שוק ההון עדיין אינו יודע לעכל את הגל האחרון של ההנפקות בתחום חברות הטכנולוגיה. מבין העשרות הרבות של החברות שהונפקו בשנה החולפת יש הרבה מאוד חברות מרתקות בתחום הטכנולוגיה. דווקא כעת כאשר שוק ההון הוא קצת יותר חלש עבור מניות השורה השנייה והשלישית – ייתכן שמסתתרות ההזדמנויות הטכנולוגיות לטווח הארוך.
הכתבה שלנו היום היא על חברת קוויקליזארד שהונפקה לפני כחצי שנה כאשר גייסה מהציבור כ-45 מיליון שקל – רוב הכסף הגיע ממיטב דש וממור גמל שהפכו לבעלי עניין בחברה. בימים הראשונים שלאחר ההנפקה העסקה הייתה מורווחת כבר יותר מ-60% אך החולשה האחרונה בשוקי המניות בחודשים האחרונים מחקה את התשואה.
נכון להיום – המשקיעים בהנפקה רושמים לעצמם הפסד של כ-17% על ההשקעה ושווי השוק של החברה מסתכם ב-93 מיליון שקל בסה”כ. לאחרונה הגדילו מור ומיטב את החזקותיהם בחברה כשקנו כ-5-6% של מניות חסומות (לפי 2900 אגורות) מידי שני קרנות הון סיכון שהשקיעו בחברה בתחילת הדרך והנזילו את השקעתם. התוצאה הינה חיזוק של בסיס המשקיעים בחברה.
נכון לסוף יוני, לקוויקליזארד יש כ-40 מיליון שקל בקופה – נתון אשר גוזר ששווי הפעילות של החברה (EV) מסתכם ב-53 מיליון שקל. חישוב פשוט מעלה שהחברה נסחרת לפי מכפיל של 5 על ההכנסות השנתיות החוזרות (ARR). מבלי להיכנס לתמחור של קוויקליזארד – אציין רק שלשם השוואה – המכפילים בנאסד”ק של חברות עם צמיחה של מעל 40% הינם בין 20-50 על ה-ARR.
בכתבה שלנו היום אנסה לשרטט לכם את ההתקדמות שביצעה החברה בחצי שנה מיום ההנפקה – ומה התוכניות של החברה לעתיד.
מי את קוויקליזארד?
למי שאינו מכיר את קוויקליזארד – נעשה יישור קו קצרצר. קוויקליזארד נמצאת היום בצומת הכי חשובה בכל הקשור לתמחור של מוצרים. החברה מתמקדת בכלל תחומי הקמעונאות לרבות, מוצרי צריכה, אלקטרוניקה, ציוד ביתי ומשרדי, פארמה, ציוד ספורט, DIY, אופנה, תעופה, כל-בו ועוד.
בכל ארגון שכזה ישנו מנהל תמחור אשר נדרש מדי יום לקבל החלטה על המחיר של המוצרים. מטרתו היא למקסם את הרווח וההכנסות של הארגון. אנחנו לא מדברים על קמעונאים קטנים שבהם יש מאות פריטים אלא על קמעונאים גדולים עם אלפי או עשרות אלפי פריטים.
כיום מנהלי התמחור מבצעים החלטה ידנית על המחיר ועושים זאת באמצעות קובץ אקסל מורכב מאוד. כתוצאה מזאת אנו מקבלים תגובה איטית, יעילות נמוכה והמון כסף שנשאר על השולחן. כאן נכנסת לתמונה חברת קוויקליזארד.
חברת קוויקליזארד מבצעת ניתוח של מידע באמצעות מנוע תמחור אשר מבוסס על בינה מלאכותית (AI). הלקוחות של החברה מקבלים גישה למערכת התוכנה של קוויקליזארד באמצעות טכנולוגיית ענן. המערכת מתממשקת למערכות התפעוליות של הלקוח ומנתחות את קטלוג המוצרים בערוצי המכירה השונים כמו גם מידע על העלויות של המוצרים והמלאי אשר קיים בחנות.
