סקטור הפוד-טק בישראל פורח עם לא מעט חברות ושותפויות. הכתבה הנוכחית מנסה להסביר מה קורה בגזרת הבשר ותנסה לענות על השאלה המאוד פשוטה: מה ההבדל בין הטכנולוגיה של סבוריט לטכנולוגיה של מיטק? שתי החברות נמצאות אמנם בעולם התוכן של הבשר אך הפעילויות של שתי החברות שונה לחלוטין והן אפילו לא מתחרות זו בזו. בכתבה נדבר גם (בקצרה) על החברה השלישית בתחום אשר מתחממת על הקווים בדרך להנפקה בתל אביב – חברת רילבייט.
בדבר אחד כנראה שכל החברות מסכימות – העולם שבו אנחנו חיים גדל וצריכת הבשר בעולם במגמת עלייה. כדי לעמוד בדרישות העולם יידרש לגדל יותר בעלי חיים לתעשיית המזון. גידול של יותר בעלי חיים דורש הרבה יותר שטח וצריכה אדירה של מים. מעבר לכך, תעשיית בעלי החיים גורמת לנזק סביבתי עצום כתוצאה מגזי החממה הנפלטים. לכן – העולם מחפש פתרונות למזון מן החי שייתנו מענה.
חלק מהפתרונות של החברות הם בתחום תחליפי הבשר – המבורגרים המבוססים מקורות צמחיים. שתי החברות המובילות בעולם הן ביונד מיט ואימפוסיבל פודס שתופסו נתח שוק משמעותי. יש לא מעט דרכים לתקוף את הבעיה – ויש לא מעט חברות ישראליות אשר זוכות להישגים בינלאומיים על ההתקדמות בתחום – אך אנחנו נתמקד בחברות הציבוריות וננסה להסביר את הדרך שבה החברות האלו מתכננות לכבוש את השוק.
סבוריט – תחליף בשר מן הצומח מבוסס רובוט שף המייצר המבורגרים מן הצומח
סבוריט נמצאת בתחום תחליפי הבשר. בחודש נובמבר הפכה סבוריט לציבורית כאשר גייסה כ-43 מיליון שקל מהציבור ומאז מניותיה נסחרות בבורסה. סבוריט מפתחת מערכת לייצור סוגים שונים של תחליפי בשר המבוססים רכיבים צמחיים וזאת ללא עריכת שינוי גנטי בחומרי הגלם. המטרה היא להעניק לצרכן חווית אכילה אשר דומה בטעם ובמרקם ככל שניתן לאכילת בשר שמקורו מן החי. המוצר המוביל שהחברה מתמקדת בו ומזוהה עם החברה הוא המבורגר מן הצומח.
שוק תחליפי הבשר העולמי שבו פועלת סבוריט הוערך בשנת 2019 בכ-1.6 מיליארד דולר כאשר הצפי הוא ששוק זה יגדל בהדרגה לכ-3.5 מיליארד דולר בשנה בשנת 2026. השוק נמצא בעלייה משמעותית כאשר רוב האוכלוסייה תלויה במוצרים אלו לצורך צריכת החלבון היומית שנדרשת מהם.
סבוריט פיתחה רובוט חכם אשר מכונה “רובוט-שף” אשר מייצר את תחליפי הבשר באמצעות הדפסה בתלת מימד. לאחר הדפסת המוצר הוא נצלה באמצעות יחידת חימום אינטגרלית. כאשר אני פגשתי את החברה – תהליך ההכנה של ההמבורגר והצלייה שלו נמשך כ-7 דקות. סבוריט משפרת את התהליך במטרה לייצר שלושה המבורגרים במקביל בפרק זמן של 5 דקות.
מאז ההנפקה לפני מספר חודשים פועלת סבוריט על מנת לשפר את הטעם של ההמבורגר. הכניסה של החברה לשוק תהיה מהירה וסבוריט מצאה שותף איכותי – רשת ההמבורגרים BBB אשר בבעלותה למעלה מ-100 סניפים בישראל. במחצית השנייה של 2021 צפויות החברות להתחיל בפיילוט ברשת במספר סניפים ואז גם הציבור ייחשף להמבורגר ויוכל לטעום אותו.
