לפני כשבועיים השלימה חברת כיטוב פארמה הנפקת מניות משנית בהיקף של 12 מיליון דולר. החברה הנפיקה מניה אחת וכתב אופציה סחיר בעלות של 3.4 דולר. בניגוד להנפקה הראשונית לציבור שהניבה בתחילת הדרך הפסדים למשקיעים – ההנפקה הנוכחית מורווחת מהיום הראשון ואפילו כעת היא מניסה למשקיעים שהשתתפו בה רווח של כ-14%.
היום – אתר הוט סטוקס חושף מיהו משקיע העוגן בעסקה – שרכש מניות של כיטוב בהיקף של 6 מיליון דולר. הגוף אשר רכש את המניות היא קרן גידור בשם Sabby. למרות שהעסקה אמורה באופן תיאורטי להפוך את סאבי לבעלת עניין בכיטוב זה לא יקרה. הסיבה לכך היא שבמסגרת ההנפקה רוב המשקיעים ביקשו לרכוש מניות וכתבי אופציה כמו עסקה רגילה. עם זאת, סאבי בחרה באפשרות לשלם 3.39 דולר ולקבל תמורתם כתבי אופציה לא סחירים הניתנים למימוש למניות החברה תמורת 1 סנט. מאחר וסאבי מחזיקה כיום בכתבי אופציה – היא לא בעלת עניין בחברה.
סאבי היא מעין קרן גידור המנהלת נכסים בהיקף של כ-2 מיליארד דולר. סאבי פועלת גם בניירות ישראליים והיו בעלי עניין במגוון רחב של חברות דוגמת ביוליין, מדיגוס ופלוריסטם. סאבי היא גם בעלת עניין כיום באינטק פארמה ומחזיקה בכ-6% ממניותיה. האחזקות הישראליות של סאבי אינן מהותיות מדי בפורטפוליו. עם זאת, סביר שחלק מהאחזקות של סאבי הינן פיננסיות וחלק מההשקעות הינן אסטרטגיות.
עדיין לא ברור כיצד סאבי רואה את ההשקעה בכיטוב. כמו כן, עד שלא ימומשו כתבי האופציה בשער 1 סנט – לא ניתן יהיה לדעת האם החברה פועלת בנייר. כך או כך, זה לא באמת משנה. לכיטוב כרגע יש עוד 12 מיליון דולר בקופה וזה עשוי לשרת אותה בקידום פעילותה.
אחת השאלות שנשאלתי היא מדוע כיטוב בכלל צריכה כסף אם רק לפני פחות משנה היא גייסה כ-12-13 מיליון דולר. שתי סיבות יש לגיוס הנוכחי. הראשונה – כיטוב לא רוצה להיות תלויה במוצר בודד. סביר להניח שחלק מהכסף שגויס ילך למימון השקעה ברכישת מוצר חדש לפורטפוליו. זה צעד נכון, הכרחי, ויגרום לכך שכיטוב תהפוך לחברה מעניינת יותר בעיני המשקיעים. כרגע – למיטב הבנתי אין עסקה קונקרטית על הפרק – אך זה יכול להשתנות מהר מאוד.
הסיבה השנייה שכיטוב צריכה כסף זה כדי לחזק את כוחה מול חברות הפארמה בעסקת מיסחור פוטנציאלית. כאשר כיטוב מגיעה למו”מ עם יותר כסף בקופה – הכוח שלה בכל מו”מ עולה. היא תמיד יכולה לאיים שהיא תלך לשווק את התרופה לבד מאחר ויש לה משאבים. זה כמובן לא יקרה – וכיטוב תצטרך למצוא פרטנר לשיווק המוצר. עם זאת, עדיין עדיף להגיע למו”מ לא מעמדה של נחיתות כיוון שאז עסקה פוטנציאלית נסגרת תחת לחץ.
המבחן האמיתי של כיטוב כעת הוא להשיג פרטנר שישווק את התרופה – וגם ישים סכום ראשוני של כ-10-15-20-25 מיליון דולר לחברה עבור המוצר. כל מספר זוכה. במקביל, ניתן לצפות לעסקה כלשהי בתחום הפארמה ולהיערך להגשת בקשה לשיווק תרופת הדגל ל-FDA במחצית השנייה של השנה. נמשיך לעקוב ולעדכן.