הכתבה שלנו היום היא כתבה על חברה מעט שנויה במחלוקת בשיח השוק הוני. מדובר בחברה עם מוצר מהפכני במיוחד אשר ללא ספק עונה להגדרה של “חברת חלום”. הדעות בשוק מאוד חלוקות סביב השאלה האם מדובר בחברת אמיתית או בלוף. בחצי שנה הראשונה מאז ההנפקה גם אני סברתי שמדובר בחברה שלא תגיע לשום מקום – אך אז משהו השתנה ושיניתי את הדעה שלי ואני השתכנעתי שמדובר בחברה אמיתית.
החברה שאני מדבר עליה היא אקוואריוס מנועים שנסחרת בבורסה לפי שווי של מעט יותר ממיליארד שקל. אקוואריוס למי שאינו מכיר עוסקת בפיתוח, ייצור ומכירת מנועים וגנרטורים מבוססי בעירה פנימית. ככל שהתעמקתי בביזנס של החברה אני סבור שהחברה “גדולה” על שוק ההון המקומי ושהמקום הטבעי של חברה דוגמת אקוואריוס הוא בנאסד”ק. אני משער שהחברה גם תגיע לשם בתוך כשנה-שנתיים (בשווי שגבוה משמעותית ממיליארד שקל).
בכתבה שלנו אסקור בפניכם את ההתקדמות שביצעה החברה מאז ההנפקה בתל אביב בנובמבר 2020. בכתבה אנסה לנמק בפניכם מדוע להערכתי 218 מיליון שקל אותם גייסה החברה עשויים לקדם את החברה כמה מדרגות מעלה ולייצר ערך אמיתי למשקיעים. ועד כה – החברה ביצעה התקדמות מרשימה במספר גזרות שעליהם ארחיב בכתבה.
היו כמה אירועים מאז ההנפקה שבהם הבנתי שאקוואריוס היא חברת אמיתית – אבל אני חושב שהאירוע המכונן שבו נפל לי האסימון התרחש ביוני השנה שבו חתמה החברה על מזכר הבנות להשקעה בחברה והקמת מתקן ייצור באבו דאבי או באיחוד האמירויות בהשקעה של 1-1.2 מיליארד דולר.
אני ארחיב על האירוע הזה בהמשך הכתבה – אך חוץ מאשר הזינוק במחיר המניה באותו היום במחזור ענק – התרחש אירוע נוסף – שעליו החברה לא דיווחה. בימים אלו בית ההשקעות מור גמל תפס פוזיציה משמעותית בנייר. מור גמל לא הפך לבעל עניין אבל רכש מניות של אקוואריוס בעשרות מיליוני שקלים בבורסה ומחוץ לבורסה. מור גמל הפך בשנה האחרונה לסמן הימני של שוק המניות והרכישות המאסיביות שם נעשו לאחר בדיקות מעמיקות – ולכן הדבר מעלה בעיניי את ההסתברות לכך שהסיפור של אקוואריוס הוא אמיתי.
רקע קצר
חברת אקוואריוס הוקמה בשנת 2014 על ידי שאול יעקובי, אריאל גורפונג וגל פרידמן. החברה הוקמה על בסיס מוצר דגל – מנוע בעירה פנימי ליניארי המיועד לצורך הנעה חשמלית. בעוד שהמנועים הקיימים היום פותחו לצורך הנעה מכאנית (לסובב גלגלים) המנוע של החברה מיועד ליישומים שונים כגון רכב חשמלי, מערכות תקשורת, הובלה בקירור ועוד.
לאקוואריוס אין עדיין מכירות – אבל למנוע שפיתחה יש לא מעט יתרונות על פני המנועים הקיימים כיום – יעילות גבוהה ומשקל וגודל נמוכים יותר. מעבר לכך, העובדה שהמנוע שפיתחה החברה כולל רק מרכיב נע אחד – הדבר מוביל לחיסכון משמעותי הן בעלויות הייצור והן בתחזוקה השוטפת.
אקוואריוס היא חברה רב לאומית אשר מעסיקה כ-70 עובדים ופרט לפעילות שלה בישראל היא מחזיקה במרכזי פיתוח וחדשנות בגרמניה, פולין ויפן. כמו כן, לחברה יש תיק פטנטים אשר כולל כ-20 פטנטים מאושרים בארה”ב ובעולם (ועוד כ-22 פטנטים נוספים בתהליכי רישום).
