כאשר מתפרסמות עבודות אנליזה על מניות – כלי התקשורת אוהבים להבליט את האפסייד. זה מושך הרבה יותר כניסות אל תוך הכתבה, ולכאורה יוצר הרבה מאוד עניין בקרב המשקיעים. כך גם קרה בסקירה שהוציא בית ההשקעות מקסים על ננו דיימנשן – והכותרת שסיפק אתר ביזפורטל למנייה עם 75% אפסייד. עם זאת, כאשר נכנסים אל תוך הסקירה כדי להבין לעומק מה צופים במקסים – יש שם הרבה מידע מעניין שלא מופיע בתוך הכתבה, וזה הבשר האמיתי של הסקירות.
כזכור, ננו דיימנשן מפתחת מדפסת תלת מימד שמסוגלת להדפיס מעגלים מודפסים (PCB). החברה נמצאת עדיין בשלב המחקר והפיתוח אך השלמת הפיתוח והפיכת המדפסת למסחרית צפויה בסוף השנה. לחברה אין לחץ של מזומנים, והחברה תעדיף לא תגייס כסף בכל מחיר אלא תרצה להתקדם ולהציף ערך למשקיעים דרך עסקאות והתקדמות טכנולוגית. בתגובה לסקירה – מניית ננו דיימנשן קפצה בכ-13%
1. ראשית, צריך להבין כיצד השוק הזה עובד. ננו דיימנשן היא כיום חברה דואלית שנסחרת גם בתל אביב וגם בנאסד”ק. בתי ההשקעות מחזרים אחרי החברה שתבחר בהם בכדי שיבצעו עבורה את ההנפקה בארה”ב. שם נמצא הכסף הגדול. ואיך עושים את זה? ראשית – מראים לחברה שבתי ההשקעות הם רציניים ואוהבים את החברה ומתחילים לסקר אותה. זה סוג של הבעת אמון בחברה. לדעתי, חוץ ממקסים, ייתכן ואף נראה סוג של “תחרות” עם סיקור נוסף שתקבל החברה.
2. על פי האנליזה – מכירות ראשונות של המדפסות צפויות להתרחש כבר ברבעון השלישי של 2016 בהיקף של 400 אלף דולר. בשנת 2017 המכירות יטפסו לכ-10 מיליון דולר ובשנת 2018 יחצו את רף ה-30 מיליון דולר. במקסים צופים עלייה עקבית במכירות מרבעון לרבעון, ללא קשר לעונתיות ובקצבים גבוהים. מעבר לרווחיות צפוי לדעתם להתרחש ברבעון הרביעי של שנת 2017 כאשר החברה תחצה רף מכירות רבעוני של 4.2 מיליון דולר.
3. שוק ה-PCB צפוי לגדול בקצב שנתי של 3.6% עד ל-74 מיליארד דולר בשנת 2018. עם זאת, השוק אליו פונה החברה – שוק אבי הטיפוס של המעגלים מסתכם בכ-5 מיליארד דולר בשנה. עלות ייצור של אבטיפוס עומדת על 2000-8000 דולר ולדעת מקסים ישנם כמיליון לקוחות פוטנציאליים שמתכננים אצלם מעגלי אבטיפוס שעשויים לגלות עניין רב במדפסת של ננו דיימנשן שתאפשר לקצר את הזמן ואת עלות הפיתוח של מעגלים.
4. מחיר היעד של החברה – 12 דולר למניה מבוסס על מכפיל 25 על הרווח החזוי לשנת 2018 שעומד על 46 סנט למניה. במונחים שקליים מדובר על מחיר יעד של 9.33 שקלים למניה. כל מניה בארה”ב שקולה לחמש מניות בתל אביב ולכן החישוב הוא 12 מחולק בחמש מוכפל בשער הדולר. לטעמי מדובר במחיר יעד שאפתני אך כבר השנה אם יחלו המכירות ניתן יהיה להעריך האם המדפסת מעניינת את הלקוחות או לא.
5. לגבי המכירות – במקסים צופים סוג של בטן ברבעון הראשון של שנת 2017 שבה תהיה ירידה קטנה בהיקף המכירות אך מציינים כי לא מדובר בבעיית ביקוש אלא באסטרטגיה של ההנהלה. החדרת טכנולוגיה לשוק תדרוש פידבק. לאחר חצי שנה שבה החברה תהיה בשוק, היא תרצה לראות כיצד השוק מעכל את המוצר, האם צריך לעשות שינויים מסוימים, כיצד ניתן לשפר אותו ולכן ברבעון זה תהיה הורדת של הרגל מהגז בתחום המכירות.
6. הנחת העבודה של מקסים היא כי בשנת 2017 ננו דיימנשן תמכור 50 מערכות בעלות של 200,000 דולר למערכת. בנוסף, מניחים במקסים מכירה של 19 ערכו דיו בעלות של 15,000 דולר לערכה. בשנת 2018 החברה צפויה למכור 175 מדפסות אך צופים כי המחיר של כל מדפסת ירד לכ-175,000 דולר כאשר לקוחות יזמינו מספר מדפסות ויקבלו הנחה על הזמנת כמות.
7. לסיכום – אין זה מפתיע שבמקסים אופטימיים על ננו דיימנשן. מחיר היעד לא באמת רלוונטי, וכמובן לא גם האפסייד. הרבה יותר מעניין לראות כיצד מתמחרת החברה את המוצרים, מהן הציפיות להתקדמות והחדרה לשוק. בשורה התחתונה החברה תימדד בעמידה ביעדים וביכולת להשיג לקוחות אשר ישלמו על המדפסת. סביר להניח שבשלב מסוים בשלהי 2016 או בתחילת 2017 תתבצע הנפקת אקוויטי בארה”ב. לחברה יהיה הון חדש שבו תוכל להקים מערך מכירות ושיווק בארה”ב – שיחזק אותה בשוק המפתח. כפי שאני כותב תמיד – הסקירה היא נחמדה, אך חובת ההוכחה היא על החברה. החלום הוא אינסופי – אך קיימים סיכונים שאותם קשה לתמחר. עם בעלי מניות חזקים אשר תומכים כספית ומאמינים בפעילות ובהנהלה, הסיכוי להצליח הוא לא קטן.
[…] […]