בבורסה בתל אביב נסחרות מניותיהן של 547 חברות. הסקירה שלנו היום היא זרקור על חברה ותיקה כאן בשוק שבעוד מספר חודשים תציין 25 שנה להיותה ציבורית – חברת לודן.
לודן היא חברת הנדסה אשר נסחרת מתחת לרדאר בשווי של כ-190 מיליון שקל. מי שזיהה את הפוטנציאל הטמון בחברה אלו ווליו בייס אשר ביולי 2021 הפכו לבעלי עניין בחברה ומחזיקים בכ-9.5% מהמניות של החברה. גם לאחר הטלטלה בשווקים בחודשים האחרונים – מניית לודן לא ירדה והיא נמצאת בתשואה חיובית קלה מאז תחילת 2022.
רקע קצר
חברת לודן היא חברה אשר מספקת שירותי הנדסה בארץ ובחו”ל. החברה פועלת בישראל, הולנד, בלגיה ורומניה. נכון לשנת 2021 – כ-40% מפעילות ההנדסה של החברה הוכרו בישראל וכ-60% בחו”ל.
מה זה בדיוק פעילות הנדסה? לודן היא למעשה חברה קבלנית בדיוק כמו קבלן נדל”ן – אך בתחומים של פרויקטים הנדסיים. החברה זוכה בפרויקטים של Turn Key שבו לודן היא האחראית לתכנון וביצוע של הפרויקט.
לודן מקבלת סכום כולל מהמזמין והחברה היא זאת שאחראית לתכלל את הפרויקט ולשלם את הכסף לכל קבלני המשנה והספקים. היתרה בין הסכום שהחברה מקבלת לבין ההוצאות הנדרשות בפרויקט – זה הרווח הקבלני בפרויקט.
בנוסף לכך, לודן מספקת גם שירותים אותם היא מכנה שירותי נתר”ה – ניהול פרויקט, תכנון פרויקט, רכש ופיקוח על ההקמה. שירותים אלו ניתנים בדרך כלל להקמה של פרויקטים תעשייתיים או הקמה של קווי ייצור. ללודן אין את הידע וזה נמצא אצל הלקוח וזה משמש כבסיס לתכנון המתבצע על ידי לודן.
אבל אלו לא הפעילויות היחידות של לודן בתחום ההנדסה – החברה מספקת גם פתרונות טכנולוגיים לשפכים תעשייתיים, עריכה של סקרי זיהום וביצוע שיקום של קרקעות ומי תהום, עריכת סקרי פליטה וטיפול בגזי פליטה ועוד.
הכירו את שימקוטק
בנוסף לפעילות המסורתית – מתחת לרדאר מקדמת לודן גם חברת סטרטאפ מעניינת שנקראת שימקוטק. לודן נכנסה להשקעה בחברה כבר בשנת 2007 ונכון להיום היא מחזיקה במלוא הבעלות על החברה (100%).
שימקוטק מקימה ומתחזקת מערכות כרטוס וניהול ציי רכב בתחום התחבורה הציבורית. שימקוטק עובדת עם חברות התחבורה המובילות בישראל – דן, אגד, רכבת ישראל, קווים, אפיקים, מטרופולין ועוד. כמו כן, החברה מספקת מערכות בדיקה אלקטרוניות לתעשיות הביטחוניות בארץ ובחו”ל.
אחת העסקאות המהותיות של שימקוטק הוא עם חברת שפיר שבמסגרתו תספק החברה את כלל מערכות הכרטוס לפרויקט הרכבת הקלה בירושלים. בשלב הראשון החברה תחליף את מערך הכרטוס בקו האדום הקיים. בהמשך, צפויה שימקוטק לספק מערכות כרטוס לקו הירוק החדש. כחלק מן העסקה תספק שימקוטק שירותי תחזוקה למשך 25 שנה.
מי שזיהה את הפוטנציאל של שימקוטק היא חברת דן אשר חתמה על מזכר הבנות להשקעה של 25 מיליון שקל בחברה לפי שווי של 105 מיליון שקל לפני הכסף. דן סימנה את הפוטנציאל של שימקוטק להתרחב מחוץ לישראל והחברות מתכננות להקים חברת בת בשליטה של דן (51%) אשר ישמשו לפיתוח הפעילות הבינלאומית.
