בחודש אוגוסט הקרוב תציין חברת טופגאם שלוש שנים להנפקה שלה בבורסה בת”א. לב הפעילות של טופגאם נמצא בתחום תוספי התזונה (בצורת מתן של סוכריות גומי) ובשנים האחרונות הגדילה משמעותית את היקפי הפעילות בתחום. מי שיסתכל על התוצאות הכספיות שמציגה החברה רואה תמונה חלקית של הפעילות וכנראה מפספס את קפיצת המדרגה המשמעותית שתתרחש כאשר המפעל החדש שמקימה החברה יחל לפעול וישלש את יכולת הייצור.
בתחילת הדרך טופגאם עוד נתפסה על ידי השוק כחברה אשר מוכרת מוצרי מתיקה מבוססי סוכר אך הערך המשמעותי לחברה מגיע מתחום תוספי התזונה אשר מתאפיין הן בצמיחה מהירה יותר והן ברווחיות גבוהה יותר. בכתבה – אסקור בפניכם את הפעילות של טופגאם והאסטרטגיה שלה בתחום תוספי התזונה – שוק עולמי של 66 מיליארד דולר אשר צמח בשנים האחרונות בקצב של 6.5% בשנה. אגב – תוספי התזונה בצורת מתן של סוכריות גומי נהנו מצמיחה מואצת בשנים האחרונות וכיום מהווים את הפורמט המוביל בתחום.
אחד המהלכים היותר משמעותיים שבוצעו בחברה לאחרונה היה מינויו של אייל שוחט למנכ”ל החברה בסוף 2023. שוחט שכיהן בעברו מנכ”ל סודהסטרים הגיע בתחילת השנה כדי להוביל את האסטרטגיה של החברה להפוך לחברה גלובלית בתחום תוספי התזונה והוא נכנס למשבצת שהייתה מעט חסרה בשנים 2022-2023.
טופ גאם נסחרת היום לפי שווי של כ-610 מיליון שקל – כאשר מתחילת השנה המניה איבדה כ-5%. בחברה יש בעלי מניות חזקים המחזיקים כ-69% מהמניות של החברה. את החברה מובילים קרן AP Partners כשהשותף חגי שטדלר משמש גם כיו”ר פעיל של החברה מאז שהקרן השקיעה בה. בין בעלי המניות נמצאים גם המייסדים רועי לוסטרניק וחי חיון. פרט אליהם גופים מוסדיים (מגדל, מור והפניקס) מחזיקים יחד ב-25% מהמניות ואילו הציבור מחזיק בכ-6%.
רקע על החברה
טופגאם היא חברה טכנולוגית עם הרבה ניסיון אשר יודעת לפתח תוספי תזונה אותם היא מוכרת בצורת מתן של סוכריות גומי. זאת הקטגוריה המובילה היום בעולם בשוק תוספי תזונה. טופגאם אינה משווקת את תוספי התזונה ישירות לצרכן הסופי ופועלת בתחום ה-B2B – שוק אשר היקפו הכספי נאמד ב-3.5-4 מיליארד דולר בשנה.
בשנים האחרונות ישנו ביקוש גדול לצריכת תוספי תזונה זאת כחלק מהמעבר העולמי של אנשים לאורח חיים בריא כאשר מגמה נוספת היא שהצרכן היום נוטה להעדיף סוכריות גומי על פני קפסולה שנתפסת יותר כתרופה. כאן נכנסת טופגאם לתמונה ומתנהלת מול חברות ענק ומפתחת עבורן בצורה בלעדית את סוכריות הגומי בהתאם לדרישת הלקוח. החברה יודעת להכניס אל תוך הסוכריות ויטמינים (כגון B12, C, D) או מינרלים כגון ברזל, מגנזיום, סידן, חומרים פעילים אחרים ואפילו תמציות צמחים. כל מוצר מותאם לסוג מסוים של אוכלוסייה או לייעוד בריאותי ספציפי.
אחד המוצרים של החברה שאף זכה בפרסים מיועד לחובבי הקפה. טופ גאם הצליחה לפתח סוכריות גומי שבכל אחת יש 40 מ”ג של קפאין – אשר שקול לשתיית כוס אספרסו. חובבי הקפה ומשקאות האנרגיה (שוק שמוערך בכ- 300 מיליארד דולר) עשויים לגלות בזה עניין רב.
