![השמועה שיוצרת לחץ על מניית סומוטו לאחרונה – לקנות או למכור?](https://hotstocks.co.il/wp-content/uploads/thumbs/internet-3eiga5wzyyi0lrm5ywjj7k.jpg)
החלטתי לכתוב כמה דברים מניית סומוטו. הסיבה לכך היא שמועה שמסתובבת בשוק אשר לוחצת את הנייר מטה. מאז ה-25 ביולי שבו עדכנה החברה על כך שקיבלה שתי הצעות לרכישת החברה – צנחה מניית סומוטו ב-17%. שווי השוק של החברה עומד על 202 מיליון שקל.
השמועה אינה נוגעת בחברת סומוטו אלא דווקא במהלך אותו יזמה חברת אפל במסגרת העדכון של מערכת ההפעלה של האייפון IOS-11 שיצא השבוע. על פי הפרסום שגם זכה לתרגום באתר דה מרקר – אפל תמנע מחברות לאסוף מידע על גולשים בדפדפן שלה. בדה מרקר מדגישים כי המערכת תכלול טכנולוגיית “מניעת מעקב חכם” במטרה להקשות על אתרי תוכן ועל מפרסמים לעקוב אחרי פעילות גולשים.
אפל כידוע כבר ריסקה את מניית סומוטו פעם אחת עם השגעונות שלה בתחילת 2015 והובילה לצניחה של 50% במחיר מניית סומוטו. ובכל זאת, הסיפור הזה מעט שונה. גורמים איתם שוחחתי אשר בחלקם שוחחו עם הנהלת סומוטו טוענים כי למהלך של אפל אין השפעה על החברה. מכיוון שאני מעדיף לסמוך על גורמי המקצוע ועל הנהלת סומוטו שבאמת עובדת מצוין, החלטתי לנצל את החולשה במניית סומוטו כדי לבנות פוזיציה גדולה במניה מתוך אמונה שהלחץ הינו טכני ומייצר הזדמנות.
סומוטו כידוע עוסקת בשווק מקוון בוידאו ומובייל ובהפצת אפליקציות. בעבר לסומוטו הייתה תלות משמעותית באפל מאחר ועיקר פעילותה היה בתחום הפצת האפליקציות. בשנים האחרונות סומוטו ביצעה מספר רכישות של פעילויות בתחום הפרסום בוידאו כך שתחום הפצת האפליקציות תורם אמנם לרווחיות – אך ממש לא עיקר הפעילות עליו נשענת סומוטו.
את הפעילות מול אפל מנהלת סומוטו דרך חברת הבת ג’יניו שנרכשה על ידה. ג’יניו מפיצה תוכנות תוכנות מקינטוש (שפותח על ידי אפל). לג’יניו יש מערכת התקנה חכמה אשר מאפשרת ניהול התקנה אוטומטית של תוכנות ואפליקציות במחשבים אישיים או במחשבים ניידים. במלים פשוטות יותר – סומוטו חוברת לשותפים פוטנציאלים (כגון פריון נטורק) להפצת תוכנות ואפליקציות.
אני מוכרח להודות שאינני מכיר לעומק את הענף הזה שבו פועלת סומוטו והתעשייה הזאת משתנה מהר מאוד והיא דינמית מאוד. מאז ימי בבילון העליזים לקחתי מעט צעד אחורה כאשר החשש של המשקיעים הוא מאירוע נוסף שיכה בתעשייה. עם זאת, וכפי שציינתי – לעתים אדם צריך לסמוך על אנשי המקצוע הרלוונטיים והאנליסטים אשר מכירים כל בורג ובורג בחברה כאשר הטענה המרכזית היא שלהחלטה של אפל אין כל השפעה על סומוטו.
מהי באמת התרומה של מגזר פעילות ההפצה על ביצועי סומוטו? במחצית הראשונה של השנה פעילות ההפצה תרמה הכנסות של 10.3 מיליון דולר (מתוך סך הכנסות של 35.1 מיליון דולר). פעילות זו הציגה רווח תפעולי של 4.3 מיליון דולר מתוך רווח תפעולי כולל של 7.6 מיליון דולר. אגב, בשנת 2016 כולה שבה פעילות הוידאו הייתה מצומצמת התמונה הייתה הפוכה – שבה פעילות ההפצה היוותה את רוב הרווחים של החברה.
מהו המכפיל של החברה?
אחד מהדברים שאני אוהב לעשות בכדי להרגיש שני רגליים על הקרקע הוא לבחון את התמחור של החברה. שווי החברה נכון להיום עומד על 202 מיליון שקל שהם 57.5 מיליון דולר. מסכום זה אני אוריד את המזומן נטו שבקופה (5.6 מיליון דולר) ואת הדיבידנד שחולק (2 מיליון שקל) ונקבע כי פעילות החברה מתומחרת ב-51.3 מיליון דולר. בהנחה שהחברה תעמוד בתחזיות שלה לשנת 2017 (EBITDA של יותר מ-17.5 מיליון דולר) – המכפיל EV/EBITDA הוא 2.93. בעבר סומוטו נסחרה כבר במכפיל 2-2.5 על ה-EBITDA אך היא גם נסחרה ב-3.3-3.5 על ה-EBITDA כך שהתמחור לטעמי נוח לרכישה.