עבור הצרכן – ההמבורגר של סבוריט הוא הרבה יותר מאשר המבורגר אלא גם מספק חוויה אמיתית. הצרכן בוחר מהתפריט את ההמבורגר הרצוי – ההרכב שלו, הגודל שלו ורמת הבישול – והרובוט שף יכין מכין את ההמבורגר בצורה אוטומטית על פי ההעדפה של הצרכן וללא מגע של יד אדם.
סבוריט מראש אינה פונה לתחום הקמעונאי של תחליפי הבשר (היכן שנמצאות ביונד מיט, אימפוסיבל פוד ועוד…) בשל ההשקעות האדירות הנדרשות בחדירה לשוק. במקום זה, סבוריט רוצה למכור את הרובוט-שף למקומות הסעדה בארץ ובחו”ל. עיקר הרווח צפוי להגיע דווקא מהמחסניות המכילות את חומר הגלם לייצור ההמבורגר מן הצומח. שם נמצא גם הכסף הגדול.
התחרות האמיתית של סבוריט בתוך המסעדות היא מול המוצרים של ביונד מיט ואימפוסיבל בורגר. מדובר במוצרים אשר זוכים לאהדה בכל הקשור לטעם. עם זאת, במוצרים אלו כל המוצרים הינם זהים ולא ניתן לעשות התאמה אישית ללקוח. ברשת BBB מגישים גם את מוצרים אלו – ולכן יהיה מעניין לראות האם צרכן יעדיף להזמין מהמלצר את ההמבורגר של סבוריט או את זה של המתחרים.
בטווח היותר ארוך – סבוריט מתכננת להשיק מוצרים נוספים מבוססים תחליפי בשר כגון בקר, עוף, הודו, חזיר, כבש, דגים ותחליפי פירות ים. כל מוצר כזה ישולב בתוך מחסנית ייעודית ומערכת הרובוט-שף תכין את המוצר המבוקש בהתאם לסוג המחסנית אשר הוזנה לתוכו.
מוצר נוסף אשר סבוריט הפתיעה את השוק לגביו הוא תחליף ביצה המבוסס מקורות צמחיים. מדובר בשוק בהיקף של 1.4 מיליארד דולר שבו יש מספר שחקנים מצומצם. סבוריט אינה מתכוונת להתמקד בפיתוח המוצר לבד ומתכננת להעביר אותו לחברת בת ולהשיג מימון חיצוני לפיתוח וקידום המוצר.
מיטק – בשר מתורבת באמצעות הדפסת תלת מימד של תאים
חברת מיטק תוקפת את אותה הבעיה אך מזווית שונה וייחודית. החברה לא נמצאת בתחום הבשר מן הצומח אלא בתחום הבשר המתורבת. למעשה, המוצר שמפתחת מיטק הוא לא תחליף בשר אלא בשר אמיתי אבל ללא החלק של ההרג של בעלי החיים. ואיך הדבר הזה מתבצע? מיטק מעוניינת להדפיס בשר נקי באופן תעשייתי באמצעות מדפסת תלת מימד שפיתחה.
התהליך של החברה הוא כזה – מיטק לוקחת דגימה של תאי גזע מפרה. באמצעות תהליכים של הנדסת רקמות ושימוש בביוריאקטורים – תאי גזע ממוינים לתאי שריר ותאי שומן – שאלו הם אבני היסוד של הסטייק. תאים אלו הם למעשה הדיו אשר משמש את המדפסת להדפסת הקציצה המבוקשת.
בשנה החולפת ביצעה מיטק התקדמות משמעותית בדרך אל הבשר המתורבת. באוגוסט מיטק הצליחה להדפיס “קרפ’ציו” – שכבה דקה של תאי שריר ושומן מתורבתים מבוססים בקר. בחודש נובמבר מיטק הצליחה להדפיס שומן בקר מתורבת בגובה של 10 מ”מ אשר גודל ופותח מתאי גזע. היעד הבא של החברה הוא להדפיס 100 גרם של רקמת בשר אכילה המורכבת מתאים שגדלו במעבדה עד סוף שנת 2021. על בסיס זה עתידה החברה לבצע תהליך של scale-up לתהליך ההדפסה.
מיטק מתקדמת לכל החזיתות בדרך אל היעד. מהלך משמעותי שהחברה ביצעה היה לרכוש את החברה הבלגית Peace Of Meat אשר מתעסקת בתחום העוף המתורבת. הרכישה משלימה את הטכנולוגיה הקיימת של החברה ומזרזרת את הכניסה של מיטק לשוק החלבון האמיתי מבשר מתורבת. הוא יסייע למיטק להרחיב את הפורטפוליו באמצעות הוספת שומן עוף ומוצרי עוף מתורבת.
