על חברת פורסייט כתבתי בשנה האחרונה לא מעט כתבות. אני אוהב את הסיפור של החברה. בסה”כ 140 מיליון שקל שווה החברה – אך מיום ליום נראה שהחברה עולה על דרך המלך בדרך אל השוק. בכתבה זו אסקור את ההתפתחויות האחרונות בחברה שמתיימרת לספק פתרון למניעת תאונות דרכים – פתרון אשר אמור להיות טוב יותר מאשר זו של מובילאיי הענקית.
בכדי לא לסבך אתכם – עדיף שאכתוב לכם את זה בנקודות:
1. ככל הנראה הדיווח המהותי ביותר של החברה הוא מזכר הבנות עם אחת מיצרניות הרכב הגדולות בסין. לא מדובר עדיין בהסכם מחייב, אך כאשר כל בכירי החברה טסו עד לסין בכדי לחתום על מזכר ההבנות – כנראה שהם מאמינים ששיתוף הפעולה יוביל לשיתוף פעולה מחייב. מבחינת החברה – מדובר בשיתוף הפעולה הראשון שבו יצרן סיני יבדוק את המערכת שפיתחה פורסייט ובמימונו.
מבחינת היצרן הסיני יש כאן מעין אופציה ענקית על הטכנולוגיה של פורסייט. חברת הרכב מייצרת מאות אלפי כלי רכב בשנה ויכולה להצמיד לכל אחד מהם מערכת טכנולוגית למניעת תאונות דרכים. העלות מבחינתו אינה גבוהה ואם המערכת תענה על הציפיות – הדרך של המערכת למאות אלפי כלי רכב חדשים בשנה תהיה יחסית מהירה. גם מבחינת פורסייט יש כאן לא מעט דברים טובים בהסכם שהמרכזי שבהם הוא למידה של תרבות הנהיגה של הסינים. ניסוי פיילוט ייאפשר לפורסייט לקבל מידע על דברים שלא קיימים בכבישי ישראל כגון – מזג אוויר ותרבות הנהיגה. כל שנותר בעניין הזה הוא לעקוב ולראות האם הפיילוט יוכתר בהצלחה והצדדים יחתמו על הסכם מחייב.
2. אחד הדיווחים של פורסייט שכנראה צריך לקרוא אותו פעמיים או שלוש בכדי להבין במה מדובר – זה הדיווח הזה. זה לא רק דיווח על השלמת שלב מתקדם בפיתוח אלא גם ניסוי “ראש בראש” שביצעה החברה מול “מערכת של יצרן אחר”. פורסייט לא מציינת בדיווח במי מדובר, כך כל אדם שקצת מכיר את החברה יודע שפורסייט שמה לה למטרה להיות טובה יותר מאשר מובילאיי ולכן ניתן להניח שהניסוי בוצע מול מערכת של מובילאיי.
תוצאות הניסוי, שגם הוצגו בכנס משקיעים שנערך לפני כשבועיים הראו כי המערכת של פורסייט מסוגלת להתריע על בעיות שהמערכת המתחרה אינה מסוגלת. סרטוני הוידאו הוצגו בכנס המשקיעים במספר תרחישים. המערכת של פורסייט זיהתה את האירועים המסוכנים לנהג בעוד המערכת של המתחרה פשוט התעלמו מהם.
אחד מהדברים שהצעתי לחברה בכנס שבו נכחתי הוא להציב על רכב אחד שתי מערכות – אחת של פורסייט ואחת של מובילאיי. בתרחיש שכזה – בדיקת ההתרעות תתבצע בתנאי כביש זהים וניתן להשוות טוב את הביצועים של כל אחת מן המערכות מול השנייה. בחברה אמרו כי בדיקה זו בהחלט עשויה להתבצע. את המצגת המלאה של כנס המשקיעים – תוכלו לראות כאן. אחד מהדברים שאני לא הכרתי נמצא בעמוד מספר 12 המספר על ההתפתחויות בתחום הרכבים האוטונומיים אשר נמצאים היום בדור 2.5 כאשר המטרה של פורסייט הוא להשתלב ברכבים של דור 3-4 שעתידים להגיע בשנת 2018 ו-2025 בהתאמה. נהיגה אוטונומית מלאה תתרחש על פי התחזיות רק בשנת 2030.