התוצאות של שנת 2021
בחינה של התוצאות הכספיות של לודן לשנת 2021 בהשוואה לשנים קודמות עשויה להטעות מאחר ובביזנס של לודן יש שינויים (כמו למשל בגלל הקורונה). את 2021 סגרה לודן עם הכנסות של 514 מיליון שקל – ירידה של כ-3% ביחס לשנת 2020. הסיבה לכך היא משבר הקורונה אשר פגע בפעילות ההנדסה בחו”ל.
ההכנסות של מגזר זה ירדו מ-266 מיליון שקל ב-2020 ל-214 מיליון שקל ב-2021. בלודן מציינים כי החל מהרבעון הרביעי של 2021 ישנה הפשרה של פרויקטים במערב אירופה אשר הוקפאו עם תחילת המגיפה. בתחום פעילות ההנדסה בישראל – לודן מציגה עלייה בהכנסות מ-129 מיליון שקל בשנת 2020 ל-140 מיליון שקל בשנת 2021.
במגזר הפעילות של התוכנה והבקרה (הפעילות של שימקוטק) לודן מציגה הכנסות של 159 מיליון שקל בשנת 2021 לעומת 137 מיליון שקל בשנת 2020. שימקוטק תרמה בשנת 2021 ללודן רווח לאחר מס של כ-9.2 מיליון שקל ובנוסף משכה לודן גם דמי ניהול של 4 מיליון שקל.
בשורה התחתונה לודן רשמה בשנת 2021 רווח נקי מפעילות נמשכת של 17.9 מיליון שקל אשר מתוכו 5.7 מיליון שקל נרשם ברבעון הרביעי של השנה. לודן ייצרה בשנה שעברה 48 מיליון שקל מפעילות שוטפת אשר שימש לפירעון התחייבויות אג”ח והקטנת התחייבויות למערכת הבנקאית.
הערך הכספי של הפעילות הבינלאומית של החברה נשחק מעט בשנה החולפת בשל השינויים בשער החליפין והיחלשות האירו מול השקל – אבל זה כבר אירוע אשר אינו תלוי בחברה.
סיכום
אחד מהדברים שניתן לומר על ווליו בייס הוא שפראיירים הם לא. הכניסה שלהם לנייר הייתה צריכה לאותת לשוק שהנייר זול ושהצפת ערך תבוא. הצפת הערך בלודן צפויה להגיע להערכתי מחברת שימקוטק. בית ההשקעות ווליו בייס מחזיק בחברת דן ודרך הפלטפורמה הציבורית מקדם השקעה כספית בשימקוטק באופן שיוביל להצפת ערך.
ההשקעה הכספית של ה-25 מיליון שקל המתוכננת בשימקוטק מייצרת קודם כל תג מחיר לפעילות הפרטית של שימקוטק אשר נמצאת תחת לודן. בנוסף, ווליו בייס גם עשויים לפעול להשבחת שימקוטק ובעתיד גם להנפקה של החברה בבורסה כדי לקדם התרחבות לחו”ל. המבול של ההשקעות בתחום התשתיות – הרכבת הקלה – הקו האדום, הסגול והירוק כשלצידם הקמת המטרו בגוש דן ושל הרכבת הקלה בירושלים – עשויים לייצר מנוע צמיחה משמעותי לחברת שימקוטק והצפת ערך בחברה.
לצד זה – פעילות ההנדסה של החברה גם צפויה לראות תנופה בגזרה הבינלאומית בעקבות ההקלות הנובעות מהקורונה. צבר ההזמנות של פעילות ההנדסה עמד בסוף 2021 על 231 מיליון שקל לעומת 177 מיליון שקל לפני שנה – נתון אשר מספק תנאי פתיחה טובים לצמיחה בשנת 2022.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בני”ע.
כל הפועל על בסיס סקירה זו, לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה, הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה