לפני קצת יותר מחצי שנה פרסמתי סקירה על שותפות הנפט רותם אנרגיה מחצבים (רא”מ). מי שיסתכל על מחיר המניה בין הסקירה שפורסמה בחודש מרץ ועד היום עלול לחשוב שדבר לא קרה. יחידות ההשתתפות נסחרו אז ברמה של 84 אגורות ואילו היום הן ברמה של 82 אגורות. האם באמת כלום לא קרה בשותפות?
נתחיל מהשורה המעניינת – בפרק הזמן של החצי שנה יחידות ההשתתפות של רותם אנרגיה נגעו במחיר שפל של 41 אגורות (ב-8 באוגוסט). מאז ועד היום נרשמה התאוששות ניכרת במחיר שהכפיל את עצמו. במלים אחרות – היום המומנטום של היה”ש הינו חיובי. נתון חשוב נוסף שכדאי להכיר הוא שבשבועות האחרונים מחזורי המסחר בנייר גדלו בצורה משמעותית.
אז מה קרה בחצי שנה החולפת? את זה אנסה לסקור בפניכם היום דרך מספר נקודות מרכזיות שהתרחשו בפעילות השותפות. עם זאת, למי שאינו מכיר ניתן קצת רקע על השותפות אשר נסחרת לפי שווי של 22 מיליון שקל.
נתחיל מהשורה התחתונה – מי שיסתכל לעומק על רותם אנרגיה – יכול לראות כי השותפות הקטנה מתל אביב מקיפה את עצמה בחברות ענק שרוצות לקחת חלק בפרויקט אותו היא מקדמת במישור רותם. בכתבה זו נסקור את חלק משיתופי הפעולה של השותפות עם חברות דוגמת ורידיס, יעקובי, סימנס ואף כיל.
מי את רא”מ?
שותפות רא”מ שנסחרת בבורסה מחזיקה ברישיון חיפוש לפצלי שמן במישור רותם שבדרום הארץ. סך עתודות פצלי השמן בשטח הרישיון נאמדות ב-245 מיליון טון שמהם ניתן להפיק 135 מיליון חביות נפט. לשותפות כבר יש הכרה כתגלית מטעם הממונה על אוצרות הטבע במשרד האנרגיה.
במסגרת הפרויקט שמקדמת רא”מ היא מתכננת להקים מתקנים להפקת נפט וחשמל. המתקנים יוזנו משני מקורות מרכזיים – 1. פצלי שמן הנמצאים בשטח הרישיון 2. פסולת פלסטיק עירונית אשר מיועדת להטמנה. למעשה – אותה פסולת פלסטיק שמהווה מטרד עולמי תהפוך במסגרת הפרויקט ממטרד למשאב חשוב. לכן – סביר בעיניי כי כל הקמת הפרויקט יזכה לרוח גבית מהמשרד להגנת הסביבה.
הפרויקט של רא”מ מתנהל מאז שנת 2011 והושקעו בו למעלה מ-5 מיליון דולר. אבן הדרך המשמעותית ביותר בקידום הפרויקט צפויה להתרחש לקראת סוף שנת 2020 – מזכר הבנות לסגירה פיננסית לפרויקט. כלומר – שבנקים יסכימו לתת מימון בתנאים מסוימים לבניית המתקנים והפרויקט יעבור משלב התכנון לשלב הביצוע – כאשר ההפקה בפועל תתרחש מספר שנים מאוחר יותר.
אז חצי שנה חלפה מאז הסקירה הראשונית שפרסמתי. מה קרה מאז ועד היום?
- לדעתי הדבר המרכזי ביותר הוא שלוחות הזמנים עד הסגירה הפיננסית התקצרו משמעותית. בזמן הזה, השותפות עושה צעדים משמעותיים לקראת האירוע דרך מערך של הסכמים שעוטפים את הפרויקט ומקדמים אותו. כך למשל, לרא”מ יש שני הסכמים לרכישת 200,000 טונות של פלסטיק בשנה – 50,000 טונות מחברת ורידיס (מוחזקת על ידי דלק רכב) ועוד 150,000 טונות מחברת יעקובי.
