הכתבה שלנו היא כתבת עדכון על חברת נקסטפרם. על חברת הפודטק נקסטפרם כתבתי לראשונה באפריל 2021 ושם סקרתי את הביזנס ואת סל המוצרים שפיתחה ובהם גם Astaferm – תוסף התזונה מבוסס האסטקסנטין שנמכר בארה”ב.
עם זאת, החלום האמיתי שמציעה נקסטפרם למשקיעים טמון בתחליף החלבון הטבעוני שפיתחה – ה-ProteVin אשר מבוסס שמרים. שם ביצעה החברה התקדמות משמעותית בשנה החולפת ובשנה הקרובה לדעתי היא עשויה לבצע קפיצת מדרגה נוספת במוצר, אשר עשוי לחולל מהפכה בתעשיית החלבונים האלטרנטיביים.
לצד ההתקדמות שביצעה החברה ברמה העסקית, נקסטפרם השלימה בימים אלו גיוס אקוויטי של כ-25 מיליון שקל באמצעות עסקה פרטית חסומה. מהלך זה צפוי לתמוך במהלכים שמקדמת החברה להשקה וייצור מסחרי של החלבון בשנה הקרובה ולהאצת החדירה המתוכננת של החברה לשוק תזונת הספורטאים ולשוק המזון הגלובאלי
נכון לסוף 2021 – מניית נקסטפרם נמצאת היום מתחת למחיר ההנפקה שבוצעה בתחילת השנה אך מבחינה עסקית החברה עמדה עד כה בכל אבני הדרך שהציבה לעצמה בעת ההנפקה. על כל מה שעבר על נקסטפרם בשנת 2021 וכיצד עשויה להיראות השנה הקרובה – כל זאת בכתבה.
ההתקדמות במוצר הדגל – תחליף החלבון הטבעוני
למי שלא מכיר – אזכיר בקצרה. מוצר הדגל שנקסטפרם מפתחת נקרא ProteVin שהוא חלבון אלטרנטיבי, טבעוני, מבוסס שמרים. מעבר להיותו כזה, למוצר שני יתרונות תחרותיים חזקים: 1. זהו חלבון הדומה בערכו התזונתי לזה של חלבון מן החי, בריכוז של 75% ומעלה – כלומר ברף העליון מבחינת אחוז החלבון ששחקנים בשוק מספקים, בעוד שתחליפי החלבון מן הצומח הקיימים כיום בשוק הם בעלי ערך תזונתי נחות יחסית לחלבון מהחי. 2. בניגוד למרבית המקורות הצמחיים המאופיינים בטעמי לוואי – הוא בעל טעם ניטרלי ולכן מתאים לשילוב במגוון רחב של מוצרים – תחליפי בשר, תחליפי מוצרי חלב ופורמולות אבקתיות לשוק התינוקות, לשוק ה-Well being ולשוק הספורטאים.
שלושה יעדים הציבה לעצמה נקסטפרם לשנת 2021 במוצר זה:
הראשון – הצלחה בפיילוט ייצור בקנה מידה תעשייתי. במהלך חודש יוני עדכנה החברה כי סיימה בהצלחה פיילוט ייצור תעשייתי בארה”ב. מטרת הפיילוט היא היכולת לבצע scale up לתחליף החלבון הטבעוני מהייצור במעבדה לייצור תעשייתי. נקסטפרם הראתה כי התכונות של החומר בייצור תעשייתי זהות לתכונות בייצור במעבדה בכל הקשור לדף המוצר. הנושא נבדק במעבדות חיצוניות ושם נקסטפרם הראתה כי תוצאות הבדיקות מתאימות למפרט המוצר בכל הפרמטרים לרבות ריכוז החלבון, הרכב חומצות האמינו הייחודי, הצבע, ניקיון ממזהמים..