אז מה אקוואריוס עושה עם המנוע שלה? כעת ארצה לסקור בפניכם את ההתקדמות של החברה בכל החזיתות – שכל אחת מהן מהווה מבחינתי מנוע צמיחה בפני עצמו.
עסקת נוקיה
כחלק מההתקדמות הטכנולוגית בעולם והמעבר לטכנולוגיה של 5G – מספר תחנות הממסר ברחבי העולם צפוי לעלות מ-4.6 מיליון ליותר מ-20 מיליון תחנות עד שנת 2025. תחנות אלו יידרשו לגנרטורים לצורך גיבוי. וכאן טמון היתרון של אקוואריוס – הגנרטורים של החברה יעילים, חסכוניים, קטנים ונגישים למקומות מרוחקים הדורשים תחזוקה נמוכה.
שיתוף הפעולה האסטרטגיה של אקוואריוס בתחום זה הוא עם נוקיה. שיתוף הפעולה החל במאי 2020 ולתקופה של שלוש שנים ומבוסס על הרצון של נוקיה לשלב את הגנרטורים שמפתחת החברה במכלולי התקשורת אותם היא מתקינה אצל הלקוחות שלה ברחבי העולם.
ההסכם עם נוקיה כולל מספר שלבים. השלב הראשון הסתיים בינואר השנה. אקווריוס קיבלה הודעה שעמדה בהצלחה בבדיקת ההיתכנות לתוכנת ניהול האנרגיה מרחוק של החברה. השלב הראשון הוא שלב קריטי שבו נוקיה רוצה לוודא ששירותי הענן שלה יודעים “לדבר” עם התוכנה שפיתחה אקוואריוס. המטרה של שלב זה הוא לאפשר לנוקיה לשלוט מרחוק על תקלות בגנרטורים ואפילו לבצע פעולות במטרה להתגבר על תקלות.
בהמשך לזה – נוקיה ביקשה להקדים את השלב השני של העסקה – השלב השני בעסקה הוא פיילוט במספר מקומות בעולם. נוקיה ביקשה לבצע פיילוט בשלושה מקומות בעולם – באוסטרליה, בניו זילנד ובסינגפור. בנוסף, נוקיה ציינה בפני החברה כי ברצונה לבצע שני פרויקטים נוספים בגרמניה ופולין באופן שבו יוכלו להתמודד יחד במכרזים להקמת עמדות סלולר לרשתות פרטיות.
במסגרת השלב השני של ההסכם – נוקיה יחד עם אקווריוס מפתחות מערכת ניטור מרחוק במטרה לספק פתרון שלם והוליסטי להטמעת הגנרטורים שפיתחה החברה בשוק הטלקום. רמז נוסף לכך ששיתוף הפעולה הוא אמיתי ניתן לקבל מהזמנת רכש שביצעה אקוואריוס מנוקיה בהיקף של כ-1.4 מיליון אירו.
אקוואריוס לא מפרטת מה בדיוק היא רוכשת מנוקיה – אך ניתן לשער שהזמנת הרכש היא חלק משירותי הענן של נוקיה. הזמנת הרכש לכן מסמלת לדעתי שנוקיה מתכננת לרכוש בעתיד מאקוואריוס הרבה מאוד גנרטורים. אני מעריך שבחודשים הקרובים ניתן יהיה לקבל אינדיקציות לפיילוטים השונים שנערכו ואולי החברה תקבל הזמנות מסחריות ראשונות.
מנוע מבוסס מימן
אקוואריוס לא מסתפקת במנוע הבעירה שפיתחה ורוצה להיכנס גם לתחום המימן – אחד התחומים החמים בשוק הבינלאומי של פתרונות לרכב מבוססי מימן. במלים אחרות – אקוואריוס רוצה לפתח גרסת מימן עבור המנוע הליניארי שלה. השימוש במימן מקטין בצורה דרמטית את הפליטות של גזים מזהמים כגון CO, CO2, H1 למינימום. בחודש יוני עדכנה אקוואריוס על תוצאות בדיקת הרצה שבוצעה על ידי חברה אוסטרית מובילה הנקראת AVL. החברה האוסטרלית הפעילה את המנוע כשהוא מופעל באמצעות מימן בלבד וללא דלקים פוסיליים ופליטת הגזים המזהמים ירדה דרמטית.
