
שבוע טוב ומוצלח. יש הרבה חברות טובות בבורסה. לא תמיד כאלו שהמניות שלהן מרכזות מחזורי מסחר גבוהים. בדרך כלל כאשר התקשורת מגלה את החברות האלו – זה אחרי שהמניות רשמו עליות של מאות ואולי אלפי אחוזים. היום אני רוצה להכיר לכם מניה קטנה אבל עם ביצועים מרשימים במיוחד. היום אני רוצה להפנות את הזרקור למניית עמיר שיווק – שרשמה בחמש השנים האחרונות מהלך עליות מרשים של 200%.
נתחיל באזהרות: מחזור המסחר היומי במניה בחודש האחרון ובשנה האחרונה הוא נמוך – כ-60-70 אלף שקלים ביום בממוצע. זה נחשב למעט. עם שווי שוק של 320 מיליון שקל – ננסה לבחון האם מניית החברה מעניינת להשקעה או שלא. מראש נזהיר שוב – מניות מהסוג הזה לא מתאימות לסיבובים יומיים, אלא לשחקנים ארוכי טווח עם אורך נשימה, שלא לחוצים לכסף שלהם ומאמינים בביזנס של החברה.
רקע
חברת עמיר שיווק עוסקת באספקה ושיווק תשומות לחקלאות: חומרי הדברה, דשנים, תערובות, זרעים, אריזות וציוד טכני. החברה נשלטת על ידי החברה להספקה של התאחדות האיכרים בישראל המחזיקה ב-72% מהמניות. המנכ”ל מיכאל מנדלסון מחזיק בכ-6% מהמניות. מקרב המוסדיים – ילין לפידות הינם בעלי עניין בחברה עם למעלה מ-10% (גם קופות הגמל וגם קרנות הנאמנות). הציבור נטו מחזיק ב-12% מהמניות (גם זה ברובו על ידי מוסדיים שאינם בעלי עניין).
מניית החברה הייתה יכולה להיכלל במדדי הבורסה – אילו בעלי השליטה היו מבצעים הפצה קטנה של מניות ומגדילים את החזקות הציבור ליותר מ-25%. זה היה משפר את העניין סביב המניה – ובטווח ארוך גם תומך בשיפור במחזורי המסחר ואף עשוי לתרום בטווח קצר לעלייה בערך המניה (בעקבות הביקוש מצד תעודות הסל).
הפעילות של החברה
עמיר שיווק היא חברה תעשייתית לכל דבר ומעניינת מאוד – אספקת תשומות לתחום החלקאות כגון חומרי הדבר, דשנים ועוד. החברה לא מייצרת את המוצרים – אלא רוכשת את המוצר המוגמר ומוכרת אותו לחקלאיים באחת מ-27 נקודות המכירה של החברה ברחבי הארץ. במלים אחרות – עמיר שיווק היא כמו כל רשת סופרמרקט קמעונאית – אך פונה לפלח שוק ספציפי של החלקאיים. בנוסף, לחברה פעילות של נדל”ן מניב שמייצרת לה גם הכנסות.
בשנים האחרונות מציגה החברה צמיחה בפעילותה. הכנסות של 808 מיליון שקל בשנת 2013 עלו ל-937 מיליון שקל בשנת 2014 ול-942 מיליון שקל בשנת 2015. גם השורה התחתונה של החברה רווחית במיוחד – רווח של 37.9 מיליון שקל בשנת 2013, רווח של 25 מיליון שקל בשנת 2014 ורווח של 39.6 מיליון שקל בשנת 2015. הרווח בשנת 2013 אינו מייצג וכולל בתוכו רווח חשבונאי של 22 מיליון שקל – הסיבות לא כל כך חשובות אך הן טכניות. מגמת הצמיחה בפעילות של החברה נמשכה גם אל תוך שנת 2016. ההכנסות ברבעון הראשון עמדו על 210 מיליון שקל – עלייה של 8-9% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הנקי ברבעון הראשון הסתכם ב-8.3 מיליון שקל.
כדי להבין את העוצמה של החברה חשוב להסתכל על מגוון הלקוחות של החברה – אשר כולל למעלה מ-6,000 לקוחות שונים. את המוצרים המוגמרים הנמכרים ללקוחותיה רוכשת עמיר שיווק מלמעלה מ-500 ספקים שונים (ספק אחד הוא מהותי עם למעלה מ-10% מהסחורה).
