אחת מהחברות היותר מעניינות לטעמי בעת הנוכחי שכדאי לעקוב אחריה זאת נאייקס. מתחילת השנה המניה איבדה גובה על רקע כל הסנטימנט השלילי בשוק כאשר בשפל שלה הגיעה ל-583 אגורות – 45% מתחת למחיר שבו הונפקה. ביום חמישי האחרון המניה זינקה ב-10% ביום שאולי סימן תחתית למניה. נכון להיום – המניה של נאייקס עדיין בכ-40% מתחת למחיר ההנפקה.
ככלל, יש לי חיבה עזה לחברות הפועלות במודל SaaS מאחר והביזנס הוא בדרך כלל פשוט להבנה. חברת נאייקס אשר עוסקת בפיתוח ומכירת פתרונות ושירותים דיגיטליים לסליקה היא מעט יותר מורכבת להבנה מאחר ופעילות במודל SaaS זה רק חלק מהביזנס. נאייקס מוכרת גם חומרה ללקוחותיה, גם מספקת שירותי סליקה. הסוכריה האמיתית היא החזקה במספר חברות סטרט-אפ מבטיחות אשר את תוצאותיהן לא באמת רואים בדוחות הכספיים – אבל כל אחת מאלו עשויה להפוך ליהלום ענק שגדל בתוך החברה.
מיד אסביר בהרחבה על הפעילות של נאייקס אבל עוד לפני כן אגיד כי מי שיסתכל על הביצועים הכספיים של החברה – עשוי שלא להבין מדוע המניה ירדה. ההכנסות של החברה. ההכנסות של החברה קפצו בשנה החולפת בכ-51% ל-119 מיליון דולר.
הגידול בשורה העליונה בא לידי ביטוי בכל הפרמטרים התפעוליים. מספר נקודות המכירה המחוברות ומנוהלות קפץ בשנה ב-39% ל-517 אלף והחברה משרתת כעת כ-30,000 לקוחות שונים (עלייה של 58% לעומת 2020). כדי להמחיש את העוצמה של החברה מספיק לראות את מספר העסקאות שעברו בנקודות המכירה של נאייקס – 795 מיליון עסקאות בשנה בערך כספי של 1.4 מיליארד דולר.
יצא לי להגיע פעמיים בשנה החולפת למשרדים של נאייקס בהרצליה. פעמיים ישבתי עם דודו בן אבי שהציג לי את הפעילות של החברה. המשרדים של נאייקס מזכירים מעט את משרדי חברת “ההייטקס” webos של ארץ נהדרת אבל יש הבדל משמעותי אחד – בחברת נאייקס עובדים. מסכי הענק אשר נמצאים בכמה נקודות על פני המשרדים מציגים בכל רגע נתון את מספר נקודות המכירה שעובדות ומחוברות לרשת. כאשר המספרים שמתחלפים ומתעדכנים מדי 60 שניות יש תחושה של קזינו בלאס ווגאס. כל נקודה חדשה – זה כסף.
בשעה שיש מי שאוהב לבדוק ולתמחר חברות הייטק ומחפש שם את שורת הרווח – לטעמי בחברת הייטק מטרת העל היא לצמוח ולכבוש נתחי שוק. את הכספים שנאייקס מקבלת מהצמיחה היא לא מחלקת למשקיעים כדיבידנד אלא משקיעה בחזרה פנימה אל תוך החברה – בגידול בכוח האדם, גידול בכוח השיווק, רכישות אסטרטגיות והשקעה בתחומים חדשים. נאייקס יכולה להיות רווחית מחר בבוקר אם היא רוצה – אך זאת אינה המטרה (אבל זה יגיע כנראה במהלך 2023).
אז מה בעצם נאייקס עושה?
סביר להניח שכל אחד מכם אשר עצר לקנות משקה במכונת שתייה עושה שימוש בטכנולוגיה של נאייקס. אם בעבר מכונות השתייה היו מכונות “טיפשות” אשר מקבלות מזומן בלבד, היום כמעט כולן מקבלות כרטיסי אשראי. כאשר אתם משלמים 6-7 שקלים לפחית שתייה – אתם עוברים דרך מערכת חומרה, תוכנה וסליקה של נאייקס.
מכל עמדה שבה סיפקה נאייקס ללקוח היא רואה שלושה מקורות הכנסה: המקור הראשון הוא הכנסה חד פעמית ממכירת יחידת הקצה (החומרה) ללקוח. המקור השני הוא הכנסות משירותים – נאייקס מחייבת את הלקוח בתשלום חודשי קבוע ככל שיחידת הקצה מופעלת. המקור השלישי הוא שירותי סליקה.