טופ גאם הפועלת משדרות התחילה את הדרך שלה כחברת ממתקים אשר מוכרת סוכריות גומי אך בשנת 2016 החלה בהתאמות המפעל לרגולציה הנדרשת לתחום תוספי התזונה. מכירות ראשונות בהיקף של מאות אלפי דולרים למפיץ בארה”ב החלו בסוף שנת 2019 ומאז – הפעילות הזאת רק צומחת.
בשנת 2023 המכירות של תחום תוספי התזונה הסתכמו בלמעלה מ-25 מיליון דולר – וזה כאשר ברבעון הרביעי החלה המלחמה ומפעל הייצור של החברה בשדרות היה מושבת לתקופה מסוימת ועבד במתכונת חלקית מאוד והדבר העיב מעט על הצמיחה. החל מהרבעון הראשון של 2024 – חזרה טופ גאם לצמיחה מואצת והיא בקצב מכירות שנתי של תוספי תזונה של מעל 35 מיליון דולר (!!).
הלקוחות של טופ גאם
תהליך פיתוח של מוצר הוא תהליך ארוך אשר מתנהל מול הלקוחות ולוקח כשישה חודשים עד שנתיים בממוצע, בהתאם למורכבות המוצר ודרישות הלקוח. לא אכנס כאן לתהליך הפיתוח אך נדרש הרבה ידע וניסיון כדי לפתח מוצר. חלק מהמוצרים מיוצרים באמצעות טכנולוגיה ייחודית הנקראת מיקרו-אנקפסולציה שבאמצעותה ניתן לבצע מיסוך של טעמים וריחות שאינם נוחים לצריכה ישירה (כגון אומגה 3) וגם מאפשרת לבצע שחרור מבוקר של החומר הפעיל ועוד. נכון להיום, לטופגאם יש כ-200 מוצרים שונים הנמצאים בפיתוח עבור הלקוחות השונים וכאן טמון העתיד של החברה בשנים הקרובות – היכולת של החברה להביא עוד ועוד מוצרים אל השוק.
לצד פיתוח מוצרים – טופגאם גם מגדילה כל הזמן את מעגל הלקוחות שלה. אם בשנת 2020 לחברה היו לקוחות קטנים בלבד – היום לחברה יש 64 לקוחות פעילים. שמונה מבין הלקוחות הינם לקוחות ענק (Tier 1) אשר מהווים קרוב ל-60% מן ההכנסות. ההגדרה של טופגאם ללקוח Tier 1 היא לקוח עם שווי שוק של יותר ממיליארד דולר או מכירות שנתיות של יותר מ-250 מיליון דולר. טופגאם אינה מציינת את זהות הלקוחות שלה בעיקר בשל דרישת הלקוחות לסודיות. עם זאת, ניתן להעריך שהחברה עובדת עם חברות מוצרי הצריכה הגדולות בעולם.
המפעל החדש בשדרות
טופגאם הבינה כבר במועד ההנפקה כי יש לה משהו אמיתי ביד ואחת המטרות המרכזיות של ההנפקה הייתה להקים מפעל ייצור חדש – כדי לתת מענה לביקושים ההולכים וגוברים למוצריה. היכולת של החברה לצמוח עם המפעל הקיים היא אפשרית אך מאוד מוגבלת ולשם כך מוקם המפעל החדש.
המטרה: לשלש את יכולת הייצור של החברה. המפעל החדש צפוי להיות בסטנדרט מחמיר בדרגת פארמה וברזולציה אשר מקבילה ל-FDA האמריקאי. המפעל אמור לאפשר לחברה לחדור לשווקים שכיום החברה אינה פעילה בהם כגון השוק האוסטרלי (בו נדרש סטנדרט TGA שהינו המקבילה האוסטרלית ל FDA) והשוק הסיני.
ביקרתי במפעל אשר מוקם בימים אלו פעמיים או שלוש וראיתי את ההתקדמות המשמעותית בהקמתו. עם זאת, המלחמה בעזה מעכבת את ההפעלה שלו. לפני ה-7 באוקטובר מרבית הציוד והמכונות כבר היו מותקנים או בשלב הקמה והרכבה. גם עבודות התשתית היו בשלבים מתקדמים. עם זאת, המלחמה גרמה לכך שצוותי מהנדסים זרים מטעם יצרניות המכונות עזבו את הארץ ולכן לא ניתן להתחיל בתהליכי הרצה למפעל.