- על פי מצגת השותפות מיוני האחרון – לרא”מ יש שיתוף פעולה עם חברת הענק סימנס לתכנון הפרויקט. במסגרת שיתוף הפעולה מבצעת סימנס תכנון הנדסי ראשוני לתחנת הכוח אשר עתידה לקום במסגרת הפרויקט. סביר בעיניי שחברת ענק דוגמת סימנס לא תבצע תכנון לפרויקט אם לא הייתה יודעת שיש בו משהו מוחשי ואמיתי ביד כדי לעבוד איתו.
- במהלך חודש אוגוסט עדכנה רא”מ על מזכר הבנות לשיתוף פעולה בכריית פצלי שמן בשטח הפרויקט. השת”פ נחתם עם צד ג’ שמחזיק אף הוא בזכויות לכרייה ועיבוד של פצלי שמן במישור רותם. רא”מ לא פרסמה את השם של השותף, אך באתר ביזפורטל חשפו כי מדובר בענקית הדשנים כיל שהיא החברה היחידה המחזיקה בזכויות באזור.
- לטעמי הסיפור המרכזי בפעילות של רא”מ זה אירועים מרכזיים בשותפות שיאפשרו התחלת מגעים עם קבלן מבצע EPC. ייתכן והשותפות עובדת על דברים אלו בימים אלו אך הדברים טרם הבשילו. זאת אמורה להיות לדעתי אבן דרך משמעותית על מנת שהשותפות תחל במגעים עם EPC כפי שהשותפות מציינת במצגת שלה למשקיעים.
- כיצד זה ייראה בפועל? במסגרת ההסכם עם ה-EPC – ה-EPC אמור להתחייב להקמת הפרוייקט כ-Turn Key Project – כלומר ה-EPC צפוי להתחייב על עלות מסוימת ולוחות זמנים קבועים מראש. על בסיס זה – השותפות תוכל לפנות לגופים מממנים ביחד עם ה-EPC על מנת לגבש חבילות מימון. כשזה יקרה – ורק כשזה יקרה הפרויקט יוכל לעבור משלב התכנון לשלב הביצוע.
- לצד ההתקדמות ההנדסית בקידום הפרויקט, חשוב לציין כי בחודשיים האחרונים ישנה הבעת אמון מצד בעל השליטה ביחידות ההשתתפות. מאז תחילת ספטמבר – בעל השליטה בשותף הכללי (משפחת קאסלה) מימש תוכנית לרכישה של יחידות השתתפות בהיקף כספי של כ-100,000 דולר. עד כה, בעל השליטה רכש כחצי מיליון יחידות השתתפות בשוק. סביר להניח שהרכישות שבוצעו הוציאו מהנייר “ידיים חלשות” שרצו לצאת וידעו שיש קונה בנייר – כלומר חיזקו את המחזיקים הקיימים. כמו כן, נציין כי בימים האחרונים – מחזורי המסחר בנייר גדלו בצורה משמעותית.
- אירוע נוסף שיקרה ממש בקרוב יהיה ב-7 בנובמבר. אז תקיים השותפות כנס משקיעים בבורסה לניירות ערך בת”א. אני מתכוון לקחת חלק במסגרת כנס המשקיעים וייתכן שאף אדווח על כך בערוץ הטלגרם שלי.
סיכום
שותפות רא”מ נסחרת מתחת לרדאר המשקיעים למרות שמאז ההנפקה ביצעה מהלכים רבים לקידום פרוייקט להפקת נפט במישור רותם. נכון – המתקנים עדיין לא עומדים, נפט עדיין לא מופק – אבל כל מערך ההסכמים עליהם חתמה השותפות (עם חברות tier1) מעידים כי רא”מ עוד לא אמרה את המילה האחרונה ועוד עשויה להפתיע.
לצד הסיכוי הגדול בכך שהפעילות תצליח ותניב רווחים גבוהים למשקיעים – צריך לזכור כי דברים עלולים להשתבש, הפרויקט עלול להיתקע והסכמים עלולים שלא להגיע. חוסר הוודאות שקיים במימוש הפרויקט עדיין קיים ורק הסכם עם EPC ולאחר מכן סגירת פיננסית יעלו בצורה דרמטית את רמת הוודאות במימוש הפרויקט והסיכויים לכך שבשנת 2024 תפיק השותפות נפט בכמויות מסחריות במישור רותם.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך
כל הפועל בנייר על סמך סקירה זו, לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו
נכון למועד פרסום הכתבה, הח”מ אינו מחזיק ביחידות ההשתתפות של רא”מ ואינו מתכוון לפעול בנייר