אקוואריוס מצפה להשלים את הפיתוח של המנוע מבוסס מימן בין השנים 2022-2023 שזה בערך שנה וחצי מוקדם יותר מאשר הציפיות המוקדמות של החברה. באקוואריוס מעריכים כי אם הפיתוח יושלם – הדבר יהווה פריצת דרך עולמית עבור תעשיית הרכב. על פי הערכות – עד שנת 2025 היקף הייצור של המנועים יעמוד על 229 מיליון מנועים. אקוואריוס רוצה להיות שם עם המנוע שלה.
היתרון המשמעותי של אקוואריוס בעולם המימן הוא בייצור המוזל של המנועים. בעוד שהפתרונות הקיימים מבוססי מימן או סוללות עולים כ-150 דולר לקילוואט – העלות של הפתרון של אקוואריוס הוא 50 דולר לקילוואט בלבד.
הקמת מפעל ייצור באבו דאבי
מזכר ההבנות עליו דיווחה אקוואריוס ביוני 2021 הוא גיים צ’יינג’ר משמעותי עבור אקוואריוס. מזכר ההבנות נחתם כבר בחודש אפריל אך הפך פומבי כחודשיים מאוחר יותר. על פי מזכר ההבנות אקוואריוס יחד עם חברת KIP יקימו מפעל ייצור של מוצרים לתעשיית הרכב אשר מבוססים על הטכנולוגיה שפיתחה אקוואריוס. המפעל צפוי לקום באבו דאבי או במיקום אחר באיחוד האמירויות.
חברת KIP היא חברה אנגלית אשר עוסקת בתחום חיפושי הנפט ובתחום הכרייה. היקף ההשקעה הנדרש בהקמת המפעל מוערך ב-1-1.2 מיליארד דולר. תפקידה של KIP בעסקה הוא לפעול להשגת המימון לפרויקט, השגת הרישיונות והאישורים הדרושים. מבחינתה – KIP תקבל תשלום מותנה הצלחה בתוספת מניות בחברת הפרויקט. כחלק מן ההסכם קיבלה KIP גם אופציה לרכישת 10% מההון של אקוואריוס לפי שווי חברה של 5 מיליארד דולר.
אני מודה שאני כעת מעט סקפטי בנוגע למזכר ההבנות הזה עם KIP והאם הוא יבשיל לכדי עסקה מחייבת. אני מעדיף להסתכל על זה כעת בתור ‘אופציה בחינם’. עם זאת, עד עכשיו אקוואריוס לא אכזבה. אם בכל זאת תהיה עסקה מחייבת מול KIP והמימון יושג – המחיר הנוכחי של אקוואריוס עשוי להתברר כסופר הזדמנותי.
חשוב לומר – באקוואריוס נערכים בכל מקרה לקראת ייצור המוני. גם אם הקמת המפעל באבו דאבי לא תניב פירות – סביר מאוד שאקוואריוס תקים את מערך הייצור המוני במקום אחר על גבי הגלובוס. איפה זה יקרה? ייתכן שביפן, אולי בארה”ב, קנדה או מקום אחר.
עסקת מוסאשי ועסקת TPR
חברת מוסאשי היא יצרנית הגירים הגדולה בעולם ובנוסף היא מייצרת רכיבים לחלקים. לאחרונה קנתה מוסאשי חברה בתחום אגירת האנרגיה (lithium ion capacitors). מוסאשי כמעט ולא מבצעת השקעות הוניות אבל את אקוואריוס הם אוהבים. באוקטובר 2019 הם השקיעו 5 מיליון דולר בחברה ונכנסו לדבוקת השליטה בחברה.
עבור מוסאשי זה שווה הרבה יותר מאחר ומוסאשי הינה ספקית בלעדית של ליטיום יון עבור הגנרטורים שלה. שיתוף פעולה נוסף בין הצדדים הוא פיתוח משותף של מערכת היברידית ייעודית לאגירת אנרגיה. במסגרת שיתוף הפעולה אקוואריוס אחראית להביא יצרן של אנרגיה, מוסאשי תספק את קבל האגירה שלה ואילו הגנרטור של אקוואריוס צפוי להטעין את הקבל. הצדדים שוקדים על הפיתוח של המערכת ההיברידית אשר תוצג.