אבני הדרך קדימה
מבחינת סומוטו – אני צופה מספר אבני דרך קרובים לחודש הקרוב – אשר הופכים את ההשקעה למעניינת. אבן הדרך שהיא חקוקה בסלע הוא פרסום התוצאות המקדמיות של החברה לרבעון השלישי של השנה. על פי מדיניותה של סומוטו – תוך 14 ימים מסוף הרבעון (דהיינו עד 14/10) על החברה לפרסם את התוצאות המקדמיות של הרבעון שחלף. מאחר ורק לקראת סוף אוגוסט החברה אשררה את התחזיות השנתיות שלה (הכנסות של יותר מ-70 מיליון דולר בשנה ו-EBITDA אשר עולה על 17.5 מיליון דולר) – אינני צופה להפתעה שלילית בגזרה הזאת – אך מדובר באירוע משמעותי מאוד.
שני אירועים נוספים שהמשקיעים ממתינים להם הינם השלמת רכישת שתי חברות. בחודשים יוני ויולי חתמה סומוטו על שני מזכרי הבנות לא מחייבים לרכישת חברות – אחת תמורת 14.5 מיליון דולר ואחת העוסקת בתחום חדש של Ecommerce שבו החברה אינה פעילה תמורת עד 12 מיליון דולר. הרכישות טרם הושלמו עד כה. אינני יודע לבחון את החברות שנרכשו – אך השלמת העסקאות יאפשר עדכון של התחזיות והראייה לעבר שנת 2018.
האירוע השלישי שכנראה מתנהל במקביל ועליו כנראה לא תצא הודעה. עם זאת, צריך לשים את זה כל הזמן על הרדאר – עסקה למכירת החברה. חלפו כמעט חודשיים מאז עדכנה סומוטו על כך שקיבלה הצעות משני גופים לרכישת החברה. הצעה אחת נקבה במחיר של 3.7 שקלים למניה. ההצעה השנייה הייתה בעל פה ונקבה במחיר של 4 שקלים למניה – אך במתווה שלא תאם את הציפיות של החברה.
מעבר לעובדה שמחיר של 3.7 שקלים למניה – הוא מחיר התחלתי למו”מ ולא מחיר לסגירה – אני מעריך שהאינדיקציה לעסקה פוטנציאלית בסומוטו הוא 4 שקלים למניה (ואף מעבר לכך). העובדה שסומוטו קיבלה הצעות ושהיא בוחנת אותן אומרת שהחברה נמצאת על המדף. באופן אישי אני סבור שאם לא יחול שינוי לרעה במצבה של החברה (דוגמת הקשקוש הזה מאפל) – סומוטו תימכר בשנת 2018. תהליך למכירת חברה אינו לוקח חודש, ולא חודשיים – אבל אני מעריך שעד אמצע 2018 כבר יהיה מתווה מחייב למכירת החברה (ולכן – סביר בעיניי גם שהמניה תיבחר למניות החמות גם בשנת 2018)
ייתכן גם כי סומוטו החליטה ללחוץ על הברקס בעסקאות אותן היא מגבשת כרגע – זאת כחלק מהרצון של רוכש פוטנציאלי לבצע עסקה. ייתכן שרוכש מעוניין בפעילות הנוכחית בלבד ומזכרי ההבנות שנחתמו אינם חלק מהאסטרטגיה שלו כפי שהוא מזהה בחברה. כמובן, שעל הדירקטוריון של סומוטו לדאוג למקסם את הערך לבעלי המניות לטווח ארוך ולכן עליו לאזן בין צרכי החברה (לצמוח ולהרוויח יותר) לבין מהלך עסקי למכירת החברה שבו בעלי המניות יקבלו פרמיה משמעותית על המניות שבידם – בפעם אחת.
סיכום
חברת סומוטו נמצאת בצומת קריטית – השלמת שתי עסקאות לרכישת פעילויות אשר ייבנו את החברה לשנת 2018. במקביל, החברה שוקדת ונמצאת על המדף במסגרת תהליך למכירתה. החולשה במניה לדעתי אינה מוצדקת ויצרה עבורי הזדמנות לרכישת מניות לטווח קצר ובינוני מתוך אמונה וציפייה כי השמועות לגבי סומוטו אינן נכונות ומדויקות.
גילוי נאות
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך
הכותב מחזיק במניות סומוטו ועשוי לפעול בנייר במסגרת המסחר השוטף בבורסה