הכתבה שלנו היום היא סקירה של חברת הייקון מערכות אשר הפכה לחברה ציבורית לפני שנה וחצי ממש בתחילת גל הנפקות הטכנולוגיה ששטף את הבורסה. הייקון היא אחת מהחברות אשר מזוהות עם היזם בני לנדא אשר מחזיק בכ-21% ממניות החברה והיא עוסקת בפיתוח של מערכות דיגיטליות לייצור אריזות ומעמדי תצוגה העשויות מקרטון קשיח וקרטון גלי.
האמת היא שכאשר שמעתי לראשונה על חברה שעושה אריזות קרטון – לא הבנתי כל כך למה צריך חברה דוגמת הייקון וכיצד היא משנה את העולם. רק כאשר הגעתי למשרדי החברה החדשים ביבנה נפל לי האסימון ובכתבה זו אנסה להסביר לכם על הפעילות של החברה, מנועי הצמיחה שלה, סל המוצרים ותחזית הצמיחה האגרסיבית שלה לשנת 2022.
מניית הייקון נסחרת היום לפי שווי של כ-180 מיליון שקל לאחר שמתחילת השנה איבדה המניה כ-40% מערכה – זאת על רקע האווירה השלילית בשווקים והסנטימנט השלילי במניות הטכנולוגיה. אני לא יודע היכן תהיה המניה עוד שנה מהיום אבל אני כן יודע להגיד לכם שלחברה יש שוק כמעט אינסופי לחדור אליו עם תחרות מינימלית.
רקע קצר
הייקון הוקמה כדי לחולל מהפכה בעולם ייצור אריזות הקרטון – אותן אריזות אשר ניתן לראות כמעט בכל חנות. למרות שהעולם התקדם בכל התחומים לכיוון של מערכות דיגיטליות – בתחום אריזות הקרטון העולם נשאר אנלוגי כבר למעלה מ-150 שנים. חברות עושות שימוש בתבניות עץ הכוללות קווי סכין לחיתוך וקווי סכין לקיפול. אותם “שטאנצים” מיוצרים בעבודה ידנית עם פטיש ואזמל על ידי בעלי מקצוע שלמעשה הולכים ונעלמים בשוק.
בהייקון החליטו להחליף את התהליך הישן והמסורבל ופיתחו מערכות כדי לבצע את כל התהליך באופן דיגיטלי. מדובר במערכות ענק מבוססות לייזר ומנוע להדפסות תלת ממד אשר יודעות לייצר את קווי החיתוך והקיפול במהירות גבוהה. למערכות של החברה מוזנים גיליונות קרטון ונתוני תכנון קופסה דיגיטליים. בתוך דקות ספורות המערכת יודעת לייצר גיליונות קופסאות קרטון חתוכות עם קווי הקיפול הנדרשים.
יצרני האריזות עוברים בשנים האחרונות לטכנולוגיה דיגיטליות והם אלו אשר רוכשים את המערכות של הייקון מתוך הבנה של היתרונות של הייצור הדיגיטלי. יצרני האריזות מספקים את האריזות לחברות בינוניות וגדולות מתחומים מגוונים כגון מזון, קוסמטיקה, משקאות, מכשירים אלקטרוניים ועוד.
בחברה השקיעו למעלה מ-120 מיליון דולר בפיתוח המערכות כאשר במקביל חיזקה החברה את ההגנה הפטנטית עם 17 משפחות פטנטים הכוללים 57 פטנטים רשומים ועוד 26 בקשות לרישום פטנטים ברחבי העולם.
המוצרים של החברה
להייקון יש מספר סוגים של מערכות אשר נמכרים ללקוחות. שני שוקי היעד המרכזיים של החברה זה שוק הקרטון הגלי ושוק הקרטון הקשיח. אני יכול להתחיל ולהסביר לכם על סוגי הקרטון הקיימים אבל אני חושב שכדאי פשוט שתראו בעיניים שלכם מה זה קרטון גלי ומה זה קרטון קשיח – ואתם כבר תבינו לבד שכל אחד מהמוצרים האלו זקוק לטיפול שונה בעת יצירת האריזה – ולכל אחד מן הסוגים פותחה מערכת שונה. .
זה קרטון גלי
וזה דוגמא לקרטון קשיח
שוק הקרטון הגלי – Corrugated – המערכת המובילה של הייקון לשוק הזה נקראת Beam 2C – מדובר במערכת בעלת מהירה גבוהה אשר באמצעותה ניתן להריץ הן סדרות ייצור קצרות והן סדרות ייצור בינוניות וארוכות. המערכת יודעת להריץ גיליונות בעובי של עד 4 מ”מ. המערכת הנוכחית היא מערכת חדשה במהירות גבוהה אשר עד לפני מספר שנים מכרה הייקון מערכת שנקראה Euclid 5C בעלות מהירות נמוכות יותר אשר מותאמות לסדרות קצרות. נכון להיום – החברה מתמקדת במכירת מוצר ה-Beam 2C ומשווקת את הדור הראשון באופן סלקטיבי לחברות המוכרות אריזות באופן מקוון בלבד (web to pack).
