אחרי עדכון המדדים שהסתיים אתמול – הפוקוס עובר כעת ליישומה של רפורמת המדדים החדשה – מעבר ממדד ת”א 25 ומדד ת”א 75 למדד ת”א 35 ומדד ת”א 90. אין עדיין לוחות זמנים מדויקים ליישום רפורמת המדדים החדשה – אך בשוק ההון מעריכים כי הדבר עשוי להתרחש בחודש דצמבר הקרוב. תנאי הרפורמה פחות או יותר ידועים – ובכל זאת – אנו נשרטט את תמונת המצב הנוכחית לקראת השינוי – כפי שאנו מבינים אותה.
מדד ת”א 35
המדד צפוי לכלול 35 מניות לעומת 25 מניות כיום. כלומר – עשר מניות צפויות להצטרף למדד – כאשר תנאי נוסף להיכללות במדד הוא שווי שוק של החזקות ציבור בהיקף של יותר ממיליארד שקל. המניות אשר צפויות להצטרף למדד הן כדלקמן: אלוני חץ, בזן, אמות, טאואר, ארפורט סיטי, דלק רכב, הראל השקעות, פרטנר, שיכון ובינוי וסלקום.
הערות: ביג לא עונה נכון להיום לתנאי הסף להיכללות במדד – שווי החזקות ציבור של יותר ממיליארד שקל – ולכן היא נשארות בחוץ. גם איידיאיי ביטוח שצמודה מאוד לסלקום מבחינת שווי שוק – עשויה להיכנס למדד.
מדד ת”א 90
מדד ת”א 90 צפוי להחליף את מדד ת”א 75 הקיים היום. מאחר ועשר מניות שודרגו למדד ת”א 35 – לא פחות מ-25 מניות צפויות להצטרף למדד. כעקרון קחו את כל המניות עם השווי שוק הגבוה במדד היתר 50 – ותדחפו אותם ברשימה אל תוך המדד החדש. זה מתחיל בוואן טכנולוגיות, דסק”ש, סלע נדל”ן וזה נגמר במניית נאוי – הנסחרת בשווי של 580 מיליון שקל. עוד צפויים לא מעט שינויים והשפעות בדרך – אבל בחישוב גס – שווי של 580 מיליון שקל – זה תנאי הסף להיכללות במדד.
חברות שנדרשות לבצע הפצה
בעת הפעלת רפורמת המדדים – שיעור החזקות הציבור המינימלי הנדרש הוא 25%. המניות שנדרשות לבצע הפצה לטובת רפורמת המדדים הן אלו: הפניקס (כרגע 22% ציבור), שפיר הנדסה (כרגע 20%), ישרס (כרגע 20%), מבני תעשיה (כרגע 21%), ביטוח ישיר (כרגע 23%), וילאר (כרגע 24.95%), אגוד (24.8%) – כאן לא בטוח שתידרש הפצה מאחר והנוסטרו של מגדל עשוי להפוך לציבור ואז החברה תעמוד בתנאי הסף, דסק”ש (כרגע 23%).
אם אחת מהחברות לא תבצע מהלך עסקי להגדלת שיעור החזקות הציבור – היא תישאר מחוץ למדדים – והמניה הבאה בתור תיכנס למדד. אני צופה קושי בהפצות במניות דסק”ש, מבני תעשיה ואולי גם הפניקס (אם תהיה עסקה למכירת השליטה) – אך הנושא הזה פתיר בכל אחת מהחברות.
אגב – חצי שנה לאחר יישום הרפורמה החברות יידרשו לעמוד בתנאי מחמיר יותר של 30% ציבור. מספר החברות שנדרשות לבצע הפצה הוא גדול הרבה יותר – חברות כמו שופרסל, קנון ואבגול יצטרכו לפעול לביצוע מהלך אופרטיבי להגדלת החזקות הציבור. אבל אנחנו עדיין לא שם. אותן חברות עשויות לבצע את המהלכים האלו כבר כעת – למרות שהדדליין ליישומם הוא רחוק.