נאייקס הפכה למה שהיא על ידי מיזוגים ורכישות. החברה התחילה את דרכה בשנת 2005 והפכה מהר מאוד לגלובלית ,לאורך השנים הרחיבה את הפעילות שלה למדינות רבות כגון אוסטרליה, ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, יפן, ישראל וקנדה. בשאר העולם נאייקס מיוצגת על ידי מפיץ מקומי שדואג לתמוך בלקוחות המקומיים. הטכנולוגיה של החברה נאייקס מאפשרת לשלם ב-40 סוגי מטבעות שונים והיא מספקת שירותי תמיכה ב-20 שפות שונות.
נראה לי שמיותר להסביר למה שימוש בכרטיס אשראי בנקודת מכירה הוא טוב. אבל בקצרה אגיד ששימוש במוצר של נאייקס מוריד את עלויות התפעול של כל נקודת מכירה. בנוסף, באמצעות הטכנולוגיה של החברה למפעיל המכונה יש תמונת מצב בזמן אמת על הפעילות של המכונה וכך ניתן לצמצם את כוח האדם המועסק על ידי מפעילי נקודות המכירה.
מפעילי נקודות המכירה וגם הלקוחות אוהבים את נאייקס – והתוצאה היא שהם מגדילים את הפעילות מול החברה מצד אחד. מהצד השני – שיעור הנטישה של הלקוחות הוא נמוך וגם בשיא הקורונה והסגרים בעולם של שנת 2020 שיעור הנטישה עמד על פחות מ-4%. נכון להיום – מספר נקודות המכירה של לקוחות החברה גבוה משמעותית מאשר היה טרם התפרצות הוירוס – ונאייקס ממשיכה להתרחב.
כדי להמחיש את העוצמה של נאייקס – אתן לכם שני מספרים מעניינים. בשנת 2021 ביצעה נאייקס כמעט 800 מיליון עסקאות בנקודות המכירה שלה ברחבי העולם. הערך הכספי של העסקאות בשנה כולה היה למעלה מ-1.4 מיליארד דולר שעברו דרך המכונות של החברה. אבל מאחר והחברה בצמיחה – מה שיפה הוא שהנתונים של הרבעון הרביעי הופכים להיות הבסיס למה שצפוי לקרות בשנת 2022 ואילך – וזה היופי במודל SaaS.
כיצד תיראה שנת 2022 אצל נאייקס?
זוכרים שנאייקס סיימה את שנת 2021 עם הכנסות של 119 מיליון דולר? בואו ננסה להעריך כיצד תיראה השנה הקרובה בחברה. נאייקס מספקת עדכון לתחזית הצמיחה לטווח הבינוני שבו היא צופה צמיחה שנתית של 35% לשנתיים הקרובות לרמה של 220 מיליון דולר. נתון זה גוזר שבשנה הקרובה ההכנסות יסתכמו ב-160 מיליון דולר ובשנת 2023 ההכנסות יגיעו ל-217 מיליון דולר. בפועל – אני חושב שהתחזית הזאת מעט שמרנית לאור קצבי הצמיחה שהציגה החברה בשנים האחרונות.
שנת 2022 צפויה להיות עבור נאייקס שנה של השקעות במטרה לבנות את תשתית הצמיחה ארוכת הטווח. החברה מכוונת להיות רווחיות במהלך 2023 תוך שהיא מציבה לעצמה שני יעדים ארוכי טווח: רווחיות גולמית של 50%, ושיעור EBITDA מתואם של 30%.
מכירות של יחידות קצה
נאייקס רשמה בשנת 2021 הכנסות של 48 מיליון דולר ממכירת יחידות קצה זאת לעומת 35 מיליון דולר בשנת 2020. אחד מהאתגרים איתם התמודדה החברה בשנה החולפת הוא בעיית הרכיבים אשר שחקה את הרווחיות של מגזר זה. בשנת 2020 הרווחיות הגולמית עמדה על 30% ואילו בשנת 2021 הרווחיות הגולמית נשחקה ל-16%.
המתמטיקה של נאייקס היא פשוטה – כל נקודת מכירה מספקת הכנסות חוזרות לטווח ארוך בהיקף משמעותי אשר מפצה על עליית המחירים של חומרי הגלם. לכן – נאייקס מעדיפה להגדיל את ההכנסות שלה – גם במחיר של פגיעה בשיעור הרווחיות הגולמית. בחברה בחרו לכן “לספוג” את עלויות החומרה על עצמם ולא גלגלו את זה לצרכנים והדבר הוביל לפגיעה ברווחיות.
נאייקס לא קפאה על השמרים ובמהלך 2021 עשתה מאמצים על מנת להוריד את העלות של הרכיבים. לשם כך, פתחה קו ייצור בפיליפינים אשר מגדיל את הייצור ואת כוח הקנייה. דבר שני, החברה ביצעה שינוי בלוחות האלקטרוניים כך שניתן יהיה להתקין עליהם רכיבים ממספר ספקים. מהלכים אלו יתחילו להיות מורגשים בשנת 2022 והרווחיות הגולמית של מגזר החומרה צפוי להשתפר.
ההכנסות החוזרות
כפי שציינתי, לנאייקס יש שני מקורות הכנסה של הכנסות חוזרות. הראשון הוא ממתן שירותי תוכנה כשירות (SaaS). נאייקס גובה כסף עבור כל נקודת מכירה אשר מחוברת לחשמל. השני – מתן שירותי סליקה לכל נקודה בהתאם לעסקאות אשר מבוצעות בנקודה. בשנת 2021 רשמה החברה הכנסות חוזרות של 71 מיליון דולר – גידול של 64% לעומת שנת 2021. הרווחיות הגולמית של מגזר זה נשחקה מעט בשנת 2021 ועמדה על 57% לעומת 61% בשנת 2020.
מה ששחק את שיעור הרווחיות הוא התמהיל בין ההכנסות משירות אשר מאופיינים בשיעור רווחיות גבוה לבין שירותי הסליקה ששם שיעורי הרווחיות נמוכים יותר. ההכנסות משירותי סליקה הכפילו את עצמם (100%) בשנת 2021 בעוד שההכנסות מתן תוכנה כשירות זינקו “רק” ב-38%.
היהלומים של נאייקס
עד כה תיארתי רק את הפעילות המסורתית של נאייקס – פעילות צומחת שמהווה את לב הפעילות של החברה. לצד זה – נאייקס מחזיקה במספר סטרט-אפים מעניינים אשר לא מקבלים ערך כלל בתמחור של החברה מאחר והם בעיקר הפסדיים. ארחיב על חלק מן היהלומים בקצרה.
יהלום מספר 1 – פתרונות לעסקים – מודולריטי
אחד מהתחומים אותם סימנה נאייקס לשנים הקרובות הוא פעילות ה-Attended – פעילות לאספקת נקודות מכירה ושירות לבתי עסק. הפעילות מתבצעת באמצעות סל של מוצרים ללקוחות כגון קופה חכמה, קופה ניידת, תשלום עצמי, הזמנה עצמית והזמנה בשולחן. כדי להגיע לשם נאייקס ביצעה שתי רכישות. בשנת 2019 רכשה נאייקס חברה בשם מודולריטי, ובמרץ 2020 רכשה חברה בשם יופיטק. נכון להיום הפעילות של החברה מתמקדת בשוק הישראלי, אך נאייקס מתכננת להרחיב את הפעילות לשוק הגלובלי.
יהלום מספר 2 – עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים
מאחר ונאייקס מתמחה בתחום של סליקה – החברה פיתחה עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים. מפעיל תחנת הטעינה יכול לבצע מעקב וניהול מרחוק של תחנות הטעינה. הפעילות הזאת היא חלק מהגל העולמי של המעבר הכלל העולמי לכלי רכב מבוססים חשמל. הפעילות של נאייקס בתחום החלה ברבעון השני של שנת 2021 וכרגע מציעה את השירותים שלה בבריטניה, יוון, ישראל, נורבגיה, יפן ושבדיה.
יהלום מספר 3 – וויזמו
פעילות נוספת שצומחת מאוד ומבטיחה נקראת ויזמו – מדובר בתחום הקבלות האינטרקטיביות ושימוש בביג דאטה חכם, המתאפשר באמצעות שליחת קבלה דיגיטלית ישירות לטלפון הסלולרי של הצרכן בסיום כל עסקה. דרך המערכת הזאת ניתן לקדם את בית עסק על ידי קופונים, הצעת ערך בעקבות מוצר שנקנה ועוד. הלקוחות כך רואים גידול ברווחים ושביעות רצון לקוחותיהם. מה שמיוחד בפעילות זו היא היכולת של בעל העסק למדוד ולדייק את הקידום האינטרנטי שהוא עושה על ידי המערכת החכמה שהחברה בנתה. בתי עסק רבים משתמשים בפתרון כדי לבדוק את עבודת הקידום ומייעלים את ההוצאה שלהם, בעתם זהו כלי יחדוי וחיוני להצלחת כל עסק שמתמודד עם קידום חכם, שימור לקוחות ורוצה להיות עסק ירוק יותר.