למידע הזה – מצרפת קוויקליזארד גם ניתוח של התנהגות הצרכנים ונתוני הקנייה של הצרכן. במלים אחרות – המערכת לא מסתכלת רק על צד ההיצע אלא גם על צד הביקוש. כך – יכולה המערכת של קוויקליזארד לנתח את המגמות בשוק ולבנות לכל מוצר את העקומה של הביקוש יחסית למחיר.
את כל הנתונים האלו מעבדת החברה באמצעות מנוע קבלת החלטות שמייצר אופטימיזציה למחיר של כל מוצר ומוצר. הלקוח מזין את האסטרטגיה שלו ובצורה הזאת המערכת משנה באופן אוטומטי ודינמי את המחירים של המוצרים בזמן אמת ללקוח בצורה כזאת אשר ממקסמת את הרווחים וההכנסות שלו.
במועד התשקיף לפני כחצי שנה לחברה היו 70 לקוחות והיא פועלת ביותר מ-20 מדינות. מדובר בחברות קמעונאיות וגלובליות, בינוניות וגדולות עם מרכיב מרכזי של מכירות מקוונות. לחלק מהן יש גם פעילות בחנויות פיזיות. הפוקוס של החבה הוא לחברות אשר נמצאות באירופה ובארה”ב אך לאחר ההנפקה נכנסה החברה גם לאסיה (נרחיב על כך בהמשך).
הביצועים של החברה
קוויקליזארד עובדת במודל של SaaS – Software AS a service – כלומר ללקוח תשלום קבוע מדי חודש לחברה. יש בכך הרבה מאוד יתרונות והוא היציבות והנראות לעין של הביצועים הכספיים ולמעשה במודל הזה החברה מנצלת את ההכנסות החוזרות על מנת לגדול ולצמוח ולהאיץ את הצמיחה שלה.
קוויקליזארד הביאה לשוק המקומי גם את הפרמטר הכלכלי אשר נקרא ARR – הכנסות שנתיות מתחדשות. המדד הזה הוא מדד תפעולי אשר מייצג את הערך החוזר של כל החוזים באופן מנורמלי לתקופה של 12 חודשים. בכל סוף חודש החברה לוקחת את כל ההכנסות מהלקוחות שלה שחוזרים על עצמם ומכפילה את זה ב-12 וכך מקבלת את ה-ARR.
אם בדצמבר 2018 ה-ARR הסתכם ב-800,000 דולר, שנה מאוחר יותר בדצמבר 2019 הוא עלה ל-1.6 מיליון דולר. בשנת 2020 בעת ההנפקה ה-ARR כבר קפץ ל-2.8 מיליון דולר. במסגרת הדוחות החצי שנתיים של החברה עדכנה קוויקליזארד על עלייה משמעותית נוספת ב-ARR לרמה של 3.3 מיליון דולר.
מאחר וקוויקליזארד היא חברת תוכנה – הפעילות של החברה מאופיינת בשיעור רווחיות גולמית גבוה. הרווח הגולמי של החברה עמד במחצית ראשונה של השנה על 74%.
למרות העלייה הנאה בביצועים הכספיים – הזינוק המשמעותי צפוי להגיע ברבעון הרביעי של השנה ובשנת 2022 הקצב של הגידול בהכנסות צפוי להיות גבוה הרבה יותר מאשר עד כה. כדי להבין מדוע החברה ניצבת בפני זינוק בפעילות שלה – חשוב להבין את ההתקדמות שהיא עברה בחצי שנה החולפת.
מה עשתה קוויקליזארד בחצי שנה?
במסגרת ההנפקה לציבור גייסה קוויקליזארד סכום של 45.5 מיליון שקל מהציבור (ברוטו). את הכסף שגייסה ייעדה קוויקליזארד להאצת הצמיחה. ואיך עושים את זה? מגייסים עובדים (!!). ברבעון השני של השנה הגדילה קוויקליזארד את מצבת העובדים של בכ-21 עובדים כך שמצבת העובדים של החברה מונה כבר 55 עובדים.