מעבר לכך -נקסטפרם אף הראתה במסגרת הפיילוט כי המוצר התעשייתי עומד בדרישות הטעם והריח הניטרליים אשר מאפיינים את המוצר של החברה. טעם הוא הפרמטר החשוב ביותר בשילוב תחליפי חלבון בתעשיית המזון ותוספי התזונה. היעד האחרון שהושג במסגרת הפיילוט הוא היכולת לספק דוגמאות מסחריות ללקוחות פוטנציאליים. היעד האחרון הוא זה שאיפשר לנקסטפרם להתקדם לעבר הזמנות מסחריות ראשונות מלקוחות שקיבלה בהמשך השנה.
השני – הזמנה מסחרית לחלבון הטבעוני. במהלך חודש יולי עדכנה נקסטפרם על כך שקיבלה הזמנה מסחרית ראשונה בהיקף של 4.7 טונות חומר גלם של אבקת חלבון ובהיקף כספי של כ-70 אלף דולר. ההזמנה התקבלה מלקוח בארה”ב בשם PrimaLife Nutrition אשר פועל להיות הראשון המשיק בארה”ב אבקת חלבון טבעונית המבוססת על המוצר של נקסטפרם. המוצר יספק לספורטאים ערך תזונתי כמו אבקות אחרות מבוססות חלבון מהחי (Whey) אך עם טעם טוב יותר.
מספר חודשים מאוחר יותר עדכנה נקסטפרם על הזמנה מסחרית שנייה שקיבלה בתחום תזונת הספורטאים. ההזמנה התקבלה מחברת CleanMachine שנחשבת לאחד המותגים המובילים בתחום. בניגוד להזמנה הראשונה – נקסטפרם לא ציינה את ההיקף הכספי של העסקה אך ציינה כי מדובר בהזמנה בהיקף של ‘מספר טונות’.
השלישי – התקשרות עם יצרן משנה. אבן הדרך השלישית לשנת 2021 שעדיין לא התרחשה – התקשרות עם יצרן משנה עד סוף השנה שתאפשר לספק את ההזמנות הראשונות החל מהמחצית הראשונה של שנת 2022 כמו גם לספק דוגמאות גדולות שיאפשרו האצת הפיתוח העסקי ואישור המוצר על ידי חברות מזון מובילות. שיטת הייצור באמצעות יצרן משנה מקובלת בתעשיית המזון, חוסכת זמן ומצמצמת את ההשקעות ההוניות , תוך שמירה על הקניין הרוחני והזכויות של החברה על החלבון.
נקסטפרם רמזה במסגרת דוחות הרבעון השלישי כי היא מצויה בתהליך מתקדם לבחירת יצרן משנה. נקסטפרם ציינה עוד כי כבר רכשה ציוד ליבה ייחודי הדרוש לתהליך הייצור ושהציוד מיועד להתקנה אצל היצרן אשר היא מצויה איתו בדיונים מתקדמים. לכן – אני מעריך שנקסטפרם לא תתקשה לעמוד ביעד הזה.
אז מה צפוי בחברה בשנה הקרובה בתחום תחליף החלבון הטבעוני?
ניתן לצפות לאור ההתקדמות שביצעה החברה שיתרחשו שני דברים בתקופה הקרובה. 1. הזמנות נוספות שתקבל החברה. 2. התקשרות עם יצרן משנה אשר ייצר עבור נקסטפרם את תחליף החלבון בצורה מסחרית ותחילת אספקות של ההזמנות שכבר התקבלו.
בעוד ששנת 2021 הייתה שנה של בנייה והקמה, שנת 2022 צפויה להיות שנה של השקה מסחרית. בנקסטפרם מצהירים כי יתחילו לספק הזמנות מסחריות למוצר ה-ProteVin החל מהמחצית הראשונה של שנת 2022. אז גם להערכתי זה יקבל ביטוי בהכנסות של החברה.
לצד אתגרי המעבר לייצור מסחרי, האתגרים של החברה יהיו לחתום על הסכמים מסחריים עם חברות נוספות. מלבד העובדה שהסכמים כאלו יתרמו לשורת ההכנסות – הם יתנו ביטחון לשוק לגבי המוצר ויאפשרו השקות באמצעות שחקניות מזון מובילות בארה”ב ובמדינות נוספות, ולצד הכרה בינלאומית במוצר שפיתחה.