מנועי צמיחה נוספים?
אחת מהעסקאות שמקדמת נאייקס הוא השתלטות על הטכנולוגיה של חברת On Track אשר נקלעה למצב פיננסי בעייתי והיא מציעה פתרון טכנולוגי מתחרה לזה של נאייקס בתחום ניהול הלקוחות וניטור ניהול עסק. נאייקס רוצה לרכוש את החברה בעסקה דו שלבית ובהשקעה של כ-10 מיליון דולר.
מיזם נוסף של נאייקס שיצא לדרך הוא הקמת מיזם משותף אשר יספקו פתרונות מימון לבעלי עסקים קטנים ובינוניים לטובת רכישת נכסי IoT מניבים כגון מכונות ממכר אוטומטיות או עמדות טעינה לכלי רכב. מיזם זה מתבצע בשיתוף עפ בנק הפועלים ועם איש העסקים אלון פייט. ההשקעה של נאייקס במיזם תסתכם ב-1.5 מיליון דולר והיא תחזיק ב-42% מהמניות של המיזם.
כל עסקה כזאת היא פעילות חדשה אשר נפתחת בתוך נאייקס אשר יכולה לגדול ולצמוח ולהתרחב וליהנות מכל מה שלנאייקס יש מה להציע.
הנפקה בוול סטריט
אחד המהלכים אותם נאייקס רצתה לקדם עוד מהרגע הראשון כאשר הונפקה בתל אביב זה מהלך של רישום כפול בוול סטריט. בחודש פברואר הגישה החברה טיוטת מסמך רישום לא פומבית זאת כחלק מתהליך של בחינת הנפקה. במצב השוק של היום והעובדה שנאייקס נמצאת היום בכ-40% מתחת למחיר ההנפקה – קשה לי לראות את נאייקס מבצעת גיוס הון בוול סטריט.
לנאייקס יש מקורות כספיים משמעותיים שיכולים לסייע לה לעבור לרווחיות בשנת 2023 ללא צורך בגיוס הון נוסף. אני מעריך שנאייקס תעדיף להתמקד כרגע בביסוס הצמיחה שלה בשנה הקרובה מתוך ציפייה ששוק ההון יתגמל אותה על הצמיחה ועל הדרך שהחברה עושה. ההנפקה בוול סטריט אינה חייבת להתבצע מעמדת נחיתות ועדיף להגיע לוול סטריט כשתנאי השוק יאפשרו זאת, ומעמדה של כוח. גם אם זה לא יקרה השנה – זה יקרה ב-2023.
בשורה התחתונה…
נאייקס היא חברת הייטק שצומחת באגרסיביות שסימנה לעצמה יעד שאפתני (אבל לא מדי) לטווח הבינוני: צמיחה של 35% במכירות מדי שנה בשנתיים הקרובות לצד שיפור ברווחיות הגולמית מכ-40% לכ-50%. שני יעדים אלו עתידים להעביר את החברה לרווחיות אמיתית וברת קיימא במהלך 2023.
בשנים האחרונים נאייקס השקיעה את כל הצמיחה בחזרה פנימה בתוך העסק – בהגדלת כוח האדם, כניסה לתחומים חדשים ויצירת מנועי צמיחה חדשים. נאייקס היא כמו פקמן רעב שמחפש לאכול ולגדול כל הזמן ויש לו עוד הרבה לאן.
נאייקס היא לא “עוד חברת הייטק” והיא מתנהלת בצורה מקצועית כמעט כמו חברה דואלית והיא עוד תגיע לבורסת הנאסד”ק – כי זה המקום הנכון לחברה בגודל שלה. אינני יודע מתי ואיך זה יקרה – אך הבורסה הישראלית שהייתה אמורה להיות קרש קפיצה לנאסד”ק לא הוכיח את עצמו עד כה למרות ההתקדמות שבוצעה.
נאייקס נחשבת להנפקת ההייטק הגדולה של שנת 2021 בבורסה – החברה התקדמה מאז ההנפקה אך המניה טרם הוכיחה את עצמה. האם בשנת 2022 זה ישתנה?
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של נאייקס