בשבועות הקרובים אנחנו נתחיל לסקור בפניכם מניות יתר הנסחרות בבורסה בתל אביב ואולי גם בבורסה האמריקאית. המטרה היא לתת לכם תמונת מצב מה יש בחברה, מהי האסטרטגיה של החברה ולאן היא הולכת מכאן. אנחנו ננסה שלא לספק תחזית קדימה למניה מאחר ואיננו אנליסטים אך כן ננסה לשרטט תמונת מצב על מה שמתרחש בחברה.
החברה הראשונה שעליה נדבר היא אלקטריאון. אני חושב שהמניה נכנסה אצלי לפוקוס לפני שנה ומספר חודשים אך התעלמתי ממנה לחלוטין. עם זאת, בתוך שנה ורבע ביצעה המניה מהלך מטאורי של עליות – זאת כמעט ללא סיקור תקשורתי לחלוטין.
השפל במחיר המניה התרחש ב-24 באוקטובר 2017 כשהמניה נגעה ברמה של 444 אגורות. בתוך פחות משנה וארבעה חודשים זינקה המניה ב-1,060% עד לרמה של 5,150 אגורות. רק השנה – מתחילת 2019 המניה רשמה זינוק מטאורי של 177% ונכנסה למדדי הבורסה. שווי השוק של החברה – 415 מיליון שקל מרמז אולי על חלק מהציפיות הגבוהות של המשקיעים אשר מחזיקים במניה.
מי את אלקטריאון?
בכתבה זו נסקור בפניכם את ההתפתחויות בחברה שעד לפני שנה וכמה חודשים נקראה ביומדיקס והייתה אחת מהחברות הכושלות והמשעממות בבורסה. הדרמה שמאחורי החברה התרחשה באוגוסט 2017 כאשר ביומדיקס הודיעה על כוונתה להתמזג עם חברה בשם אלקטריק רואד שעוסקת במחקר ופיתוח להנעה אלחוטית של רכבים בעלי הנעה חשמלית באמצעות תשתית סלילים אשר מוטמנת מתחת לנתיב התחבורה.
מאחורי המשפט הסתום הזה עומד הלב של הפעילות של החברה אשר רוצה לסלול את הדרך עבור הטמעת תחבורה חשמלית ירוקה בעזרה טכנולוגיה חדשנית להעברת אנרגיה אלחוטית תוך כדי נסיעה עבור תחבורה ציבורית עירונית. בחברה סיפרו אז לבעלי המניות כי הטמנת התשתית החשמלית מתחת לכביש מפחיתה את עלות ומשקל הרכב החשמלי מאחר ונדרשת סוללה קטנה יחסית. בדרך זו, בחברה העריכו כי ניתן להגדיל את טווח הנסיעה כך שלא יהיה צורך בטעינה במהלך היום.
על פניו, מדובר במדע בידיוני של ממש. אני באופן אישי נמנעתי מלהתעמק בחברה בין היתר בשל בעלי השליטה בחברה אשר להם יש היסטוריה לא כל כך מוצלחת מול שוק ההון (אלגומייזר, די מדיקל ועוד כמה דברים). למרות הספקות הרבים, העסקה הושלמה במרץ 2018.
ככל הנראה הדבר המעניין ביותר בעסקה הוא העובדה שחברת התחבורה דן הינה בעלת מניות בחברה. במסגרת עסקת המיזוג סיפרה החברה כי השוק אליו היא פונה הוא שוק התחבורה הציבורית העירונית אשר משרת מיליוני אזרחים, דורש פתרון ירוק ונע במסלולים קבועים. בשלב השני, סיפרה החברה כי היא עתידה לפתוח את השירות לכל סוגי הרכבים ובייחוד עבור הרכבים האוטונומיים.
חברת התחבורה דן מחזיקה כיום במניות בשווי של של 56 מיליון שקל. את הכיוון החיובי אליו פונה החברה ניתן היה לראות כבר באפריל 2018. אלקטריאון דיווחה על הצלחה בניסוי היתכנות להוכחת טכנולוגיית הכביש החכם שפיתחה. הניסוי נערך בשיתוף עיריית ת”א והטכניון. במסגרת הניסוי הוטמנו סלילים של החברה לאורך מספר מטרים מתחת לשכבת האספלט של כביש ראשי בתל אביב. בנוסף, מקלט של החברה מוקם במרחק של כ-20 ס”מ מעל הסלילים בכביש.