מבחינה אסטרטגית – היעד של מיטק הוא לא להגיע לצרכן הסופי אלא לעבוד בשיטת ה-B2B (עסקים לעסקים). מיטק שואפת לספק פתרון לחברות הנמצאות בתעשיית המזון, לתת להם רישיון לייצר את המוצרים ובכלל זה קווי תאים, ראשי הדפסה, ריאקטורים – ועבור כל זה מיטק מתכננת לגבות תשלום – כמו גם לקבל תשלום עבור כמות הבשר שתודפס.
כבר בשנת 2022 מיטק מתכוונת להציב מפעל פיילוט לייצור שומן מתורבת. פיילוט זה הינו נתיב הכניסה של החברה לשותפויות ענק מול תעשיית הבשר הנוכחית אשר מגלה עניין רב במוצרי בשר מתורבת.
מיטק היא חברה נזילה מאוד וכרגע הינה החברה הציבורית היחידה בעולם בתחום הבשר המתורבת. החברה השלימה לפני מספר חודשים הנפקת מניות בנאסד”ק שבה גייסה החברה 28 מיליון דולר. במונחי פרופורמה והסכום שהושקע ברכישת Peace of Meat – מצבת המזומנים של מיטק כוללת 33.5 מיליון דולר.
המהלך השני המשמעותי עליו החליטה מיטק הוא מחיקה מרצון מהבורסה בתל אביב. המניות של מיטק ימשיכו להיסחר בבורסת הנאסד”ק – שהיא הבורסה הטבעית עבור חברה כמו מיטק. יום המסחר האחרון במניה יהיה ה-3 באוגוסט ולאחר מכן כלל המניות של החברה יועברו למסחר בחו”ל תחת הסימבול MITC.
רילבייט
לסבוריט ולמיטק יש אחות קטנה אשר נמצאת תחת פלטפורמה ציבורית – ביומיט פודטק. הכירו את חברת רילבייט שהוקמה בתוך החממה של שטראוס (The Kitchen) ונמצאת בתחום תחליפי החלבון ופיתחה המבורגר מן הצומח המבוסס שישה רכיבים בלבד ובעל ערכים תזונתיים גבוהים וקרובים לאלו של הבשר.
לרילבייט יש סוד מסחרי מבוסס פיזיקה קולינרית שבו הרכיבים של המזון עוברים טיפול מקדים ולאחר מכן מתחברים יחד באמצעות חיכוך וחום. באמצעות זה רילבייט יכולה לפתח אלטרנטיבות של מזון חלבוני מן הצומח במגוון מרקמים וטקסטורות.
יתרון נוסף של רילבייט הוא שהערכים התזונתיים שלו הם משופרים – פחות פחמימות, סוכרים ונתרן מצד אחד. מהצד השני – המוצר כולל עייה בחלבון, הסיבים התזונתיים והמינרלים. במקביל, רילבייט רוצה לפתח תחליפי מוצרי מזון נוספים כגון תחליף עוף, דג וביצה.
המוצר של החברה מבוסס מרכיבים בריאים והיא מחזיקה בקו ייצור עובד. מערך הייצור של החברה כולל מערכת שליטה מרחוק עם הגנת Black Box באופן שבו גם עובדי הייצור של החברה אינם נחשפים לתהליך וכך מגנה רילבייט על הסודות המסחריים שלה. רילבייט בחרה באסטרטגיית קניין רוחני שבו היא לא רושמת פטנטים על הטכנולוגיה מאחר ואז הבקשה הופכה נגישה למתחרים. עם זאת, ייתכן שבעתיד החברה תגיש בקשות לפטנטים על פיתוח חומרה מסוימים.
רילבייט נמצא בשלב מתקדם יחסית של סיום הקמת מפעל הייצור ולפני שלב המכירות. רילבייט מתכננת לשווק את המוצרים שלה לשוק המקומי – פיילוטים ולקוחות מסחריים. היעד של החברה הוא להגיע לנתח שוק של 10% בתוך 3-4 שנים מהרגע שבו המפעל יאושר ויעבוד באופן מלא.
גילוי נאות
אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך
הח”מ הינו בעל מניות בשותף הכללי של ביומיט פודטק