נכון למועד דוחות הרבעון הראשון – מעריכה טופגאם כי שלב ההרצה של הקו הראשון במפעל יחל ברבעון הרביעי של השנה ואילו הפעלה מסחרית תחל ברבעון הראשון של שנת 2025. עד כה טופגאם הוציאה כ-85% מהתקציב על הקמת המפעל אך ייתכן מאוד כי בשל העיכובים וההתאמות הנדרשות תהיה חריגה מסוימת בתקציב. בטופגאם סבורים שהמלחמה גרמה להם נזק של עשרות מיליוני שקלים ומתכננים להכין תביעה למס רכוש בגין כלל הנזקים שנגרמו. עד כה קיבלה החברה פיצוי זניח בהיקף של 3.8 מיליון שקל.
התוצאות הכספיות ומבט להמשך השנה
ברבעון הראשון של השנה חזרה טופגאם להציג צמיחה. המכירות עלו ב-18% ל-14.8 מיליון דולר אך הפוקוס צריך להיות על תחום תוספי התזונה שהציג גידול של 35% במכירות ל-8.8 מיליון דולר. תחום תוספי התזונה היווה ברבעון הראשון 60% מסך הכנסות החברה. ההכנסות מהפעילות בתחום הממתקים הייתה מאוזנת ביחס לרבעון המקביל (הכנסות של 6 מיליון דולר).
השפעת המלחמה עדיין הורגשה ברבעון הראשון של השנה – אך בהיקף נמוך יותר. הייצור לא היה אופטימלי לאור אילוצים הקשורים במלחמה והיו גם הוצאות עודפות אשר נובעות מהמלחמה. למרות זאת – הרווח התפעולי התזרימי המתואם (Adjusted EBITDA) עלה ב-19% ל-2.4 מיליון דולר.
בראייה קדימה – שלושת הרבעונים הנוספים של השנה צפויים להיות חזקים יותר עבור טופגאם. עדות לכך ניתן לקבל מהצבר של תוספי התזונה שכמעט והכפיל את עצמו ביחס לשנה הקודמת. נכון לסוף מרץ לחברה היה צבר של 17 מיליון דולר זאת לעומת 9 מיליון דולר בסוף מרץ 2023.
מנוע צמיחה נוסף של החברה טמון בתחום הבקבוק. טופ גאם מציעה ללקוחות שלה לא רק את תוספי התזונה אלא גם מוצר מוגמר וסופי (Full turn-key). לשם כך, נדרש תהליך בו הסוכריות נארזות בבקבוק הסופי, הדבקת התווית של הלקוח ועוד. כ-40% מההכנסות של החברה בתחום תוספי התזונה מגיעים ממוצרים אשר מבוקבקים אצל צד ג’.
נכון להיום, טופ גאם עושה את פעולת הבקבוק אצל קבלני משנה וגובה על כך מחיר back-to-back מהלקוחות. בחברה נמצאים בתהליך לרכישה או הקמה של פעילות תפעולית בארה”ב במטרה להציע שירותי אריזה ואחסון בעצמם. מהלך זה צפוי להגדיל את נתח הרווחים בעתיד וגם ייתן מענה לשוק הגדול של הריטייל שכיום החברה לא פעילה בו ישירות.
סיכום
טופ גאם היא חברה טכנולוגית אשר הופכת בשנים האחרונות לחברה גלובלית בתחום תוספי התזונה. החברה עובדת עם הלקוחות הגדולים בעולם ומפתחת עבורם מוצרים מותאמים אישית. פעילות תוספי התזונה חזרה לצמוח למרות המלחמה וצבר ההזמנות המשמעותי (17 מיליון דולר) מבטיח את הצמיחה גם בהמשך השנה.
האתגר המשמעותי כרגע הוא להשלים את הקמת המפעל החדש בשדרות שיאפשר לשלש את כושר הייצור ולהיערך לצמיחה של השנים הבאות. המלחמה קצת עיכבה את מועד ההפעלה המסחרית של המפעל וזה כנראה צוואר הבקבוק אשר גורם למעט חוסר וודאות.
צבר המוצרים הענק בפיתוח (200 פרויקטים) מעיד על ההתקדמות המשמעותית שביצעה החברה והאמון שיש ללקוחות ענק בטכנולוגיה שפיתחה החברה. אני מעריך בזהירות שההנהלה של החברה תדע לקחת את החברה עוד כמה מדרגות למעלה בשנים הקרובות אך נדרשת קצת סבלנות.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של טופגאם