הכתבה השבועית של הוט סטוקס תעסוק בתעשיית הרכב ובשינויים המתחוללים בה. היום לא נתעסק ביבואניות הרכבים (זה מצדיק כתבה נפרדת בפני עצמה) אלא דווקא בחברות אשר משתלבות בתעשיית הרכב בתחום הבטיחות ומניעת תאונות דרכים.
אני אפנה את הזרקור לכתבה הבאה שפורסמה אתמול ב-YNET ויכולה להאיר מעט על מה שצפוי בשנים הבאות. אתמול התקבלה החלטה דרמטית של הממשלה לממן מערכות בטיחות לרכבים משומשים בני עד 15 שנה במימון המדינה – זאת כתנאי לחידוש הרישיון.
מותר להטיל סקפטיות בהחלטה של הממשלה בייחוד לאור העובדה שהמימון של המדינה לגריטת רכבים ישנים בדרך כלל מסתיים בתוך חודשיים מרגע שיש תקציב, אך יש כאן בהחלט הצהרת כוונות משמעותית. נכון להיום שתי חברות משווקות את המוצרים המדוברים בישראל. הראשונה היא מובילאיי (MBLY) שהיא אולי החברה הטכנולוגית הראשונה ופורצת בתחומה. השנייה היא של איוואקס.
למדינת ישראל חשוב לשפר את הבטיחות בדרכים. הנזק הכלכלי למדינה מכל תאונה הוא גדול: ראשית – יש את חיי האדם – מאות הרוגים מדי שנה. שנית – יש השלכות בתחום הביטוח של הרכבים שעולה הרבה כסף. שלישית – אשפוז בבתי חולים הוא עסק לא זול. רביעית – תאונות דרכים יוצרות פקקי תנועה קטנים או גדולים שפוגעים בתוצר של המדינה. לצמצום מכת תאונות הדרכים ישנה חשיבות עצומה בדומה לחיסכון הגדול של המדינה שמנסה להקטין את צריכת הסיגריות (בערך).
בשלב זה עדיין לא ברור כיצד תיושם ההחלטה. תוקם וועדה משרדית בנושא אך סביר להניח שאולי ההחלטה תגיע לכדי יישום. עד אז, עשויה חברה נוספת להשתלב בתקציבים העצומים האלו – חברת 4Eyes הנמצאת במגעים למיזוג אל תוך השד של אסיה פיתוח. עסקה נחתמה – אך עדיין לא יצא זימון לאסיפה שייאשר את המיזוג. זה צפוי לקרות בתקופה הקרובה. לחברת 4Eyes יש כיום אבטיפוס בכל מה שקשור לשמירת מרחק – וגם אינדיקציות נוספות נמצאות בפיתוח. בחברה שהוקמה על ידי חיים סיבוני עוקבים אחר מה שקורה במדינה – וסביר להניח שישראל תהיה המבחן עבורה.
נזכיר כי המערכת שמפתחת 4Eyes עושה שימוש בטכנולוגיה של תלת מימד זאת בשעה שהחברות המתחרות עושה שימוש במצלמה בודדת. מובילאיי הבינה כבר את היתרונות הקיימות במצלמות תלת מימד ולפני חצי שנה הודיעה על כוונתה לפתח מערכת תלת מימד. מובילאיי ציינה כי יש לה הסכם סגור עם יצרנית רכב אירופאית לתחילת שיווק של המוצר בראשית 2018. זה אולי רמז על התהליך הארוך הנדרש על לשילוב מערכת למניעת תאונות דרכים ברכבים חדשים. עם זאת, בכל הקשור לרכבים משומשים – נראה שגם מובילאיי וגם 4Eyes ינסו לרכוב ולהשיג תקציבים והכסף מתקציב המדינה. האם זה יצליח? נמשיך לעקוב.