויים להימשך מספר ימים, הם מורכבים ויקרים.
התוצאה היא שתחום הדפוס עובר מהפכה של ממש הכולל מעבר למערכות דיגיטליות. המערכת של סקודיקס יודעת לבצע מגוון רחב של אפקטים על האריזה – הדפסת הולוגרמות דיגיטליות, הדפסת ברייל דיגיטלי, יצירת אלמנטים דיגיטליים בתלת מימד. הדבר מתבצע על ידי הזרקה של פולימר ייחודי על מצע ההדפסה כשהוא שונה בכל עבודה ועבודה. הקשחת הפולימר מתבצעת על ידי מנורות UV בזמן אמת.
סקודיקס אינה מפרטת את כמות המערכות שמכרה בשנת 2021 אך כן מציינת נתון מעניין על פיו היא נערכת להגדלת יכולת הייצור. בחברה מסבירים שהיום משמרת יומית אחת מסוגלת לייצר עד 36 מערכות בשנה. בחברה מסבירים שניתן להגדיל את קיבולת הייצור עד ל-48 מערכות בשנה אך תהליך שכזה עשוי להימשך עד שלושה חודשים. ככל שהחברה תזדקק לצמוח מעבר לכך – היא תסתייע בקבלן משנה.
סקודיקס גם נערכת להגדלת הקיבולת של מפעל הפולימרים של החברה (הדיו ללקוחות). במתכונת הנוכחית המפעל מסוגל לייצר כ-90 טון של פולימרים בשנה. במהלך 2021 שדרגה החברה את המפעל והוסיפה קו ייצור אשר ייאפשר לה להגדיל את קיבולת הייצור עד ל-140 טונות בשנה. מהלך זה יושלם במחצית הראשונה של 2022 ויתחיל לפעול במחצית השנייה של השנה – כך שיש כאן רמז מעניין מצד החברה לגבי הציפיות למכירת דיו השנה.
לסקודיקס יש שני סוגים של תחרויות בעולם – הראשון הוא תחרות מול המכונות האנלוגיות אשר שולטות היום בשוק באופן שבו כל מכונה יודעת לבצע סוג אחד בלבד של השבחה. עם זאת, סקודיקס מתמודדת גם עם מספר חברות מתחרות. סקודיקס היא המובילה בתחום בכל מה שקשור למספר האפליקציות שניתן לבצע במערכות שלה – תשעה סוגי השבחת דפוס לעומת שישה סוגי השבחות במכונות מתחרות.
כיצד תיראה שנת 2022?
סקודיקס מספקת לשוק תחזית לצמיחה שנתית של 30-35% בין השנים 2019 ל-2025. זה אומר שההכנסות בשנה הקרובה יהיו סביב 30 מיליון דולר וההכנסות בשנת 2023 יהיו סביב 40 מיליון דולר. הנתון הכספי המשמעותי שהחברה מספקת אשר צופה פני עתיד הוא צבר ההזמנות המחייבות אשר טרם הוכרו בדוחות הכספיים.
נכון ליום 20 במרץ – צבר ההזמנות של החברה למכונות אשר טרם הוכר כלל מכירה של עשר מכונות בהיקף כספי של כ-6 מיליון דולר אשר עתיד להיות מסופק במחצית הראשונה של השנה. צבר ההזמנות אינו כולל מתכלים ושירות.
רמת השקיפות של סקודיקס מול השוק הינה גבוהה והחברה נוהגת לפרסם תוצאות מקדמיות למשקיעים לאחר כל רבעון. לכן – אני משער שהחברה תפעל גם הפעם ותיתן בתקופה הקרובה אינדיקציות להתקדמות שלה עבור חודשים ינואר-מרץ.
אני משער שחלק לא מבוטל מהצמיחה של החברה השנה יגיע מהמערכות החדשות (5000,6000) לשוק יצרני האריזות. ההבדל בין כל אחת מן המערכות הוא גודל האריזה. מערכת ה-5000 מיועדת להשביח מצעים בגודל של 60 ס”מ על 80 ס”מ בעוד שמערכת ה-6000 מיועדת להשביח מצעים בגודל של 70 ס”מ על 100 ס”מ.
כדי לקדם את השיווק של מדפסות אלו חתמה סקודיקס בחודש דצמבר על שני הסכמים לשימוש אצל לקוחות מובילים בשוק האריזות שבו יבוצעו הדגמות של מערכת ה-6000 ללקוחות. שוק יצרני האריזות מיועד ליצרנים אשר מייצרים אריזות לחברות בינוניות וגדולות למוצרי צריכה שונים בתחומים מגוונים כגון מזון, קוסמטיקה, משקאות, מכשירים אלקטרוניים ועוד.
אני חושב שככל שסקודיקס תממש את הצמיחה החזויה ותשמור על רמת ההוצאות שלה – החברה תתקרב לאיזון תפעולי. החברה צפויה למשל להגדיל את הוצאות המו”פ שלה השנה בשיעור לא גבוה מ-4.1 מיליון דולר ל-4.8 מיליון דולר וכנראה גם תגדיל את הוצאות המכירה והשיווק שלה כדי להאיץ את הצמיחה ובקופת המזומנים של החברה היו בסוף שנה כ-18 מיליון דולר.
בעת ההנפקה – תכננה סקודיקס לקדם פיתוח של מוצר חדש אשר נקרא מערכת אאוריקה (eurika) בהשקעה של 5-7 מיליון דולר אך החברה החליטה להשהות את תהליך הפיתוח של המערכת ולתעדף את מאמצי השיווק והמכירה של המערכות הקיימות על פני המשך פיתוח המערכת החדשה. אני חושב שמדובר בהחלטה נכונה שתסייע לחברה בשנים הקרובות ולמעשה החברה עושה פוקוס נכון על צמיחה של המוצרים החדשים.
סיכום
סקודיקס היא חברה מרתקת אשר מחוללת מהפכה בתחום השבחת הדפוס. החברה מכרה כבר מעל ל- 385 מערכות ללקוחות שלה ורשמה הכנסות מצטברות של 200 מיליון דולר. בשנת 2022 צפויה החברה לצמוח בשיעור של 30-35% ואם החברה תשמור על שיעור רווחיות גולמית של 30%-35% – החברה יכולה להתקרב מאוד לאיזון תפעולי.. בשנת 2021 נרשמו לבורסה מניותיהן של 99 חברות – ולטעמי סקודיקס היא חברה טכנולוגית מעניינת, נזילה, שהשוק לדעתי מפספס.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בני”ע.
כל הפועל על בסיס סקירה זו, לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה, הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של סקודיקס