מתוך העובדים שגויסו – 15 מהם הינם אנשים הפועלים בתחום השיווק והמכירות. תהליך זה צפוי להגדיל את כמות הפניות שמבצעת החברה ללקוחות פוטנציאליים באירופה, ארה”ב, אסיה ומקומות נוספים. תהליך הכשרה של מנהל מכירות לוקח קצת זמן – אבל תוך כמה חודשים איש המכירות צריך להתחיל ולספק תוצאות. וכשאני מדבר על תוצאות מדובר בעסקאות. זאת הסיבה מדוע בחברה מאמינים שהחל מהרבעון הרביעי של שנת 2021 ובאופן משמעותי בשנת 2022 ניתן יהיה לראות עלייה משמעותית במכירות.
אבל אנשי מכירות לכשעצמם זה לא דבר מספק. החברה מתכננת לחזק את האסטרטגיה השיווקית שלה בצורה אשר כוללת תהליכים ויוזמות חדשות כדי להגביר את החשיפה והדרישה למוצר. החברה מתכננת גם להרחיב את הקשר עם הלקוחות, השותפים ועם אנליסטים בתחום התמחור הקמעונאי כך שהמודעות של החברה ללקוחות פוטנציאליים תעלה.
קוויקליזארד היא לא חברה שמספקת יותר מדי דיווחים מיידיים למשקיעים אך מסקירת הדיווחים שהחברה דיווחה עליהם ניתן לראות את מה שהחברה כן מתקדמת מול לקוחות פוטנציאליים. אחת מהעסקאות הבולטות שנחתמו בחודש יוני הייתה מול לקוח הנמנה על קבוצת איקאה. ההסכם נחתם ביחס לארבע מדינות שונות בדרום מזרח אסיה אשר נחשבת לטריטוריה חדשה עבור החברה. ההסכם מתייחס לפעילות בסינגפור, מלזיה, תאילנד והפיליפינים. ההסכם הזה ככל הנראה נספר ב-ARR שהחברה סיפקה במסגרת הדוחות השנתיים אך האפסייד בחוזה זה הוא באפשרות של הלקוח להרחיב אותו למדינות נוספות.
דיווח נוסף של החברה עשוי לסלול את הדרך של קוויקליזארד לאוסטרליה ולניו זילנד. החברה חתמה על הסכם עם מפיץ אשר ייצר קשר בינה לבין שותפים עסקיים אשר עשויים להיות מעוניינים בשירותים של החברה. לא מדובר בהסכם בלעדי ולכן קוויקליזארד לקחה פה למעשה אופציה בחינם על האפשרות לחדור לטריטוריות נוספות (תמורת עמלה). לא ברור מהדוחות הכספיים האם שותפות זו אשר נחתמה בחודש מאי השנה כבר הניבה תוצאות.
הדיווח השלישי המהותי של קוויקליזארד נגע להרחבת התקשרות עם לקוח משמעותי גרמני אשר פועל ב-13 מדינות שונות בעולם. מדובר בלקוח אשר הצטרף למעגל הלקוחות של החברה בנובמבר 2020 בקצב הכנסות שנתי של 230 אלף יורו. בתוך ארבעה חודשים בלבד לאחר ההתנסות במערכת הלקוח ביקש להגדיל את הסכם ההתקשרות בהיקף של עוד 70 אלף אירו (כ-30%). המשמעות הינה שהתוכנה של קוויקליזארד חיונית עבור אותו לקוח.