הניסוי נערך במשך יותר משנתיים והתברר כי המערכת של החברה מעבירה אנרגיה למקלט ביעילות של יותר מ-80%. על בסיס זה עדכנה החברה כי היא מקימה אתר ניסויים חדשני שיכלול כביש חכם טבעתי באורך של כמה מאות מטרים.
אבן דרך משמעותית נוספת בחברה התרחשה ביוני 2018 כאשר דן ואלקטריאון חתמו הסכם עקרונות להקמת קווי אוטובוס חשמליים. בהמשך נחתם גם הסכם עם יצרנית הרכבים של רנו שתספר לחברה רכב שבו תוטמע הטכנולוגיה של אלקטריאון באופן שייאפשר להניע את הרכב על הכביש החכם.
ככל הנראה אבן הדרך המשמעותית ביותר במהלך 2018 התרחשה בשלהי השנה – אלקטריאון עדכנה כי עלתה לשלב הסופי במכרז לבחינת טכנולוגיית כביש חכם בשבדיה. אלקטריאון עתידה לשתף פעולה עם קונסורציום של חברות. אם אכן תזכה אלקריאון במכרז – היא תיכנס לפרוייקט שיימשך כ-2-3 שנים שבו ייסלל כביש לאורך מספר קילומטרים. על כביש זה תיבחן נסיעה של אוטובוס חשמלי. חוץ מאלקטריאון עוד שתי חברות עלו לשלב הגמר – אחד של אלסטום ואחד של אינוביישן סקאן. ייתכן כי במכרז יהיה יותר מזוכה אחד – כך שהסיכויים הם לא 33% אלא גבוהים יותר.
מה גודל השוק שאליו פונה החברה?
מתוך מצגת החברה אלקטריאון מספקת נתונים על השוק אליו היא פונה. הנה חלק מהם. על פי תחזית פרוסט אנד סאליבן – בשנת 2022 יימכרו בעולם כ-113,000 אוטובוסים חשמליים + היברידיים. עלות האוטובוס הינה כ-300,000 דולר ועל כן התקציב השנתי הנגזר בהשקעות באוטובוסים הינו כ-33 מיליארד דולר בשנה. אמנם, בארץ אין כבר פעילות של רכבים חשמליים (אחרי קריסת בטר פלייס) אך בעולם ישנם לא מעט פרוייקטים בתחום – והשוק הזה בהחלט כנראה זקוק לפתרונות טכנולוגיים.
מחיר היעד של פרוסט אנד סאליבן – 25 שקלים למניה
האם שלל הדיווחים האלו מצדיק זינוק של 1,000% במחיר המניה בתך שנה ומספר חודשים? אני לא בטוח בכך בכלל. ולכן – אני מעדיף לצטט את האנליזה של פרוסט אנד סאליבן אשר העניקה למניה מחיר יעד של 25 שקלים בתחילת השנה ואילו כעת המניה נמצאת במחיר של יותר מכפול מאשר מחיר היעד.
למיטב זכרוני – מאז החלו האנליזות של חברות חיצוניות על חברות בת”א – רק בפעם אחת מניה נסחרה מעל המחיר שניתן באנליזה. זה קרה במקרה של חברת פורסייט שמנייתה טסה מ-200 אגורות ל-800 אגורות לאחר האקזיט המרשים של מובילאיי והציפיות כי משהו יחלחל גם לאחות הקטנה שנסחרת בת”א. המניה חצתה את המחיר שנתן לה מעריך השווי – אך בתוך מספר חודשים חזרה בחזרה לרמות סבירות יותר.
סיכום
חברת אלקטריאון היא חברה טכנולוגית אשר הינה בגדר סטארט-אפ עם כל המשמעויות הנלוות לכך בדגש על הסיכון. למרות זאת – המניה טסה בתוך זמן קצר ב-1,060% כאשר מתחילת השנה המניה השלימה מהלך עליות מטאורי של כמעט 180%. נכון שהחברה נמצאת במקום שהוא בגדר מדע בידיוני בכל הקשור לרכבים החשמליים. עם זאת – גם רצף הדיווחים של החברה במהלך השנה קשה להצדיק זינוק כה חד במחיר המניה.
על החברה להוכיח כי הטכנולוגיה שלה אמיתית ויכולה לשנות את העולם. אם זה יקרה – השמיים הם הגבול. לפחות בינתיים – קשה לי להצדיק את מהלך העליות המטאורי של מחיר המניה – אשר מגובה במחיר יעד של 25 שקלים בלבד על ידי פרוסט אנד סאליבן – בערך חצי מהמחיר היום בשוק.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך
נכון למועד פרסום הכתבה – הכותב אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה ואינו מתכוון לפעול בניירות אלו.