שוק הקרטון הקשיח – המערכת של החברה נקראת Beam 2 והיא מאופיינת במהירות גבוהה ולכן מתאימה גם לסדרות ייצור קצרות וגם לסדרות ייצור בינוניות/ארוכות. המערכת מתאימה להריץ גיליונות מעובי של 200 מיקרון ועד 2 מ”מ. בעבר – מכרה החברה מערכת מהדור הראשון שנקראה Euclid 5 אשר התאפיינה לריצות קצרות. החברה מתמקדת במכירת מוצר ה-Beam 2 ומשווקת י את הדור הראשון באופן סלקטיבי לחברות המוכרות אריזות באופן מקוון בלבד (web to pack).
מוצרים מתכלים – יחד עם מכירת המערכות – הייקון מוכרת ללקוחות גם מוצרים מתכלים ושירות. המוצר המרכזי שפיתחה החברה הוא הפולימר אשר באמצעותו כותבת המכונה בטכנולוגית תלת ממד את קווי הקיפול קווי הקיפול. כמו כן, הלקוחות זקוקים גם למצע שעליו מודפסים קווי הקיפול וזוכה לשם foil. המוצרים המתכלים מאופיינים בשיעור רווח יחסית גבוה.
בשנים האחרונות ביצעה הייקון שינוי במודל החיוב של המתכלים. החברה גובה מחיר קבוע בגין המוצרים לכל ‘עבודה’ אשר מתבצעת במערכת. כל הלקוחות החדשים של החברה נכנסים למודל חיוב זה אשר מתמרץ אותם להגדיל את היקפי הפעילות. יחד עם הנתון שהחברה החלה למכור רק את המערכות המהירות, לקוחות הגדילו את היקפי העבודה שלהם בשנת 2021 בשיעור של יותר מ-50% לעומת שנת 2020 והדבר הוביל לזינוק של כ-70% בהכנסות ממכירת מוצרים מתכלים ושירות.
המוצרים החדשים שמפתחת הייקון
אחד המוצרים המעניינים שמפתחת הייקון מיועד לשוק הקרטון הגלי. מדובר במערכת דיגיטלית לקיפול קרטון גלי המסוגלת לעבוד ללא הפסקה Beam2C Non Stop, החברה הכריזה על המוצר במהלך 2021 והספיקה אף למכור יחידות ראשונות לחברות בינלאומיות משמעותיות עם פוטנציאל למכירות חוזרות של מערכות. החברה מתכננת לעמוד ביעדי הצמיחה שלה לשנים הקרובות על בסיס מערכת זו בשילוב עם המערכות הקיימות.
בנוסף, אחד המוצרים המעניינים שמפתחת הייקון מיועדת לשוק הקרטון הגלי. מדובר במערכת דיגיטלית לקיפול קרטון גלי בפורמט רחב של 1.4 מטר על 1.7 מטר. המערכת תדע לתת מענה לגיליונות בעובי של עד 5 מ”מ ותפעל בצורה רציפה ללא צורך במפעיל לטובת טעינה, פריקה או ניקוי פסולת. בחברת הייקון מתכננים להיכנס עם המערכת לקווי ייצור אוטומטיים אשר תהיה חלופה כלכלית ליותר מ-70% מסל העבודות במפעל טיפוסי אשר מייצר אריזות מבוססות קרטון גלי.
המוצר היום נמצא בפיתוח ובהייקון מתכננים לספק יחידות ראשונות ממנו בעוד מספר שנים. המוצר כבר זוכה לעניין מהשוק לאחר שהחברה קיבלה התחייבויות עם תשלום מקדמות מותנות מארבע לקוחות לרכישות עתידיות של המערכת בהיקף של למעלה מ-10 מיליון דולר. הלקוחות אשר נתנו את ההתחייבות הם לקוחות גדולים עם פוטנציאל לרכישת מספר מערכות כל אחד.
בחברת הייקון מעריכים כי המערכת תימכר ללקוח הסופי תמורת סכום של כ-3-4 מיליון דולר (תלוי בתצורה הסופית של המערכת). בנוסף, כל מערכת צפויה לייצר הכנסות ממתכלים ושירותים בהיקף של כ-2-3 מיליון דולר לאורך שבע שנים של שימוש.
התוצאות הכספיות
מאז הקמתה ועד היום ביצעה הייקון למעלה מ-70 התקנות של מערכות ברחבי העולם ובכלל זה גם התקנות חוזרות. שנת 2021 הייתה שנה של צמיחה ובה רשמה הייקון מכירות של 14.3 מיליון דולר. לשנת 2022 מצפה הייקון לצמיחה משמעותית בהיקפי הפעילות לרמת הכנסות של 25-30 מיליון דולר המשקף צמיחה ממוצעת של יותר מ-90%.
