החולשה בשווקים בימים מצביעה כי השווקים בשוק יכולים לא רק לעלות אלא גם לרדת. מי שרדף אחרי מניות שעולות למעלה – נאלץ לספוג בתוך זמן קצר הפסדים כואבים. הנה מספר דוגמאות להנפקות שבוצעו בשוק בחודשים האחרונים וההפסדים שנגרמו למשקיעים.
נתחיל מחברת נוירודרם (NDRM) שגייסה לפני כחודש 67 מיליון דולר. הביקוש הרב בהנפקה הביא את מחיר הסגירה ל-17 דולר. מאז המניה טיפסה עד ל-20 דולר למניה. בסוף השבוע המניה סגרה את המסחר במחיר של 17.98 דולר – כלומר ירידה של יותר מ-10% מאשר השיא שנרשם.
דוגמא כואבת יותר היא חברת רדהיל (RDHL) שביצעה גם היא הנפקת משנה (סקנדרי) וגייסה כסף לפי מחיר של 16.25 דולר למניה. ההנפקה הוכתרה כמוצלחת במיוחד. מחיר הסגירה של המניה בסוף השבוע עמד על 13.66 דולר – הגלם הפסד של 16% בתוך מספר שבועות. לא נעים בכלל.
הדוגמא השלישית והאחרונה היא פואמיקס (FOMX) שביצעה גיוס משנה במחיר של 9.3 דולר למניה – ללא דיסקאונט למשקיעים. המניה טיפסה עד למחיר של 14 דולר למניה בתוך זמן קצר. בסוף השבוע מחיר המניה כבר עמד על 10.15 דולר למניה – ירידה של 27.5% מהשיא.
מניה נוספת שגייסה הון לאחרונה היא אינטק פארמה (NTEC). הגיוס בוצע לפני מספר ימים לפי מחיר של 6 דולר למניה. מעניין יהיה לראות את התנהגות השווקים בתקופה הקרובה כדי לבחון את העסקה.
כל הדוגמאות האחרונות מראות לנו שחברות צריכות לגייס כסף כשאפשר – ולא כשצריך. מדובר בקלישאה ידועה ומוכרת. ייתכן והמשקיעים מעט מופסדים על ההשקעה – אך כל הגיוסים נותנים לחברות הרבה אוויר קדימה מאחר והן מסדרות את החברות מבחינת צרכי המימון למספר שנים נוספים. חברות שיצליחו לתרגם את המזומנים שבקופה להצלחות עסקיות (שיתופי פעולה, הסכמי מיסחור, ומוצר בשוק) – המשקיעים כבר יידעו לתגמל אותם ולהחזיר את המניה למעלה. חברות שלא יצליחו להשתמש במשאב המזומן היטב – סביר להניח שיתקשו מאוד לקבל מחדש את אמון השוק.
המודל הנכון לדעתי עבור חברת ביומד לגיוס הוא הנפקות במחירים הולכים ועולים. לדוגמא – גיוס ב-5 דולר למניה -> התקדמות קלינית -> עלייה במחיר המניה -> גיוס ב-10 דולר למניה וכן הלאה. יש חברות שכך פועלות (רדהיל למשל) מאחר והן מצליחות לקדם את הפורטפוליו. אך מנגד, יש גם חברות כושלות שמגייסות כסף ממשקיעים במחירים הולכים ויורדים. מחברות כאלו מומלץ להתרחק.