הדוחות הכספיים שפרסמה נאייקס בחודש שעבר סיפקו צפירת הרגעה חשובה לשוק. נאייקס אשררה את תחזית ההכנסות והרווח לשנת 2024 והמניה נצבעה ירוק וזינקה ב-6%. בשנה החולפת ביצעה נאייקס מספר מהלכים אסטרטגיים כדי לחזק את החברה – שלוש רכישות אסטרטגיות בליווי של גיוס הון משמעותי. עם קופת מזומנים של 86 מיליון דולר – לנאייקס עשוי להיפתח התיאבון ולבצע רכישות נוספות כדי להמשיך ולבסס את הצמיחה למרות שלהערכתי עסקאות חדשות עשויות להגיע רק בשנת 2025.
אם בשנת 2023 נאייקס חזרה לרווחיות לאחר שנים רבות של פעילות – בשנת 2024 נאייקס הולכת ומבססת את הרווחיות שלה וצופה EBITDA חיובי של 30-35 מיליון דולר. לראשונה צפויה החברה לרשום תזרים מזומנים חופשי חיובי. כפי שכבר תיארתי בכתבות בעבר – לנאייקס יש מנוף אדיר בצמיחה ואם תמשיך לצמוח באותו הקצב גם בשנת 2025 – כמעט כל הצמיחה צפויה לחלחל לשורה התחתונה ותקפיץ את הרווח בסדרי גודל כלפי מעלה.
בכתבות הקודמות תיארתי בהרחבה את הפעילות של החברה. היום השוק כבר מכיר את חברת הפינטק שמפתחת מסופונים לא מאוישים הנמצאים במקומות רבים כגון מכונות אוטומטיות למכירת שתייה או ממתקים, בנקודת תשלום בחניונים ועוד. המסופונים מחליפים את מכונות התשלום מבוססות המטבעות. נאייקס היא חברה גלובלית שרוב הפעילות שלה מתרחשת מחוץ לישראל והיום כבר יש לה כ-1.2 מיליון נקודות מכירה לא מאוישות על פני הגלובוס.
לנאייקס יש שלושה מקורות הכנסה עיקרים: 1. מכירת יחידות קצה ללקוחות (חומרה) 2. הכנסות משירותים – נאייקס מחייבת את הלקוח בתשלום חודשי קבוע על כל יחידת קצה אשר מופעלת. 3. שירותי סליקה – נאייקס מתקשרת עם גופי סליקה בעולם ומתחלקת איתם בעמלות הסליקה המתבצעות בכל יחידת קצה.
שלוש רכישות משמעותיות בשנה החולפת
לנאייקס יש שלוש מטרות בביצוע רכישות. מטרה אחת היא הרחבת הפריסה הגיאוגרפית – רכישות אסטרטגיות אשר מכניסות אותה לשווקים חדשים שבהם היא אינה פעילה היום. מטרה נוספת היא חיזוק של פלטפורמת ההפצה דרך רכישה של מפיצים או ספקים של פתרונות תשלום במטרה שיכולות אלו יהיו בבעלותה של נאייקס. המטרה השלישית היא שדרוג טכנולוגי באופן שמכניס את נאייקס לורטיקלים נוספים.
נאייקס השלימה בחודשים האחרונים שלוש עסקאות אסטרטגיות מעניינות – שתיים מתוכן הושלמו ברבעון השני של השנה. הרכישה המעניינת ביותר הייתה של חברה ברזילאית בשם VM Technologia אשר הכניסה את נאייקס לאמריקה הלטינית. נאייקס שילמה בעת השלמת העסקה סכום של 13 מיליון דולר וקיבלה את הבעלות על חברה רווחית הנמצאת בצמיחה מואצת אשר משרתת למעלה מ-3,000 קמעונאים בכל 27 המדינות הנמצאות בברזיל ובלמעלה מ-466 ערים. הרכישה הוסיפה גם 22,000 נקודות לא מאוישות.
רכישה בעלת מאפיינים דומים ביצעה נאייקס בסוף 2023 כאשר רכשה את חברת Retail Pro שבה שילמה נאייקס 20 מיליון דולר כתשלום ראשוני. הרכישה הוסיפה כ-130,000 נקודות מכירה גלובליות אך היתרון המשמעותי היה חיזוק של מערך ההפצה אשר כולל כ-80 מפיצים ברחבי העולם אשר היום יכולים להציע ללקוחות מוצרים נוספים של נאייקס.