כיצד הייקון תצליח להגיע אל היעד? כבר בסוף השנה לחברה היה צבר הזמנות מחייב למערכות בהיקף של 5 מיליון דולר אשר טרם הוכר בסוף השנה ועתיד ברובו להיות מסופק במחצית הראשונה של השנה. ממש לפני מספר ימים קיבלה החברה שתי הזמנות משמעותית. הזמנה אחת היא עבור מערכת לשוק הקרטון הגלי בהיקף של יותר מ-2 מיליון דולר מלקוח קיים אשר כבר מחזיק ברשותו שלוש מערכות שונות שרכש בעבר. ההזמנה השנייה אף היא מיועדת לשוק הקטון הגלי מלקוח גרמני אשר הינו ספק משמעותי של חברת אמזון באירופה עם 27 אתרים בעולם. היקף ההזמנה – 1.9 מיליון דולר. שתי ההזמנות יסופקו במחצית הראשונה של השנה.
הייקון עשתה עוד מספר מהלכים כדי שיתמכו בגידול בפעילות – החברה מינתה מנהל מכירות חדש באירופה. כמו כן, החברה מזהה פוטנציאל למכירות חוזרות בקרב לקוחות קיימים כפי שממש דיווחה לאחרונה. כמו כן, החברה הגדילה את פעילות המכירות שלה בכ-20% באופן אשר צפוי להתחיל ולספק תוצאות כבר השנה. אם עד היום פעלה החברה בעיקר בשוק האירופאי והאמריקאי – לאחרונה סימנה החברה שני שווקים נוספים – מקסיקו וקולומביה. במקסיקו מכרה הייקון מערכת ברבעון הרביעי של השנה עם פוטנציאל לרכישת מערכות נוספות. הייקון פועלת בשווקים אלו באמצעות שני מפיצים משמעותיים ותשקול בעתיד להיכנס באופן ישיר לשוק זה.
נתון נוסף שצריך לקחת בחשבון במסגרת בניית התחזית זה המכירות של מוצרים מתכלים ושירות אשר אינם כלולים בצבר של החברה. בשנת 2021 היוו מכירות המוצרים המתכלים כ-22% מסך ההכנסות של החברה שהם כ-3.1 מיליון דולר. ניתן להעריך כי ההכנסות ממכירת מתכלים בשנת 2022 תמשיך לגדול לאור הצמיחה שרשמה הייקון בשנת 2021 כך שתסתכל לכ-4-5 מיליון דולר.
סיכום
הייקון מערכות היא אינה חברה רווחית ותזדקק בעתיד למשאבים כספיים נוספים כדי להאיץ את הצמיחה. החברה צורכת משאבים רבים כדי לבסס את הצמיחה שלה – ולא בכדי החברה מצפה השנה להכפיל את הכנסותיה.
בסוף 2021 לחברה היו 130 עובדים לעומת 98 עובדים בסוף שנת 2020. חלק ניכר מן העובדים הינם עובדים בתחום המו”פ – אלו אשר מפתחים את המערכת החדשה ומשפרים מערכות קיימות. כך למשל, בשנת 2022 צפויה החברה להוציא 15 מיליון דולר על מו”פ – גידול לעומת 13.2 מיליון דולר בשנת 2021.
בשנת 2021 רשמה החברה EBITDA שלילי מתואם של 17 מיליון דולר וקצת קשה לדעת כיצד תיראה השנה הקרובה בחברה מבחינת התוצאות. בסוף השנה לחברה היו 23 מיליון דולר בקופה והיא גייסה ממשקיעים מוסדיים איכותיים עוד כ-18 מיליון דולר. עם למעלה מ-40 מיליון דולר – להייקון יש משאבים כספיים לצלוח את השנתיים הקרובות ללא צורך במשאבים כספיים נוספים.
הייקון תימדד בשנתיים הקרובות ביכולת שלה לייצר צמיחה עם ההון האנושי – הן המו”פ והן המכירות. התחזית שסיפקה החברה לשנת 2022 היא אגרסיבית – אך להערכתי הינה ברת קיימא בהתבסס על צבר ההזמנות שהיה קיים בחברה בסוף שנה, ההזמנה החדשה שהתקבלה לפני מספר ימים, והגידול במכירת מוצרים מתכלים ושירות.
הטכנולוגיה של הייקון באה לחולל מהפך בעולם הדפוס הדיגיטלי אך לא רק. למערכות של החברה יש יתרונות רבים בתחום של קיימות (ESG). על ידי שימוש במערכות של הייקון – אין צורך בייצור תבניות עץ, המייצרות זיהום אוויר של פי 8.5 לעומת הטכנולוגיה הדיגיטלית של הייקון, וכמו כן אין צורך לייצר למלאים . הטכנולוגיה של החברה מאפשרת לצמצם את כמות הנייר באריזות הקרטון הגלי ב-10% – 30% ללא פגיעה באיכות האריזה או בחוזקה המכני.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של הייקון מערכות