שוק תחליפי המוצרים מן החי מוערך כיום ב-20 מיליארד דולר. אני חושב שלא צריך להרחיב במלים על הבעיות בתחום הפוד-טק או על הרצון של הצרכנים לצרוך תחליפי מזון ממקורות אחרים. רק אגיד, שמבחינת נקסטפרם יש כאן רוח גבית עסקית תומכת לתחליף החלבון יחד עם היתרונות הנוספים שמציעה החברה.
נקסטפרם מחזקת את ההון שלה
אחד המהלכים שנקסטפרם סגרה לאחר פרסום דוחות הרבעון השלישי הוא גיוס הון בהיקף של כ-25 מיליון שקל (כ-8 מיליון דולר) – בעיקר על ידי משקיעים זרים איכותיים. הגיוס התבצע לפי מחיר מניה של 6.5 שקלים המשקף דיסקאונט על המחיר בשוק טרום ההנפקה. עם זאת, הסיפור המעניין נמצא בזהות המשקיע העיקרי אשר נכנס בסיבוב זה.
המשקיעה הגדולה בעסקה היא Merage Venture Fund של איש העסקים האמריקאי פול מיראז’. מדובר ביזם ופילנתרופ יהודי-אמריקאי שהחל את דרכו העסקית בתעשיית המזון. יחד עם אחיו הם הקימו חברה שנקראת שף אמריקה שהמוצר המוביל שלה הוא ארוחות מוכנות להכנה במיקרוגל. בשנת 2002 חברת נסטלה רכשה את הפעילות תמורת 2.6 מיליארד דולר. Merage Venture Fund הפכה לבעלת עניין בנקסטפרם.
לגיוס ההון מספר יתרונות. הראשון שבהם – הורדת העננה מהחברה לכך שיהיה גיוס הון ציבורי נוסף בקרוב. שנית כל – חיזוק החברה עם משקיעים איכותיים זרים שלא באו “לעשות סיבוב”. שלישית כל – הוא מאפשר לחברה להתקדם מבחינה עסקית ואף להקדים את לוחות הזמנים להשקה מסחרית של תחליף החלבון.
בסוף הרבעון השלישי של השנה לנקסטפרם היו בקופה 6.5 מיליון דולר. יחד עם ה-8 מיליון דולר שגויסו בדצמבר, נראה שנקסטפרם ממומנת היטב למימוש תוכניותיה המסחריות.. לצד הוצאות שוטפות, הכוללת בין היתר, שיווק ובניית המותג ProteVin לצורך האצת החדירה לשווקים והרחבת השימושים בו, נקסטפרם נדרשת לבצע רכישות של ציוד לטובת הייצור המסחרי.
סיכום
כמעט שנה חלפה מאז שנקסטפרם הגיעה לבורסה בתל אביב והחברה ביצעה התקדמות משמעותית לקראת השקה מסחרית של תחליף החלבון הטבעוני שפיתחה. עד כה קיבלה החברה שתי הזמנות מסחריות בהיקף של מספר טונות. עד סוף השנה אמורה החברה להשלים את בחירת יצרן המשנה אשר ייצר עבור את המוצר בצורה מסחרית ובמקביל נערכת לקראת השקה מסחרית של המוצר בשנת 2022. כדי לעמוד ביעדים אלו ביצעה החברה בימים אלו חיזוק משמעותי של ההון בהיקף של כ-8 מיליון דולר.
כחברה העוסקת בפיתוח טכנולוגי וייצור של חומרי גלם ורכיבים חדשניים לתעשיית המזון ותוספי תזונה (B2B), לקוחות החברה אינם הצרכן הסופי אלא חברות מזון ותוספי תזונה או חברות מזון גלובליות המובילות את מהפכת המעבר לתזונה אלטרנטיבית. אותן חברות מעוניינות לשלב חלבון עם ערכים ייחודיים במוצרים שלהם בקטגוריות נרחבות לרבות תחליפי חלב ומוצריו, בשר, תזונת ספורטאים ותוספי תזונה.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק בניירות המוזכרים בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של נקסטפרם