החולשה במחיר המניה
החולשה במניית קוויקליזארד בחודשים האחרונים היא לא בגלל אירוע שלילי שהתרחש בחברה אלא כתוצאה מחולשה נקודתית בכל השוק של מניות היתר. יש לכך שתי סיבות אפשריות: הראשונה – שחרור של מניות מחסימה בקרב בעלי מניות שהחזיקו במניית החברה טרום הנפקה. על המניות של המחזיקים טרום ההנפקה חלים כללי חסימה וייתכן שחסימות משתחררות. כפי שציינתי – לפני כשבוע-שבועיים רכשו מור גמל ומיטב דש שני בעלי מניות אשר נחשבו לידיים חלשות לפי מחיר של 2900 אגורות.
ייתכן שהסיבה השנייה האפשרית הנוגעת לחולשה במנייה קשורה לבית ההשקעות פסגות שנמכר לאלטשולר שחם. פסגות רכשו מניות של קוויקליזארד במסגרת ההנפקה הראשונית לציבור וייתכן וחלק מבעלי המניות חוששים כי באלטשולר שחם היו רוצים לממש את ההחזקה הזאת. נכון לסוף חודש יוני פסגות החזיקו בכ-134,000 מניות בשווי של כ-4.4 מיליון שקל ונראה שהפוזיציה לא נמכרה.
המצב הפיננסי של החברה
בסוף חודש יוני היו בקופה של החברה כ-40 מיליון שקל כך שכל הפעילות של החברה מתומחרת על ידי השוק ב-53 מיליון שקל. במחצית הראשונה של החברה רשמה הפסד של כ-5.1 מיליון שקל מפעילות שוטפת וכנראה שהפסד זה יגדל במחצית השנייה של השנה בעקבות הגידול בהוצאות על כוח אדם.
עם זאת, חברה דוגמת קוויקליזארד אינה צריכה להימדד על ידי השורה התחתונה אלא אך ורק על השורה העליונה. חברה טכנולוגית נמדדת על היכולת שלה לצמוח בהכנסות, ביכולת לסגור עסקאות שמבססות את הצמיחה של החברה. ככל שהפרמטר של ה-ARR יגדל – הדבר יאותת על חדשות חיוביות לחברה.
חברה דוגמת קוויקליזארד יכולה לעבור לרווחיות מחר בבוקר. החברה מפטרת את כל אנשי המכירות והשיווק שלה והיא תהיה רווחית. בעולם הטכנולוגיה זאת לא צריכה להיות מטרה או יעד לעבור לרווחיות אלא אך ורק לגדול בהכנסות.
כיצד אני רואה את המחצית השנייה של השנה?
במצב השוק הנוכחי, קשה להעריך את ההתנהגות של החברה בטווח הקצר. אם בעלי מניות רוצים למכור מניות – המניה יכולה להמשיך ולרדת גם בטווח הקצר. עם זאת, בהסתכלות ארוכת טווח – קוויקליזארד היא חברה מעניינת מאוד שנמצאת בשוק ענק של תמחור דינאמי שצפוי לגדול בהדרגה מ-14.5 מיליארד דולר בשנת 2019 ל-22.4 מיליארד דולר בשנת 2024. קוויקליזארד היא אחד השחקנים המובילים בתחום אשר הטכנולוגיה שלה היא גם חדשנית וגם מאופיינת בתהליך הטמעה מהיר.
הדוחות השנתיים של החברה יפורסמו רק במהלך חודש מרץ 2022 אך אני סבור שבחצי שנה הקרובה לחברה יהיו יותר דיווחים בתחום של עסקאות מול לקוחות – בעיקר מאחר ואנשי המכירות שגויסו יתחילו לספק תוצאות. זאת תהיה הדרך לדעת שהחברה נמצאת במסלול הנכון של הצמיחה.
אדם חכם שר ש- “תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר” – ולכן כאשר מניות יורדות ללא סיבה נראית לעין, זה הזמן כנראה לקנות. זה היה נכון בחודש מרץ 2020 במפולת של הקורונה – וייתכן שזאת הסיטואציה גם כעת. לא רק בקוויקליזארד אלא בכל השוק של מניות היתר.
גילוי נאות:
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק בניירות המוזכרים בכתבה
הח”מ הינו נותן שירותים של חברת קוויקליזארד