חברת TPR היא יצרנית של חלקים נעים למנועים. מעט מאוד חברות נמצאות בתחום והם נחשבים למומחים העולמיים בתחום המנועים. בדומה למוסאשי, גם חברת TPR השקיעה באקוואריוס טרום ההנפקה סכום של 5 מיליון דולר. לאחר ההנפקה בתל אביב הצדדים חתמו על מזכר הבנות לשיתוף פעולה שבמסגרתו תשקיע TPR בחברת בת יפנית בבעלות מלאה של אקוואריוס. עבור ההשקעה הזאת – תהיה אחראית TPR על ייצור והרכבה של מנועים וגנרטורים כמו גם תמכור את המוצרים האלו באזורים מסוימים.
החלומות הנוספים
אקוואריוס היא חברה שמתנהלת מתחת לרדאר – לכן קשה מאוד להבין מה מתחולל בה. החברה לא מדווחת למשקיעים על כל פטנט וכל עסקה אלא אך ורק על הדברים המהותיים. עם זאת, רמזים לכיוונים אליהם הולכת החברה ניתן לקבל מהרמזים שסיפקה בדו”ח השנתי שלה.
ראשית כל, החברה נמצאת בעולם המשאיות והקונטיינרים לקירור. אקוואריוס רוצה לספק מנועים למספר יצרני משאיות וקונטיינרים לקירור כך שיותקנו ככוח עזר. פיילוט של החברה ייערך עם חברת ריגמאסטר זאת כחלק מעסקה עתידית אופציונלית לרכישת 120,000 מערכות ייצור חשמל במשך שש שנים. היתרון של אקוואריוס טמון בכך שהמשקל של המערכת של החברה תקטין את צריכת הדלק של המשאיות. כמו כן, מאחר והמערכת של אקוואריוס פשוטה יותר – התחזוקה תהיה נוחה יותר וזולה יותר.
בעולם התקשורת – סיפקה אקוואריוס רמז אפשרי למה שצפוי לקרות וזה בעיקר מהווה איתות לשוק שנוקיה אינה לבד. אקוואריוס ציינה כי היא פועלת להתקשרות עם ספק ציון תקשורת מוביל נוסף שאת שמו לא פרסמה. האם ייחתם הסכם עם יצרן נוסף? אולי מכאן תגיע ההפתעה.
בשוק הרכב – גם כאן עשויה אקוואריוס להפתיע. אקוואריוס פועלת לפיתוח מאריך טווח אשר מבוסס על הטכנולוגיה המוצגת במנוע הליניארי. מאריך הטווח מתחבר לסוללה של הרכב החשמלי ומטעין אותה במידת הצורך. התוצאה היא הארכה משמעותית של טווח הנסיעה של הרכב החשמלי. המשקל הנמוך והגודל הקטן של המנוע הליניארי מהווה יתרון משמעותי.
לסיכום
אקוואריוס היא חברה טכנולוגית שבאה לייצר מהפכה של ממש בעולם. למרות השמועות שיש בשוק – המנוע של החברה לא רק קיים אלא גם עובד. מעבר לכך, המנוע של החברה לא רק עובד אלא גם נבדק על ידי החברה האוסטרית AVL בדו”ח בלתי תלוי והוכח ביעילות טובה של המרת אנרגיה. הבדיקות נערכו במתקן מאובטח במשך שלושה חודשים ובוצעו מאות מדידות שונות לבחינת הביצועים של המנוע ורמת הפליטות שלו.
אקוואריוס מתקדמת בהרבה חזיתות במקביל כאשר החזית המובילה לטעמי היא החזית של נוקיה. במקביל, אני לא אופתע אם אקוואריוס תפתיע את המשקיעים בהודעות משמעותיות חדשות שכלל אינן בתשקיף או בדוחות השנתיים. אקוואריוס נמצאת במקום הנכון, בזמן הנכון ועם המוצר הנכון – צריך רק לאתר את הלקוחות הנכונים שיאמצו את הפתרונות של החברה. כשזה יקרה – השמיים הם הגבול.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק בניירות המוזכרים בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של אקוואריוס מנועים