אחת הכתבות שאני יותר מתחרט עליה היא כתבה שפרסמתי בתחילת חודש פברואר. תחת הכותרת: “השוק מתאהב מחדש: כיצד זינקה על בד לשווי של מיליארד שקל” סקרתי בפניכם את הפעילות של החברה. היום, עשרה חודשים אחרי – השווי של על בד נחתך בשני שליש ל-350 מיליון שקל. מה קרה בדרך? על כך אנסה לענות בכתבה הזאת.
על בד היא חברה העוסקת בייצור ושיווק של מטליות לחות ובדים לא ארוגים. החברה נמצאת בבעלותו של מושב משואות יצחק אשר מחזיק בכ-61% מהמניות. הקורונה עשתה לחברה טוב מאחר ושינתה את הדפוס של הצרכן בכל הקשור למגבונים לחים.
על בד נמצאת בכל שרשרת הערך בתהליך הייצור של המגבונים הלחים, ובכך נבדלת מהחברות המתחרות לה בשוק ההון המקומי. הדבר מתבצע באמצעות המפעל של החברה הנמצא במושב משואות יצחק. במושב מייצרת החברה את הבדים הלא ארוגים אשר משמשים את חומר הגלם העיקרי במפעל הייצור של המגבונים. בנוסף, במפעל של החברה בדימונה מייצרת על בד את ניירות ההידרופיין אשר משמשים כחומר גלם לייצור של מגבונים נשטפים. בדרך הזאת, על בד למעשה מייצרת לעצמה את הבדים הלא ארוגים – שזה הנתח המרכזי בעלות של המוצר הסופי.
את הבדים הלא ארוגים וניירות ההידרופיין מעבירה החברה למפעלי הייצור שלה באירופה וארה”ב. לעל בד יש היום מפעל ייצור בגרמניה שבו מועסקים כ-650 עובדים, מפעל ייצור בפולין שבו מועסקים כ-200 עובדים ומפעל ייצור בארה”ב שבו מועסקים כ-330 עובדים. כמו כן, לעל בד יש מרכז הפצה ענק בסמוך למפעל בארה”ב בשטח של 45,000 מ”ר להפצת המוצרים שלה ללקוחות.
אז מה קרה השנה?
- באמצע פברואר עדכנה על בד כי היא בוחנת הקמת קו חדש לייצור בדים לא ארוכים בהשקעה של 190 מיליון שקל. בחברה העריכו כי הקו צפוי לייצר בדים בהיקף של 140 מיליון שקל בשנה. השלמת קו הייצור ותחילת הפעילות שלו צפויה להתרחש בתחילת 2024.
- מהלך משמעותי נוסף שביצעה על בד התרחש בחודש פברואר. על בד רכשה חברה המייצרת מגבונים בספרד תמורת 40.5 מיליון אירו. על בד רכשה חברה בשם optimal care. במועד הרכישה רשמה החברה קצב הכנסות שנתי של 64 מיליון אירו ו-EBITDA שנתי של 8.4 מיליון אירו.