רכישה נוספת התרחשה בישראל של חברה בשם ‘רוזמן’. מדובר ברכישה טכנולוגית של חברה שמתעסקת בתחום מערכות ניהול תחנות דלק, ניהול ציי רכב חשמליים ודלקנים. נאייקס שילמה כ-5.7 מיליון דולר עבור המניות. התוכנית של נאייקס היא להשיק פתרון תשלום בתחנות הדלק בישראל באמצעות יחידות סליקה חכמות אשר נמצאות על גבי משאבות הדלק. הרכישה של רוזמן מכניסה את נאייקס לורטיקל חדש אשר היום פועל בצורה מיושנת מאוד שבו לא ניתן לתדלק באמצעות כרטיס אשראי הנמצא בנייד.
התוצאות הכספיות של נאייקס
ככל הנראה הנתון הכי חשוב שהגיע בדוחות היה נתון הצמיחה בשיעור של 39% בהכנסות לרמה של 78.1 מיליון דולר. הסיבה לכך שהנתון היה חשוב היא שברבעון הראשון נאייקס צמחה בשיעור של 22% בלבד ובשוק ההון העלו תהיות האם החברה מסוגלת לצמוח בשיעור של 38% בשנת 2024 בהתאם לתחזיות. הרבעון השני סיפק צפירת הרגעה כאשר הצמיחה המשוקללת במחצית הראשונה של השנה עומדת על 31%.
נאייקס אשררה את התחזיות שלה וחזרה על הערכתה כי הכנסותיה בשנת 2024 יהיו ברף של 325-335 מיליון דולר – תחזית זו גוזרת כי במחצית השנייה של השנה המכירות יסתכמו ב-183-193 מיליון דולר זאת לעומת 142 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה. שוק ההון מאמין לנאייקס שיעד זה ריאלי ותגמל את המניה על כך בעת פרסום הדוחות.
מנוע הצמיחה המרכזי של נאייקס טמון בהכנסות החוזרות אשר הולכות וגדולות מרבעון לרבעון ומשנה לשנה. ההכנסות החוזרות צמחו ב 47% ברבעון השני ומעניקות נדבך הולך וגדל של יציבות בהכנסות – למעלה מ-53 מיליון דולר ברבעון וקצב זה צפוי להמשיך ולגדול כל הזמן.
הצמיחה בהכנסות החוזרות הגיעה משני מקורות – הראשון – גידול חד בהכנסות מדמי שימוש חודשיים. מפעילי המסופונים משלמים לנאייקס סכום חודשי עבור כל מסופון אשר מופעל במהלך החודש. נאייקס רשמה זינוק חד של 50% בהכנסות מדמי שימוש ל-21.4 מיליון דולר, שילוב של גידול אורגני וכתוצאה מהרכישות. בצד השני – יש את עמלות הסליקה שצמחו ב-45% – גידול שרובו אורגני. ברבעון השני סלקה נאייקס 583 מיליון עסקאות בהיקף כספי של 1.19 מיליארד דולר. כ-2.7% מהיקף העסקאות הגיעו לקופה שהם כ-32 מיליון דולר.
נאייקס הגדילה בשנה החולפת את מספר נקודות המכירה הלא מאוישות שלה ב-44% ל-1.19 מיליון. אם ננטרל את הרכישות שבוצעו אשר הוסיפו לחברה כ-152,000 נקודות מכירה – נאייקס צירפה בתוך שנה כ-210,000 נקודות מכירה חדשות שהם למעלה מ-50,000 נקודות מכירה ברבעון. נכון להיום נאייקס משרתת כ-85,000 לקוחות – זאת לאחר שבתוך רבעון צירפה כ-9,000 לקוחות חדשים (מתוכם 6,000 צורפו אורגנית). וזה המדד החשוב ביותר כשבוחנים את יכולת הצמיחה העתידית של החברה.