3. ככל הנראה החלום הרטוב של פורסייט נמצא לא רק על הכביש אלא על מסילות הרכבת. אחת ההשקעות שביצעה החברה היא בחברת רייל ויז’ן, החברה היחידה בעולם אשר יש לה פתרון למניעת תאונות רכבות. פורסייט מחזיקה ב-13.5% ממניות רייל ויז’ן אך יש לה אופציה לעלות ל-54%. גורמים איתם שוחחתי מעריכים שבעוד שנה ושנתיים – רייל ויז’ן לבדה תוכל להיות מונפקת בארה”ב לפי שווי של מאות מיליוני דולרים. גם אם מדובר בגורמים אופטימיים מאוד – הטכנולוגיה של רייל ויז’ן היא מעניינת במיוחד ובהחלט השנה הקרובה תהיה שנת מפתח שבה רייל ויז’ן תוכל להציף ערך רב כחברה פרטית ולאחר מכן תונפק בעצמה בארה”ב.
הפתרון של רייל ויז’ן הוא פשוט. בכל העולם הרוחב של מסילה הרכבת הוא זהה – 1435 מ”מ בדיוק. המצלמה של רייל ויז’ן מצלמת את המסילה ומנסה לאתר דברים שלא אמורים להיות עליה. במקרה שבו זוהה רכב או אדם אשר ידרוש להפעיל בלימת חירום – תוכל הרכבת לזהות את הסכנה מטווח של 1,500 מטרים ולבלום בתוך 800 מטרים.
לחברת רייל ויז’ן שיתופי פעולה רבים עם חברות רכבות ובהם גם רכבת ישראל. הסכם זה עשוי להיות קרש קפיצה של החברה לעולם. רכבת ישראל ורייל ויז’ן ביצעו מספר ניסויים מוצלחים ובמקביל נחתמו מספר שיתופי פעולה עם יצרניות רכב גדולות כגון עם חברת הרכבות הלאומית של איטליה, פיילוט ואוסטרליה ועוד.
מנכ”ל פעילות הרכבות, בחור רציני בשם אלן הוא אחד המאמינים הגדולים במוצר של החברה. בכנס המשקיעים הוא הסביר על שיתופי הפעולה של פורסייט וכיצד השותפים הפוטנציאליים פשוט צמאים לפתרון של החברה – אשר ייתן מענה למגוון רחב של בעיות שיש כיום בעולם בתחום הרכבות.
4. במקביל לכל התפתחויות – חברת פורסייט אישרה גיוס אקוויטי בהקצאה פרטית בהיקף של עד 1.6 מיליון דולר. נכון למועד הדיווח התקבלו התחייבויות של כ-1.2 מיליון דולר אך סביר כי החברה תנצל את המקסימום שאושר לגיוס הסכום המקסימלי שאושר. העסקה בוצעה בתנאים זהים להקצאה הפרטית שהתרחשה בעת הכניסה לבורסה לפי מחיר של 1.75 שקלים למניה פלוס מרכיב של אופציות לפי מחיר של כ-3 שקלים.
5. שווי השוק של החברה נכון להיום עומד על 140 מיליון שקל והוא נותר יציב כבר כמעט שנה. רצף ההתפתחויות האחרון עשוי להעיד כי השוק עדיין לא “קונה” את הבשורות המגיעות מהחברה. ייתכן מאוד כי האנליזה של חברת אדיסון שאמורה לצאת על חברת פורסייט בימים הקרובים – תשנה את התמונה. במקרה של ננו דיימנשן – האנליזה שיצאה על החברה כשהמניה הייתה במחיר של 520 אגורות הביאה לקפיצה משמעותית במחיר המניה בימים שלאחר מכן למחירים של כ-630 אגורות (במקביל להתפתחויות חיוביות בחברה). נותר לראות כיצד אדיסון רואה את ההתפתחויות בפורסייט ומהו לדעתה הכיוון אליו הולכת החברה.
גילוי נאות: אין בנכתב לעיל המלצה לפעולות בניירות ערך. הכותב אינו מחזיק במניות החברה ואינו מתכוון לפעול בנייר.