בחברה כמו עמיר שיווק – חשוב לשים לב לפרטים הקטנים. תחום ההדברה למשל הציג ברבעון הראשון עלייה של 27% בהכנסות לכ-56 מיליון שקל. עם זאת, בשנה שעברה – הייתה זו שנת שמיטה שגרם לכך שהחקלאים רכשו פחות חומרי הדברה. הראייה הכללית צריכה להיות לטווחי זמן ארוכים. תחום נוסף שהציג עלייה נאה היה תחום התערובות (לבעלי חיים) כתוצאה מרכישה שביצעה החברה. מצד שני, תחום הדשנים הציג ירידה קלה במכירות כתוצאה מעלייה בתחרות (וירידת מחירים) כמו גם תחום האריזות שרשם ירידה כמותית במכירות.
המאזן של החברה
נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה – ההון העצמי של עמיר שיווק עומד על 243 מיליון שקל. מההון העצמי – נכון לטעמי להפחית כ-75 מיליון שקל של מוניטין ונכסים לא מוחשיים שנרכשו. זה מותיר את ההון העצמי המוחשי על 168 מיליון שקל. לחברה אין איגרות חוב והיא מממנת את פעילותה בעיקר באמצעות אשראי בנקאי (כ-85 מיליון שקל) ומאשראי של הספקים (278 מיליון שקל).
השקעות
העסקה המשמעותית האחרונה שביצעה החברה בעסקיה התרחשה בשנת 2013. אז רכשה עמיר שיווק פעילות של שותפה שלה בשם עמיר דגן תמורת 26.5 מיליון שקל. עמיר שיווק החזיקה אז ב-50% ורכשה את מניות השותפה – וזה מה שהוביל לרווח הון גדול בשנת 2013 שהינו בעל מאפיינים חשבונאיים ולא תזרימיים. בנוסף במרץ 2015 השלימה עמיר שיווק רכישת פעילות בשם נהלל העוסקת בתחום התערובות – תמורת סכום שאינו מהותי.
חברת עמיר שיווק חייבת לדעתי לצמוח דרך רכישות עסקיות אשר מרחיבות את הפעילות העסקית לתחומים נוספים תוך ניצול הכוח השיווקי של החברה מול החברה בנקודות בהן היא פועלת. כל רכישות כאלו – עשויות לתמוך בהגדלת הפעילות של החברה.
חלוקת דיבידנדים
עמיר שיווק היא חברה רווחית אשר מחלקת דיבידנדים לבעלי המניות. בשנים 2014 ו-2015 חולק סכום של כ-6.9 מיליון שקל לבעלי המניות ובשנת 2016 עלה הסכום לכ-7.5 מיליון שקל. בהנחה שדיבידנד זה יישמר – תשואת הדיבידנד שיראו המשקיעים בשנת 2017 תעמוד על כ-2.3% – תשואה צנועה ביחס לפעילות של החברה.
תמחור החברה
תמחור של החברה אמור להיות עסק פשוט. בהנחה שהרווחיות המייצגת של החברה עומדת על כ-40 מיליון שקל, מכפיל הרווח הנגזר הוא כ-8. עבור חברה צומחת דוגמת עמיר שיווק מדובר בתמחור שאינו גבוה. עמיר שיווק צומחת בעיקר בזכות הרכישות שבוצעו אך גם בצורה אורגנית ולכן התמחור הנוכחי הוא מאוד נוח. מצד שני, אם התחרות תתגבר והרווחיות תיפגע – הדבר הראשון שייפגע הוא מכפיל הרווח – ואיתו מחיר המניה.
בהנחה שעמיר שיווק מייצרת בכל שנה כ-40 מיליון שקל מהפעילות השוטפת שלה, היא יכולה להפנות חלק מהתזרים לטובת דיבידנדים (נניח 10 מיליון שקל) והיתרה לטובת רכישות, השקעות, וצמיחת הביזנס. לטעמי – הדוחות הכספיים של החברה מצביעים על כך שהחברה עובדת בצורה שמרנית והעסקאות שהיא מבוצעת מחושבות והגיוניות. לכן – אני חושב שהחזקה במניות של עמיר שיווק לטווח ארוך – היא השקעה נכונה.
הבהרה
בניגוד לכתבות אחרות שבהן אני נוהג לשוחח עם הנהלת החברה ולהכיר אותם, במקרה הנ”ל אין לי חוות דעת מצד הנהלת החברה והכל מבוסס על ההיסטוריה של החברה והביצועים שלה. אין לי יכולת או דרך לשפוט את איכות ההנהלה של החברה – למעט בחינת הנתונים הפיננסיים של החברה.