נאייקס אשר בשנתיים האחרונות התייצבה על מכירות חומרה בהיקף של כ-20-22 מיליון דולר ברבעון רשמה ברבעון השני הכנסות של 24.7 מיליון דולר מתחום החומרה. כדי לעמוד בתחזיות – מכירות החומרה צפויות לזנק בצורה ניכרת בשני הרבעונים הבאים. נאייקס נהנית מביקושים יפים מהלקוחות אשר מרחיבים את ההתקשרות מולה, בעיית הרכיבים כבר מזמן נפתרה ושיעור הרווחיות במכירת מסופונים עומדת על כ-29%.
אחד מהמהלכים המעניינים אשר יזמה נאייקס השנה אך עדיין לא מורגשים במסגרת הדוחות היא השכרה של המסופון במקום מכירה שלו. בטווח הקצר, נאייקס מוותרת למעשה על הכנסה חד פעמית בהיקף של מאות דולרים אך משכירה אותו ללקוחות תמורת הכנסה חודשית קבועה לאורך זמן בלתי מוגבל. המסופון נשאר בבעלותה של נאייקס אשר מחליפה למעשה הכנסה חד פעמית בהכנסות מהשכרה קבועות בכל חודש.
יש למהלך הזה שני יתרונות. הראשון – נאייקס מקבלת נדבך נוסף של יציבות בפעילות שלה מאחר וההכנסות מדמי שכירות נרשמות תחת ההכנסות החוזרות. היתרון השני והיותר משמעותי הוא שהשכרת המסופון הוא עסק הרבה יותר רווחי עבור נאייקס. החברה מחזירה תוך שנתיים-שלוש את עלות המכשיר ונהנית מדמי שכירות בשנים שלאחר מכן. זה טוב גם ללקוח שלא צריך לשלם במיידית מאות דולרים עבור המסופון וגם לנאייקס.
המצב הפיננסי
בחודש מרץ נאייקס גייסה כ-93 מיליון דולר מהציבור שמתוכם 63 מיליון דולר נכנסו פנימה אל תוך החברה. סכום נוסף של כ-30 מיליון דולר נרכשו מבעלי מניות בחברה במסגרת הצעת מכר. ההנפקה בוצעה בשער 26 דולר למניה אך המניה של נאייקס נמצאת היום בכ-15% מתחת למחיר ההנפקה כאשר הטריגר לכך היה הרבעון הראשון של השנה שהיה מעט פושר כאשר מאז המניה החלה קצת להתאושש ומתחילת השנה רשמה תשואה חיובית של כ-20%.
לנאייקס יש היום 86 מיליון דולר בקופה וכנגדם יש לה חוב פיננסי בהיקף של 54 מיליון דולר. מבחינת החברה -יש לה את המשאבים הכספיים כדי לבצע עוד 2-3 עסקאות – אך נראה שהחברה זקוקה לזמן נוסף על מנת לעכל ולהנות מהסינרגיות של שתי העסקאות שהושלמו לפני מספר חודשים לפני שתפתח את הארנק שוב כדי להרחיב את הפעילות שלה.
סיכום
נאייקס היא כנראה אחת מהחברות הטכנולוגיות המעניינות ביותר הנמצאות כאן בבורסה אשר ממשיכה רבעון אחרי רבעון להרחיב את הפריסה הגלובלית שלה. נאייקס שעברה לרווחיות בשנת 2023 צפויה להציג השנה EBITDA מתואם של 30-35 מיליון דולר אשר צפויים להיות פרומו לחגיגה אשר צפויה בחברה בשנים הבאות. לנאייקס יש יתרון טכנולוגי משמעותי על פני המתחרים ולא בכדי לקוחות מעדיפים להרחיב את הפעילות שלהם מול נאייקס כחלק מההתרחבות שלהם. לנאייקס יש מנוף משמעותי בכל הקשור לשנים הקרובות מאחר וכדי לבסס את הצמיחה שלה – החברה לא צריכה להגדיל כמעט את ההוצאות התפעוליות שלה.
לנאייקס היום יש נזילות גבוהה אשר מאפשרת לה לבחון עסקאות אסטרטגיות נוספות בשנת 2025 אשר יתנו לה דריסת רגל בשווקים חדשים או בורטיקלים חדשים שבהם היא אינה פעילה היום – מה שעשוי להעניק לה להאיץ עוד יותר את ההתרחבות הגלובלית שלה.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה
יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של נאייקס