הכירו את חברת הום ביוגז. החברה הונפקה בתחילת גל ההנפקות של שנת 2021 כאשר גייסה מגופים מוסדיים 100 מיליון שקל. לפני מספר חודשים ציינה החברה שנה להנפקה בתל אביב וסגרה שנה מוצלחת מבחינה. נכון להיום – המניה נמצאת במחיר הנמוך בכ-40% מהמחיר שבו הונפקה המניה. עם שווי של 190 מיליון שקל ולמעלה מ-85 מיליון שקל בקופה שלה – להום ביוגז יש כסף בקופה בחישוב גס למשך שלוש שנים, דהיינו עד סוף 2024.
בכתבה אסקור את הפעילות של החברה, הטכנולוגיה של הום ביוגז ומנועי הצמיחה המשמעותיים אשר אני מזהה אשר יכולים להפוך את החברה מחברה אשר ייצרה הכנסות של למעלה מ-8 מיליון שקל בשנת 2021 לחברה גדולה הרבה יותר (ויש לא כמה כאלו).
רקע קצר
כדי להבין לעומק לאן החברה הולכת – חשוב להבין קודם כל מה החברה עושה. הום ביוגז נמצאת בתחום האנרגיה הנקייה ופיתחה מערכת ביוגז לטיפול מקומי בפסולת אורגנית. המוצר של החברה הופך פסולת אורגנית לאנרגיה נקייה בתהליך ביולוגי וידידותי לסביבה. החברה לוקחת למעשה את הפסולת והופכת אותו למשאב טבע.
המערכת הבסיסית שפיתחה החברה היא המערכת הביתית אשר כלל לא מחוברת לתשתיות כגון חשמל ומים. המערכת מסוגלת לטפל ב-20 ק”ג של פסולת אורגנית ביום. הפסולת נכנסת אל תוך המערכת אשר מפרקת אותה ומפיקה גז אשר מספיק לבישול של עד כ-6 שעות. תוצר לוואי לא פחות חשוב של התהליך הוא שהפסולת האורגנית מתפרקת לדשן אורגני בהיקף של עד 6 ליטר ביום.
הביוגז שמפיקה החברה מהמערכת שלה שונה מאשר גז הבישול אשר מסופק על ידי חברות הגז. לכן – את המערכת של החברה ניתן לחבר אך ורק למכשירים המתאימים לשימוש בביוגז. הצרכן מזמין את המערכת והיא מגיעה אליו באריזה נוחה לשינוי ואיחסון וניתן להתקין אותה בצורה פשוטה בתוך מספר שעות.
מה עומד מאחורי הטכנולוגיה של החברה?
ביקרתי במשרדים של החברה במושב בית ינאי פעמיים או שלוש ובכל פעם התרשמתי מחדש מהקסם הזה שהופך פסולת לגז. איך זה בדיוק עובד? התהליך הוא תהליך דיי פשוט. הצרכן משליך את הפסולת האורגנית שלו אל תוך המערכת. הבקטריות מעכלות את החומר האורגני. בתהליך העיכול נוצר גז אשר מאוחסן בתוך המערכת ונפלט דשן נוזלי אשר משמש לגידול חקלאי. את הגז לוקח הצרכן לטובת הפעלת כיריים ואת הדשן לטובת גידול חקלאי.
המערכת הביתית של החברה פונה בעיקר ללקוחות קצה במדינות מתפתחות. כ-70% מהמכירות שביצעה החברה נמכרו למדינות מתפתחות אשר מאופיינות בתנאי תברואה קשים. משפחות מבעירות אשר לצורכי בישול בצורה מסורתית באמצעות עץ או פחם. המערכת של הום ביוגז נותנת להם מענה.
הלקוחות העיקריים של המערכת הם משקי בית כפריים שלא נהנים מאספקת גז טובה ומערכת פינוי זבל יעילה. גם חקלאיים קטנים אשר מגדלים חיות מגלים עניין במערכת של החברה מאחר והיא מוסיפה יכולת להפוך את פסולת בעלי החיים למשאב חיוני. סוג אחר של לקוחות של הום ביוגז אלו לקוחות עם מודעות סביבתית גבוהה ממדינות מפותחות אשר קונים את המערכת בשל כך.
נכון להיום – יכולה החברה לייצר כ-1,000 מערכות ביוגז ביתיות בחודש. בעתיד – וככל שהביקוש יגדל, יכולה הום ביוגז להכפיל את קצב הייצור. כדי לעשות זאת שכרה החברה מבנה בקיסריה לטובת ייצור, אחסון, בקרת איכות ואריזה של מוצרים מוגמרים לקראת שילוח. המתקן של החברה משמש למעשה כמרכז לוגיסטי.
איך הום ביוגז מגיעה ללקוחות?
העבודה של החברה בעולם מתבצעת על ידי מפיצים. לחברה יש הסכמי הפצה בלעדיים אשר בהם המפיצים מתחייבים לרכוש כמות מינימלית של יחידות כתנאי לקיום הבלעדיות. לחברה יש הסכמי הפצה שונים במדינות כמו קוסטה ריקה, פנמה, פיליפינים, תאילנד, לאוס, נפאל, גואטמלה, ברזיל, מקסיקו, הודו, קולומביה, אל סלוודור, פרו, צ’ילה, זימבבוארה ואקוודור. בנוסף, מוכרת הום ביוגז מערכות ביתיות לגופי סיוע בינלאומיים כגון האו”ם או משרד החוץ של מדינת ישראל.
לא כל השיווק מתבצע דרך מפיצים. הום ביוגז גם רואה הכנסות ממכירה ישירה של מערכות ביתיות ללקוח הסופי שלא דרך מפיצים אלא על ידי שיווק מקוון (online) בעיקר בארה”ב ובאוסטרליה או על ידי שיווק ישיר לחקלאים באפריקה (בעיקר בקניה). הרווחיות הגולמית של השיווק הישיר ללקוחות גבוהה כמובן מאשר הרווחיות בעבודה מול משווקים. בסה”כ – עד סוף שנת 2021 סיפקה החברה למעלה מ-14,000 מערכות ביוגז ביתיות ללמעלה ממאה מדינות שונות ברחבי העולם.
הנתון היותר מעניין שהחברה מספקת במסגרת הדוחות השנתיים הוא הנתון הסביבתי – החברה חסכה בשנה שעברה באמצעות המערכות שלה למעלה מ-90,000 טונות של פליטות פחמן. כאשר בעולם מדברים על מדיניות של אפס פליטות – חברת הום ביוגז נמצאת במקום הנכון, בזמן הנכון ועם המוצר הנכון. אפילו ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט אזכרה את חברת הום ביוגז בדוח הקיימות שלה לשנת 2021.
המערכת המוסדית…
בואו נגיד את האמת. המערכת הביתית זה הלחם והחמאה של הום ביוגז – אבל לא על בסיס זה החברה הגיעה לבורסה. הום ביוגז חושבת בגדול. אם המערכת עובדת על צרכנים קטנים – מדוע שלא לחשוב בגדול על הצרכנים הגדולים?
בשנים האחרונות פיתחה החברה מערכות ביוגז אשר מיועדים למטבחים מוסדיים בגודל קטן/בינוני. המערכת מתאימה למטבחים של מסעדות, חדרי אוכל קטנים בקיבוצים ומושבים, בסיסי צה”ל, בתי כלא, בתי חולים ועוד. אם המערכת הביתית מסוגלת לטפל ב-20 ק”ג ביום של פסולת ביתית, המערכת המוסדי כבר יודעת לטפל ב-1 טון ליום – פי חמישים.
אך המערכת של החברה איננה מתוכננת רק לטובת ייצור ביוגז לבישול. הגז שיווצר במערכת ישמש לחימום מים. אותם מים נאגרים במיכל ייעודי אשר מוזרמים למערכת על פי צורך לשימושים שונים. חימום המים חוסך את האנרגיה הנדרשת לחימום המים באמצעות אחרים כגון חשמל, נפט, סולר ועוד – וזה יתרון סביבתי נוסף של המערכת. דמיינו למשל חדר אוכל בבסיס צבאי אשר עושה שימוש במערכת. הפסולת האורגנית מושלכת אל תוך המערכת ומייצרת מים חמים לחיילים אשר יכולים להתקלח ומקטינה את צריכת הסולר.
למערכת המוסדית כבר יש שני לקוחות מרוצים שבהם הום ביוגז התקינה את המערכת על חשבונה. במערכות אלו ניתן לטפל בעד 350 ק”ג ביום. מערכת ראשונה הותקנה בחדר האוכל של כפר הנוער במושב בית ינאי – ממש בסמוך למשרדי החברה. בנוסף, החברה השלימה פיילוט מוצלח נוסף בקיבוץ יגור.
במהלך חודש מאי סגרה החברה עוד שתי עסקאות מעניינות. עסקה אחת היא התקנה של שלוש מערכות מוסדיות ברשת מסעדות בינלאומית. מדובר בפיילוט שייערך במשך שלושה חודשים ואם הפיילוט יהיה מוצלח – הרשת מתכננת להזמין מערכות נוספות בהתקנה במסעדות נוספות אשר היא מפעילה. הום ביוגז לא ציינה את השם של רשת המסעדות.
עסקה נוספת שנחתמה היא בבית מלון בארץ אשר מופעל על ידי רשת בינלאומית. המערכת של הום ביוגז תשמש לחימום מים לצרכי המלון וצפויה לחסוך בעלויות תפעוליות ושינוע פסולת. כאן מדובר בעסקה שתתפרס על פני חמש שנים שבמהלכם המלון ישלם לחברה תשלומים חודשיים והחברה תתחזק את המערכת. בתום התקופה המערכת תעבור לזכויות המלון.
השקה מסחרית של המערכת מתוכננת להתרחש בשנת 2023.
המודל העסקי במערכת המוסדית הוא שונה. הום ביוגז מתכננת למכור את המערכת במודל של שירות. אם חברות טכנולוגיה עובדות במודל של SaaS (תוכנה כשירות) – הום ביוגז הולכת על מודל BaaS שזה ראשי תיבות של ביוגז כשירות. הלקוח אמור לשלם תשלום חודשי אשר יהיה מבוסס על החיסכון בעלויות שיווצרו לו. מאיפה נוצר ללקוח חיסכון? משני מקורות מרכזיים – הראשון זה חיסכון בעלויות שיווצרו כתוצאה מביטול עלויות שליחת הפסולת להטמנה ושיפור יעילות תפעולית. השני – הקטנה של עלויות כתוצאה משימוש באנרגיה חלופית.
לצד המערכת המוסדית מפתחת החברה מערכת פרימיום ביתית אשר מיועדת למטבחים מודרניים. במערכת זו הפסולת האורגנית של המטבח הביתי תיטחן בכיור המטבח ותהפוך באמצעות המערכת של החברה למקור חימום מים לשימוש ביתי. יתרון משמעותי של המערכת הוא הקלה על העומס אשר קיים על מערכת הביוב העירונית. בחברה מעריכים כי השלמת הפיתוח ותחילת פיילוטים צפויים להתרחש בשנת 2023.
עסקת אמרסון תכניס את הום ביוגז לשוק האמריקאי?
בחודש מרץ ככל הנראה הגיע הגיים צ’יינג’ר של הום ביוגז אל תוך השוק האמריקאי. החברה חתמה על הסכם שת”פ אסטרטגי עם תאגיד הענק אמרסון. חברת אמרסון נסחרת לפי שווי של 50 מיליארד דולר והיא צפויה למכור השנה בכ-19-20 מיליארד דולר. ההסכם בין הצדדים לא כלל הרבה מידע ולכן לשוק היה קשה להבין את הפוטנציאל הטמון בו. עם זאת, התשומת לב ששמה הום ביוגז על הסכם זה מעידה כי הוא חשוב ביותר.
אמרסון היא היצרנית הגדולה בעולם של טוחני אשפה. מוצריה נמצאים בעשרות מיליוני בתים. שתי החברות רוצות לבצע אינטגרציה בין המוצרים שלהם כדי לשלב את טוחן האשפה הביתי יחד עם מערכת של הום ביוגז. יחד – מתכננות החברות לחבר את מערכות הטיפול של פסולת אורגנית של כל אחת מן הצדדים כדי לייצר מוצר משולב למטבחים מסחריים וביתיים. ככל שתהליך זה יושלם בהצלחה – ניתן לשער שכל איש מכירות של אמרסון יוכל להציע ללקוחות לצד המערכת של החברה – גם את הפתרון של הום ביוגז. במלים אחרות – אמרסון היא אופציה מעניינת ביותר של הום ביוגז שבאמצעותה תוכל לחדור לשוק האמריקאי וללא כל הוצאות שיווק מאחר ולאמרסון יש מערכת משומנת אשר יודעת לעשות את העבודה.
עסקת Rheem
לפני כחודש חתמה הום ביוגז על עסקה מעניינת נוספת בעלת מאפיינים אסטרטגיים ארוכי טווח. העסקה נחתמה עם חברת Rheem – בעלת המותג מספר 1 בארה”ב של מערכות מיזוג אוויר וחימום מים לשימושים ביתיים ומסחריים. חברת רים פועלת מזה כ- 100 שנים, משווקת את מוצריה בכ-88 מדינות בעולם, מעסיקה למעלה מ-11,000 עובדים ובעלת מחזור מכירות של כ-5 מיליארד דולר בשנה.
בדומה לעסקת אמרסון – שתי החברות יפעלו לבצע שילוב טכנולוגי ומסחרי בין מערכת חימום המים של Rheem לבין מערכת הביוגז של הום ביוגז. המטרה היא לייצר מערכת משולבת שבה חימום המים לבתים ולעסקים יתבצע באמצעות ביוגז שנוצר בתהליך הטיפול והפירוק של הפסולת האורגנית.
אם לפשט את העסקה – להום ביוגז יש שתי עסקאות אסטרטגיות – אחת מול אמרסון בתחום טוחני האשפה ואחת מול Rheem בתחום חימום המים. הדרך של החברה אל השוק האמריקאי צפויה להגיע ע”י אינטגרציה ליצרנית התשתיות הנפוצות והמקובלות בארה”ב. תהליך זה מייצר תשתית עבור הלקוח אשר תחסוך לו כסף ותייצר אנרגיה מתחדשת מבלי לשנות את הרגלי השימוש היומיומיים שלו.
סיכום
חברת הום ביוגז היא חברה מרתקת אשר פיתחה פלטפורמה לפירוק פסולת אורגנית והמרתה באנרגיה של גז ודשן חקלאי. לחברה יש מכירות מוכחות של המערכת ליותר מ-100 מדינות בעולם אבל החלום של החברה והערך הגדול יצוף באחת משלוש דרכים: 1. המערכת המוסדית של החברה אשר נמצאת בפיתוח מתקדם ועתידה להיות מושקת בצורה מסחרית במהלך 2023. 2. עסקת אמרסון אשר צפויה להכניס את החברה אל תוך השוק האמריקאי עם שחקנית מובילה בתחום טוחני האשפה. 3. עסקת Rheem אשר צפויה להכניס את החברה לשוק האמריקאי דרך מערכת חימום המים.
לחברה יש נזילות בערך עד סוף 2024 פלוס מינוס וזה מספיק זמן כדי לאפשר לחברה לממש את האסטרטגיה שלה. ככל שתהליכי האינטגרציה עם אמרסון/Rheem יבשילו לכדי מוצר והסכמות מסחריות על שיווק המוצר – הערך של החברה בעיני המשקיעים יגדל. אותי פחות מעניין הדוחות הכספיים של החברה ואני מסתכל קדימה על חברה אשר מתנהלת בצורה אחראית ושמרנית ויודעת איפה היא רוצה להיות בעוד כמה שנים מהיום. אינני יודע אם מהלכים אלו יצליחו להניב את הפירות – אבל הדרך היא נכונה.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בני”ע.
כל הפועל על בסיס סקירה זו, לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה, הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של חברת הום ביוגז